Problemen KTM 350 2011

6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Mijn maatje wil een 2011 ktm 350 crosser kopen, maar we hoorde dat daar nogal wat problemen mee zijn. Problemen met de brandstofpomp, injector, krukaslagers en zelfs het scheuren van het balhoofd en daarmee de cilinderkop.
Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben of is t bangmakerij en zijn de problemen incidenten en zijn ze op te lossen door modificaties?
 
Mijn maatje wil een 2011 ktm 350 crosser kopen, maar we hoorde dat daar nogal wat problemen mee zijn. Problemen met de brandstofpomp, injector, krukaslagers en zelfs het scheuren van het balhoofd en daarmee de cilinderkop.
Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben of is t bangmakerij en zijn de problemen incidenten en zijn ze op te lossen door modificaties?

In 2011 waren er inderdaad problemen met de injector, krukaslagers en scheuren van het balhoofd. Maar vanuit de fabriek zijn hier destijds allemaal modificaties op gekomen, waardoor alles verholpen zou moeten zijn.
Aan de hand van het framenummer zou je bij een KTM dealer kunnen kijken of voor die motor ook daadwerkelijk de modificaties zijn gedaan en ofdat er een nieuw frame in zit.
Als dat is, dan zou een motor goed moeten zijn.
 
Scheuren van frames is wel echt incidenteel, het is geen fabeltje maar het is ook niet zo dat ze om de haverklap af breken of iets...

Enige echte punt is de injector die wel vrij snel vervuild is. Maar dat is niet bij iedereen aan de orde. Heeft voor een groot deel ook met de rijder te maken, filters, schone benzine, goed schoon maken etc etc. En als ie verstopt is dan kun je hem zonder problemen reinigen en hoef je niet direct een nieuwe te kopen a 160 euro. Maar wat ik begrepen heb van wat mensen die zon ding hebben is dat de 2011 modellen toch wel iets minder goed zijn als de latere en dat een 2014 ook echt behoorlijk meer vermogen heeft als een 2011 terwijl het in de basis wel hetzelfde blok is.

Als je zon ding wil dan zou ik toch op zoek gaan naar een zo nieuw mogelijk ding
 
Heb gelezen dat de filters en injectors van de eerste injectie modellen (2011?) verstopt gingen zitten doordat de coatinglaag in de tank oplosde. Dit zou de injectors/filters doen verstoppen wat bij een carb model geen probleem zou zijn geweest. Dit zou overigens erkend en verholpen zijn?

Dat balhoofden bij ktm 'incidentieel' meer breken dan bij een ander merk begrijp ik wel.
Ooit de opsluiting van het balhoofd gezien? Alles wordt op de plaats gehouden door de bout boven op de bovenste kroonplaat, en deze 'kan' losdraaien (Bij andere merken onder de bovenste kroonplaat)
Dit betekent niet dat een slechte constructie is, want de werking is het zelfde.
Maar als de bout zich losdraait ontstaat er speling, en van speling....
Door de bout op het juiste aanhaal moment vast te zetten, te markeren dmv centerpuntjes oid en eens in de zoveel tijd te controleren of de markering nog overeenkomt zal voorkomen dat je te maken krijgt met die 'incidenten' ;).
Dat balhoofden afbreken is dan ook gewoon een kwestie van onderhoud
 
Laatst bewerkt:
Heb gelezen dat de filters en injectors van de eerste injectie modellen (2011?) verstopt gingen zitten doordat de coatinglaag in de tank oplosde. Dit zou de injectors/filters doen verstoppen wat bij een carb model geen probleem zou zijn geweest. Dit zou overigens erkend en verholpen zijn?

Dat balhoofden bij ktm 'incidentieel' meer breken dan bij een ander merk begrijp ik wel.
Ooit de opsluiting van het balhoofd gezien? Alles wordt op de plaats gehouden door de bout boven op de bovenste kroonplaat, en deze 'kan' losdraaien (Bij andere merken onder de bovenste kroonplaat)
Dit betekent niet dat een slechte constructie is, want de werking is het zelfde.
Maar als de bout zich losdraait ontstaat er speling, en van speling....
Door de bout op het juiste aanhaal moment vast te zetten, te markeren dmv centerpuntjes oid en eens in de zoveel tijd te controleren of de markering nog overeenkomt zal voorkomen dat je te maken krijgt met die 'incidenten' ;)

Centerpuntjes kan wel, maar je moet ook rekening houden met de slijtage van de balhoofd lagers die na verloop van tijd weg gesteld moet worden.

Het is ook gewoon een deel van de constructie hoor, kijk eens hoe dun dat chromoly staal van het KTM frame is, en hoe een ALU frame op dat punt bij het balhoofd verstevigd is, dat is echt een wereld van verschil.

Heb overigens ook KTM wedstrijd motoren gezien met gescheurd frame bij het balhoofd, en lijkt me niet dat die wekenlang met balhoofd speling rond rijden...
 
Scheurende frame's komt wel iets vaker voor bij ktm dan bij andere merken maar niks om je zorgen over te maken. Heb ook al gescheurde suzuki's honda's en yamaha's gezien.
En tuurlijk is een Alu frame veel dikker. Alu is lang niet zo sterk.
De injector is gevoelig zoals gemeld, maar geen reden om zon motor te laten staan vind ik. Als het budget er is zou ik persoonlijk ook een wat nieuwere pakken. Maar zon 2011 is ook niet slecht te noemen vind ik.
 
Centerpuntjes kan wel, maar je moet ook rekening houden met de slijtage van de balhoofd lagers die na verloop van tijd weg gesteld moet worden.

Het is ook gewoon een deel van de constructie hoor, kijk eens hoe dun dat chromoly staal van het KTM frame is, en hoe een ALU frame op dat punt bij het balhoofd verstevigd is, dat is echt een wereld van verschil.

Heb overigens ook KTM wedstrijd motoren gezien met gescheurd frame bij het balhoofd, en lijkt me niet dat die wekenlang met balhoofd speling rond rijden...

Mwoah, je kunt alu en chromostaal totaal niet met elkaar vergelijken. Het is logisch dat een alu frame veel dikker is uitgevoerd en daardoor sterker oogt.
En ik wil niet zeggen dat het scheuren perce daardoor komt. Maar het is een andere constructie dan andere merken. En ook nog eens een gevoelige bij verkeerde montage en/of onderhoud (of domme pech)

Ik weet nog wel de eerste keer dat mijn motor op de bok in de lucht stond. Ik draaide alle moeren op de bovenstekroonplaat los en de hele voorvork flikkerde zo uit het balhoofd. Dan sta je wel ff te kijken :? :P
 
Laatst bewerkt:
Mwoah, je kunt alu en chromostaal totaal niet met elkaar vergelijken. Het is logisch dat een alu frame veel dikker is uitgevoerd en daardoor sterker oogt.
En ik wil niet zeggen dat het scheuren perce daardoor komt. Maar het is een andere constructie dan andere merken. En ook nog eens een gevoelige bij verkeerde montage en/of onderhoud (of domme pech)

Ik weet nog wel de eerste keer dat mijn motor op de bok in de lucht stond. Ik draaide alle moeren op de bovenstekroonplaat los en de hele voorvork flikkerde zo uit het balhoofd. Dan sta je wel ff te kijken :? :P

_O- _O- _O-
 
Mwoah, je kunt alu en chromostaal totaal niet met elkaar vergelijken. Het is logisch dat een alu frame veel dikker is uitgevoerd en daardoor sterker oogt.
En ik wil niet zeggen dat het scheuren perce daardoor komt. Maar het is een andere constructie dan andere merken. En ook nog eens een gevoelige bij verkeerde montage en/of onderhoud (of domme pech)

Ik weet nog wel de eerste keer dat mijn motor op de bok in de lucht stond. Ik draaide alle moeren op de bovenstekroonplaat los en de hele voorvork flikkerde zo uit het balhoofd. Dan sta je wel ff te kijken :? :P

Factory monteur :+
 
Nou, hij had er één op 't oog, maar hij is een beetje bang geworden van alle negatieve berichten. Zijn vaste dealer (KTM) raadde hem ook met klem af om er een van 11 te kopen. Die gaat nu voor 'm op zoek naar een '13.
 
Terug
Bovenaan Onderaan