Problemen met ketting stellen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vtr1000fJJ

MF'er
26 feb 2023
46
22
Hallo,

Recent heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en mijn eerste motor gekocht, een Honda VTR1000F uit 1998. Ik heb al een 500 probleemloze kilometers gereden, tot vandaag.

Ik zal in het kort uitleggen wat er is gebeurd zodat jullie een beter beeld kunnen scheppen van de situatie en mij beter kunnen helpen.

Het viel mij op dat de kettingspanner links en rechts niet synchroom stonden afgesteld. De speling op de ketting was wel goed, tussen de 30 en 40mm. Ik ben die vandaag synchroom gaan stellen (ik dacht dan zal mijn achterwiel ook wel wat rechter komen te staan). Ook de speling juist kunnen zetten, niets aan de hand. Asmoer netjes op moment vast gezet (93nm). Toen wilde ik gaan rijden.

Voor dat ik ging rijden besefte ik mij ineens dat het bij mijn kettingspanners niet mogelijk is om de stelbout vast te zitten met een contramoer of iets dergelijks.. Op alle youtube filmpjes en tutorials wordt deze namelijk vastgezet met een contramoer. Na het vastdraaien van de as kun je de verstelboutjes nog heen weer draaien met je vingers, zonder dat er iets gebeurd. Ik denk dat zal wel niet horen dus ik heb deze alle 2 stevig aangedraaid en ben gaan rijden.

Kilometer of 20 verder rijd ik op een rotonde af, zet de motor in zijn 2, en hij begint als een gek te bokken. Gelijk motor stilgezet en naar de ketting gaan kijken: deze hing super slap. De kettingspanner aan de kettingzijde was een aardig stuk verschoven. Dat hoort niet te kunnen toch als je as gewoon op moment vast zit??

Motor staat ondertussen gewoon weer in de schuur, heb de ketting weer netjes gesteld, speling correct, kettingspanners staan synchroom, as staat op moment vast, en ik ben weer op het punt dat ik de verstelboutjes van de kettingspanners naar links en rechts kan draaien zonder dat er wat gebeurd, een paar CM.

Ik weet momenteel even niet wat te doen, ik ben dus ook bang om weer te gaan rijden.

Wat heb ik fout gedaan? Horen die kleine verstelboutjes vrij te kunnen bewegen als alles vast zit? Moet ik de as misschien strakker aandraaien? Is de kettingspanner versprongen omdat ik die 2 boutjes onder spanning heb gezet voor ik ben gaan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Nee hier beweren een moderator hier heeft hem gewaarschuwd in een pb.
Dat is gek toch.
En eerlijk zijn- zijn vragen en zijn eigen opmerkingen over een deuk in de uitlaat getuigd toch dat hij niet veel technische kennis heeft.
Ik schrik er niet van dat een moderator de algemene zweer binnen het techniek forum omschrijft. Ook al getuigd iemand niet van technisch inzicht is dat geen reden om hem met sneue opmerkingen om de oren te slaan. Hij heeft een duidelijk verhaal neer gezet met een nette vraag. Dat dient met respect behandeld te worden.
 
Ik schrik er niet van dat een moderator de algemene zweer binnen het techniek forum omschrijft. Ook al getuigd iemand niet van technisch inzicht is dat geen reden om hem met sneue opmerkingen om de oren te slaan. Hij heeft een duidelijk verhaal neer gezet met een nette vraag. Dat dient met respect behandeld te worden.
Zweer? Zo erg is het toch niet?
 
Bedoel: sfeer. Zie toch regelmatig berichten langskomen die sneu en persoonlijk bedoeld zijn. Lijkt me niet nodig in het techniek topic. Zelfde wat rene53 aangeeft.
Dat is actie/reactie. Ik begrijp het wel, egootje is gekwetst want een simpel klusje lukt niet. En dan zeggen dat je goed technisch inzicht hebt. Je hebt dan vooral weinig zelfkennis/kritiek. Die deuk was echt hilarisch, dacht meteen aan een troll.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan