Vtr1000fJJ
MF'er
- 26 feb 2023
- 46
- 22
Hallo,
Recent heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en mijn eerste motor gekocht, een Honda VTR1000F uit 1998. Ik heb al een 500 probleemloze kilometers gereden, tot vandaag.
Ik zal in het kort uitleggen wat er is gebeurd zodat jullie een beter beeld kunnen scheppen van de situatie en mij beter kunnen helpen.
Het viel mij op dat de kettingspanner links en rechts niet synchroom stonden afgesteld. De speling op de ketting was wel goed, tussen de 30 en 40mm. Ik ben die vandaag synchroom gaan stellen (ik dacht dan zal mijn achterwiel ook wel wat rechter komen te staan). Ook de speling juist kunnen zetten, niets aan de hand. Asmoer netjes op moment vast gezet (93nm). Toen wilde ik gaan rijden.
Voor dat ik ging rijden besefte ik mij ineens dat het bij mijn kettingspanners niet mogelijk is om de stelbout vast te zitten met een contramoer of iets dergelijks.. Op alle youtube filmpjes en tutorials wordt deze namelijk vastgezet met een contramoer. Na het vastdraaien van de as kun je de verstelboutjes nog heen weer draaien met je vingers, zonder dat er iets gebeurd. Ik denk dat zal wel niet horen dus ik heb deze alle 2 stevig aangedraaid en ben gaan rijden.
Kilometer of 20 verder rijd ik op een rotonde af, zet de motor in zijn 2, en hij begint als een gek te bokken. Gelijk motor stilgezet en naar de ketting gaan kijken: deze hing super slap. De kettingspanner aan de kettingzijde was een aardig stuk verschoven. Dat hoort niet te kunnen toch als je as gewoon op moment vast zit??
Motor staat ondertussen gewoon weer in de schuur, heb de ketting weer netjes gesteld, speling correct, kettingspanners staan synchroom, as staat op moment vast, en ik ben weer op het punt dat ik de verstelboutjes van de kettingspanners naar links en rechts kan draaien zonder dat er wat gebeurd, een paar CM.
Ik weet momenteel even niet wat te doen, ik ben dus ook bang om weer te gaan rijden.
Wat heb ik fout gedaan? Horen die kleine verstelboutjes vrij te kunnen bewegen als alles vast zit? Moet ik de as misschien strakker aandraaien? Is de kettingspanner versprongen omdat ik die 2 boutjes onder spanning heb gezet voor ik ben gaan rijden?
Recent heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en mijn eerste motor gekocht, een Honda VTR1000F uit 1998. Ik heb al een 500 probleemloze kilometers gereden, tot vandaag.
Ik zal in het kort uitleggen wat er is gebeurd zodat jullie een beter beeld kunnen scheppen van de situatie en mij beter kunnen helpen.
Het viel mij op dat de kettingspanner links en rechts niet synchroom stonden afgesteld. De speling op de ketting was wel goed, tussen de 30 en 40mm. Ik ben die vandaag synchroom gaan stellen (ik dacht dan zal mijn achterwiel ook wel wat rechter komen te staan). Ook de speling juist kunnen zetten, niets aan de hand. Asmoer netjes op moment vast gezet (93nm). Toen wilde ik gaan rijden.
Voor dat ik ging rijden besefte ik mij ineens dat het bij mijn kettingspanners niet mogelijk is om de stelbout vast te zitten met een contramoer of iets dergelijks.. Op alle youtube filmpjes en tutorials wordt deze namelijk vastgezet met een contramoer. Na het vastdraaien van de as kun je de verstelboutjes nog heen weer draaien met je vingers, zonder dat er iets gebeurd. Ik denk dat zal wel niet horen dus ik heb deze alle 2 stevig aangedraaid en ben gaan rijden.
Kilometer of 20 verder rijd ik op een rotonde af, zet de motor in zijn 2, en hij begint als een gek te bokken. Gelijk motor stilgezet en naar de ketting gaan kijken: deze hing super slap. De kettingspanner aan de kettingzijde was een aardig stuk verschoven. Dat hoort niet te kunnen toch als je as gewoon op moment vast zit??
Motor staat ondertussen gewoon weer in de schuur, heb de ketting weer netjes gesteld, speling correct, kettingspanners staan synchroom, as staat op moment vast, en ik ben weer op het punt dat ik de verstelboutjes van de kettingspanners naar links en rechts kan draaien zonder dat er wat gebeurd, een paar CM.
Ik weet momenteel even niet wat te doen, ik ben dus ook bang om weer te gaan rijden.
Wat heb ik fout gedaan? Horen die kleine verstelboutjes vrij te kunnen bewegen als alles vast zit? Moet ik de as misschien strakker aandraaien? Is de kettingspanner versprongen omdat ik die 2 boutjes onder spanning heb gezet voor ik ben gaan rijden?
Laatst bewerkt: