Problemen LED knipperlichten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leon1986

Die hard MF'er
2 nov 2007
420
0
Hoogezand
Ik heb het volgende probleem. Ik heb een Yamaha FZR1000 uit 1987 en heb hiervoor 4 LED knippers aangeschaft. Deze heb ik aangesloten op de originele bedrading, echter knipperden ze te snel. Daarom heb ik een 2 pins LED relais aangeschaft ter vervanging van mijn originele 2 pins relais. Echter gaan de de knippers nu constant branden. Als ik maar 1 kant aansluit (dus bijvoorbeeld de 2 linker knippers) dan werkt het prima en knipperen ze mooi, zo gauw ik alle 4 weer aansluit gaan de knippers weer continu branden. Ik heb 1 lampje voor richtingwijzer aanduiding op het dashboard. Aangezien het relais maar op 1 manier aangesloten kan worden kan de aansluiting haast niet fout zijn. Doe ik toch iets fout, of is het relais maar geschikt voor 2 knippers of toch niet de goede ter vervanging van mijn originele?

Hieronder de gegevens van mijn originele knipperrelais:

Nippondenso
12,8V 85c/m
23W x 2 + 3.4 (4)W
21W x 2 + 3.4 (4)W
B terminal +ve
L terminal -ve

Hieronder een foto van de ACME Flasher LED Lamp

 
Net een rondje gereden dan maar. en nee de accu laad niet bij. of ik heb een prul of iets zit niet goed .en toch komt er wel stroom uit. misschien toch te weinig dan.

ik stuur hem dan maar gewoon terug op naar de bromfietsshop
 
Dit is echt het beste wat ik ooit op MF gelezen heb. De onverwachte wendingen, de misverstanden, het totale gebrek aan inzicht, echt alles bij elkaar zorgt voor zoveel plezier. Dank je wel. Dank je wel. Geweldig !! Ik hoop dat het nog lang doorgaat !
 
Dit is echt het beste wat ik ooit op MF gelezen heb. De onverwachte wendingen, de misverstanden, het totale gebrek aan inzicht, echt alles bij elkaar zorgt voor zoveel plezier. Dank je wel. Dank je wel. Geweldig !! Ik hoop dat het nog lang doorgaat !
Fijn dat je jezelf vermaakt. Heb je ook nog een bijdrage waar ts iets aan heeft?
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Als hij niet naar de 14 volt gaat dan is het vast de 7,2volt regelaar die je geleverd heb gekregen. Dat zou dat je eerdere probleem met de koplamp ook verklaren. Er hangt een 12v accu aan een 6v lader te trekken. Dan zal de ac ook wel inkakken.
 
Als hij niet naar de 14 volt gaat dan is het vast de 7,2volt regelaar die je geleverd heb gekregen. Dat zou dat je eerdere probleem met de koplamp ook verklaren. Er hangt een 12v accu aan een 6v lader te trekken. Dan zal de ac ook wel inkakken.


Of er is een ander probleem en dat ik totaal de verkeerde regelaar erop heb zitten. je hebt namelijk ook massa vrije 4 polige regelaars, aangezien ik geen verbinding meet op beide gele draden voor de stroom die uit de spoel komen met de grondplaat

ik vond namelijk het volgende,

4-polig, spoelen met massa verbinding

Dit type spanningsregelaar is te herkennen aan de volgende draadkleuren:
1110001052.jpg



  • Wit = Laadstroom (soms roze)
  • Geel = Verlichting
  • Groen = Massa
  • Rood = Afgeregelde gelijkstroom voor de accu (+)

Dit type spanningsregelaar komt voor op de meeste Honda's 4takt bromfietsen met een 12 volt CDI systeem. Ook alle Skyteam en Zhenhua modellen zijn met dit type regelaar uitgerust.

Om uit te sluiten of je dit type spanningsregelaar nodig hebt kan je het volgende doen:
Meet met een multimeter of de draden die uit de spoel komen verbinding hebben met de massa draad of de grondplaat van de dynamo. Als dit het geval is dan heb je dit type 4-polige spanningsregelaar nodig voor jouw 4takt brom- of motorfiets. Zo niet, kijk dan bij de uitleg over spanningsregelaars zonder massaverbinding hieronder.


4-polig, spoelen zonder massa verbinding

Dit type spanningsregelaar is te herkennen aan de volgende draadkleuren:
1110006685.jpg



  • Geel = Laadstroom (soms wit)
  • Geel = Laadstroom (soms wit)
  • Groen = Massa
  • Rood = Afgeregelde gelijkstroom voor de accu (+)

Dit type spanningsregelaar komt voor op de sommige Lifan en YX motorblokken. Maar let op: niet in alle gevallen!

Om uit te sluiten of je dit type spanningsregelaar nodig hebt kan je het volgende doen:
Meet met een multimeter of de draden die uit de spoel komen verbinding hebben met de massa draad of de grondplaat van de dynamo. Als dit niet het geval is dan heb je dit type 4-polige spanningsregelaar nodig voor jouw 4takt brom- of motorfiets. Als er wel verbinding is kijk dan bij de uitleg over spanningsregelaars mét massaverbinding hierboven.

Als je goed kijkt naar dit onderstaand schema dan zie je dat 1 gele draad is door gelust op 2 polen en verbinding heeft met de grondplaat van de ontsteking. bij mij moeten 2 aparte gele draden op deze 2 polen anders krijg ik helemaal niks van stroom eruit. bij deze 2 gele draden meet ik bij beiden geen verbinding met de grondplaat. mogelijk zit het dan toch niet goed omdat ik totaal geen AC regulatie krijg en alleen maar een beetje DC regulatie.

vrzvbt5x.jpg


dit onderstaand schema laat ook zien hoe de regelaar die ik heb aangesloten moet worden, ook weer met 1 gele draad en niet met 2 gele draden en bij mij moeten beide gele draden erop voor stroom te hebben.
cn6oumpaqop.jpg
 
In principe moet 14,5V nog net goed zijn. Mooier is 13,8 - 14,4 V Je kan eventueel een diode van 4 Amp. of lager als de stroom bv nooit boven 1,5 Amp komt er tussen zetten. Dit moet je doen op de draad die vanaf je gelijkrichter naar de accu loopt. Hierdoor zakt de spanning 0,6V
 
In principe moet 14,5V nog net goed zijn. Mooier is 13,8 - 14,4 V Je kan eventueel een diode van 4 Amp. of lager als de stroom bv nooit boven 1,5 Amp komt er tussen zetten. Dit moet je doen op de draad die vanaf je gelijkrichter naar de accu loopt. Hierdoor zakt de spanning 0,6V

Ok maar een accu die continu bij laad bouwt toch altijd druk op. en bij deze accu zit geen ontluchting?
 
Als ik jouw redenatie volg, dan blijft de spanning te hoog op jouw accu met als gevolg accu gaat koken. Aangezien het een nieuwe accu is ga ik er van uit dat deze bij aanvang 12,6-12,8V is. Heb je bij het in gebruik nemen eerst de accu op de werkbank een ½ uur onder lading gezet met de seals niet volledig gesloten? Waarschijnlijk is de laadstroom te groot. Heb je per ongeluk niet de draad die bedoeld is voor de verlichting gebruikt om je accu te laden? Kan voorstellen dat deze ½-1V hoger is dan de laadstroom kabel.
 
Klopt en ik denk dat het aan de accu ligt. ik heb de accu bijgevuld met het bijgeleverde zuurpakket en na vullen eerst een half uur laten staan zoals in de handleiding stond. opladen was niet nodig want kon hem daarna gelijk in gebruik nemen. en heb 2 draden voor de verlichting aan dezelfde spoel .moet beide draden aangesloten hebben want apart werken de draden niet.
 
Om even op het hele knipperlicht relais probleem terug te komen .ik had er vorige maand eentje uit China besteld voor 3 draden dus met massa eraan. en dit relais heb ik vandaag net binnen gekregen .en deze werkt gewoon wel goed op lagere accu spanning en is ook met afstelknop . hij klikt ook als de raw knipperen en mijn lampjes op het dashboard knipperen nu ook mee aan en uit. met die andere relais voor 2 draden dus niet en dat was dus gewoon rommel.

heb nu deze,
1592590778500.png
 
ik ken geen enkele regelaar met 2 verschillende uitgangen kwa spanning.
Volgens mij is dit een Kokusan ontsteking. Het lijkt namelijk verrekte veel op de ontsteking die ik ook in 'n Zündapp heb hangen. Aan de spanningsregelaar zit het regel gedeelte voor het AC deel (direct naar verlichting e.d.) waar je 2 pins voor gebruikt, die op dezelfde draad zijn aangesloten. 1 pin is voor massa en de andere pin geeft DC uit, specifiek voor naar de accu. Dit op een 4-pins regelaar, waar dus eigenlijk ook een gelijkrichter in zit.
 
Volgens mij is dit een Kokusan ontsteking. Het lijkt namelijk verrekte veel op de ontsteking die ik ook in 'n Zündapp heb hangen. Aan de spanningsregelaar zit het regel gedeelte voor het AC deel (direct naar verlichting e.d.) waar je 2 pins voor gebruikt, die op dezelfde draad zijn aangesloten. 1 pin is voor massa en de andere pin geeft DC uit, specifiek voor naar de accu. Dit op een 4-pins regelaar, waar dus eigenlijk ook een gelijkrichter in zit.


Dit is idd zo'n Zundapp ontsteking. Honda bromfietsen zoals MT/MTX/MBX gebruiken ook zulke AC/DC gelijkrichter/regelaars. AC voor direct naar de koplamp en het achterlicht (dus gaan deze lichten rechtstreeks via de lichtspoel en feller branden als je gas geeft) en DC voor de accu op te laden waar claxon/remlicht en raw op zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan