Problemen met je MF sticker op je kenteken

De uitleg is niet geheel juist, Baksteen. Maar je mag het altijd bij mij navragen. Lees art. 350 eens goed door.

Dat ik t bij jou mag navragen :} thanks.

Maar toch:

Artikel 350

1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

2. Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.


Denk toch echt dat in genoemd voorbeeld de verdachte eerst een diefstal pleegt voordat hij het goed wat hij onrechtmatig onder zich heeft weggooid in de sloot.
Hij kan anders nooit met datgene bij die sloot komen. Hij heeft het dan al aan de macht van de rechtmatige eigenaar onttrokken en verdachte kan zich geheel vrij als rechtmatige eigenaar gedragen. Dus al voltooid delict diefstal voordat hij aan vernieling kan beginnen. Hij kan in dit geval niet de vernieling plegen zonder al aan alle bestanddelen van diefstal voldaan te hebben. Hij doet zich voor als rechmatige eigenaar op het moment dat hij het boek vernield.

Als ik vanuit een winkel een boek vanaf het schap pak en deze onder mijn jas, zonder betaling, mee naar buiten neem met de bedoeling deze 100 meter verder in de sloot te gooien...en ik word door de winkeleigenaar aangehouden op met moment dat ik halverwege de afstand winkel-sloot ben? Word ik dan aangehouden en (hopelijk) veroordeeld ter zake poging vernieling? Of voor diefstal? Mocht het poging vernieling worden zal voortaan iedere verdachte dit aanvoeren, strafbaarheid is tenslotte veeeel minder.


Jaja...sorry hoor, binnenkort gaan Pan en ik wel een eigen forum beginnen, WWW.WETGEVINGDISCUSSIE.NL :+
 
Laatst bewerkt:
Op zondag 10 augustus 2003 12:17 schreef Baksteen het volgende:zijn er al minimaal 2 van hier op het M-F !!!

ehh motor agent met een sticker op zn kenteken? wordt je daar niet op aangesproken
door een hogere officier ofzo?
 
Op donderdag 14 augustus 2003 22:41 schreef Baksteen het volgende:met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen

Hiero gaat het mis...

Deze vraag zat zowieso in het examen voor het basisdiploma beveiliging en geloof ik ook voor het vakdiploma...

Maar, de situatie was toen idd nadat het poppetje de zaken ergens had gedumpt... Wanneer het poppetje gepakt wordt voordat hij de zaken kan wegmikken kan hij gewoon voor diefstal worden gepakt waarschijnlijk...

Toch als je 350 leest klopt tie wel in zo'n geval...

Maareh, we gaan idd een beetje off-topic... :P
 
Laatst bewerkt:
Baksteen, met het oogmerk het zich toe te eigenen van 310 betekent echt veel meer dan de beperkte waarde die jij er hier aan toedicht. Er moeten gedragingen zijn waaruit blijkt dat het de opzet is het goed in eigendom te behouden of je als zodanig te gedragen. Bij het door jou genoemde voorbeeld op heterdaad wordt diefstal verondersteld, als bij latere aanhouding blijkt dat vernieling de opzet was dan geldt 350. Een goede OvJ zal dat dan ook altijd (secundair) ten laste leggen.

Zoals door jou wordt betoogd gaat diefstal altijd vooraf aan vernieling omdat je je als "heer en meester" over de zaak gedraagt. Als je daarin gelijk zou hebben dan zouden we art. 350 (en nog meer delen van Sr) kunnen schrappen. Het maakt de boel wel simpeler.

Net zoals in de ogen van het PIVM art. 41 WVW (een wet) wel kan worden geschrapt omdat art. 5 KR (een ministeriële regeling) al alles volledig dekt. Een lagere regeling wordt nog altijd getoetst aan de wet en kan daarom nooit een strenger regime hebben dan de wet voorschrijft of bepaalt.

Om een voorbeeld te geven: enige jaren geleden hebben studenten zaken uit winkels weggenomen. Zij deden dit in het kader van een scriptie over diefstal gevoeligheid, preventie en pakkans. Alle aldus weggenomen zaken werden netjes opgeslagen en gerubriceerd. Op een gegeven moment werd er eentje staande en aangehouden bij het wegnemen van een zaak.

De OvJ legde diefstal (310) ten laste. Op de zitting werd vrijspraak gegeven omdat zij immers niet het oogmerk hadden de goederen in bezit te houden of zich als eigenaar te gedragen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, het was niet voor niks een strikvraag op de diverse examens! :)

Maar het blijft wazig natuurlijk...

Anyway: Je bent een grote schurk wanneer je een M-F sticker op je kenteken hebt! :+
 
Baksteen, om toch mijn gelijk en jouw ongelijk (en dat van andere politie-ambtenaren) in deze aan te tonen, heb ik nog even verder gezocht.

In de nota van toelichting van art.5 KR staat dat het artikel de wijze bepaalt waarop het kenteken aan het voertuig dient te worden aangebracht (de plaat dus) en de kenmerken waaraan de plaat moet voldoen (door de minister vast te stellen).

Het is derhalve verboden met een kenteken rond te rijden dat is aangebracht op een plaat van een soort die niet is toegelaten (feitnr. K405, euro 57).

Al plak je 80 stickers op de plaat dan voldoe je nog steeds aan het bepaalde van art.5 KR, de plaat is immers van de goedgekeurde soort. De kentekenplaat voldoet dan nog steeds aan de gestelde eisen.

Bij het plakken van de MF-sticker komt ook nog het volgende artikel in het geding:

Artikel 5.4.1 Voertuigreglement
Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:
d. de kentekenplaat moet zijn voorzien van het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk en moet deugdelijk aan de achterzijde van het voertuig zijn bevestigd (feitnr. N010c, euro 57);
e. het kenteken moet goed leesbaar zijn (feitnr. N010d, euro 57) en de kentekenplaat mag niet zijn afgeschermd (feitnr P070f, euro 57).

Door het plakken van de sticker blijf je voldoen aan de eisen van leesbaarheid, afscherming, goedkeuringsmerk en bevestiging, zodat ook dit artikel buiten beschouwing kan blijven.

Blijft over de Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 40
1. Het kenteken dient behoorlijk zichtbaar op of aan het motorrijtuig of de aanhangwagen aanwezig te zijn (feitnr. K030a, euro 57).

Het hoeft geen betoog dan dit niet van toepassing is.

Dan resteert nog:
Artikel 41
1. Het is verboden:
a. op een motorrijtuig of een aanhangwagen enig teken of middel aan te brengen of te doen aanbrengen met het oogmerk de herkenning, daaronder begrepen de herkenning met behulp van technische voorzieningen, van het ingevolge artikel 40 gevoerde kenteken te bemoeilijken (een misdrijf, valt niet onder de wet administratieve handhaving verkeersvoorscriften).

Als een sticker dusdanige afmetingen of kenmerken zou hebben dat daarmede de herkenning wordt bemoeilijkt dan wordt gehandeld in strijd met de bepaling van dit artikel. Echter bij de MF sticker is dat geenszins het geval zodat ook (de strafbepaling van) dit artikel niet kan worden toegepast.

Conclusie: De MF sticker, in zijn huidige vorm en op bedoelde wijze op de kentekenplaat aangebracht, is gewoon toegestaan.


Baksteen, wellicht wil jij met deze wijsheid eens naar het PIVM, ben benieuwd hoe ze reageren.


P.s. Orpheus, ik wil stickers plakken, kun jij mij een mail sturen met hoe te handelen?


Voor ieder ander: als er weer eens gevorderd wordt een MF sticker te verwijderen, dan zou ik eens vriendelijk en beleefd aan de opsporings-ambenaar vragen op grond van welk artikel of welke bepaling de sticker dient te worden verwijderd en zo niet welke wetsbepaling alsdan wordt overtreden. Je kunt dit stukje natuurlijk ook uitprinten en bij je motorpapieren stoppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op vrijdag 15 augustus 2003 08:48 schreef PanRider het volgende:
e. het kenteken moet goed leesbaar zijn (feitnr. N010d, euro 57) en de kentekenplaat mag niet zijn afgeschermd (feitnr P070f, euro 57).

Tricky... Wordt een sticker gezien als afscherming? Die "en" kan misschien uitkomst zolang het kenteken goed leesbaar is... Maarrrr, wat wordt eigenlijk bedoeld met het kenteken moet goed leesbaar zijn??? De letter/cijfer combinatie??? (In dat geval kunnen we ook linksboven gaan plakken....)


Op vrijdag 15 augustus 2003 08:48 schreef PanRider het volgende:
Voor ieder ander: als er weer eens gevorderd wordt een MF sticker te verwijderen, dan zou ik eens vriendelijk en beleefd aan de opsporings-ambenaar vragen op grond van welk artikel of welke bepaling de sticker dient te worden verwijderd en zo niet welke wetsbepaling alsdan wordt overtreden.

Dit is niet voor een ieder weggelegd vrees ik...
 
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:38 schreef Ciro het volgende:

Tricky... Wordt een sticker gezien als afscherming? Die "en" kan misschien uitkomst zolang het kenteken goed leesbaar is... Maarrrr, wat wordt eigenlijk bedoeld met het kenteken moet goed leesbaar zijn??? De letter/cijfer combinatie??? (In dat geval kunnen we ook linksboven gaan plakken....)
De leesbaarheid heeft betrekking op de cijfer-letter combinatie en het NL merk. Let wel het kenteken moet goed leesbaar zijn dat is wat anders dan de kentekenplaat. Bij afscherming moet je b.v. denken aan het plaatsen van een fietsdrager op de trekhaak van een auto, een stuk plastic of ketting voor je kentekenplaat e.d.
 
Baksteen, om toch mijn gelijk en jouw ongelijk (en dat van andere politie-ambtenaren) in deze aan te tonen, heb ik nog even verder gezocht.
t/m
bij je motorpapieren stoppen.
Hahaha...je hebt er wat werk ingestoken :} :} .

Gelukkig gaat het mij niet om mijn (en al helemaal niet dat van andere politieambtenaren) of jouw gelijk, de vraag was hoe "de" politie er mee omgaat en dus heb ik het "de" politie gevraagd aangezien dit niet mijn eigen intressegebied is. Het antwoord dat ik kreeg heb ik verwoord.

Blijft de vraag of jouw manier van interpreteren idd dezelfde zal zijn als die van een eventueel ooit eens komende bekeuring en eventueel een daarop volgende zitting.

Maar ik neem aan dat jij je bij deze als vertegenwoordiger/advocaat opwerpt???
 
Hahaha...je hebt er wat werk ingestoken :} :} .

Gelukkig gaat het mij niet om mijn (en al helemaal niet dat van andere politieambtenaren) of jouw gelijk, de vraag was hoe "de" politie er mee omgaat en dus heb ik het "de" politie gevraagd aangezien dit niet mijn eigen intressegebied is. Het antwoord dat ik kreeg heb ik verwoord.

Blijft de vraag of jouw manier van interpreteren idd dezelfde zal zijn als die van een eventueel ooit eens komende bekeuring en eventueel een daarop volgende zitting.

Maar ik neem aan dat jij je bij deze als vertegenwoordiger/advocaat opwerpt???
Baksteen, je kunt mijn argumentatie nog altijd eens voorleggen aan het PIVM. Wellicht leidt dat tot gewijzigd (verbeterd) inzicht.

Pleiten kost (behalve voor mijzelf }) )
 
:} @ panrijder én baksteen...!!!

Ik ga het stukje uitprinten en bij m'n papiertjes leggen.. 8-)
 
Het topic is waarschijnlijk nog lang niet afgelopen, maar ik wil nu al even zeggen dat ik het zowel van Baksteen als van Panrijder super vind dat ze hier zoveel werk in steken! :}
 
ik nie..ik ga gewoon mijn stickertje eraf halen als ze dat willen..als ze je ervoor aanhouden en je gaat met zo'n papiertej zwaaien dan weet je zeker dat je zwaar voor schut gaat.

Kan het me helaas niet veroorloven om een rechtszaak over zoiets te beginnen.

Dus ik wacht wel tot verdachte P.R. wordt voorgeleid na een aanhouding door B.S.

:? wel heel grappig dat PanRider tot PR wordt afgekort en BakSteen tot BS (toeval bestaat niet he :+ ) :?
 
En dan gaat ie zeker zeggen oh wat een mooi papiertje, ja u heeft gelijk, rijdt u maar verder. :? zou kunnen hoor
 
Baksteen, je kunt mijn argumentatie nog altijd eens voorleggen aan het PIVM. Wellicht leidt dat tot gewijzigd (verbeterd) inzicht.

Pleiten kost (behalve voor mijzelf }) )

Yep, zal ik ook doen, ben benieuwd. Eerst even een hele serie nachtdiensten, dus t duurt ff een paar daagjes.....

Maar gezien de zekerheid die jij verondersteld vind ik toch dat je t waar mag maken als het ooit tot een bekeuring/bezwaarschrift/zitting komt. }) O-)
 
En dan gaat ie zeker zeggen oh wat een mooi papiertje, ja u heeft gelijk, rijdt u maar verder. :? zou kunnen hoor

Heb je een papiertje nodig om aan de agent de vragen welk artikel/regelement je overtreedt? De laatse keer dat ik buiten was, was ik niet in Liberia... Je mag/kan best wel een gesprek aangaan met een agent in Nederland, ze eten je echt niet op hoor!

Agenten zijn net mensen namelijk! :+

EDIT: Wanneer je zonder sticker gaat rijden omdat je niet op overbodig gezeik zit te wachten van de één of andere veldwachter zal een ieder kunnen begrijpen...
 
Zonder sticker snap je wel maar iemand die zonder discussie de sticker eraf haalt snap je niet :?
 
Ik zag laatst op "blik op de weg" dat als bijv. je licht het niet doet, dat als je je licht weer werkend krtijgt dat je dan geen bekeuring kan krijgen. Is het ook niet zo met het stickertje dat als je hem dus weghaalt er niets aan de hand is?

Als je een overtredinkje maakt en je kunt het ter plekke oplossen is het toch zielig als ze je daar een bon voor geven?

Ik zou hem er zo af pielen als het aan de orde zou komen.
 
:} @ panrijder én baksteen...!!!

Ik ga het stukje uitprinten en bij m'n papiertjes leggen.. 8-)
:^ Ik heb 'm voortaan ook bij me en als ik ooit wordt aangesproken dan zal ik de agent in kwestie zeker vragen specifiek aan te geven welk artikel ik overtreed (zonder het op de spits te gaan drijven overigens). Ach, mijn beest is uitermate origineel en in puike conditie, dus het zou me erg verbazen als ik er trammelant mee krijg. Ben op deze manier graag "in overtreding".

Enfin, ik neem aan dat dit onderwerp nog wel een tijdje zal rondzingen op dit forum.
En inderdaad, Panrider en Baksteen, thnx :}
 
Nou lui,
Nu weten we het wel denk ik. ;)
Dat gezeur of iemand een mietje is en of het wel en niet mag. :X
Je komt er wel achter als eenmaal de politie je aanhoudt en als hij/haar dat doet kun je bij hem/haar voor info terecht.
Ik heb in ieder geval een stickertje besteld. :]

Groetjes :] :] :] :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan