Meter is van het merk fluke 73 is een van de beste.
3.2 ohm heb ik op alle drie draden. de pennen tegen elkaar begint bij 3.5 ohm en zakt na 2.5 ohm na paar sec.\\
Meter is van het merk fluke 73 is een van de beste.
3.2 ohm heb ik op alle drie draden. de pennen tegen elkaar begint bij 3.5 ohm en zakt na 2.5 ohm na paar sec.\\
Je meter hoort niet te zakken na een paar seconden.
Ik vond de waarden die je gaf (3,2 ohm) veels te veel.
Dit moet volgens mij minder dan 1 ohm zijn.
Omdat je meter begint bij 2,5 ohm is dat ook het geval.
Als je dynamo kapot zou zijn zou je verschil meten op de spoelen.
Je meet dan een (groot) verschil tuseen de wikkelingen onderling.
Meet ook eens tussen massa en de wikkelingen , dat moet oneindig hoog zijn.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de spannimngsregelaar kapot is.
Je meter hoort niet te zakken na een paar seconden.
Ik vond de waarden die je gaf (3,2 ohm) veels te veel.
Dit moet volgens mij minder dan 1 ohm zijn.
Omdat je meter begint bij 2,5 ohm is dat ook het geval.
Als je dynamo kapot zou zijn zou je verschil meten op de spoelen.
Je meet dan een (groot) verschil tuseen de wikkelingen onderling.
Meet ook eens tussen massa en de wikkelingen , dat moet oneindig hoog zijn.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de spannimngsregelaar kapot is.
De laatste keer dat ik er een heb vervangen is meer dan 10 jaar geleden en dat was een originele gebruikte.
Uitgaande van ervaringen van anderen is een imitatie zeker niet slechter en de voorkeur gaat uit naar een met koelribben.
De laatste keer dat ik er een heb vervangen is meer dan 10 jaar geleden en dat was een originele gebruikte.
Uitgaande van ervaringen van anderen is een imitatie zeker niet slechter en de voorkeur gaat uit naar een met koelribben.
Gezeik is nog niet voorbij Nieuwe SR erop motor laten lopen met lampen aan 14 volt. 5000 toren nog net 13 volt. Tijds het rijden met multimeter erop doe ik gas open blijft spanning maar dalen tot 12.7 zelf 12.4 volt. Gas los gaat spanning na 13.8, 14 volt
zelfs suzuki dealer weet niet wat aan de hand is!!!!!!!
Heel oud topic maar geen oplossing althans in mijn beleving .
Ben zelf ook bezig geweest met hetzelfde probleem srad 600 1998, het schijnt ook veel voor te komen bij de TL 1000. na alles doorgemeten te hebben dynamo spanningen en diode test SR en het vervangen van de SR bleef het probleem bestaan. Het euvel ligt in de bedrading van suzuki deze zijn niet al te best gemaakt. Vooral de knooppunten die gemaakt zijn van + draden en massa draden is een heikel punt met messing busjes aan elkaar geperst. Het probleem is deze geeft met licht aan en 5000 toeren een licht wisselende laadspanning af die rond of net onder de 13 volt is, wat te weinig is voor het opladen van de accu. Stationair geeft deze wel >14 volt af. Er onstaat dus een grotere overgansweerstand in de bedrading bij vermogens toename in de draad met als resultaat verlies van volts. Om nou de halve boom af te pellen had ik niet zo`n zin in. De spanningsregelaar + en - rechstreeks met een goed geisoleerde vliegende zekering van 20 a 30 amp ertussen op de + en - van de accu aansluiten was de oplossing. De laadspanning accu geeft dan wel > 14 volt aan.