problemen met oren motorlessen

thebaxxer

Rookie
27 mrt 2014
8
0
Hoi ik zal mezelf eerst even voorstellen ik ben Max. Ik post niet vaak iets op het motor-forum. (heb ook nog geen motor en de meeste vragen die ik had zijn al eens gesteld op die forum).

Ik heb kan je wel zeggen hypergevoelige oren. 2 jaar geleden ooit is naar de maassilo in Rotterdam geweest. Ik was een week doof en heb sindsdien een piep in mijn oor.
Vorig jaar ben ik gestart met motorrijlessen ik wil al me hele leven heel graag motorrijden. Echter had ik een probleem. Ik verstond mijn instructeur onwijs slecht. Het geluid door het oortje klinkt onwijs schel. Zachter zetten, andere oortjes. Niks werkt. Nadat ik me helm af deed had ik weer een onwijze ruis in mijn oor. Ik ben een tijdje gestopt met lessen.

Ik wilde het weer gaan proberen. Heb vorige week weer een les gevolgd en het was weer precies hetzelfde. Verstond mijn instructeur niet (hoor wel geluid, heel schel. Maar ik versta niet wat hij zegt). Nadat ik me helm afzette had ik weer een doof oor en sindsdien heb ik weer een onwijze piep in me oor en vervomd me oor geluiden. Kortom, dit is dus een serieus probleem.

Aangezien ik heel erg graag mijn motorrijbewijs wil halen wil ik hier een oplossing voor vinden.
Mijn vraag luidt dus als volgt:
Is er iemand die dit leest die hier ook last van heeft gehad of weet iemand waar ik het over heb.
En heeft iemand misschien een oplossing voor dit probleem.

Alsvast bedankt voor eventuele reacties.
Groetjes
 
Ik zou naar een audicien gaan en kijken of ze otoplastieken met ingebouwd oortje kunnen aanmeten. Een audicien kan na meting bepalen, wat voor soort karakteristiek de speakers in de otoplastieken moeten hebben.
 
Is het mogelijk dat je het rijschool oortje uit kan pluggen en een ander speaker setje in kan pluggen. Let wel de rijschool oortje is mono. De meeste speaker setjes zijn stereo maar dat is wel aan te passen. Zo ja, dan een setje nemen waar je geen last van je oor krijgt.
 
Ik zou naar een audicien gaan en kijken of ze otoplastieken met ingebouwd oortje kunnen aanmeten. Een audicien kan na meting bepalen, wat voor soort karakteristiek de speakers in de otoplastieken moeten hebben.

In ears worden die oordopjes genoemd, en kun je bij de betere audicien laten aanmeten.
 
heb je dit probleem ook als je bijvoorbeeld oordopjes van een mp3 speler/ipod enz in hebt?
 
Dankjewel voor jullie reactie. Ik ga het bij de opticien voorleggen. ik heb het ook met mp3 oortjes geprobeerd inderdaad. Meerdere oortjes zelfs. Vroembert bedoeld u dat dzee otoplastistiken een bepaalde toonhoogte filteren?
 
Ik had ook vaak wat moeite met die hoor-dingen van de rijschool, gebruikte daarom gewoon goede in-ear dopjes van m'n mp3-speler. Die dempten de windruis best goed en ik kon de instructeur daardoor prima verstaan zonder het geluid al te hard te hoeven zetten.

Dat waren geen otoplastieken, maar gewone in-ear headphones (ik meen Sennheisser CX150 II). Ik weet niet of je zulke oortjes al geprobeerd heb, maar anders zou ik daar eerst mee experimenteren.
 
Dankjewel voor jullie reactie. Ik ga het bij de opticien voorleggen. ik heb het ook met mp3 oortjes geprobeerd inderdaad. Meerdere oortjes zelfs. Vroembert bedoeld u dat dzee otoplastistiken een bepaalde toonhoogte filteren?


Ik bedoel, dat de audicien de toonhoogte van de in de otoplastieken ingebouwde speakers kan aanpassen.
Dit zal geen goedkoop grapje zijn overigens.
 
Voordat je meteen hoge kosten maakt, zou je ook bij de Action een setje van 10 Oranje oordopjes kunnen kopen voor 80 cent.
Die indoen de de walkietalkie van de instructeur wat harder zetten... Mocht het niets zijn ben je 80 cent armer...
 
Dankjewel voor jullie reactie. Ik ga het bij de opticien voorleggen. ik heb het ook met mp3 oortjes geprobeerd inderdaad. Meerdere oortjes zelfs.
Mogelijk heb je last van Tinnitus - Wikipedia
Had je voor het bezoek aan de Maassilo ook al last van je oren?
Heb je ook problemen met gewone MP3 spelers en oordoppen?

De opticien is trouwens iets anders dan de audicien. ;)
 
Ikzelf had met de rijlessen ook last van een piep in mijn oor (door het motorgeluid) dus heb ik van alpine oordoppen met filter (worksafe) gehaald (waren een tientje geloof ik (hans anders)) Dit heeft het probleem voor mij verholpen, daarom heb ik op de motorbeurs ook maar otoplastieken laten aanmeten (ook van alpine), afgelopen zaterdag voor het eerst geprobeerd met de les en dit beviel ook zeer goed. De worksafe oordoppen dempen ook het geluid van de oortjes maar een stuk minder als het motorgeluid, en kan de instructeur nog goed verstaan, waar zonder oordoppen het inderdaad af en toe
best schel kon zijn.
 
Eerst even wat theorie.

Als je je oren te veel belast dan heb je na die tijd een piep in je oor. Dus elke keer als je een piep in je oor hebt na een belasting dan ben je al te ver gegaan. Te ver gegaan betekend een permanente beschadiging die nooit meer weg gaat. Negeren is dus zeer onverstandig.
Wat er gebeurd is dat de trilhaartjes in je gehoororgaan kapot gaan.

De oorzaak is dus geluid maar er tellen twee factoren dat is tijdsduur en volume. Dus van een relatief laag volume gedurende een lange tijd kan je net zo goed doof worden.

Dit doof worden kan gecombineerd gaan met een permanenten piep in je oor. Dit heet Tinnitus.
Wat er meestal gebeurt is dat bepaalde frequenties eerder uitvallen dan andere. Hierdoor lijkt het net of je alles nog prima hoort. Het effect is echter dat je met veel achtergrond geluid een gesprek niet meer verstaat. Dit kan zijn in een drukke ruimte of windgeruis.

Het geluid van je oortje harder zetten helpt wel want de frequenties die je niet meer goed hoort worden dan ook harder. Als het effect is dat je oor daarna (harder) piept dan ben je dus de boel ondertussen aan het slopen.

Ga eerst naar een audicien voor een gehoor test om te kijken wat de schade is. Daarnaast. Sommige oortje van de rijscholen zijn bar slecht van kwaliteit. Ik denk dat de meeste rijscholen dit niet eens door hebben omdat ze deze nooit zelf in hebben.

Overigens verstond ik ook niet altijd alles soms vroeg ik het achteraf of gokte ik wat de bedoeling was.
 
@Mario64 dit heb ik inderdaad na de maassilo gekregen ik luister geen muziek meer met oortjes omdat ik dan ook last krijg van mijn oren. @Ro-ling dankjewel voor je reactie dit komt ook aardig overeen met mijn klachten. Ik heb zelf ook oordopjes van een audicien met een filter erin. Ik dacht er zelf aan om deze oordopjes in te doen en daaroverheen de oortjes van het lessen te doen. Dit werkt echter niet goed.de otoplastiken zouden misschien wel een optie kunnen bieden dat hoop ik tenminste. Het motorgeluid heb ik niet heel erg last van voor mijn gevoel. Ik dacht eerst dat het hier aan lag namelijk. voor mijn idee is het dat het geluid te schel is. Dit kan zijn omdat het te hard staat . Maar op het moment dat het geluid zachter zou staan hoor ik mijn instructeur niet meer op de snelweg. ..
 
@Hanzzzz dankjewel voor je reactie hier heb je zeker gelijk in daarom is het ook best een groot issue wat ik moet doen. @viaantje dit is een goed idee ik ben benieuwd of hun weleens zo'n probleem hebben aangehoord.
 
@Hanzzzz dankjewel voor je reactie hier heb je zeker gelijk in daarom is het ook best een groot issue wat ik moet doen. @viaantje dit is een goed idee ik ben benieuwd of hun weleens zo'n probleem hebben aangehoord.

Heel veel succes, zou jammer zijn als je hierdoor niet zou kunnen gaan :] .
 
Voor een porto kan je ook eens zo'n beveiligingsoortje proberen. Ik gebruik die dingen vaak wanneer ik bij festivals etc. aan het werk be, omdat ik anders de porto te hard moet zetten om nog iets te verstaan. Volgens mij zijn die dingen een tientje of zo. Het dempt dan omgevingsgeluid in dat oor redelijk, het lijkt me wel verstandig om dan in je andere oor een goede oordop te zetten...
 
Ik heb otoplastieken voor mijn werk, hierin is een ingang gebouwd voor een portofoon. het omgevings geluid wordt met 25 db gedempt maar ik hoor via mn oortje toch heel goed wat collega's zeggen. Deze heb ik ook gebruikt tijdens het lessen, gaf mij veel meer rust.

zijn overigens wel duur.
 
Ik heb zelf ook optoplastieken. Die van mijn komen van DEC en daar passen losse filters in. Doordat de filters vervangbaar zijn kan je er ook een oorstukje opzetten. Omdat je met optoplastieken volledige afsluiting van de gehoortunnel hebt klinkt het geluid zoals het hoort te klinken en zijn bassen ook zeer duidelijk aanwezig (die vallen weg wanneer je aflsuiting slecht is, daardoor wordt het geluid heel schel). Overigens passen mijn goedkope sennheiser oordopjes (25e) ook perfect in de optoplastieken, maar dat komt omdat ze toevallig dezelfde diameter gebruiken van het oordopje.

Het kost je een kleine 100-150 euro maar dan heb je wel perfecte oordoppen voor motorrijden, feesten etc en ook nog eens fenomenaal geluid wanneer je in alle rust onderweg bent en een muziekje wilt luisteren. Perfecte combi van muziek luisteren/rust aan de oren/geluidsdemping
 
Otoplastieken aanschaffen is mijn tip.

Ik raad het elke motorrijder aan, simpelweg omdat je op de motor gewoon snel gehoorbeschadiging op loopt van het windgeruis. Zeker als je op vakantie gaat met de motor en een paar uur over de autobahn knalt...

Het kost wel wat, maar ik vind het mijn oren waard aangezien ik ze nog de rest van mijn leven aan m'n hoofd heb hangen :)

Oja, ik zou voor de zachte siliconen uitvoering gaan in plaats van de harde uitvoering, deze zitten lekkerder en sluiten naar mijn idee beter af.
 
Als je gevoelige oren hebt.....ga voor de eenvoudige schuimoordopjes (Moldex Spark Plugs). Betere demping is er niet. Sommige mensen klagen over het feit dat ze niets meer horen....ik heb daar geen last van.
 
Buiten het hele optoplastieken verhaal om, maakt de kwaliteit van de porto ook veel uit voor de kwaliteit van het geluid. Die goedkope rommel versta ik ook niks mee.

Zorg dat je goede porto's krijg/hebt met een fatsoenlijk ruisfilter, en gebruik een PMR-kanaal ipv LPD (0,5 watt vs 0,01 watt).
Vervolgens een kanaal codering (CTCSS of DCS) gebruiken om ruis/geluid van anderen weg te filteren.
 
Super bedankt voor al jullie reacties. Ik heb alleen het probleem dat ik mijn instructeur niet versta, maar ook dat mijn oren half doof uit de helm komen. Het omgevingsgeluid is voor mijn gevoel niet de boosdoener. Het schelle ''getetter" van me instructeur is naar mijn idee de grote boosdoener. Het feit dat ik een gehoorbeschadiging heb maakt het er niet beter op om inderdaad te lessen. Het zit em naar mijn idee niet in volledige afsluiting van omgevingsgeluiden. Maar ik denk dat ik nodig heb: het rustige, niet schelle en beschadiging opleverende "getetter". Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, top
 
Terug
Bovenaan Onderaan