Problemen met ZZR 600

Rood

MF'er
8 jun 2004
55
0
Koog aan de Zaan
Beste medemotorrijders,

Ik lees dit forum al een tijdje en heb besloten me ook maar eens aan te melden.

Ik bezit een ZZR 600 uit 1989 met 64000 op de teller. Ik gebruik deze fiets voor dagelijks gebruik. Nou had ik de laatste tijd wat problemen met hem. Bij half gas reed hij prima maar zo gauw ik volgas gaf begon hij in te houden. Hij loopt ook niet harder dan 195 km/u.

Ik heb hem weggebracht naar Edwin Ott in uitgeest. Deze heeft mij gemeld dat de carburateurs versleten waren. De plaats waar de gasnaald ingaat is versleten, ik vind dit vrij vlot en volgens mij is dit een kostbaar grapje. Hopelijk kan een van jullie hier wat over zeggen......

Helaas schijnen de versleten onderdelen (naalgeleiders) vast geperst te zitten in het huis. Daarom kan het niet los vervangen worden en zullen er dus compleet nieuwe (andere) carburateurs gemonteerd moeten worden.
Hier baal ik dan ook flink van......

Tja, hij staat al bij een reparateur en ik ga er van uit dat de vakman gewoonlijk gelijk zal hebben; maar ik zou (toch) EERST zelf naar kleine dingen hebben gezocht:

Lijkt dat inhouden van snelheid op verzuipen of op benzine-tekort? Kleur van de bougies?

Van te ruime naaldgeleiders/ grondsproeiers kan ik mij hoogstens voorstellen dat er wat verzuip-neiging door veroorzaakt wordt dus zouden volgens mij je bougies nat/zwart worden.

Máár dat kan ook optreden door onvoldoende ventilatie van de vlotter-kamer(s).

Zijn de bougies wit/droog dan denk ik het eerst aan onvoldoende TANK-ventilatie; makkelijk te controleren door met een niet erg volle tank voorzichtig eens zonder dop te rijden, of "dop op een kier" (sommige dop-typen laten zich zo wel misbruiken).

Oók bij wit/ droog: mogelijk zwevend vuil in het gehele brandstof-traject, te beginnen: in de tank (wil wel eens lukken daarin te kijken met een sterke zaklantaarn maar dan NIET mee aan/uit-schakelen want zaklantaarns zijn zelden of nooit gasdicht en vooral bij uit-schakelen ontstaat er zelfs op zo'n batterij-stroompje wel een "voldoend" vonkje ...

Nog 2 routine-dingetjes:

- moderne vlotter-pennetjes hebben vaak een heel klein plastic sluitpuntje; bekijken onder vergrootglas en indien moemenswaardig vervormd/versleten dan pennetjes vervangen want kunnen naar 2 kanten storing veroorzaken: verzuipneiging door af en toe niet goed sluiten en/of (afwisselend) brandstof-krapte door "kleven".

- bougieKAPJES kunnen bij bederf voor raadselachtige storingen zorgen en "meten" geeft lang niet altijd een bewijs.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan