Problemen met alarm 'cheetah' (koopje op ebay)

Yvoshkiro

Rookie
27 jun 2004
27
0
bxl
Jow,
Heb onlangs een alarm gekocht voor een schappelijke prijs van 30 euro op ebay,
zie object,
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=32628&item=2491506191&rd=1&ssPageName=WD2V (cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=32628&item=2491506191&rd=1&ssPageName=WD2V)

alles werkt perfect buiten dat de lampen werken, ik heb dus zoals aangeduid stond
bijde lampen verbonden met de oranje draadjes en dit dan in parallel met orginele bedrading,(indien massa (zwarte draad) intern doorverbonden is).
dit alles zonder succes...

indien ik nu meet(met de massa op -batterij) komt er bij activering van het alarm
juist 0.2 volt dc in fractie van seconde op de orange draad te staan.( dit met de 2oranje draden losgekoppelt) indien deze verbonden zijn zoals hierboven staat vermeld is er deze 0.2 volt zelfs niet meer(alsof deze aan massa verbonden is).

Hoe worden deze verbonden bij andere alarmsystemen..?
of heeft er iemand een andere oplossing om mischien deze 0.2volt nuttig te kunnen gebruiken om mischien met transistors een relais aan te sturen die mischien wel die 12V kunnen leveren om de lampjes te doen branden?
of branden die lampjes op een andere voltage..?

bijkomend probleem is dan de motor onderbreking,
dit is een lus die doorgeknipt moet worden om dan bv: de startknop te onderbreken van je moterfiets, indien ik deze twee uiteinde meet is er geen verbinding te bespeuren onderling, indien het alarm uitgeschakelt staat.
met andere woorden, onmogelijk om moter te starten indien aangesloten zoals op schema.

Hiebij ook graag een stukje informatie van mensen met hetzelfde probleem,ervaring of kennis.

De betreffende moto is een suzuki bandit 600 van het jaat '95.

ik had wel het bedrading-schema willen posten van de bandit maar
dit is mischien niet toegelaten dus stuur ik het wel per mail voor de geintresseerden.
 
Is het ms mogelijk dat je het aansluitschema van het alarm post?

Op zich heb ik nog nooit een alarm onder ogen gehad dat de knipperlichten op een andere wijze aanstuurde als jij hierboven omschrijft. Maar niet zelden zijn ook andere (op het eerste oog minder belangrijk lijkende) aansluitingen noodzakelijk voordat een alarm werkt zoals het behoort te werken. Vandaar.
 
full


ja, in normale omstandigheden is een kabeltje naar het lampje voldoende,
maar daarvoor is toch een goeie 12v voor nodig welke ik tot nu nog toe niet heb kunnen opmeten :?

maar zou het kunnen dat je mischien de relais(knipperlicht) moet besturen...

 
Laatst bewerkt:
Tsja, het schema van je Bandit (lijkt overigens als twee druppels water op die van m'n Gixxer) is op zich niet zo interessant, behalve dat je makkelijk erachter komt dat de knipperdraden zwart en lichtgroen zijn.

Nu het aansluitschema van je alarm nog. Dan komen we vast wel een stuk verder :)
 
Heb je de 15A zekering in de rode voedingsdraad gecontroleerd? Deze dient o.a. als voeding voor je knipperlichten.

Verder zal het alarm NIET in te schakelen zijn als je voeding op paars/witte draad hebt staan (tekening: contactslot/ACC). De reden: voeding op die draad suggereert dat je rijdt en dan is 't ongezond om per ongeluk je alarm in te schakelen en daarmee je ontsteking lam te leggen. Dus die draad moet spannigsloos zijn wil je het alarm kunnen inschakelen.

Het feit dat je niets met de startonderbreker en current sensor hebt gedaan, maakt hier nix uit :) .

Aangezien je schrijft dat de startonderbrekerkring ook niet gesloten is, verwacht ik toch dat de voeding/zekering niet in orde is.

Sucz..
 
Laatst bewerkt:
Toch wel, want de current-sensor is uitgeschakeld wanneer je de draad verbreekt.
Ben ik met eens. Een current sensor triggert 't alarm op stroomverbruik (of spanningsval door inschakelen van een stroomverbruiker). Maar of nu wel of geen current sensor, dat doet er nix aan af dat het alarm zich niet laat inschakelen/knipperlichten niet werken. Vandaar.
 
correctie,
het alarm werkt heel goed behalve dan die knipperlichtjes en de startonderbreking.

wat die paars/witte draad betreft zal deze het alarm triggeren wanneer
er contact wordt gemaakt(hot wiring in boefjesterm).

en die startonderbreking heb ik terug aan elkaar vast gemaakt.

het zou mischien wel een fuse kunnen zijn alhoewel het alarm voor de rest goed degelijk werkt,
ik zal het morgen wel eens uitzoeken of er eentje verfikt is.

allesinds bedankt voor de posts tot nu toe ;)
 
Deze reply staat los van je eigenlijke probleem, maar...

wat die paars/witte draad betreft zal deze het alarm triggeren wanneer
er contact wordt gemaakt(hot wiring in boefjesterm).
Jij hebt een handleiding. Ik niet. En toch durf ik te betwijfelen of dat het aangehaalde wel juist is. Als de motor wordt ge-hotwired, dan is het aan de current sensor om dit te registreren. De (ingeschakelde) current sensor bewaakt niets anders dan de inwendige voedingsspanning van het alarm zelf, ofwel gewoon de boordspanning. Als een willekeurige electrische gebruiker wordt ingeschakeld (daaronder valt dus ook hot wiring), zal deze een kort dipje in de voedingsspanning veroorzaken en de current sensor laten trippen.

Je zou het eenvoudig kunnen testen door met een uitgeschakeld alarm de paars/witte draad eens aan de voeding te leggen en te kijken of het alarm zich laat inschakelen. Ikzelf verwacht van niet.

Als ik toch ernaast mocht zitten, berg dan je afstandbediening vóór het rijden op een zodanige wijze op dat je onderweg niet per ongeluk knopjes kan indrukken, want mocht je 'm onderweg op scherp zetten, dan ben je je ontsteking kwijt. En dat gebeurt je natuurlijk nooit op het rechte stuk, maar altijd net als je plat in de bocht ligt B| .

Dit zou dan voor mij de eerste installatie zijn die NIET hiertegen is beveiligd.

het zou mischien wel een fuse kunnen zijn alhoewel het alarm voor de rest goed degelijk werkt,
ik zal het morgen wel eens uitzoeken of er eentje verfikt is.

allesinds bedankt voor de posts tot nu toe ;)
Je hebt tenslotte twee voedingslijnen die met 5A en 15A zijn gezekerd. Ik verwacht dat die 5A in orde is, omdat het alarm zich dus laat in-/uitschakelen en verder lijkt te werken. Maar 4 knipperlichten van 21W nemen al 7A op en zullen dus door de 15A zekering gevoed moeten worden. Naar verwachting zal je startonderbreekrelais dan ook kunnen aantrekken.

Ben benieuwd!
Succes :)
 
Gellukig is er nogg zon handig forum vol met mensen die, je op belachelijke en vermijdelijke fouten kunnen wijzen...

..het was dus inderdaad een zekering die gesprongen was, eentje van 20A die dus diende om de relais en de lichtjes te voeden..

vrij voor de hand liggend zelf zodanig dat ik er stomweg overgekeken had ;)

Strax naar de winkel en testen, want er is natuurlijk ook een oorzaak waarom deze gesprongen is;

vermoedelijk bij het uittesten van de startonderbreking, welke ik toen ff tussen de ontsteking en de control unit heb gelegd (waar mischien een beetje teveel ampére doorstroomde).. :o

wat denken jullie , is het beter om de 'dodemansknop' te onderbreken of de ontsteking zelf...?

wat tijdens het rijden betreft, is het idd aangewezen niet op het knopje te duwen;
Is bv een beveiliging tegen motorjacking, wanneer je uiteindelijk de motor kunt afschakelen wanneer ie er mee wegrijdt. (of denken jullie er anders over)..

allesinds bedankt gasten, leuk forum btw
*D (sympathieker als de locale garagist) :+
 
vermoedelijk bij het uittesten van de startonderbreking, welke ik toen ff tussen de ontsteking en de control unit heb gelegd (waar mischien een beetje teveel ampére doorstroomde).. :o

wat denken jullie , is het beter om de 'dodemansknop' te onderbreken of de ontsteking zelf...?

Hij zal eerder gesprongen zijn door ergens met een draad tegen de massa te komen, je startonderbreking gaat nl over een relaiscontact, die wel aardig wat kan verwerken en geen zekering in die leiding heeft.

Onderbreken kan je best doen op de orange/yellow draad die van zekering 3 komt. Dan staat je onderbreking in serie met je standaardswitch en je dodemansknop. In dit geval wordt de startknop ook niet meer gevoed.
 
Laatst bewerkt:
Gellukig is er nogg zon handig forum vol met mensen die, je op belachelijke en vermijdelijke fouten kunnen wijzen...
:}

..het was dus inderdaad een zekering die gesprongen was, eentje van 20A die dus diende om de relais en de lichtjes te voeden..

vrij voor de hand liggend zelf zodanig dat ik er stomweg overgekeken had ;)
:+

wat denken jullie , is het beter om de 'dodemansknop' te onderbreken of de ontsteking zelf...?
Maakt geen verschil: de dodemansknop onderbreekt nl de ontsteking ook. Ik sluit me bij Mike aan.

wat tijdens het rijden betreft, is het idd aangewezen niet op het knopje te duwen;
Is bv een beveiliging tegen motorjacking, wanneer je uiteindelijk de motor kunt afschakelen wanneer ie er mee wegrijdt. (of denken jullie er anders over)..

Dan zou ik wachten met uitschakelen tot ie 500m bij me vandaan is, zodat ie enigszins buiten adem bij je terug komt om de afst.bed. te claimen :+ .

Mooi dat 't is opgelost!
 
idd...alles opgelost,
eb zelf ledje geinstalleerd :+

alleen die startonderbreking laat ik er maar vantussen, heeft me meer miserie gekost dan moeite,
eb geel-oranje, groene, blauwe, rode doorgeknipt, onderbroken, gesoldeerd,..
zonder succes, die relais kan gewoon niet overweg met een ignition signaal, begint continu te schakelen('TTRRRRRrrrrrrrrr'), zonder enig nut...
en vindt het uiteindelijk nutteloos



(kan iem me uitleggen waarvoor die gele draad zou lunnen dienen..?
 
idd...alles opgelost,
eb zelf ledje geinstalleerd :+

alleen die startonderbreking laat ik er maar vantussen, heeft me meer miserie gekost dan moeite,
eb geel-oranje, groene, blauwe, rode doorgeknipt, onderbroken, gesoldeerd,..
zonder succes, die relais kan gewoon niet overweg met een ignition signaal, begint continu te schakelen('TTRRRRRrrrrrrrrr'), zonder enig nut...
en vindt het uiteindelijk nutteloos
Dan lijkt 't erop dat je behalve je ontsteking onderbreekt, ook de voeding naar je alarm onderbreekt. Dan zou ik me voor kunnen stellen dat 't spulletje in een lus raakt: "TTRRRRRrrrrrr" :+ . Remedie: voedingen rechtstreeks aan pluspool koppelen. Als dat al het geval is, vergeet 't dan idd maar.


(kan iem me uitleggen waarvoor die gele draad zou lunnen dienen..?
Ja. Als je die aan massa legt, dan trigger je 't alarm. Als je 'm niet gebruikt, dan moet je 'm isoleren (!!!) en opbergen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan