Problemen met choke en kouder weer

Thebooster

Rookie
18 aug 2006
11
0
breda
Ik heb sinds twee weken een Suzuki GSX 750F uit 1989.

Nu het weer wat kouder wordt slaat de motor steeds af tijdens het uitrijden van de stad (eerste 15 min. van rit). Zodra ik moet remmen voor stoplichten en dergelijke. :(

Als ik de Choke aanzet kan ik de het stationair toerental verhogen tot 3000.
Nadat ik even wacht loopt het toerental op. En zet ik de choke weer tot 3000.
Maar zodra ik rijd zakt het toerental een beetje. Bij het remmen/koppelen slaat dan alsnog de motor af.

Hoe kan ik dit oplossen?
Moet ik juist meer of minder choke gebruiken
Moet ik gewoon gas blijven geven als ik de koppeling in knijp
 
Ik heb sinds twee weken een Suzuki GSX 750F uit 1989.

Nu het weer wat kouder wordt slaat de motor steeds af tijdens het uitrijden van de stad (eerste 15 min. van rit). Zodra ik moet remmen voor stoplichten en dergelijke. :(

Als ik de Choke aanzet kan ik de het stationair toerental verhogen tot 3000.
Nadat ik even wacht loopt het toerental op. En zet ik de choke weer tot 3000.
Maar zodra ik rijd zakt het toerental een beetje. Bij het remmen/koppelen slaat dan alsnog de motor af.

Hoe kan ik dit oplossen?
Moet ik juist meer of minder choke gebruiken
Moet ik gewoon gas blijven geven als ik de koppeling in knijp


Laat hem eens synchroon afstellen
 
15 Minuten lang choken is ook wel heel erg lang. Of bedoelde je dat niet?? Bij mij gaat de choke er twee straten verder al vanaf. Doe ik dat niet dan verzuipt íe waardoor ik juist problemen krijg die lijken op wat jij hier beschrijft.

Verder zou je kunnen controleren of dit niet het gevolg is van een "plakkende"koppeling: Koppeling geeft niet helemaal vrij waardoor bij een stop de motor ook tot stilstand wordt gedwongen; Slaat de motor bijvoorbeeld ook af voor het verkeerslicht als je 'm al rijdende in zijn vrij zet?? (heb je het probleem dan niet dan ligt het probleem niet bij de choke maar bij de koppeling)

Succes er mee!
 
Zoals wel blijkt ben ik echt een onnozel op het gebied van techniek |(
Maar wannneer zet jij dan je choke uit?
 
Zo snel mogelijk; hangt een beetje van de fiets af. Bij mijn Fj choke ik tijdens het starten en weg rijden en gaat íe er daarna gelijk af. (choke = rijker mengsel en vaak iets gas bijgeven voor bij de start). Bij ècht koud weer (vorig jaar bij -8 graden) mag íe nog een straatje verder open blijven maar daarna is íe op die fiets echt niet meer nodig; je merkt het vanzelf: "Bokkig" gedrag bij gasgeven: motor heeft nog wat choke nodig. Bij rijden op constante snelheid mag íe al heel snel helemaal er af
 
Ik heb een GSX400. Choke vol open en knopje indrukken.Zodra ik em in de 2 zet(na 50m) haal ik de choke er helemaal af.Na een km of 6 rijden is ie warm genoeg om stationair te blijven lopen.

Frans
 
Ik heb een GSX600F uit '89 gehad, de choke kon er na een paar honderd meter rijden af. Als ik dat vergat en de choke open liet staan (of eigenlijk dicht ;) ) dan sloeg de motor voor het stoplicht gegarandeerd af.
 
Mijn gsx-f (een 600 uit 1991) liep tot vorige week ook heel onregelmatig. Soms had ik de choke helemaal niet nodig, maar meestal was het net omgekeerd. Als ik bijvoorbeeld aan een stoplicht stond moest ik ofwel m'n choke aanzetten ofwel lichtjes gas geven om de motor draaiend te houden. Had niets te maken met het instellen van ralenti of zo, als ik die verhoogde maakte hij soms tot 6000 toeren bij stationair draaien, wat ook niet echt de bedoeling is.
De motor heeft vorige week een grote beurt gehad en nu is het probleem volledig verdwenen. Er bleek een kleppendeksel compleet vast te zitten. Motor had blijkbaar al lang geen deftige beurt meer gekregen en liep daardoor onregelmatig. Even goed laten afstellen is dus de boodschap.
 
Bij mijn zzr gaat de choke eraf zodra ik rol. Dus meestal al voor het bochtje wat zo'n 20m van het oprit vandaag ligt. Na een heel kort stukje (< 100m) wil die dan nog wel eens aflsaan bij stilstand, maar daarna blijft ie gewoon lopen. Er moet iets niet goed afgesteld staan, anders zou die nooit zoveel moeite hebben. Want dit is eigenlijk nog geen koud weer. Dat het bij -5 iets moeizamer gaat is niet zo raar, maar nu moet alles gewoon werken. :]
 
Het zou eventueel ook een probleem met je spanningsregelaar kunnen zijn, waardoor hij stationair onregelmatig loopt (heb dat probleem afgelopen jaar gehad). In dat geval heeft het niks met de choke te maken, maar toevalligerwijs( :? ) begonnen de problemen bij mij ook bij kouder weer...
Then again: de mijne sloeg uiteindelijk ook af als ie stationair liep terwijl hij al hartstikke warm gereden was...
 
ik rij nooit met de choke open

mijn motor start bijna altijd zonder choke, alleen bij temperaturen onder ca 10 graden moet de choke een beetje helpen. dan start ik voordat ik helm en handschoenen aantrek en geef eventueel wat dotten gas (ach de buren moeten ook hun bed uit)

voor het rijden kan hij altijd dicht (ik hou niet van zo'n constant trekkend ding, zeker niet op een koude weg)
 
je kan ook je stationair schroef gebruiken in plaats van je choke. Die zit meestal op een vrij makkelijk bereikbare plek. Zodra ie goed warm is kan je je stationair toerental weer omlaag brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan