problemen starten kawasaki ltd 454 ( contact slot )

nekpiercing

Rookie
21 okt 2022
10
1
aalsmeer
heb eerst zitten zoeken tussen de posts maar kon het niet vinden. mocht dit wel al gepost zijn sorry voor mijn vraag.

afgelopen zaterdag mijn schakel stang gebroken. gistermiddag weer gemaakt en wou testen of hij weer goed schakelde. motor wou eerst niet starten maar opeens deed hij het. klein rondje gereden en daarna weer weg gezet. in de avond wou ik lekker gaan rijden. maar hij wou nu helemaal niet meer starten. ( startmotor sloeg niet aan ) accu eruit en vannacht opgeladen. accu erin vermiddag en proberen te starten. startmotor wou weerniet aanslaan. zekeringen nagekeken en deze waren nog goed.

nu komt de echte vraag.

ben er ondertussen achter gekomen dat als ik de sleutel in me contact doe en de start knop indruk en dan de sleutel in duw en klein beetje heen en weer beweeg dat hij wel aanslaat.
wat kan hier het probleem zijn en weet iemand hoe ik dit kan oplossen ?

even extra info over de motor

hij komt uit 1985
carbs zijn ultra soon gereinig 1 maart en daarna reed hij gewoon goed.
banden zijn vervangen want de oude kwamen nog uit 2003.
dus ik denk dat hij zo 15 jaar stil gestaan had toen ik hem kocht.
kilometer/miles stand is op de moment 7013.
 
Persoonlijk zou ik met wd40 (nergens de beste voor) en een rietje het complete contactslot doorblaffen. Vervolgens wat jutteren en kijken hou die zich dan gedraagt.

Daarna eens kijken hoe ik het slot wat beter kan smeren. Hoewel wd40 misschien voldoende is.

db
 
update over probleem. net een stuk gereden en op een gegeven moment viel hij uit. aan de kant gezet en op een gegeven moment na veel voorzichtig de sleutel heen en weer te bewegen op on starten hij weer. alleen niks op me display deed het meer. geen knipper licht ( de lichtjes deden helemaal niks meer ) . geen temperatuur meter. geen verlichting meer en me toeter werkte ook niet meer. geen neutraal melding. toen ik thuis kwam en het contact uitzetten kwam me neutraal weer terug en me koplamp ook weer.
 
Heb ik ook wel ns gehad met n oude Honda. Is gewoon oxidatie en 'aardappelmoeheid' . Contactslot uitbouwen, heel voorzichtig open maken ( er zitten kleine veertjes in). Evt op CSMNL kijken of in het werkplaatshandboek wat je ongetwijfeld hebt aangeschaft, hoe eea in elkaar zit. Dan alles schoonmaken, oxidatie weghalen (bijv met fijn schuurpapier), ontvetten, draaipunten klein beetje vet, rest likje vaseline. En weer in elkaar zetten. Je kan ook een nieuw slot kopen, maar specifiek voor dit model zal t net zo oud zijn. En dan is t hooguit uitstel van dezelfde problemen.
 
Helemaal eens met Flitsmagneet.
5 jaar geleden hetzelfde gehad met mijn Kawasaki Zephyr.
De schakelaar onder het contactsleutelgedeelte zelf uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Vorige week begon het weer en onderweg stil gevallen. Aankomend weekend ga ik het contactslot vervangen door een nieuwe.
Hou er rekening mee dat je misschien de bevestigingsbouten van het slot uit moet boren.
Succes
 
Een echte nieuwe zal nog wel te vinden zijn.

De twee bouten kunnen ellendig zijn. Kwestie van nakijken.

Mijn idee is sowieso boveste kroonplaat er af, als het contactslot niet gemakkelijk te demonteren is.
 
Lijkt op 2x inbus.
Geen idee of er een bolleke in geramd zit. 1985 doet me denken van niet.

kawasaki-en450a1-454ltd-1985-usa-california-canada-ignition-switchlocksreflectors_bigkae0010f2...gif



Oem nieuw slot is een beetje gortig.
Das op alibaba oid ook te vinden.
 
Totdat je probleem is opgelost zou je 2 kabels aan elkaar door kunnen verbinden met een schakelaar ertussen. Afhankelijk van of je stuurslot nog werkt, waar je parkeert en waar je de schakelaar monteert uiteraard. Ergens in het zicht word niks achter gezocht.
Wat bij mijn vorige motor de oplossing was: de sleutel naar achteren duwen tijdens het omdraaien. Dan draaide die net iets verder blijkbaar en bleef deze altijd op contact. Nooit weer problemen mee gehad en ik vond het de moeite ook niet meer waard om het 'probleem' correct op te lossen. Wellicht werkt een kant op duwen tijdens het draaien ook bij jou slot
 
Bij het contactdeel kom je niet met WD40 terwijl daar de fout zit. Uit elkaar halen en de (schuif)contacten polijsten. Liever niet met schuurpapier. Dan dat zuinig insmeren met zuurvrije vaseline en weer monteren.

Er is maar 1 WD40 die nergens in uitblinkt, behalve de geur, en dat is de normale WD40.
WD40 is een merknaam en heeft een hele rang aan middelen.
 
bedoel je dan normale wd40 of wd40 contact spray ?

Inderdaad de standaard WD40, idee is om alle zooi die er in de loop der jaren in is gekomen er uit te spoelen, WD40 heeft ook nog een licht smeren de werking dus het slot zal niet gortdroog komen te staan. (zoals met remmenreiniger, hoewel daar wel meer kracht achter zit)

db
 
Met die WD40 "smeer" je het cilinderdeel van het contactslot maar daar zit het probleem niet.
Door de sleutel in de contactstand iets te bewegen zorgt de meenemer die het contactdeel laat draaien iets beweegt waardoor je de contacten even schoon veegt. Ik heb bij mijn contactslot 12 jaar geleden hetzelfde gehad. de contacten gepolijst met een doek en ingevet. Daarna geen last meer gehad.
 
als ik jullie goed gesnapt heb zijn dit de dingen die ik schoon moet maken ? en aan de andere kant van me blokje waar de draden gesoldeerd zijn zit ook roest vorming. dit ook proberen weg te halen of zou dat geen kwaad kunnen ?
 

Bijlagen

  • 20230405_204223.jpg
    20230405_204223.jpg
    159,5 KB · Weergaven: 31
  • 20230405_204235.jpg
    20230405_204235.jpg
    104,5 KB · Weergaven: 32
  • 20230405_204120.jpg
    20230405_204120.jpg
    103,5 KB · Weergaven: 32
Schoonmaken zoals beschreven. Maar eerst kijken waar de (overmatige??) speling in het mechaniek zit. Want, door te wiebelen met de sleutel kon je wel contact maken. Dus er is ergens -teveel- ruimte. Succes en hou ons hier op de hoogte.
 
Aangezien hij uit 85 is en de sleutel aardig versleten zal zijn kan je ook een nieuwe sleutel laten slijpen en het daar mee proberen. Misschien als je bij de sleutelboer gaat kan hij hem iets groter wijder slijpen. Moet je wel je motor meenemen om te passen
 
Aangezien hij uit 85 is en de sleutel aardig versleten zal zijn kan je ook een nieuwe sleutel laten slijpen en het daar mee proberen. Misschien als je bij de sleutelboer gaat kan hij hem iets groter wijder slijpen. Moet je wel je motor meenemen om te passen
sleutel heeft niks met het probleem te maken !

@TS : op die laatste foto zitten onder die koperen plaatjes veertjes, zorgen dat die plaatjes goed kunnen veren
 
die veertjes drukken de koperen plaatjes van je laatste foto tegen de koperen kontakten van je eerste foto, dus moet je die plaatjes van de onderste wat kunnen indrukken tegen de veer in. lukt dat niet alles proper maken en evnetueel veertjes iets uitrekken ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan