Problemen met Yamaha SR250

SR250

Rookie
31 aug 2009
3
0
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb me aangemeld omdat ik een probleem heb met mijn Yamaha SR250 (stelt niet veel voor maar ben er toch erg trots op! :D)

Zojuist ging ik een stuk rijden, hij reed prima, alleen bij de laatste versnelling kon ik na 5000 touren geen vol gas meer geven, dan ging de motor alleen brullen. Een klein beetje gas geven ging wel, maar ik kon dus maar 80km/u en daarna nog heel langzaamaan iets sneller.
Zolang je van de snelweg afblijft (is zowieso geen snelweg-motor :P) is dat niet zo'n probleem.
Maar na een half uurtje moest ik terugschakelen voor een stoplicht en toen bleef mijn koppeling ineens hangen oid. Keihard brullen...
Dus ik snel afgeslagen en de motor in z'n 3 naar huis gereden. Op dat punt hoefde ik namelijk geen gas te geven en reed de motor vanzelf (zonder te brullen) op 50km/u naar huis.
Nu kan ik misschien wat aan mijn koppelingskabel gaan draaien tot hij weer normaal loopt, maar ik vind het wel een beetje link. Weet iemand wat er mogelijk mis is met mijn motor?
Hopenlijk is er geen dure reparatie nodig oid...

Verder is mijn startmotor al een tijdje kapot, dus moet hem aanrennen. Als ik tegen de startmotor tik dan doet hij het weer heel eventjes/zachtjes. Weet iemand wat ik hieraan moet repareren? En waar ik dat goedkoop kan krijgen?

Alvast super bedankt voor de reacties!
 
Aloha,
Met 'brullen' bedoel je dat je dan hoog in de toeren schiet zonder vooruit te komen?
Dat kan veel oorzaken hebben: verkeerde olie; versleten koppeling; verkeerd afgestelde koppeling.
Als ik het zo hoor kan het zo zijn dat je je koppelingshendel te strak hebt staan! Oftewel als je in een versnelling rijdt, staat er zoveel spanning op de kabel dat je koppeling nooit helemaal koppelt.
Je kunt gerust wat spelen met je koppelingshendel. Ik zou 'm iets 'losser' maken zodat je aangrijpingspunt wat later komt.
Dat aanrennen van de fiets lijkt mij trouwens niet erg goed voor de koppeling. Op het moment dat er nog geen olie door het blok is gegaan, vraag je al best veel van de koppeling.
 
Inderdaad probeer eerst je koppelingskabel wat losser te zetten. Hiervoor zit vaak net als bij een fietsrem een stelschroefje voor. De uiteinde van de hevel mag best 5mm speling hebben. En aanrennen kan best hoor als je te lui bent de startmotor te (laten) repareren
 
Laatst bewerkt:
Aloha,
Met 'brullen' bedoel je dat je dan hoog in de toeren schiet zonder vooruit te komen?
Dat kan veel oorzaken hebben: verkeerde olie; versleten koppeling; verkeerd afgestelde koppeling.

Met 'brullen' bedoel ik niet hoog in toeren schieten maar gewoon net als gas geven in z'n vrij zeg maar, een hoop lawaai maar niet harder gaan dus...

Bedankt voor de snelle reacties iig!

Ik zal nog wat aan de kable gaan draaien, maar mijn vraag is dus: Hoe kan dit zomaar opeens onder het rijden veranderen? Dat vind ik namelijk nogal link en wil ik niet nog eens meemaken...

Verder wil ik inderdaad graag de startmotor maken (zelf) maar kan iemand mij adhv de beschrijving vertellen wat er wss kapot is en waar ik dit kan kopen? Want volgens mij is er niet gemakkelijk meer aan onderdelen te komen van dit type...
 
Wat de startmotor betreft,daar zijn waarschijnlijk de koolborstels van versleten,
onderdelen daarvoor zijn nog wel via de dealer te krijgen,uit het bovenstaande verhaal
maak ik op dat je niet echt verstand heb van motorfietsen,dan kan je beter de motor
of losse startmotor naar een motorzaak brengen of iemand vinden die wel wat weet
van motoren,het is geen moeilijke klus maar als je iets verkeerd doet kan de gevolg schade
wel groot zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan