Problemen met een te heet geworden blok?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik heb op vakantie een gevalletje pech gehad met mijn Kawasaki ZZR. Hier heb ik er al wat over geschreven, maar ik zal het hier herhalen.

Bij het rustig oprijden van een leuk bergweggetje (ik was niet aan het janken; ik reed achter een vrachtwagen aan) hoorde ik opeens rechtsvoor een 'pof', gevolgd door een 'ssssssshhhhhh' en een leuke stoomwolk. Ding aan de kanten gezet, en vervolgens is het ding opgeladen en zal-ie inmiddels wel in Nederland zijn. Zie het andere topic voor de details :)

Ik had de avond van tevoren alle vloeistofpeilen (accu, olie, koelvloeistof) gecontroleerd. Alles in orde.

imagehandler.php


imagehandler.php


Nu had ik ter plekke helaas niet de gelegenheid om de kappen te verwijderen en de boosdoener te zoeken. Wel is me het volgende opgevallen:

- De smurrie lijkt nog het meeste op 'klei met water'
- De smurrie was behoorlijk vettig, maar er zaten geen als zodanig herkenbare oliedruppeltjes in.
- Het oliepeil in het kijkglas was in orde.
- De temperatuurmeter stoind net iets boven de helft toen het gebeurde.
- De kleur van de olie leek ook in orde. Soort van sterk getrokken thee, zeg maar. Olie/oliefilter was zo'n 4000km oud. Geen witte strepen.
- Het blok liep tot op het moment dat ik de motor afzette als een zonnetje.

De slang (of radiator...) die geklapt is, kan eigenlijk niet anders dan een koelvloeistofslang geweest zijn. Ik kan het me namelijk niet indenken dat rechtsboven in de motor olieleidingen lopen. De ZZR gebruikt een wet sump, en de oliekoeler zit onder de radiator.

Ik heb twee theorieen over wat er gebeurd is:

- Olie en koelvloeistof zijn bij elkaar gekomen. Pakking begeven oid. Dat zou best eens zo'n soort smurrie op kunnen leveren.
- Er heeft iets vreemds in de radiator gezeten. Iemand heeft er ooit een 'pil' ingegooid oid.

Heeft iemand een idee wat er gebeurd is?

En dan de belangrijkste vraag: het blok is schandalig heet geworden. Vlak na de pech begon het stevig te regenen. De regen kookte gewoon weg op de niet-overkapte metalen delen van het blok. Dus, blok ruimschoots boven de 100 graden. Eerder 150 graden zelfs nog, aangezien het water behoorlijk rap wegkookte.

Welke problemen kan ik hiermee verwachten? Heeft dit geen gevolgen, of gaat dit me op de langere duur een probleem-machine opleveren?
 
100 graden is op zich geen probleem,luchtgekoelde fietsen kunnen nog warmer worden.
150 graden lijkt me vreemd,op die temperatuur begint ook je olie te ontbinden en je keerringen te vervormen.
Dit lijkt op een geknapte olieslang of een doorgeblazen koppakking,maar dan zouden er geen spetters bij je koplamp zitten.
Witte emulsie duidt op olie in water of vice versa en dus op lekke koppakking.
In ieder geval zit je met de gebakken peren,want je kunt zo niet verder.
Hoop dat je vakantie niet in het water is gevallen....
Succes!
 
Nou, ik heb vaker water over metaal van 130 graden gegooid, en dat kookt niet zo snel weg als dat regenwater op dat blok. 150 graden is misschien weer overdreven. Maar erg heet was het zeker; dat bleek ook uit de kracht waarmee de stoom eruit spoot.

Luchtgekoelde blokken zijn gebouwd op hoge temperaturen. Vloeistofgekoelde blokken niet. Maar ik weet niet precies of een tijdelijk hoge temperatuur veel schade aan kan richten. Dat de vloeistoffen vervangen moeten worden spreekt voor zich uiteraard. Maar verder?
 
Mjah, wat er kapot is en hoe dat op te lossen is wmb een zaak voor de dealer. Ik heb de brommer voor de vakantie langsgebracht met de mededeling: 'ik ga er 5000km mee rijden; vervang de kettingset en kijk 'm na'. Verder heb ik op vakantie regelmatig oliepeil, koelvloeistofpeil, kettingspanning en bandenspanning gecontroleerd. Geen nalatigheid van mijn kant lijkt me, dus gevalletje garantie.

Alleen duurt die garantie niet zo lang meer. Die motor is mijn enige vervoermiddel, dus een beetje betrouwbaar moet-ie wel zijn.

Dat de koppakking eruit vliegt omdat de motor na jarenlang weinig gereden te hebben opeens urenlang dienst moet doen, kan ik begrijpen. En als het het daarbij blijft, prima.

Maar als het vanwege dit akkefietje een fiets gaat worden waar elke maand wat mee is, dan ga ik eens vragen of de dealer nog iets anders heeft staan, en of we wat kunnen regelen. Niet dat ik de ZZR kwijt wil; het beestje heeft zich voorbeeldig gedragen tot het hem iets teveel werd. Het zadel is heerlijk, de zithouding ook (al mag de hoek die m'n knieen maken wat kleiner), het schermpje is prima, het blok is krachtig genoeg voor 2 personen en wat bagage, en een dikke BMW oid kan ik nog niet betalen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan