problemen na verkoop van de motor

@ Guzziking

Het betrof een Kawasaki zx9r uit 2001, met bijna 41K op de teller. Vraag prijs was 3150,- en de koper heeft uiteindelijk maar 2700,- betaald.

De claxon heeft hij direct laten maken en de lager een dag of wat later.

Dan heeft de koper dus nog 450 euro ruimte om een en ander te laten vervangen, opgelost toch...

Zeker als het enkele weken geleden is, had de koper ( zoals al eerder aangegeven ) maar een kenner mee moeten nemen of de bike ter keuring moeten aanbieden bij een motorzaak.

Ik zou er niets meer aan toevoegen en geen contact meer hebben met deze persoon.

Hij heeft de bike gekocht in de staat waarin deze verkeerde, dus is met de aankoop ook akkoord gegaan met eventuele zaken die later vervangen moeten worden.

Je mag wel oppassen dat hij volgend jaar niet voor de deur staat voor nieuwe banden etc... :+
 
Geen zorgen, de koper probeert agv zijn eigen stommiteit iets van terug te halen.

Mocht hij dreigen dan laat maar komen.... en mocht het escaleren in verbaal geweld/dreiging... aangifte bij de politie doen.

Heb ik hier een keer ook gehad: bedreiging van mijn zoon ivm schade.... de volgende dag desbetreffende persoon gebeld met de mededeling van aangifte bij de politie en melding bij zijn eigen verzekeringsmaatschappij en de mijne..........

Goh nadien wat poeslief dat knaapje die dreigde met alles en nog wat... _O-
 
Laatst bewerkt:
De boodschap moge onderhand wel duidelijk zijn: laat maar lekker dreigen met (juridische?) stappen.

Wel een tip: zorg dat alle communicatie nu via de email gaat en bewaar deze natuurlijk ook. Lees wel je e-mails naar hem toe twee keer door voordat je op 'verzenden' drukt en laat geen emoties doorsijpelen!

Heeft ook een juridische grondslag genoemd waarop hij zijn eisen staaft? Ben wel benieuwd, ik kan namelijk weinig bedenken waar aan voldaan wordt..
 
De boodschap moge onderhand wel duidelijk zijn: laat maar lekker dreigen met (juridische?) stappen.

Wel een tip: zorg dat alle communicatie nu via de email gaat en bewaar deze natuurlijk ook. Lees wel je e-mails naar hem toe twee keer door voordat je op 'verzenden' drukt en laat geen emoties doorsijpelen!

Heeft ook een juridische grondslag genoemd waarop hij zijn eisen staaft? Ben wel benieuwd, ik kan namelijk weinig bedenken waar aan voldaan wordt..

Ikzelf heb als verkoper ook de plicht om te melden wat de gebreken zijn.

We hebben gezamenlijk rond de motor gelopen en hij heeft benoemd wat hij zag (beschadigingen aan de kuip, de normale zaken waarover iedereen wat gaat zeggen om de prijs te drukken). Ik heb daarop de prijs naar beneden bij gesteld. Ik heb de werking van de claxon van ten voren niet getest en hij ook niet tijdens het rijden. In een lager kan ik ook niet kijken en hij heeft ook niets gemerkt. Maar ja hij had nergens verstand van zij hij en ik wel, omdat ik wel eens een motor heb opgeknapt (kuipwerk).

Ik heb hem ook verteld dat ik nog nooit onderhoud zelf heb gedaan aan mijn motoren. Ik kan alle rekeningen opvragen van mijn motoren bij Jan van Sommeren en Jan van Dam.

Bedankt voor jullie support iig. :}
 
@ Guzziking

Het betrof een Kawasaki zx9r uit 2001, met bijna 41K op de teller. Vraag prijs was 3150,- en de koper heeft uiteindelijk maar 2700,- betaald.

De claxon heeft hij direct laten maken en de lager een dag of wat later.

maw je bent zelfs niet zeker dat die lagers uberhaupt slecht waren? Mischien heeft ie een deal met zen garagist om jou een poot uit te draaien en de winst 50/50 te delen?
En de toeter, zat ie erop of niet?
 
Laatst bewerkt:
maw je bent zelfs niet zeker dat die lagers uberhaupt slecht waren? Mischien heeft ie een deal met zen garagist om jou een poot uit te draaien en de winst 50/50 te delen?
En de toeter, zat ie erop of niet?

Als hij dat wel zeker wist is TS als verkoper in gebreke ;)
 
Bij eventuele problemen zou ik de mannen met de pet raadplegen voor juiste informatie.

De mannen met de pet hebben met een civiel geschil (dat is dit...) niets te maken.

Maar uiteraard weet ik er wel iets van.
Bij een overeenkomst tot koop-verkoop gaat het dus om een civiele overeenkomst. De koper heeft de verplichting tot betalen, de koper tot leveren. Dat is de essentie.....

Je kunt uiteraard als koper bij een dealer kopen. Dan mag je eisen stellen aan de kwaliteit van het geleverde, de dealer is immers een vakman en je mag dan ook verwachten dat hij wéét wat hij verkoopt. Daar betaal je dan ook meer voor.

Bij een particuliere koop ligt dat anders. Je mag niet verwachten dat de verkoper een deskundige is (ook al kan dat wel zo zijn) en álles weet van de staat van zijn motor.
Wel kent de wet een verplichting aan de verkoper om de koper op de hoogte te stellen van alle bekende gebreken. Doet hij dat niet, dan kan de koper (die moet wel aannemelijk maken dat de verkoper dat wist of moest weten) de koop -via de rechter- ongedaan maken op basis van een verborgen gebrek en daarop aansluitend dwaling/bedrog. Dat moet dan wel een aanzienlijk technisch gebrek betreffen, niet een gescheurd ventieldopje oid....

Maar de koper heeft ook verplichtingen. Hij heeft een onderzoeksplicht. Hij kan natuurlijk roepen dat hij een leek is, maar dat ontheft hem niet van zijn plicht.
De ontbrekende claxon kon hij eenvoudig zelf constateren, ook als volslagen leek. Dat hij dat niet heeft gedaan, wil zeggen dat hij het accepteerde zoals het is..... Is bovendien een "schade" van 2 tientjes, waar hebben we het over?

Het balhoofdlager is wat lastiger. Kon hij dat als niet professional zelf constateren? Ik denk het niet. Maar kon jij dat als verkoper dan wel?
Als er iets van was te merken in het stuurgedrag (was dat zo?) dan zit de waarheid in het midden. Koper had het dan kunnen/moeten merken, maar jij ook en in dat geval had je het hem moeten vertellen.
Bovendien: als jij er van uitging dat je een technisch goede motor verkocht (daar zal je prijs dan ook op gebaseerd zijn geweest) en dat blijkt nu niet zo te zijn dan lijkt het me wel zo fatsoenlijk om de koper een reële compensatie te bieden.

Ik raad je wel aan om alles vanaf nu schriftelijk te doen, als je er mee verder gaat.
Vind je het reëel dat de koper een tegemoetkoming krijgt, schrijf dan een brief waarin je uitlegt dat je er van uitging een technisch goede motor te hebben verkocht, maar te begrijpen dat er nu een probleem is en hem daarin tegemoet te willen komen. De helft van de kosten voor dat lager lijkt me een eerlijk aanbod.

Overigens lijkt me dit het type koper dat het onderste uit de kan wil hebben. Dat maakt reëel blijven vaak lastig. Als hij een gegarandeerd goede fiets wilde, had hij bij de dealer moeten kopen. Dat hij dat niet doet begrijp ik wel, dat was veel duurder uitgevallen, maar daar hoef jij nog niet voor op te draaien......

Ook als je besluit dat je niets wilt compenseren, raad ik je aan schriftelijk te reageren. Leg uit waarom je niets wilt betalen. Mocht de koper dan verder willen gaan via een civiele procedure, dan kun je laten zien dat je in ieder geval serieus hebt gereageerd.
 
Waarom is er ook maar iemand op de wereld die denkt dat een 10 jaar oude fiets in nieuwstaat is? :? Voor zo'n prijs en leeftijd kun je verwachten dat er iets aan zal mankeren. Ik vind het maar een slap excuus.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de koper ook in eerste instantie aangeboden om de kosten voor de claxon te delen. Daarna hij echter geen genoegen mee, hij wil meer geld o.a. ook voor de lagers.

Nu vertelde de koper vandaag via de telefoon dat ik geen reactie meer had gegeven op mijn eigen aanbod van de helft van de kosten voor de claxon. :?

Ik baal er ontzettend van, want ik heb hem verteld van alles wat ik wist.


Nou, dan niet.

Ik zou nu niet eens meer bereid zijn om ook maar enige vorm van 'coulance' te bieden.
Je hebt het aangeboden van die claxon, daar nam ie geen genoegen mee.

Laat 'm maar naar de rechter stappen, laat 'm daar maar een blauwtje lopen. Die rechter zal hetzelfde redeneren als jij en ik. Daar maakt ie geen schijn van kans.
 
@ Guzziking

Het betrof een Kawasaki zx9r uit 2001, met bijna 41K op de teller. Vraag prijs was 3150,- en de koper heeft uiteindelijk maar 2700,- betaald.

De claxon heeft hij direct laten maken en de lager een dag of wat later.
Djies! Koopje toch, 2700 voor die zx9?

Succes iig.
 
Geen rooie cent geven. Klinkt misschien hard, maar hij heeft toch een proefrit gemaakt? Dan is het ook zijn verantwoordelijkheid om bepaalde zaken na te lopen.

Ik ben ook nog lerende op het vlak van motoren, en toen ik een motor ging kopen was ik verstandig genoeg om een persoon mee te laten komen met verstand van zaken.

TL;DR: Deze heer is een eikel, en verdient geen cent van je te krijgen.

By the way, op wat voor een motor rijdt hij nu? Dan zwaai ik ook niet meer naar hem.
 
"Geen verstand van hebben" ontslaat de koper niet van zijn onderzoeksplicht. Da's het risico van tweedehands particulier kopen. Sterker nog, bij een handelaar kan je hetzelfde overkomen, alleen dan 1000 euro duurder.
 
Dat die lul er geen verstand van heeft ontheft hem niet van zijn onderzoeksplicht. Als het aanneemlijk is dat jij te goeder trouw hebt gehandeld en de koper verzuimd heeft e.e.a. te onderzoeken, zijn probleem.

Die claxon is helemaal the bloody fucking limit. Die had 'ie toch kunnen testen. O nee, hij heeft er geen verstand van :')

EDIT: Wat RemcoNL zegt dus :Y
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft de motor zelf gekocht, als je iets koopt van een particulier moet je zelf nagaan of het is wat je wil.
Laat hem verder janken, je hebt wel wat beters te doen.
Laat alle correspondentie meten via je rechtshulptoko gaan..
 
@ Guzziking

Het betrof een Kawasaki zx9r uit 2001, met bijna 41K op de teller. Vraag prijs was 3150,- en de koper heeft uiteindelijk maar 2700,- betaald.

De claxon heeft hij direct laten maken en de lager een dag of wat later.


Thx voor info, wordt het wat inzichtelijker.

Wat hier ook al eerder gezegd is: Als ik een 2ehands koop, hou ik er met het bieden al rekening mee dat er altijd nog wat kosten aan kunnen/zullen komen. Dus in mijn uiteindelijke koopprijs zit speling voor extra (on)kosten.

Had jouw koper dus ook moeten doen in mijn ogen, en nu niet piepen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je "mazzel" hebt dat de claxon het achteraf niet deed dan wel niet aanwezig was, dit geeft jouw een voor sprong mocht het bij de rechter komen...

Dit geeft namelijk aan dat de koper de fiets niet goed onderzocht heeft voor ie hem kocht anders had ie dit "gebrek" zeker gezien...

Niet betalen naar mijn idee, prijs was zodanig dat ie dit makkelijk zelf kan en bovendien heeft hij nagelaten om GOED te onderzoeken!!!
 
Tot zover alle reactie's van mede MF-ers, die het voor de TS(verkoper) op nemen. :}

maar wat nu als de verkoper GEEN MF-er was ,maar de koper(die wij nu niet kennen) WEL MF-er was geweest???

volgens mij waren de reactie's dan heel anders,tenminste iig voor een gedeelte }) :Y :+

en ach, een ZX9R van dat bouwjaar ,voor die prijs met dito km-std =what you see is what you get ;)
beetje zeuren om een paar knaken voor een claxon en een lagertje :X :Z
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Enkele weken geleden heb ik via MP mijn motor verkocht aan een particulier.
Deze heeft na een testrit de motor gekocht. Nu bleek dat, toen hij de motor naar zijn garage had gebracht de wiellagers voor en de balhoofd lagers niet goed meer waren en vervangen moesten worden. De claxon bleek te ontbreken, deze heb ik mogelijk een keertje verloren tijdens het rijden.

De koper wil nu dat ik dit ga betalen. Ik was mij van geen kwaad bewust en ik heb de verkoper daar ook op gewezen. Nu heb ik geweigerd om dat te betalen, de verkoper heeft toch ook een onderzoeksplicht? De koper zegt dat hem niets te verwijten valt omdat hij van ten voren al had gezegd dat hij nergens geen verstand van had.

Nu heeft de koper gedreigd met verdere stappen....

Zijn er forumleden die hier weleens mee te maken hebben gehad?

Bedankt voor jullie hulp

Had hij zelf de motor maar beter moeten controleren toen hij hem kocht. Als jij ook niet bekend was met die mankementen kon je er ook weinig aan doen :) Wie zegt dat ze niet zijn ontstaan nadat hij de motor heeft gekocht.
 
Laatst bewerkt:
trouwens,ik realiseer mij net dat ik mijn claxon al in geen 2 jr heb gebruikt,mag weleens kijken of er uberhaupt 1 op zit :( :+
 
Tot zover alle reactie's van mede MF-ers, die het voor de TS(verkoper) op nemen. :}

maar wat nu als de verkoper GEEN MF-er was ,maar de koper(die wij nu niet kennen) WEL MF-er was geweest???

volgens mij waren de reactie's dan heel anders,tenminste iig voor een gedeelte }) :Y :+

en ach, een ZX9R van dat bouwjaar ,voor die prijs met dito km-std =what you see is what you get ;)
beetje zeuren om een paar knaken voor een claxon en een lagertje :X :Z

Da's ook weer waar.......
Dan had iedereen om het hardst geroepen dat je die oplichter van een verkoper het vel over de neus moest trekken.....


Maar alle gekheid op een stokje: TS als jij vindt dat je een technisch goede fiets verkocht en nu blijkt dat het balhoofd verrot was, dan zou IK in jouw plaats de koper een aanbod doen om een deel van de "schade" te vergoeden.
Maar da's uiteraard je eigen keuze.
 
Van mij zou die geen cent krijgen, mits ik naar eer en geweten had gehandeld.

Als je opzettelijk iets hebt verzwegen zou het aan me knagen, maar als ik niet op de hoogte was zou ik alleen afwijzend reageren.

Gewoon wachten op de aangetekende brief en naar je rechtsbijstand doorsturen (ervanuit gaande dat je hiervoor een rechtsbijstand verzekering hebt, wat trouwens wel aan te raden is voor die paar euro per maand...)

Verder zou ik hier niet schriftelijk of wat dan ook op reageren...
 
Laatst bewerkt:
Een particulier die nergens de ballen verstand van heeft moet niet van een particulier kopen. De cheapo. En ik kan het weten :o

Als jij (TS) integer, naar beste eer en geweten, hebt gehandeld dan is de tegenpartij gewoon een gelijkwaardige. Jou valt, volgens mij, niets te verwijten. En zeker niet na enkele weken.

als die klachten allemaal zo serieus zijn en hij er toch geen ballen verstand van heeft dan laat hij het vast repareren en stuurt hij jou graag een kopie v.d. rekening met een brief van zijn advocaat. Tot die tijd :W

Je hebt vast een rechtsbijstand verzekering?


Hatsikidee :/ :/ :/
 
Maak je niet druk, je hebt de motor als partikulier verkocht dus geen garantie.
Meldingsplicht als verkoper geld bij verkoop woning en daar hebben we het hier niet over.
Proefritje heb je laten maken, gebreken had hij toen moeten opmerken en eventueel op onderhandelen met de prijs.
Dat hij je probeert te overbluffen moet je niet intrappen, als hij een advokaat o.i.d. wil inschakelen krijgt hij van diegene toch wel te horen dat het voor hem kansloos is.
Gefeliciteerd met je verkoop!

....Tenzij de koper familie van ene Holleeder is -O- ..... dan andere identiteit aannemen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan