problemen na verkoop van de motor

tommy2005

Die hard MF'er
17 okt 2007
780
0
Elst
Hallo allemaal,

Enkele weken geleden heb ik via MP mijn motor verkocht aan een particulier.
Deze heeft na een testrit de motor gekocht. Nu bleek dat, toen hij de motor naar zijn garage had gebracht de wiellagers voor en de balhoofd lagers niet goed meer waren en vervangen moesten worden. De claxon bleek te ontbreken, deze heb ik mogelijk een keertje verloren tijdens het rijden.

De koper wil nu dat ik dit ga betalen. Ik was mij van geen kwaad bewust en ik heb de verkoper daar ook op gewezen. Nu heb ik geweigerd om dat te betalen, de verkoper heeft toch ook een onderzoeksplicht? De koper zegt dat hem niets te verwijten valt omdat hij van ten voren al had gezegd dat hij nergens geen verstand van had.

Nu heeft de koper gedreigd met verdere stappen....

Zijn er forumleden die hier weleens mee te maken hebben gehad?

Bedankt voor jullie hulp
 
Lekker die stappen laten nemen, wiens motor is het? De zijne toch? Alsof ik mijn buurman kan aanklagen dat mijn auto kapot is.. Daarom altijd spul goed nakijken voor je iets koopt.

Als jij tegen de rechter zegt: Ik wist echt van niks" dan heeft die vent geen halve poot om op te staan.
 
Laatst bewerkt:
Als je echt van niets wist kan hij je volgens mij niets maken en heeft hij gewoon pech gehad. Als je het wel wist kan je daar volgens mij wel problemen mee krijgen, al zal hij dat dan eerst aannemelijk moeten maken.

Wel lullig voor die koper natuurlijk...
 
Hallo allemaal,

Enkele weken geleden heb ik via MP mijn motor verkocht aan een particulier.
Deze heeft na een testrit de motor gekocht. Nu bleek dat, toen hij de motor naar zijn garage had gebracht de wiellagers voor en de balhoofd lagers niet goed meer waren en vervangen moesten worden. De claxon bleek te ontbreken, deze heb ik mogelijk een keertje verloren tijdens het rijden.

De koper wil nu dat ik dit ga betalen. Ik was mij van geen kwaad bewust en ik heb de verkoper daar ook op gewezen. Nu heb ik geweigerd om dat te betalen, de verkoper heeft toch ook een onderzoeksplicht? De koper zegt dat hem niets te verwijten valt omdat hij van ten voren al had gezegd dat hij nergens geen verstand van had.

Nu heeft de koper gedreigd met verdere stappen....

Zijn er forumleden die hier weleens mee te maken hebben gehad?

Bedankt voor jullie hulp

Mmm....dat heb ik ooit een keer meegemaakt met een auto, vaak zijn het leugens en daarom zou ik hem afhouden. Volgens mij heeft de koper geen poot om op te staan.

Bij eventuele problemen zou ik de mannen met de pet raadplegen voor juiste informatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een kul!
Had ie een keuring moeten bedingen bij de koop. HIJ kiest ervoor om zonder enige kennis van zaken een motor particulier te kopen. Ik zou me er maar niet druk om maken (tenzij hij 2 meter in het vierkant is......... ;)), maar vervelend is het wel.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon terug reageren dat jou ook niks te verwijten valt omdat je net als hij ook zogenaamd `nergens geen verstand van hebt`.

Ik zou hem lekker stappen laten nemen en me geen zorgen maken.
 
Dat van die balhoofd- en wiellagers dat kon je inderdaad niet zeker weten. Claxon is wel een kwestie van nalatigheid en zou dat ook zeker aanbieden te vervangen. Die andere zaken zijn slijtageonderhevig en is dus gewoon voor rekening van de koper. Een motor na laten kijken voor de koop is de koper zijn taak. Pech voor hem.
 
Bij particuliere verkoop draag de koper alle risico's. Uitzonderingen zijn gebreken waarvan de verkoper redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn. Deze gebreken dient de verkoper dan te vermelden.
Wiellagers zijn mijns inziens alleen door een expert te beoordelen en daarom treft de verkoper in dit geval geen blaam.
 
Koper heeft geen poot om op te staan. Alleen de zaken die jij had kunnen/moeten weten kan hij je aanrekenen. En dat moet hij dan bewijzen, dat jij dat wist / had moeten weten.

Die ontbrekende claxon, had je misschien moeten weten. Je hoort tenslotte voor elke rit te controleren of alles aan je motor nog werkt... Dus je zou uit "coulance" €20,- kunnen investeren in een nieuwe claxon voor hem.

Aan de andere kant, hij had ook voor het rijden moeten controleren of alles werkte, heeft hij dus ook niet gedaan... Je kan dus ook zeggen dat jij zeker weet dat de claxon er nog op zat toen hij de motor kocht, en dat hij maar moet bewijzen dat dat niet zo is.

Voor wat betreft de lagers, als het hem niet opgevallen is tijdens het rijden, hoeft het jou ook niet opgevallen te zijn. Dus laat hem maar bewijzen dat jij wist dat die versleten waren.

Daar komt bij, dat hij door de motor particulier te kopen een stuk goedkoper uit is. Ook met de reparaties zal hij nog steeds goedkoper uit zijn dan bij een motorzaak.
 
Tsjah ik weet niet hoor, maar zelfs als ik zonder verstand iets koop bedenk ik me nog dat ik alle knopjes e.d. test.

Laat hem maar stappen ondernemen. Hij heeft zelf inderdaad de fout begaan door iets te kopen zonder het fatsoenlijk na te kijken. Onderzoeksplicht heet dat. Jij hoort hem de jouw bekende problemen te melden, maar zoals driekwart van de mensen op een motor denk jij gewoon "Hij rijdt dus hij zal goed zijn."

Dus geen bewuste nalatigheid en jou kan dus niets aangerekend worden. Of het echt de netste oplossing is, is dan weer een tweede. Maar goed iemand die bij mij dreigt stappen te gaan ondernemen kan van mij lekker het heen en weer krijgen.
Dat soort mensen moet je al helemaal geen toeter geven :+
 
Laatst bewerkt:
Dat van die balhoofd- en wiellagers dat kon je inderdaad niet zeker weten. Claxon is wel een kwestie van nalatigheid en zou dat ook zeker aanbieden te vervangen. Die andere zaken zijn slijtageonderhevig en is dus gewoon voor rekening van de koper. Een motor na laten kijken voor de koop is de koper zijn taak. Pech voor hem.
:^
 
Laatst bewerkt:
Dat van die balhoofd- en wiellagers dat kon je inderdaad niet zeker weten. Claxon is wel een kwestie van nalatigheid en zou dat ook zeker aanbieden te vervangen. Die andere zaken zijn slijtageonderhevig en is dus gewoon voor rekening van de koper. Een motor na laten kijken voor de koop is de koper zijn taak. Pech voor hem.


Het is enkele weken geleden dus ook die claxon zou ik lekker laten zitten.....Die zou hij zo zelf verloren kunnen hebben in die tijd..

Gewoon negeren...Als hij echt stappen onderneemt hoor je het vanzelf.
 
De koper zegt dat hem niets te verwijten valt omdat hij van ten voren al had gezegd dat hij nergens geen verstand van had.

Hij heeft nergens geen verstand van? Dus dat wil zeggen dat hij van ALLES verstand heeft. Dan is de zaak rond toch?

Hij heeft een onderzoeksplicht, lekker makkelijk om je zo er onderuit te lullen. Dat van die claxon had ie makkelijk zelf kunnen controleren door het knopje in te drukken.
Dat ie er geen verstand van heeft, wil niet zeggen dat hij dan vrij uit gaat. Dan moet ie gewoon iemand meenemen die wel verstand er van heeft of bij een dealer kopen met garantie. Laat 'm maar een zaak aanspannen, bij verlies krijgt hij meteen de proceskosten aan z'n broek.
 
Dat van die balhoofd- en wiellagers dat kon je inderdaad niet zeker weten. Claxon is wel een kwestie van nalatigheid en zou dat ook zeker aanbieden te vervangen. Die andere zaken zijn slijtageonderhevig en is dus gewoon voor rekening van de koper. Een motor na laten kijken voor de koop is de koper zijn taak. Pech voor hem.

Ik heb de koper ook in eerste instantie aangeboden om de kosten voor de claxon te delen. Daarna hij echter geen genoegen mee, hij wil meer geld o.a. ook voor de lagers.

Nu vertelde de koper vandaag via de telefoon dat ik geen reactie meer had gegeven op mijn eigen aanbod van de helft van de kosten voor de claxon. :?

Ik baal er ontzettend van, want ik heb hem verteld van alles wat ik wist.
 
Laatst bewerkt:
Tja, als je geen risico wil nemen met het kopen van een motor en er geen verstand van heb, moet je er een bij een zaak kopen met garantie, en niet zeuren over de hogere prijs die daarbij hoor.
Als je een motor particulier koop weet je toch van te voren dat als er wat mee is dat je eigen probleem is of zie ik dat nu verkeerd?

Edit: Als je het van te voren weet zou ik het trouwens wel heel triest vinden om het niet te vermelden en een ander met problemen/kosten op te zadelen maar daar is hier geen spraken van.
 
Laatst bewerkt:
Ik baal er ontzettend van, want ik heb hem verteld van alles wat ik wist.
Ik zou me er geen zorgen om maken en zeker niet om balen, je zegt zelf je bent geheel eerlijk tegen hem geweest, hij kan je niks kwalijk nemen en jij jezelf ook niet.

'T is gewoon pech, je hebt aangeboden om de claxon mee te betalen en dat is fair, dat had je welles waar kunnen weten uiteraard.
 
wat voor een motor heb je verkocht? hoe oud was ie? kmstand? verkoopprijs?

hangt er allemaal een beetje vanaf hoe coulant je kan zijn. toeter is jammerdan voor koper, had ie maar moeten testen (net als groot licht, knippers, startknop etc). balhoofdlagers slijten hard bij overmatig wheely-gebruik...... ze slijten normaal bij normaal gebruik....dus je weet zelf of je een beetje coulant moet zijn.
 
Sterk blijven staan en niet toegeven, als je van positie zou wisselen zou je denken dat hij jou wel geld had gegeven om de dingen te repareren waar hij niets van af wist?

Het is natuurlijk wel balen voor beide kanten maar zoals eerder gezegt hier, had hij maar een keuring moeten laten doen of iemand moeten meenemen die dat zou controleren voor hem.
 
Interessant topic. Misschien kan TSer nog aangeven om wat voor prijsklasse het hier gaat. Kan me voorstellen als je een duur ding koopt, en toch nog met extra kosten geconfronteerd wordt je flink baalt, los van het feit of je nog enig recht hebt op vergoeding van de verkoper. Gaat het hier om een , zeg maar een wat oudere, goedkopere fiets, dan moet je als koper weten dat je enig risico loopt.
 
Lekker in de shit laten zitten.
Als iemand een motor van je koopt, kun je er altijd nog over denken.
Maar als hij direct met juridische stappen aan komt kakken, laat em dan maar in zijn soppie gaar koken. :)
 
Vervelend voor de koper maar dit is zijn probleem, net als een APK keuring. Als je 500 meter na de APK je uitlaat verliest is het jammer dan. Blijft een momentopname. (500 meter is overdreven maar je begrijpt het punt wel denk ik)

Balhoofdlagers, daar rijden er een hoop mee rond die versleten zijn. Merk je als vaste berijder vaak niet zo veel van tot je het laat nakijken of zelf gaat voelen (middenbokje en voorwiel los en heen en weer met stuur).

Je bent al erg gul als je een claxon vergoed, en lekker later dreigen. Had de koper maar voor de aankoop naar een garage moeten gaan zal de rechter zeggen. Lekker boeiend dat hij vtv heeft gezegd dat hij er geen verstand van heeft maar is dat jouw probleem?
 
Ik heb het een keer andersom meegemaakt: mijn 1e motor gekocht, geen proefrit kunnen maken omdat ik geen rbw nog had maar de verkoper heeft mij letterlijk gezegd dat de motor helemaal geen mankementen had op de accu na. Direct na aankoop bij de dealer bleek er wel het een en ander mis mee te zijn oa lekke voorvorkkeerring, dit heb ik gezegd tegen de verkoper en die heeft de rekening voor me betaald. Had hij maar niet moeten zeggen dat de motor helemaal goed was.

In jouw geval vind ik het anders, ik neem aan dat jij dat van de lagers niet wist? Je zou uit coulance voor hem een claxon kunnen kopen, kost hoog uit een tientje, maar je bent verder niets verplicht.
 
@ Guzziking

Het betrof een Kawasaki zx9r uit 2001, met bijna 41K op de teller. Vraag prijs was 3150,- en de koper heeft uiteindelijk maar 2700,- betaald.

De claxon heeft hij direct laten maken en de lager een dag of wat later.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst voorgesteld hebben om een claxon voor hem te kopen, maar nu ik de vraag- en verkoopprijs heb gehoord, helaas.
Heb pas geleden ook zoiets meegemaakt, maar heb de koop toen ontbonden.
Zelf heb ik het liefst dat alles goed is, dus dat de verkoper ( in dit geval jij ) hem na laat kijken, maar ach, dat had de koper ook kunnen laten doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan