problemen met koelsysteeem

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.587
244
Tilburg
hee luitjes,

voor ik zelf ga vogelen, wil ik eerst de hulp inroepen van het beste technische team waar ik ooit van gehoord heb, jullie dus( mocht je dat nog niet begrijpen :+ )

De laatste 2 keer dat ik van tilburg naar utrecht ben gereden, ging mijn koelvloeistof koken, waardoor het eruit gespuugt werd, en mijn motor dus iets te warm werd.

Ik heb ondertussen de thermoklep er uit gehaald, maar dat maakte geen verschil. Ik vraag mij dus af waardoor het water gaat koken.
de trekkracht voelt nog goed aan, ook op topsnelheid merk ik weinig verschil, dus ik heb niet het idee dat de koppakking lekt. hij lekt ook geen olie ofzo, alleen liters koelvloeistof. hij heeft 2 weken gelee een grote beurt gehad, ik kan het me niet voorstellen, maar heel misschien hebben ze iets verkeerd aangesloten ofzo

waar kan ik het beste naar kijken?????
 
De sensor bovenin in elk geval wel. ik heb eerlijk gezegd niet overal gevoeld. bovenin zit de slang naar de bijvuldop, waar het afwaterings slangetje zit
 
Het kan zijn dat je lucht in het sisteem hebt door een verkeerde vul manier,tenminste als de garage de vloeistof eruit heeft gehad bij die beurt.Misschien zit er een ontluchtings nippel op(ik doe maar een gooi).Zit er geen lucht in dan kun je kijken of je nog circulatie hebt(waterpomp stuk) :)
 
bel net molenaar op, die begint gelijk te zeuren over koppakking lek, zou wel vaker gebeuren met een zx9.
Maar dat wil Wufje toch helemaal niet horen :(
 
Het kan zijn dat je lucht in het sisteem hebt door een verkeerde vul manier,tenminste als de garage de vloeistof eruit heeft gehad bij die beurt.Misschien zit er een ontluchtings nippel op(ik doe maar een gooi).Zit er geen lucht in dan kun je kijken of je nog circulatie hebt(waterpomp stuk) :)

ik heb ondertussen zelf al een paar liter bijgevuld, zou kunnen, maar ik start altijd effies tijdens het vullen, zodat hij alle lucht naar buiten gooit. zie ik dan iets over het hoofd :?
 
ik heb ondertussen zelf al een paar liter bijgevuld, zou kunnen, maar ik start altijd effies tijdens het vullen, zodat hij alle lucht naar buiten gooit. zie ik dan iets over het hoofd :?
[/quote]


Meestal is dat ook wel voldoende maar het kan zijn dat er in een aantal hoeken en gaten van het sissteem toch lucht zit en lucht zet uit wanneer het warm wordt en drukt jouw vloestof er dan uit.
 
Ondanks dat je het niet wil horen is lekkage van de kop bij een zx9r wel een vaak voorkomend probleem.
Eigenlijk lekt de koppakking niet maar ontstaat er ruimte bovenin de cylinder omdat de cylinderbussen los gaan zitten en daardoor bovenaan gaan lekken.
Helaas is de enige remedie nieuwe o-ringen plaatsen en je cylinder en cylinderkop vlakken..........(laat je koelsysteem maar eens afpersen en je weet het)
 
Ik had een tijdje terug exact hetzelfde gedonder. Tuurlijk da's 2takt maar ook vloeistof gekoeld dus zoveel maakt dat niet uit.
Ik had de bouten niet helemaal goed aangedraaid. (aandraaimoment en volgorde moest anders). Zoals eerder al gezegd, hij lekt dan over de koppakking. Uitlaatgassen lekken langs de pakking in het koelsysteem en drukken de vloeistof eruit. ('t geeft leuke, maar dure, fonteintjes). Nieuwe koppakking en goed aandraaien en toen was 't bij mij over.
 
Nog even dit............ik neem aan dat je de simpel te controleren dingetjes als een defecte radiateurdop etc. al uitgesloten hebt????????


eh
nee??
wat is een radiator dop dan, ik dacht alleen een rubber ringetje met een veertje enzo. het water komt er bij het expansievat uit, ook als er al 1,5 liter uit is gegaan, blijft het eruit stromen.

maarre hoe en wat kan ik controleren aan een r-dop.
Wufje kan volledige koprevisies uit voeren, maar bij het controleren van een simpele r-dop staat hij met de bek vol tanden O-)
 
Ik had een tijdje terug exact hetzelfde gedonder. Tuurlijk da's 2takt maar ook vloeistof gekoeld dus zoveel maakt dat niet uit.
Ik had de bouten niet helemaal goed aangedraaid. (aandraaimoment en volgorde moest anders). Zoals eerder al gezegd, hij lekt dan over de koppakking. Uitlaatgassen lekken langs de pakking in het koelsysteem en drukken de vloeistof eruit. ('t geeft leuke, maar dure, fonteintjes). Nieuwe koppakking en goed aandraaien en toen was 't bij mij over.


heb jij de kop niet laten vlakken dan. Ik vind dat altijd link. tis een hoop gedonder, best een hoop werk, en ik weet nog steeds niet wat er gebeurt als je het niet doet. verder ga ik dan ook een zuiger controle uitvoeren, wat natuurlijk ook weer werk met zich mee brengt. blablabla...........
 
Een radiateurdop is een druk dop......is de klep kapot die er in zit dan bouwt je koelsysteem geen druk op en kookt je vloeistof bij 100 graden celsius.
Trouwens de cylinder/kop van een 2 takt is niet echt te vergelijken met die van een dikke 4 takt.
 
Een radiateurdop is een druk dop......is de klep kapot die er in zit dan bouwt je koelsysteem geen druk op en kookt je vloeistof bij 100 graden celsius.
Trouwens de cylinder/kop van een 2 takt is niet echt te vergelijken met die van een dikke 4 takt.

hmm toch eens een controle uitvoeren dus, want daar heb ik dus nog niet over nagedacht
bij hoeveel druk opent hij ?
en wat ik me ook afvroeg, was hoe het water weer terug erin gezogen wordt als hij weer afkoelt?
 
hmm toch eens een controle uitvoeren dus, want daar heb ik dus nog niet over nagedacht
bij hoeveel druk opent hij ?
en wat ik me ook afvroeg, was hoe het water weer terug erin gezogen wordt als hij weer afkoelt?
[/quote]

Hmmmmmm vroeger op school niet goed opgelet? vacuum en wet van communicerende vaten en zo blablabla........ :P
 
hmm toch eens een controle uitvoeren dus, want daar heb ik dus nog niet over nagedacht
bij hoeveel druk opent hij ?
en wat ik me ook afvroeg, was hoe het water weer terug erin gezogen wordt als hij weer afkoelt?

Hmmmmmm vroeger op school niet goed opgelet? vacuum en wet van communicerende vaten en zo blablabla........ :P


tja die klopt nog steeds, maar er zit toch een rubbertje tussen ( in de vorm van een radiatordop ), dus zo communiceren doet het niet

ik dacht dat een r-dop een rubber ring was, met een veer. als de druk te hoog wordt, wordt de veer ingedrukt, en ontsnapt er water naar de opvangbak, maar als de druk weer lager wordt( dus als het water afkoelt ) dan sluit dat rubber weer en kan het water niet meer terug opgezogen worden. ik snap zelf ook dat het verhaal niet compleet is, of nog erger verkeerd :? .

maar ik vraag me dus wel af wat er mist aan het verhaal.
 
Laatst bewerkt:
doet je koelvin het wel?


ik weet het niet, optisch ziet hij er goed uit, maar misschien is hij dichtgeslibd ofzo. toch heb ik het idee dat dat niet zo snel gebeurt.

ik ga hem in elk geval volgende week laten drukmeten ofzoiets. Molenaar heeft een wachttijd van weet ik hoeveel weken, dus moet effies rondbellen wie dat kan doen.


ah bon werd dat ermee bedoelt. nee als de radiator leeg is, doet de koelvin het niet meer. wel als hij vol is.

ondertussen kan wufje gewoon door :] op de GSX reserve brommer die toch al getest moest worden, dus probleem hoeft niet direct opgelost te worden
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn ZXR 750 ('93), al een paar keer een topic over geplaatst.... Ben ondertussen bij twee delaers geweest met het verhaal. Deze natuurlijk meteen de olie controleren. Hiermee is niets aan de hand. Ik moets het gewoon laten borrelen....!? Verder heb ik ook gevraagd of een andere dop op de radiateur een optie was en dat was geen oplossing werd mij verteld. Heb vandaag nog gereden en hij boorelt als een gek. Mijn vin slaat gewoon aan en heb wel het idee dat hij wel koelt. Hij gooit er bij mij geen vloeistof uit, dat heeft ie een keer gedaan nadat ik het expansievat tot het maximum had gevul, toen heeft ie het eruit gegooid tot net iets boven minimum. Ben ook zeer benieuwd wat hier nou de oplossing van kan zijn....
 
Ik heb hetzelfde probleem met mijn ZXR 750 ('93), al een paar keer een topic over geplaatst.... Ben ondertussen bij twee delaers geweest met het verhaal. Deze natuurlijk meteen de olie controleren. Hiermee is niets aan de hand. Ik moets het gewoon laten borrelen....!? Verder heb ik ook gevraagd of een andere dop op de radiateur een optie was en dat was geen oplossing werd mij verteld. Heb vandaag nog gereden en hij boorelt als een gek. Mijn vin slaat gewoon aan en heb wel het idee dat hij wel koelt. Hij gooit er bij mij geen vloeistof uit, dat heeft ie een keer gedaan nadat ik het expansievat tot het maximum had gevul, toen heeft ie het eruit gegooid tot net iets boven minimum. Ben ook zeer benieuwd wat hier nou de oplossing van kan zijn....


mijn expansievat zit ook altijd tot de nok toe voel, maar de eerste keer werd er 1,5 liter uitgegooit, dus al zou hij leeg zijn, maakt het nog niet uit

ah in elk geval bovenaan in mijn eigen topic 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan