problemen na verkoop van de motor

Maar nu iets ingewikkelder...stél dat de proefrit van koper was geëindigd met een valpartij met als oorzaak een defect aan de motor?
Wat kun je als verkoper in zo'n geval verwachten?
Dan zou de verkoper wel eens aansprakelijk kunnen zijn voor de persoonlijke schade van de berijden (aspirant-koper).
Als verkoper de (aspirant)koper niet heeft gewaarschuwd voor ondeugdelijkheid van de motorfiets dan lijkt me dat 'laakbaar gedrag' en is de verkoper aansprakelijk.
Je laat toch niet iemand op jouw motor rijden terwijl je weet dat het ding niet goed werkt?
Ook al er bv een spanningsregelaar in de fik vliegt tijdens het rijden, terwijl de verkoper door de importeur is geïnformeerd.... Hij is in de gelegenheid gesteld het euvel te verhelpen, doet het echter niet en dan niet aansprakelijk zijn voor de schade gemaakt tijdens een proefrit? Dacht ut niet....
 
Maar nu iets ingewikkelder...stél dat de proefrit van koper was geëindigt met een valpartij met als oorzaak een defect aan de motor?
Wat kun je als verkoper in zo'n geval verwachten?

Wel grappig trouwens, vandaag net een kort geding opgesteld over de zorgvuldigheid van een schuldenaar en het toebrengen van schade. Want bent je in principe als de je motor meeneemt voor een proefrit; verplicht om in dezelfde staat af te leveren als meegenomen. Probleem in mijn zaak is alleen dat ik de auto nog niet terug heb voor de cl. Dus eerst maar een kort geding en daarna schade vast laten stellen.


Ik zie nu net dat ik je post te snel heb gelezen. Je had het over meegeven van een defecte motor. Dan zou je als verkoper aansprakelijk kunnen zijn voor eventueel letsel als naderhand inderdaad blijkt je de motor met een defect hebt meegegeven. Collega van mij heeft zo'n zaak in behandeling. Motorzaak gebrekkige motor meegegeven en berijder letsel. Wordt binnenkort aan de rechter voorgelegd.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou de verkoper wel eens aansprakelijk kunnen zijn voor de persoonlijke schade van de berijden (aspirant-koper).
Als verkoper de (aspirant)koper niet heeft gewaarschuwd voor ondeugdelijkheid van de motorfiets dan lijkt me dat 'laakbaar gedrag' en is de verkoper aansprakelijk.
Je laat toch niet iemand op jouw motor rijden terwijl je weet dat het ding niet goed werkt?
Ook al er bv een spanningsregelaar in de fik vliegt tijdens het rijden, terwijl de verkoper door de importeur is geïnformeerd.... Hij is in de gelegenheid gesteld het euvel te verhelpen, doet het echter niet en dan niet aansprakelijk zijn voor de schade gemaakt tijdens een proefrit? Dacht ut niet....

Zie hierboven, ik had de post maar half gelezen. Wat je schrijft klopt!
 
Wat als vragen is niet echt handig hier.
Laten we houden bij deze specifieke vraag.
 
Als je zelf op een machine rijd merk je niet altijd meteen als iets slijt, omdat het geleidelijk gaat.
Heb het zelf ook ooit gehad met balhoofdlager.
Toen een vriend van mij op mijn machine reed merkte hij meteen dat ze ver aan het verslijten waren, terwijl ik het zelf niet door had.
Na reparatie merkte ik het verschil wel meteen, maar dat is dan ook geen geleidelijke stap meer.

Claxon gebruikt bijna niemand, zou zelf ook moeten testen of de mijne het nog steeds doet.

Kortom, ik kan mij goed voorstellen dat TS nergens vanaf wist.

Als ik een machine koop houd ik er ook altijd rekening mee dat ik nog wat extra uitgaves ga krijgen, wil je dit niet dan moet je nieuw kopen en niet gebruikt naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Zie hierboven, ik had de post maar half gelezen. Wat je schrijft klopt!

Sorry Martell, maar dit behoeft wel wat aanvulling. Bovendien geeft het ook wat informatie mbt. het maken van een proefrit en daar ging het toch ook om?

Als eerste hangt het af van de afspraken die er tussen koper en verkoper zijn gemaakt. Wat gebeurt er als je schade rijdt, er een gebrek optreedt enz. Wie draait op voor de schade en wanneer.
In veel gevallen wordt dat een probleem of is er zelfs helemaal geen afspraak gemaakt, vandaar dat het advies altijd moet zijn: zet het op papier.
Overigens: tenzij er een andere afspraak is gemaakt, draait de koper op voor mogelijke schade. Hij moet immers verantwoordelijk met het goed omgaan. Een technisch gebrek dat onderweg optreedt is een ander verhaal, tenzij de verkoper kan waarmaken dat het is veroorzaakt door de koper.

Daarnaast, daar gaat ie weer, heeft de koper ook weer de verplichting om de motor te controleren. Hij moet bv. ook controleren of er een verzekering is.
De koper mag de verkoper uiteraard niet laten rijden op een fiets met technische problemen. Maar kan de verkoper alles weten?
 
Laatst bewerkt:
In de praktijk komt er het toch altijd op neer wie wat kan bewijzen. Geldt ook voor de vraag van TS. Advies zet dingen op papier kan ik alleen maar onderschrijven, tenzij je bewust een ander een loer wilt draaien, die mensen zijn er natuurlijk ook altijd, dan kan je beter niks op schrift zetten...

Het probleem ontstaat meestal wanneer mensen geen duidelijke afspraken maken en de een andere verwachtingen heeft als de ander.
 
In de praktijk komt er het toch altijd op neer wie wat kan bewijzen. Geldt ook voor de vraag van TS. Advies zet dingen op papier kan ik alleen maar onderschrijven, tenzij je bewust een ander een loer wilt draaien, die mensen zijn er natuurlijk ook altijd, dan kan je beter niks op schrift zetten...

Het probleem ontstaat meestal wanneer mensen geen duidelijke afspraken maken en de een andere verwachtingen heeft als de ander.

Klopt.

Dus, als je een motor wilt kopen of verkopen:
zorg er voor dat je duidelijke afspraken maakt, met name over de proefrit, zodat iedereen weet wat die zijn. De enige manier om het bestaan van die afspraken achteraf te bewijzen is ze op papier te zetten en dat te laten tekenen door beide partijen.
Er zijn standaard proefrit contacten. Die kun je prima gebruiken.
 
een beetje olie....

van alle motorfietsen die verkocht worden deugt er 60 % niet zowel particulier als zakelijk aangeboden.
de particulieren weten nooit van iets ja, ja

onderzoeks plicht okee maar ook de verkoper heeft een zekere verantwoordelijkheid.
zo mag hij als er naar gevraagd wordt geen zaken verzwijgen.
Ik begrijp best dat de meeste je geen verwijt willen maken.

de verkoopprijs is een kwestie van onderhandelen en als daar de gebreken of achterstallig onderhoud in mee genomen worden mag dat duidelijkz ijn.
het vervelende is dat deze gebreken later zijn vast gesteld door derden dus na de gesloten koop.
De herstelling is niet aan je voor gelegd waarbij je zelf dan de vraag had kunnen stellen of je dan als verkoper bereid was deze kosten op je te nemen.
en die punten zijn nu niet meer aan de orde.

een minnelijke schikking is echt het beste tenzij je er niet samen uit wilt komen.

en dan is het afwachten van wat er gaat gebeuren.
uit ervaring kost het je altijd centen (lees aan beiden kanten)

persoonlijk zie ik de gebreken niet als een wezelijk aandachtpunt (zie slijt delen) hooguit als het netjes afwerken van iets
met de vraag of we hieraan mee willen werken
maar als we deze motorfiets bij een dealer hadden gekochten hadden we alle geroepen GARANTIE !!
En dan kan ik ook roepen..... had je beter moeten kijken immers slijt onderdelen

alle mensen zijn uiteindelijk konten draaiers en hyprocriet wanneer het hun uitkomt
 
Nou zeg, wat een taal.(msd motorbandenservice)
ik zal bij jou nooit een bandje laten wisselen, ben ik straks nog hypocriet als ik klaag dat de band er af gelopen is binnen 50 km.
(olie aangestoken :+ )

Ten eerste vind ik persoonlijk dat ik van een vakzaak meer mag verwachten dan van een particulier.
Ten tweede weet een particulier niet altijd wat er gaande is, gewoonweg door gebrek aan kennis.

Ik heb laatst mijn 2 jaar oude motorscooter verkocht aan een collega voor 500 euro terwijl ik er net vantevoren een beurt met riem, remblokken etc en daarna nog een reparatie van de startmotor en startkoppeling heb laten uitvoeren.
Ben ik dan opeens hypocriet als er toch nog iets defect zou zijn geraakt ?

Ik heb bewust mijn oude GPZ gekocht bij een zaak, juist voor dat stukje geborgenheid dat een vakzaak je behoort te bieden.
Ik moet zeggen dat jos snijder in landgraaf deze service ook bied.
Een 23 jaar oude bak daar gekocht en ondanks dat toch achteraf toen het nodig was een gloednieuwe accu gekregen en de carburateurs schoongemaakt gekregen.
:}
 
Laatst bewerkt:
Da's ook weer waar.......
Dan had iedereen om het hardst geroepen dat je die oplichter van een verkoper het vel over de neus moest trekken.....


Maar alle gekheid op een stokje: TS als jij vindt dat je een technisch goede fiets verkocht en nu blijkt dat het balhoofd verrot was, dan zou IK in jouw plaats de koper een aanbod doen om een deel van de "schade" te vergoeden.
Maar da's uiteraard je eigen keuze.

Denk dat dat eerste wel meevalt; er zijn dermate veel mensen op MF dat een wezenlijk deel kant zou hebben gekozen van TS als vice versa.

Puur zakelijk: als TS oprecht niet wist dat er wat loos was met z'n balhoofdlager, heeft hij wel aan z'n meldingsplicht voldaan. Dat de koper (nota bene al na een paar dagen) erachter komt dat er wel wat mis is met dat lager is m.i. alleen maar een teken dat hij niet aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan.

Ik heb weleens een beschadigde bromscooter met hpge kmstand verkocht. Dag later belt de koper dat de v-snaar gebroken is en er wat meer kosten zijn geweest a bijna 100 euro. Toen heb ik hem 50 euro teruggestort. Dat was echter gegaan in lieve goede vrede, zou hij mij gedreigd hebben met wat dan ook dan zou ik iig jegens hem recalcitrant zijn geworden...

Resume, zeker in dit stadium, ik zou aan koper geen duimbreed (meer) toegeven.
 
Nou zeg, wat een taal.(msd motorbandenservice)
ik zal bij jou nooit een bandje laten wisselen, ben ik straks nog hypocriet als ik klaag dat de band er af gelopen is binnen 50 km.
(olie aangestoken :+ )

Ten eerste vind ik persoonlijk dat ik van een vakzaak meer mag verwachten dan van een particulier.
Ten tweede weet een particulier niet altijd wat er gaande is, gewoonweg door gebrek aan kennis.

:}
als die band er had gelopen zou ik niet anders willen dat je het me zou melden.
ik zou daar juist zelfs op staan (als het kon)

dat zou je dus zeker niet hyprocriet maken.

echter het komt ook vaak voor dat een band geclaimd wordt die inmidels voor 90 % versleten is maar men wel een nieuwe band eist.
en dat vindt ik oa een beetje hypocriet
dat je van een vak zaak meer mag verwachten ben ik helemaal met je eens. en juist hier zit ook het gevaar.
de adviezen op welk niveau dan ook zullen dus steeds meer op safe gaan.
alles volgens homologatie en niet meer van zou dat ook kunnen...

dit gedrag vindt zijn oorsprong natuurlijk in de steeds toenemende claim cultuur.
het consumenten recht is vrij uit gebried al zul je altijd nog wat ervoor moeten doen

in het B2B is er echter heel weinig geregeld en dat vind ik wel eens lastig
 
Je hebt altijd uitersten en dat zal helaas ook altijd zo blijven.
Helaas krijgen we hier steeds meer het amerikaanse gebruik om jan en alle man aan te klagen bij iedere scheet die ze laten.

De chocolade zoenen mogen hun oorspronkelijke naam niet meer dragen omdat het discriminerend over kan komen, maar witte chocolade mag je wel nog zeggen(is toch ook discriminerend?).

Het is scheef en zal helaas ook scheef blijven.
Zo zijn er ook particulieren en bedrijven die er wel een sport van maken om mensen te bedriegen en om deze reden is het maar goed dat de huidige praktijken bestaan.

Uiteindelijk komen de mensen terug bij de zaken waar ze goed behandeld worden en verkiezen ze deze zaken dan ook boven de particulier. (net als ik).

Particuliere koop of verkoop heeft nu eenmaal een groot nadeel t.o.v. zakenlijke koop of verkoop mits je bij een goede zaak koopt.
 
Met andere woorden: de koper moet aantonen dat er sprake was van verborgen gebreken op het moment van aankoop.

kleine aanvulling, de koper moet kunnen aantonen dat de verkoper op de hoogte was van de verborgen gebreken, pas dan kan je over evt (mee)betalen gaan praten. En dat lukt je vrijwel nooit.

Ik heb het met een huis gehad, zodra de 1e flinke regenbui kwam na de aankoop piste het water in de woonkamer naar binnen, muurtje was netjes gewit toen we het kochten, bouwkundig rapport en aankoopkeuring melde niks over lekkage of slecht dak op die plek, maar ze moeten het geweten hebben (getuige het gewitte muurtje en letterlijk gratis binnenstortdouche bij regen). Verkopers reageerde gewoon stug nergens op, uiteindelijk kon ik zelf voor de kosten opdraaien.
 
Bedankt voor jullie reacties tot zoverre.

Omdat ik er zelf ook niet van verassingen houdt, heb ik aangeboden aan de koper om de kosten van de claxon te delen. Daar voelde ik mij weldegelijk "moreel" tot verplicht. De koper ging daarmee niet akkoord. Hij wil meer geld.

Over het rijgedrag in de bochten, dat ding ging gewoon goed. Maar ik kan me voorstellen dat een monteur bepaalde zaken wel meteen opvallen en dat ik dat niet herken, om de eenvoudige reden dat ik er geen kennis van heb.
 
Bedankt voor jullie reacties tot zoverre.

Omdat ik er zelf ook niet van verassingen houdt, heb ik aangeboden aan de koper om de kosten van de claxon te delen. Daar voelde ik mij weldegelijk "moreel" tot verplicht. De koper ging daarmee niet akkoord. Hij wil meer geld.

Over het rijgedrag in de bochten, dat ding ging gewoon goed. Maar ik kan me voorstellen dat een monteur bepaalde zaken wel meteen opvallen en dat ik dat niet herken, om de eenvoudige reden dat ik er geen kennis van heb.

wat zijn de (geschatte) reparatiekosten eigenlijk?

zelf vind ik dat je wel die claxon moet vergoeden omdat je dat wel wist en niet hebt gemeld.
(maar goed dat is 20 euro of zo?)
 
Waar hebben we het hier over..."Over een Particulieren Verkoop" waar totaal geen rechten of plichten aan verbonden zijn. Het is cash in het handje of evt overmaken op een priverekening, het laatste wordt vooral bij particuliere verkoop via internet gedaan.

Je hoeft je totaal geen zorgen te maken, de koper had de motorfiets gewoon beter moeten (laten) controleren en voordat hij jou betaald had, de defecten moeten bespreken, zodat opdat moment in onderling overleg, een oplossing gezocht kon worden in de vorm van de prijs verlagen of onderdelen vervangen. In de praktijk wordt dat vaak afdingen door de koper en de prijs verlagen door de verkoper om er vanaf te zijn.

Je hebt inmiddels al aangeboden de claxon gedeeltelijk te vergoeden. Nou daar mag de koper ontzettend blij mee zijn. Maar laat het daar dan ook bij. Oftewel laat de koper het verder zelf maar uitzoeken. Hij zal gewoon brutaal zijn door jou te intimideren door te zeggen stappen te ondernemen.
Welke stappen...wil hij naar de privaatrechter stappen..Hij heeft echt geen poot om op te staan het was per slot van rekening een "rechtenloze particulieren verkoop".
Laat je verder niet intimideren en zet een punt achter deze verkoop...succes :)
 
Laatst bewerkt:
Maar een balhoofd verslijt niet binnen 100km. Het zou me niet verbazen als ook TS iets heeft gemerkt van minder sturen.
Mijn ervaring met m'n versleten balhoofdlager was dat ik opeens voelde dat-ie een dood punt had. Dat was bij het op lage snelheid tussen de file door rijden.
Het zal ongetwijfeld langzamer inslijten, maar voordat ik het voelde merkte ik het nooit, daarna altijd...

Waar hebben we het hier over..."Over een Particulieren Verkoop" waar totaal geen rechten of plichten aan verbonden zijn. 99.9 procent van de deze verkopen zijn "zwart" oftewel er wordt geen belasting afgedragen door de verkoper en er kan geen belasting terug gevraagd worden door de koper.
Hier is niets "zwart" aan, tweedehands verkoop is gewoon toegestaan, en daar hoef je echt geen belasting over te betalen zolang je het niet bedrijfsmatig doet met een winstoogmerk.
 
Laatst bewerkt:
Ja, om dit soort problemen te voorkomen hou ik er nooit zo van om auto's e.d. via MP te verkopen.

Ik had een tijd geleden een auto waar ik vanaf moest, en daar mankeerde nogal wat mee. Maar ja je moet er ook van af.

Ik had hem dus via MP aangeboden met de tekst dat het een leuke goedkope beginnersauto is. MAAR <hele waslijst aan defecten> , dat ik er de ziektes van krijg als dat ding 's morgens niet start, en dat hij absoluut in deze staat NIET door de keuring heen komt.

ik was nogal verbaasd dat ik hem praktisch binnen een half uur verkocht had voor de vraagprijs die ik in gedachten had :?

De mensen die kwamen kijken voor deze auto heb ik gewoon netjes thuis ontvangen en een bak koffie aangeboden. Ik heb ze er wel op gewezen dat ze met daglicht moesten komen kijken om te zien wat voor grafbak het was.

Of ze een stukje mogen rijden? Ja tuurlijk als je hem gestart krijgt. Nou dat vrouwtje had magische vingers want ze kreeg hem in een keer gestart, 's morgens ben ik een half uur bezig geweest. Wil je alsjeblieft mee rijden want ik ken de weg hier niet vroeg ze, "Ja vooruit dan".

Ze vond hem goed rijden voor zo'n grafbak, en ze vroeg of ze hem nog mocht doortrekken. Ja hoor doe je ding maar als je maar geen boetes rijdt.

Nou ze vond het top dat ze mocht proefrijden, en dat ik eerlijk was over de auto. Auto gekocht zonder afdingen en nooit gezeik gehad erover.

Misschien heb ik een roeping gemist als verkoper, maar ik denk dat mensen eerlijkheid ook wel kunnen waarderen *D




ONTOPIC @TS maak je niet dik, als je nergens van wist en je hebt de rest gewoon verteld dan heeft de koper ermee te dealen zoals de motor is.
 
Voor wat betreft de ontbrekende claxon waarvan TS niet wist of hij die verloren was vraag ik me af in wat voor staat die fiets eigenlijk was.
Ik mis ook niet zomaar onderdelen na 't rijden....
Een balhoofdlager kun je echt wel voelen en als je een beetje rij ervaring hebt merk je een verschil in stuur en remgedrag.

Er toch van uitgaand dat de verkoper te goeder trouw is,en een leek is,is 't wel toevallig dat de koper ook als leek,toch wel binnen een dag het lager heeft laten vervangen.

Heeft ie dan zo'n slim maatje die 'm heeft geattendeerd en doorgestuurd naar een dealer die direct tijd had?,of toch zelf gedaan en is ie slimmer als ie zich voordoet.

Wellicht probeert ie met die claxon nog even een paar pieken terug te pakken.

Ik vindt de onwetendheid van de verkoper twijfelachtig,de koper heeft echter de grootste pech,die moet zijn ogen open houden..
 
Hier is niets "zwart" aan, tweedehands verkoop is gewoon toegestaan, en daar hoef je echt geen belasting over te betalen zolang je het niet bedrijfsmatig doet met een winstoogmerk.

Ja...dat bedoel ik ook...bedankt voor de "aanvulling" ;)

En...uhhh Piet Piraat...Wonderen bestaan dus toch nog })
 
Voor wat betreft de ontbrekende claxon waarvan TS niet wist of hij die verloren was vraag ik me af in wat voor staat die fiets eigenlijk was.
Ik mis ook niet zomaar onderdelen na 't rijden....
Een balhoofdlager kun je echt wel voelen en als je een beetje rij ervaring hebt merk je een verschil in stuur en remgedrag.

Er toch van uitgaand dat de verkoper te goeder trouw is,en een leek is,is 't wel toevallig dat de koper ook als leek,toch wel binnen een dag het lager heeft laten vervangen.

Heeft ie dan zo'n slim maatje die 'm heeft geattendeerd en doorgestuurd naar een dealer die direct tijd had?,of toch zelf gedaan en is ie slimmer als ie zich voordoet.

Wellicht probeert ie met die claxon nog even een paar pieken terug te pakken.

Ik vindt de onwetendheid van de verkoper twijfelachtig,de koper heeft echter de grootste pech,die moet zijn ogen open houden..

Het werkt heel simpel, verkoper heeft meldingsplicht over de staat van de motor. De koper heeft onderzoeksplicht naar de staat van de motor. Als TS alles netjes verteld heeft dan is de rest aan de koper. Simpel een knopje indrukken en wat verder kijken dan de neus lang is door hem bijvoorbeeld even op de brug te zetten bij de locale motorzaak zou al voldoende geweest moeten zijn voor de koper.

Anders is het take it or leave it. Simpeler kan het eigenlijk niet zijn

Daarnaast heeft de koper al een aardige korting weten te bedingen op de vraagprijs van TS, waarmee hij makkelijk de motor voor een beurtje kan aanbieden bij zijn eigen motorzaak. Sommigen willen nu eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en soms is het tegen het schofterige aan. Ik vind persoonlijk dat TS het, zoals hij het hier geschreven heeft beetje éénzijdig verhaal natuurlijk, netjes gedaan heeft.
 
Laatst bewerkt:
Het werkt heel simpel, verkoper heeft meldingsplicht over de staat van de motor. De koper heeft onderzoeksplicht naar de staat van de motor.

Anders is het take it or leave it. Simpeler kan het eigenlijk niet zijn

Meldings- en onderzoeksplicht bij particuliere verkoop :?

Wel is het inderdaad "Take it or leave it"

Je kan als particulier aanbieder van je eigendom de geinteresseerde de gelegenheid geven wat je aanbied te bekijken, aan te raken, een proefrit mee te maken.
Maar geen van beide partijen is ook maar tot iets verplicht.
Het is vaak beleefdheid en goede omgangsvormen waarin een particuliere verkoop plaats vindt.
Als verkoper wil je natuurlijk zo goed mogelijk met je product voor de dag komen en vele waarderen hun product dan ook graag op.
Als koper kan je daar doorheen prikken door bv iemand mee te nemen die een objectieve kijk op de zaak heeft. Maar ook dat hoeft helemaal niet.
Als een particuliere koper iets van een particuliere verkoper "Koopt" onder welke omstandigheid dan ook is dat definitief.
Als de koper later terug wil komen op de koop om alsnog "recht" te halen of het "product" terug wil brengen, of (gedeeltelijk) geld terug wil, kan die dat altijd proberen onder het motto "niet geschoten is altijd mis" anders is het gewoon pech geboft voor de koper })
 
Meldings- en onderzoeksplicht bij particuliere verkoop :?

Wel is het inderdaad "Take it or leave it"

Je kan als particulier aanbieder van je eigendom de geinteresseerde de gelegenheid geven wat je aanbied te bekijken, aan te raken, een proefrit mee te maken.
Maar geen van beide partijen is ook maar tot iets verplicht.
Het is vaak beleefdheid en goede omgangsvormen waarin een particuliere verkoop plaats vindt.
Als verkoper wil je natuurlijk zo goed mogelijk met je product voor de dag komen en vele waarderen hun product dan ook graag op.
Als koper kan je daar doorheen prikken door bv iemand mee te nemen die een objectieve kijk op de zaak heeft. Maar ook dat hoeft helemaal niet.
Als een particuliere koper iets van een particuliere verkoper "Koopt" onder welke omstandigheid dan ook is dat definitief.
Als de koper later terug wil komen op de koop om alsnog "recht" te halen of het "product" terug wil brengen, of (gedeeltelijk) geld terug wil, kan die dat altijd proberen onder het motto "niet geschoten is altijd mis" anders is het gewoon pech geboft voor de koper })

Haha ja geloof mij maar, dat bestaat wel degelijk. Niet simpel om daar juridisch iets mee te bereiken, daarom moet je alles op papier zetten. (bijna alle papiertjes die je ondertekent kunnen wel degelijk bijdragen als het juridisch gezien stront aan de knikker is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan