Ik heb op vakantie een gevalletje pech gehad met mijn Kawasaki ZZR. Hier heb ik er al wat over geschreven, maar ik zal het hier herhalen.
Bij het rustig oprijden van een leuk bergweggetje (ik was niet aan het janken; ik reed achter een vrachtwagen aan) hoorde ik opeens rechtsvoor een 'pof', gevolgd door een 'ssssssshhhhhh' en een leuke stoomwolk. Ding aan de kanten gezet, en vervolgens is het ding opgeladen en zal-ie inmiddels wel in Nederland zijn. Zie het andere topic voor de details
Ik had de avond van tevoren alle vloeistofpeilen (accu, olie, koelvloeistof) gecontroleerd. Alles in orde.
Nu had ik ter plekke helaas niet de gelegenheid om de kappen te verwijderen en de boosdoener te zoeken. Wel is me het volgende opgevallen:
- De smurrie lijkt nog het meeste op 'klei met water'
- De smurrie was behoorlijk vettig, maar er zaten geen als zodanig herkenbare oliedruppeltjes in.
- Het oliepeil in het kijkglas was in orde.
- De temperatuurmeter stoind net iets boven de helft toen het gebeurde.
- De kleur van de olie leek ook in orde. Soort van sterk getrokken thee, zeg maar. Olie/oliefilter was zo'n 4000km oud. Geen witte strepen.
- Het blok liep tot op het moment dat ik de motor afzette als een zonnetje.
De slang (of radiator...) die geklapt is, kan eigenlijk niet anders dan een koelvloeistofslang geweest zijn. Ik kan het me namelijk niet indenken dat rechtsboven in de motor olieleidingen lopen. De ZZR gebruikt een wet sump, en de oliekoeler zit onder de radiator.
Ik heb twee theorieen over wat er gebeurd is:
- Olie en koelvloeistof zijn bij elkaar gekomen. Pakking begeven oid. Dat zou best eens zo'n soort smurrie op kunnen leveren.
- Er heeft iets vreemds in de radiator gezeten. Iemand heeft er ooit een 'pil' ingegooid oid.
Heeft iemand een idee wat er gebeurd is?
En dan de belangrijkste vraag: het blok is schandalig heet geworden. Vlak na de pech begon het stevig te regenen. De regen kookte gewoon weg op de niet-overkapte metalen delen van het blok. Dus, blok ruimschoots boven de 100 graden. Eerder 150 graden zelfs nog, aangezien het water behoorlijk rap wegkookte.
Welke problemen kan ik hiermee verwachten? Heeft dit geen gevolgen, of gaat dit me op de langere duur een probleem-machine opleveren?
Bij het rustig oprijden van een leuk bergweggetje (ik was niet aan het janken; ik reed achter een vrachtwagen aan) hoorde ik opeens rechtsvoor een 'pof', gevolgd door een 'ssssssshhhhhh' en een leuke stoomwolk. Ding aan de kanten gezet, en vervolgens is het ding opgeladen en zal-ie inmiddels wel in Nederland zijn. Zie het andere topic voor de details

Ik had de avond van tevoren alle vloeistofpeilen (accu, olie, koelvloeistof) gecontroleerd. Alles in orde.
Nu had ik ter plekke helaas niet de gelegenheid om de kappen te verwijderen en de boosdoener te zoeken. Wel is me het volgende opgevallen:
- De smurrie lijkt nog het meeste op 'klei met water'
- De smurrie was behoorlijk vettig, maar er zaten geen als zodanig herkenbare oliedruppeltjes in.
- Het oliepeil in het kijkglas was in orde.
- De temperatuurmeter stoind net iets boven de helft toen het gebeurde.
- De kleur van de olie leek ook in orde. Soort van sterk getrokken thee, zeg maar. Olie/oliefilter was zo'n 4000km oud. Geen witte strepen.
- Het blok liep tot op het moment dat ik de motor afzette als een zonnetje.
De slang (of radiator...) die geklapt is, kan eigenlijk niet anders dan een koelvloeistofslang geweest zijn. Ik kan het me namelijk niet indenken dat rechtsboven in de motor olieleidingen lopen. De ZZR gebruikt een wet sump, en de oliekoeler zit onder de radiator.
Ik heb twee theorieen over wat er gebeurd is:
- Olie en koelvloeistof zijn bij elkaar gekomen. Pakking begeven oid. Dat zou best eens zo'n soort smurrie op kunnen leveren.
- Er heeft iets vreemds in de radiator gezeten. Iemand heeft er ooit een 'pil' ingegooid oid.
Heeft iemand een idee wat er gebeurd is?
En dan de belangrijkste vraag: het blok is schandalig heet geworden. Vlak na de pech begon het stevig te regenen. De regen kookte gewoon weg op de niet-overkapte metalen delen van het blok. Dus, blok ruimschoots boven de 100 graden. Eerder 150 graden zelfs nog, aangezien het water behoorlijk rap wegkookte.
Welke problemen kan ik hiermee verwachten? Heeft dit geen gevolgen, of gaat dit me op de langere duur een probleem-machine opleveren?