Problemen met KTM Duke 390

25 sep 2019
2
0
Mede motorrijders,

Ik ben nieuw hier dus als er iets fout geplaatst wordt excuus. Om te beginnen rijd ik een KTM Duke 390 uit 2019. In augustus nieuw gekocht bij Goedhart motoren. In eerste instantie tevreden over deze leuke machine. Netjes 1000km beurt gehad, maar 250 km later had ik een kleine lekkage. Oliekeerring van uitgaande as was lek, was garantie werk en kreeg netjes een leenmotor mee. Nu zijn we weer een ruime 1000 km verder (2500) en kreeg de melding dat ik geen oliedruk had. Ik de monteur gebeld bij Goedhart en op zijn advies daar weer heen en ze hebben de oliedruk sensor bovenop de cilinder vervangen. Vervolgens was ik bijna weer thuis en ging de lamp weer branden en bleef aan. Dus ik het zekere voor het onzekere de rest naar huis gelopen. Nu gaan ze de kabel boom vervangen(weer de motor 2 weken kwijt) maar volgens mij doen ze maar wat en weten ze niet zeker of dit iets oplost. Verder vind ik wat vocht in het tft scherm. Ik vind dit alles wel een beetje veel voor een nieuwe motor is er iemand anders met zulke ervaringen met de Duke?
Alvast bedankt!

Matthijs
 
Klinkt als een rotding. De motorzaak heeft wel een goede reputatie. Een kabelboom zal alleen vervangen worden als daar aanleiding voor is, dat gaat niet op de gok.
 
Klinkt als een rotding. De motorzaak heeft wel een goede reputatie. Een kabelboom zal alleen vervangen worden als daar aanleiding voor is, dat gaat niet op de gok.
Ik heb nog nooit een kabelboom vervangen vanwege een vage storing, enkel als de boel uitgefikt is en reparatie geen zin meer heeft. Dus ik denk dat dat wel degelijk ‘op de gok’ is gedaan.
 
Ik heb een 790 Duke en heb aardig wat probleempjes gehad. M'n vriendin een 390 Duke en helemaal nergens last van. Dus je kunt net pech hebben..
Bij mij is echter alles netjes onder garantie opgelost. En ja, het is erg vervelend als je elke keer je motor weg moet brengen etc. Maar zolang je maar een andere motor te leen krijgt en ze uiteindelijk de problemen oplossen is het prima.

Wat mij op viel is dat KTM zeker wel erg tot zéér behulpzaam is/lijkt te zijn in het oplossen van de problemen (mijn dealer in ieder geval). Dit in tegenstelling tot andere merken die ik ook heb gehad (ik kijk nu richting Kawasaki). En Goedhart motoren is volgens mij ook wel een goede zaak, dus gewoon vol blijven houden! Geef ze de tijd om het op te lossen (maar blijf er tegelijkertijd natuurlijk wel achteraan zitten).

Uiteindelijk hou je er een fijne motor aan over! Om maar positief te blijven ;) Maar ik begrijp je frustraties helemaal (mijn 790: 3x olie lekkage uitgaande as (1e keer keerring vervangen, 2e keer ander aandraaimoment, 3e keer nieuwe versie keerring etc en het was opgelost), water in de tank gekomen omdat de afwatering slang dicht (geknakt) zat, water lekkage thermostaat(huis), olielekkage carter, My Ride unit werkte niet, software fout/benzine niveau klopte niet bij wegrijden, olielekkage kleppendeksel, kromme remschijven en ik moest wat losse stickers te lijf met warme fohn).

Zou ik bij wijze van spreken morgen weer de 790 kopen?.. Direct! Ben echt super blij met het ding! (zul je zien dat ik hem nu een keer neer leg net nu alles helemaal in orde is 🤣).
 
Dat vervangen is op de gok gedaan. Wat als je nu wel een te lage oliedruk hebt? Het eerste wat ik zou doen in dit geval is eerst controleren of de oliedruk wel op specificatie fabrikant is..... dan weet je zeker dat er met de druk niks mis is. Eventueel zou dan de sensor nog getest kunnen worden, dan is deze ook uit te sluiten en dan zou je eens naar de kabelboom kunnen gaan kijken.

De 390 is kwalitatief ook niet heel best. De 390 wordt geassembleerd door Bajaj Auto en KTM Asia Motorcycle Manufacturing, Inc. (KAMMI) voor de Oostenrijkse fabrikant KTM. De fietsen werden ontwikkeld in het kader van een gezamenlijk programma van Bajaj- en KTM-ingenieurs, waarbij het concept werd ontwikkeld in Oostenrijk, terwijl al het andere, inclusief ontwerp en ontwikkeling van het eindproduct, werd gedaan in India door Bajaj.
Hier kan je dus wel je vragen bij stellen.
 
Het is als monteur heel lastig de juiste problemen te vinden en op te lossen. Ik verwacht dit natuurlijk wel van een motorzaak, dat ze dat kunnen ;). Mij lijkt het vervangen van de kabelboom bij 2500km wel erg sterk maar het kan gebeuren. Je wilt niet weten wat er allemaal mis gaat in het productie proces van zo'n motor. Waarschijnlijk hebben ze een computer diagnostiek uitgevoerd en gaf de computer aan dat hij geen verbinding kon maken met de oliedruk sensor. Dan is er inderdaad vaak een kabelbreuk of verkeerde massa aanwezig. Een andere oorzaak kan ik mij even niet bedenken.

Persoonlijk, zoals ik ook van meerdere heb gehoord, is ktm ook ktm geld en ktm problemen. Mooi merk en mooie motoren maar op sommige vlakken veel problemen, zoals jij ook bevestigd en meerdere op forums.
 
Bedankt voor de reacties ik wacht even af of het opgelost is, 3 oktober gaat de nieuwe kabelboom er in en dan hoop ik dat alles verholpen is voorlopig. Wel voortaan maar een Japanner voor mij denk ik :)
 
Mwa, ben ik het niet mee eens. M'n KTM heeft misschien wel wat meer probleempjes gehad dan m'n eerdere Japanse motoren. Maar de problemen die de Japanse motoren hadden werden amper tot niet opgelost. En krijg je vage zaken zoals dat het hoort bij 'de karakteristiek van de motor' terwijl er gewoon overduidelijk iets verkeerd aan is. En dan is het ook nog eens het merk/de importeur die dan dwars ligt, niet eens de dealer. Neuh, ik was ook altijd érg positief over Japanners maar heb dat wel 'iets' naar beneden bij moeten stellen :+

Gewoon laten fixen dat ding en dan genieten van de enorme wendbaarheid en lichte gewicht van die Duke. Op de binnenwegen is die 390 altijd lachen geblazen als je het mij vraagt (pak hem regelmatig eens ipv de 790).

edit, en oh ja. Misschien verlengde garantie op het ding als je het niet 100% vertrouwt en langer wilt houden? Soms zijn daar wel goede acties/kortingen voor (extra jaar erbij voor dezelfde prijs, zoiets)..
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Mwa, ben ik het niet mee eens. M'n KTM heeft misschien wel wat meer probleempjes gehad dan m'n eerdere Japanse motoren. Maar de problemen die de Japanse motoren hadden werden amper tot niet opgelost. En krijg je vage zaken zoals dat het hoort bij 'de karakteristiek van de motor' terwijl er gewoon overduidelijk iets verkeerd aan is. En dan is het ook nog eens het merk/de importeur die dan dwars ligt, niet eens de dealer. Neuh, ik was ook altijd érg positief over Japanners maar heb dat wel 'iets' naar beneden bij moeten stellen :+

Gewoon laten fixen dat ding en dan genieten van de enorme wendbaarheid en lichte gewicht van die Duke. Op de binnenwegen is die 390 altijd lachen geblazen als je het mij vraagt (pak hem regelmatig eens ipv de 790).

edit, en oh ja. Misschien verlengde garantie op het ding als je het niet 100% vertrouwt en langer wilt houden? Soms zijn daar wel goede acties/kortingen voor (extra jaar erbij voor dezelfde prijs, zoiets)..


Ja nogmaals, zijn mooie motoren en rijden heerlijk. Maar ik denk dat vage zaken die niet opgelost worden niet hoort bij het disfunctioneren van de jappanner, maar van de dealer / importeur. Het ging mij meer om de kwaliteit van de motor. Als je een goedde zaak hebt of zelf een japanner goed onderhoud (volgens het boekje), kun je er heel lang plezier van hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan