Problemen Koso RX1N

Joe91

Die hard MF'er
9 aug 2013
289
0
Den helder
Hallo mensen,

Ik heb op mn caferacer een koso Rx1n gemonteerd zitten. Alles werkt naar behoren behalve de snelheid aanduiding.

Ik heb alle magneetjes met de N markering richting de sensor zitten, tussen de sensor en de magneetjes zit 1.5mm afstand. De sensor zit in een gefreesd blokje aan mn voorpoot gebout, ik gebruik 6 magneetjes in mn remschijf bouten. Heb de buiten omtrek van mn band opgemeten dmv een meetlint en de voorkant los van de grond, dus echt nauwkeurig gemeten. Ook de instellingen in mn teller staat gewoon op 6 magneetjes en daarbij de omtrek van de band ingevoerd.

Echter geeft hij bizarre waardes aan, als ik ongeveer 50 rijd schiet hij soms voorbij de 180 op de teller. Het is ook niet zo dat wanneer ik een constante snelheid rijd de teller een constante (afwijkende) snelheid aangeeft. Hij is heel erg aan het pingelen, en dan heb ik het niet over een verschil van een paar km per uur maar meer zoals dit; 67-84-54-189-121-136, in tijdsbestek van een paar seconde. Heb het ook al geprobeerd met minder magneetjes (en uiteraard dat ook weer ingesteld op de teller) maar dit was zonder succes.

Is bij iemand dit probleem bekend, zo ja zou ik graag de oplossing horen. Heb op mn CBR ook een koso teller gehad, en op dezelfde manier ingesteld.. Dit werkte wel direct naar behoren.

Groeten,
Joey
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit ook wel eens met mijn loempia kloon van 3 tientjes, maar niet heel vaak. Ik gebruik zelf maar 1 magneetje. Je krijgt die hogere snelheid omdat hij meer pulsen telt dan er zijn. het is misschien verstandig om een sterkere magneet te monteren en de sensor wat verder weg te zetten, dan heb je misschien minder last van verstoringen van andere zaken.
 
Het is een aluminium blokje, de standaard beugeltjes zijn ook giet alu dus dat moet t probleem niet zijn. En nee, het is geen chinese namaak. Zal de afstand eens proberen te vergroten en nogmaals met 1 magneetje proberen..
 
Wat heb je gedaan met de overlengte van de draad die aan de sensor zit?
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat als je de overlengte niet inkort en op een bosje bindt dat je rare snelheidsaanduiding krijgt.
 
Ik heb meerdere keren meegemaakt dat als je de overlengte niet inkort en op een bosje bindt dat je rare snelheidsaanduiding krijgt.

Misschien dit, misschien de kabel die te dicht in de buurt van de bobine hangt. Mijn DIY Arduino teller heeft ook een kabel in de buurt van de bobine lopen en soms ga ik 380km/h.
 
Ik heb dit ook wel eens met mijn loempia kloon van 3 tientjes, maar niet heel vaak. Ik gebruik zelf maar 1 magneetje. Je krijgt die hogere snelheid omdat hij meer pulsen telt dan er zijn. het is misschien verstandig om een sterkere magneet te monteren en de sensor wat verder weg te zetten, dan heb je misschien minder last van verstoringen van andere zaken.


Dit zou ik eens proberen, de afstand tussen de sensor en de magneetjes mag niet meer zijn dan 8 mm, wellicht dat 1,5 net te weinig ruimte is om een zuiver signaal op te pikken.
Ik heb er drie in mijn remschijf en +/- 4mm tussenruimte en geen problemen, spatzuiver t.o.v. de GPS.
 
Bedankt voor de tips. Ik ga morgen na mn werk hier mee aan de gang. Wbt de afstand tot de bobines, ik heb mn sensor kabel omhoog laten lopen met mn remkabel, het dichtstbij zit ie op 15cm afstand.

De kabel is overigens niet gebundeld maar ingekort.

Ik ga dr mee aan de gang en laat t weten of t gelukt is.
 
Maar hij laat wel zien dat het wel kan. Dit ligt m.i. Niet aan de machine maar aan dr kabel. Misschien die kabel van jouw eens ergens mee omwikkelen?

Ik heb eens een schakellamp (zoeen die bij toerental x aan gaat) geinstalleerd welke het niet goed deed. Tot ik de kabel omwikkelde met allu tape, toen werkte het prima.

Ik had wel vonkjes van iets wat oversprong op de tape maar zwarte tape daar weer omheen loste het wel op.

Of lul ik uit mijn nek en lag het werkend krijgen gewoon aan iets anders?
 
Update, inmiddels met 1 magneetje gereden. Zelfde nog steeds. Daarna een peuk gas gegeven en uit laten rollen met de motor af . Dit gaf hele normale waardes aan. Denk dat het probleempjes getackeld Is, de bobines verstoren het geheel.

Het verhaal van de alu tape is me duidelijk, echter zou het ook werken als ik een aluminium bakje/plaatje zet op t werk die de bobines afschermen van de sensor kabel? Dat ik als t ware een koofje om de bobines heen maak.

In ieder geval bedankt jongens, in deze hoek had ik het zelf niet gezocht.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan