problemen met suzuki rm 125cc 1982

jordymuter

MF'er
15 apr 2013
147
0
klazienaveen
hallo

ik heb wat problemen met mijn crossmotor
het is een suzuki rm 125cc uit 1982...
start in 1 keer,zit net een nieuwe bobine + kabel + boegiedop op maar zodra je wegrijd/gas geeft, stottert hij en, slaat hij af/verzuipt hij...
dan geeft de boegie totaal geen vonk meer en is de boegie helemaal nat
en dan pak je een nieuwe boegie en dan start hij weer in 1 keer en dan heb je weer hetzelfde verhaal...
motor is net helemaal gereviceert
nieuwe zuiger
nieuwe drijfstang
krukas
lagers
etc etc etc...

wie kan mij helpen????
 
Laatst bewerkt:
luchtfilters heb ik er net uitgehaalt en ik vondt dat ze vrij dicht zaten maar opzich viel het mee hij zou het er wel om moeten doen
kan het niet de spoel wezen van de ontsteking dat die kapot is ???
maar vorige week reedt hij nog perfect!!!
 
Je vervangt je zuiger, big-end en krukas lagers en plaatst je vuile filter terug :?
Je trekt na het douche toch ook niet je vuile onderbroek weer aan?
 
nee nee
hij is in de winter gereviceert en toen zijn er natuurlijk ook nieuwe filters op gekomen en toen heb ik ze ook in de olie gezet .
alleen die heb ik nog nooit schoongemaakt omdat ik nog niet zoveel heb gereden.
alleen nu zijn ze waarschijnlijk wel dicht gaan zitten maar opzich viel het mee hij zou er wel op moeten lopen...
 
oke
ik vervang de luchtfilters even
en ik haal de carbarateur ff los en kijken als er niks met de sproeiers is
en anders gaan we wel naar de plaatselijke dealer de spoel/ontsteking door meten
moet dat persé nieuw of kan je ook gewoon 1 van een sloopblok afhalen???
 
in plaats van je luchtfilter gelijk te vervangen kun je ook gewoon even het luchtfilter huis los koppelen en kijken of het dan verbeterd. als het niets veranderd zit het niet in het luchtfilter maar ervoor.
 
jah indd dat bedoel ik ook...
ik heb de bak ff los gehaald...
ik heb net ff een goeie nieuwe boegie opgehaald omdat hij helemaal niet meer vonkte.
en dan kijken of er verbetering in zit.
maar ik denk dat het toch de ontstekingsspoel is
alles wijst erop
start in 1 keer geef je gas
begint hij te pruttelen en slaat hij af
boegie helemaal vet/nat,, vonkt niet meer
 
jah indd dat bedoel ik ook...
ik heb de bak ff los gehaald...
ik heb net ff een goeie nieuwe boegie opgehaald omdat hij helemaal niet meer vonkte.
en dan kijken of er verbetering in zit.
maar ik denk dat het toch de ontstekingsspoel is
alles wijst erop
start in 1 keer geef je gas
begint hij te pruttelen en slaat hij af
boegie helemaal vet/nat,, vonkt niet meer


ngk_sparkplug_symbol_key.gif


misschien handig als naslagwerk. :]
 
jah indd dat bedoel ik ook...
ik heb de bak ff los gehaald...
ik heb net ff een goeie nieuwe boegie opgehaald omdat hij helemaal niet meer vonkte.
en dan kijken of er verbetering in zit.
maar ik denk dat het toch de ontstekingsspoel is
alles wijst erop
start in 1 keer geef je gas
begint hij te pruttelen en slaat hij af
boegie helemaal vet/nat,, vonkt niet meer

loopt hij wel stationair?
 
NGK B9EGV
Deze hoort er in.
Heb ik ook ooit in mijn KTM gehad (GS250 2T 1985) en was er niet gelukkig mee.
Vrij vaak, bij het laag in de toeren rijden ("tokkelen"), begaf dat ding het.
Ik ben toen overgestapt op de B9ES ("normale" bougie) en weg waren die problemen.

@TS Hoe is je mengverhouding (olie/benzine)?
 
Heb ik ook ooit in mijn KTM gehad (GS250 2T 1985) en was er niet gelukkig mee.
Vrij vaak, bij het laag in de toeren rijden ("tokkelen"), begaf dat ding het.
Ik ben toen overgestapt op de B9ES ("normale" bougie) en weg waren die problemen.

@TS Hoe is je mengverhouding (olie/benzine)?

mijn mengverhouding is 1 op 35 a 40...
met goede crossolie...
en ik had er een dure boegie voor crossers op.
maar vandaag heb ik een normale boegie opgehaald een br8es
maar dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik eerst de filters schoon heb gemaakt en die moeten eerst opnieuw in de olie...
dus dit kan puur aan de boegie liggen???
en zojah welke boegie raad jij aan????
 
mijn mengverhouding is 1 op 35 a 40...
met goede crossolie...
en ik had er een dure boegie voor crossers op.
maar vandaag heb ik een normale boegie opgehaald een br8es
maar dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik eerst de filters schoon heb gemaakt en die moeten eerst opnieuw in de olie...
dus dit kan puur aan de boegie liggen???
en zojah welke boegie raad jij aan????
een 8 is een heter bougie dan een 9
Je neemt een risico om zomaar te vervangen.
Wat zat er in toen hij nog goed liep?
 
een 8 is een heter bougie dan een 9
Je neemt een risico om zomaar te vervangen.
Wat zat er in toen hij nog goed liep?

er zat een w24es-u in...
daar liep hij mooi op...
maar die ging kapot dus wij gaan naar de motorzaak met die boegie...
en toen zei de motorzaak nee joh die boegie is niet goed (de w24es-u)
dus wij doen die boegie erin die de motorzaak aanraadt,,, dat was een br9eg speciaal voor crossers zei die...
maar vanaf dat moment kregen we er allemaal gedonder.
en vandaag ga ik weer naar de motorzaak met die oude boegie
en hij geeft mij een br8es mee hij zegt die is prima... ( maar dat zeiden ze ook over de br9eg maar daar wou hij ook amper op lopen )

maar wat raden jullie aan???
 
er zat een w24es-u in...
daar liep hij mooi op...
maar die ging kapot dus wij gaan naar de motorzaak met die boegie...
en toen zei de motorzaak nee joh die boegie is niet goed (de w24es-u)
dus wij doen die boegie erin die de motorzaak aanraadt,,, dat was een br9eg speciaal voor crossers zei die...
maar vanaf dat moment kregen we er allemaal gedonder.
en vandaag ga ik weer naar de motorzaak met die oude boegie
en hij geeft mij een br8es mee hij zegt die is prima... ( maar dat zeiden ze ook over de br9eg maar daar wou hij ook amper op lopen )

maar wat raden jullie aan???
De vervanger voor de w24es-u is de b8es
Als je een te koude bougie neemt zal deze eerder nat slaan en niet meer of slecht vonken.
Een warme bougie word warmer waardoor hij minder snel nat word.
Het nadeel van een te warme bougie is dat je kans krijgt op detonatie en daardoor een gat in je zuiger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan