Problemen starten honda vf 750s met nieuwe spanningsregelaar

Maurits D

Rookie
6 sep 2009
26
0
Ik heb een andere spannnigsregelaar geplaatst in mijn honda vf 750 s uit ´82. Hij startte niet, anwb zei dat het de spanningsregelaar is, dus heb ik een tweedehands gevonden.
De motor ging nl steeds slechter lopen tijdens het rijden, en bij het jumpstarten liep hij goed, tot het afhalen van de klemmen, dan sloeg hij weer af.

De originele spanningsregelaar heeft type nr SH541-12 2.2. De nieuwe is SH541-12 3.3. Is dit laatste getal van invloed, of is dit alleen een serienummer? Ik krijg de motor namelijk nu niet aan de praat.

Wie kan me helpen?

Groet Maurits
 

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.441
1
Wat bedoel je precies met "steeds slechter lopen"?

Wat bedoel je precies met "motor niet aan de praat"?
 

bananeman1001

MF veteraan
Donateur
2 feb 2008
11.475
105
is je accu als gevolg van de defecte spanningsregelaar niet gewoon leeg?
motor moet ook starten zonder of met een defecte spanningsregelaar.
zet er eens een andere accu bij met behulp van startkabels.
 

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
27.090
1.132
tussen maas en waal
www.magnamaniac.com
Hang er eens een andere accu in. Ik heb hetzelfde gehad met m'n VF750(F), hier had 1 cel van de accu sluiting waardoor deze (volgens de monteur) als verbruiker ging werken.
Nieuwe accu er in en probleem voorbij.
was wel grappig, met de accu aangesloten liep de motor gewoon NIET, met de polen los bleef de motor wel lopen. Maar zo kun je niet rijden, het lijkt me dat je dan (op z'n minst) de SR sloopt.
 

Maurits D

Rookie
6 sep 2009
26
0
In eerste instantie liep de motor, met vorige spanningsregelaar, wel, tot de accu leeg was. Dan ging hij sputteren, moest je het toerental oppompen tot 3000 toeren om hem nog draaiende te houden. Met de accu verbonden met de auto liep de motor prima, haalde je die weg, sloeg hij af.
HEb nu dus een andere spanningsregelaar gemonteerd, een uit een vfr van een jaar later,, zie typenummers boven, en nu is de motor helemaal niet te starten met jumpstart met de auto. De startmotor loopt dan wel, maar de motor slaat niet aan.


Toch gewoon een accuprobleem? Is een nieuwe van september vorig jaar...
 

Maurits D

Rookie
6 sep 2009
26
0
De uitleg van een kerel vd anwb was dat de spannigsregelaar defect was, vandaar dat de accu niet meer werd opgeladen. Leek mij plausibel..
En met toerental oppompen, bedoel ik dus stationair... ;)
 

hein weijers

Rookie
13 dec 2006
25
0
Ik heb een andere spannnigsregelaar geplaatst in mijn honda vf 750 s uit ´82. Hij startte niet, anwb zei dat het de spanningsregelaar is, dus heb ik een tweedehands gevonden.
De motor ging nl steeds slechter lopen tijdens het rijden, en bij het jumpstarten liep hij goed, tot het afhalen van de klemmen, dan sloeg hij weer af.

De originele spanningsregelaar heeft type nr SH541-12 2.2. De nieuwe is SH541-12 3.3. Is dit laatste getal van invloed, of is dit alleen een serienummer? Ik krijg de motor namelijk nu niet aan de praat.

Wie kan me helpen?

Groet Maurits
Ik zit ook met het probleem dat kan kiezen tussen meerdere SH541-12 regelaars met verschillende codes aan het eind: 2.3, 3.3, 7.3 etc, etc. Weet iemand wat het verschil is?
Misschien alleen de stekkeraansluitingen?

Groeten, Hein
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
17.994
949
54
oirschot
ga je nou zomaar wat onderdelen vervangen totdat het weer werkt?
Ik denk dat je beter kunt meten wat er wel en niet goed is en dan kijken wat je moet vervangen.
Wat is je accuspanning onbelast en wat is de accuspanning met vrelichting aan?
Wat is de laadspanning met en zonder verlichting?

how to - accu en laadsysteem controleren.
 
Laatst bewerkt:

Broos

MF veteraan
2 jan 2009
4.374
144
57
ga je nou zomaar wat onderdelen vervangen totdat het weer werkt?
Ik denk dat je beter kunt meten wat er wel en niet goed is en dan kijken wat je moet vervangen.
Wat is je accuspanning onbelast en wat is de accuspanning met vrelichting aan?
Wat is de laadspanning met en zonder verlichting?

how to - accu en laadsysteem controleren.

Bij mijn dragstar begon ook onderweg opeens de ri. aanwijzer het slecht te doen, de km tellernaald vloog heen en weer en opeens stopte hij er mee.
ANWB gebeld, ik had de accu al vrijgemaakt en de ANWB heeft gestart met kabels en gemeten.
Het beek dat de accu niet geladen werd.
Hij heeft de accu via de auto geladen en ben thuisgekomen.
Iedereen zei dat het de spanningsregelaar was.
Ik ben gaan zoeken en meten volgens het wphb en daaruit bleek dat de stekkerverbinding vanaf de dynamo (3 dikke draden) was.
Deze was door oxydatie half verbrand/gesmolten.
Één draad was zelfs door.
Tijdelijk een grote kroonsteen er tussen en alles werkte weer.

Later alles netjes met de juiste stekkers weer verbonden en dat kostte nog geen €5,-.
 

MonstroMorini

MF veteraan
26 apr 2010
3.570
53
64
Wormer
Bezoek site
ga je nou zomaar wat onderdelen vervangen totdat het weer werkt?
Ik denk dat je beter kunt meten wat er wel en niet goed is en dan kijken wat je moet vervangen.
Wat is je accuspanning onbelast en wat is de accuspanning met vrelichting aan?
Wat is de laadspanning met en zonder verlichting?

how to - accu en laadsysteem controleren.
Laadspanning meten wordt lastig als ie niet aanslaat......
 

Hans50

MF veteraan
4 feb 2008
3.561
2
Susteren
www.westsidebiker.de
ga je nou zomaar wat onderdelen vervangen totdat het weer werkt?
Ik denk dat je beter kunt meten wat er wel en niet goed is en dan kijken wat je moet vervangen.
Wat is je accuspanning onbelast en wat is de accuspanning met vrelichting aan?
Wat is de laadspanning met en zonder verlichting?

how to - accu en laadsysteem controleren.
Denk dat de fiets van TS inmiddels wel loopt, topic is van 2010...
Is alleen een beetje gekaapt door iemand met een vergelijkbaar ''probleem''.
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
17.994
949
54
oirschot
Plus dat laadspanning meten over een dode accu meer dan eens onterecht de diagnose 'hij laad niet bij' tot gevolg heeft.

Eerst de accu vervangen, dan controleren en eventueel verder zoeken.
Of eerst de accu aan de lader zetten en uitsluiten of dat die defect is.
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
87.525
6.534
46
Oostmalle
Ik zit ook met het probleem dat kan kiezen tussen meerdere SH541-12 regelaars met verschillende codes aan het eind: 2.3, 3.3, 7.3 etc, etc. Weet iemand wat het verschil is?
Misschien alleen de stekkeraansluitingen?

Groeten, Hein
Hein,

Misschien kun je het vragen aan de persoon/het bedrijf waar je dit kunt kopen.

Succes!