Problemen starten RS 125

cdhaens

Rookie
6 jul 2006
21
0
hekelgem
Amigo's,

In een 4-tal weken tijd heb ik al 3 maal hetzelfde probleem gehad: Na een korte rit, telkens in de vooravond, en iedere keer liet ik een 2-3 tal uurtjes mijn RS staan, wilde het ding niet meer onmiddellijk starten.... Nu wil het toeval ook dat ik juist elke keer de dag ervoor er nieuwe 2-takt olie bijgedaan had? Maar daar kan het niet aan liggen denk ik, want in die tussentijd startte ie verschillende keren wel onmiddellijk. Ik vind het raar dat het steeds ongeveer dezelfde situatie is dat ie dat doet: in de vooravond rij ik ong 10 km. Laat em 2-3 uur rusten en dan ineens wil ie ni meer starten?? Toevallig dan ook na 3 maar verse (dezelfde) olie op te gieten? (Anders start ie altijd onmiddellijk zonder problemen in gelijk welke situatie.)
Nu na veel proberen deed ie het langzaam aan dan toch (eerst gewoon de startmotor een tijd zonder de motor aan horen te slaan, nadien hoorde je de motor even pruttelen en uiteindelijk door met zachte trekken het gas meer en meer aan te draaien in snokjes was ie er op den duur wel door. Toen ik het gas dan goed door trok kwam er veel witte rook uit. Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen?? Kan het te maken hebben met het 2-3 uur stilliggen vd motor en de benzine op "on" te laten staan?? Zou ie zichzelf verzuipen in die periode?
 
Nee niet direct bang zijn voor koelvloeistof, is gewoon condens. Een poos nadat je hem warm hebt weggezet, met koud weer, en dan ook nog op een tijd van de dag dat je net dauw krijgt. Tel dat bij elkaar op> witte rook bij het starten. Je had mijn RS eens moeten zien als ik hem in de winter startte... je zag niks meer achter dat ding. Ik reed de straat rustig uit en daar was het alweer over...

Over dat slecht starten: choke je wel goed?
 
10km .... maak je altijd maar van die kleine ritjes? Tamelijke kans dat er onevenredig veel 2T-olie in de uitlaat neergeslagen ligt.
Lange ritten zijn goed, vooral voor tweetakt.
 
Laatst bewerkt:
Nee niet direct bang zijn voor koelvloeistof, is gewoon condens. Een poos nadat je hem warm hebt weggezet, met koud weer, en dan ook nog op een tijd van de dag dat je net dauw krijgt. Tel dat bij elkaar op> witte rook bij het starten. Je had mijn RS eens moeten zien als ik hem in de winter startte... je zag niks meer achter dat ding. Ik reed de straat rustig uit en daar was het alweer over...

Over dat slecht starten: choke je wel goed?


Da's dus mijn gedacht ook, condens... Maar wat kan ik daar aan doen? Is er sprake van een klein lek? Ergens schroeven losgekomen of zo? Vocht in de cilinder? Starten is heel moeilijk...

thanks ;)
 
Laatst bewerkt:
Da's dus mijn gedacht ook, condens... Maar wat kan ik daar aan doen? Is er sprake van een klein lek? Ergens schroeven losgekomen of zo? Vocht in de cilinder? Starten is heel moeilijk...

thanks ;)

Condens kun je niks aan doen, dat komt gewoon uit de buitenlucht. Is niks mis met dat ding zelf. Zoals ik al eerder zei: over dat starten, gebruik je de choke wel goed?
 
Hoe gebruik je de choke? Choke erop zetten en gas gewoon los draaien, starten en als je merkt dat ie aanpakt gas voorzichtig terug en met het gas spelen. Dan gewoon voorzichtig/rustig wegrijden.

Is je accu wel goed? Start ie wel als je hem aanduwt?
 
Hoe gebruik je de choke? Choke erop zetten en gas gewoon los draaien, starten en als je merkt dat ie aanpakt gas voorzichtig terug en met het gas spelen. Dan gewoon voorzichtig/rustig wegrijden.

Is je accu wel goed? Start ie wel als je hem aanduwt?

yep, maar zoals ik al zei, gebruik ik choke eig nooit...juist wanneer ie zulke problemen geeft, maar 't doet blijkbaar ni uit.
Als ik em aanduw start ie ook niet? Denk wel dat de accu nog goed is hoor....
 
Thanks for the info Willem ;-)
Best dan es uitlaat reinigen of zo?

Nee, doffe ellende; gewoon tussendoor eens een rit maken van minstens 100km.
Die dingen zijn niet gemaakt om te poetsen/sleutelen, maar om te RIJDEN.

Rustig starten, indien koud: met choke en ZONDER gas; dan niet stationair blijven warmdraaien maar meteen RUSTIG wegrijden en minstens 10, liever 20km niet tot volgas gaan. Daarna is de motor redelijk doorgewarmd en voer je hem "spelend" naar top om fijn door te janken.

Lukt dat starten op deze manier niet goed, stel dan om te beginnen direct NA de rit aan warmGEREDEN motor, het stationair-toerental nauwkeurig af; heb je geen toerenteller, dan puur op gevoel, niet verkeerd-zuinig maar juist een pietsie vrolijk tikkend. Dit stellen van stationair mag niet te veel tijd in beslag nemen want anders legt terwijl de motor weer een ladinkje olie in de uitlaat en gaat de boel plopperig lopen met kans op afslaan en/of fout-afstelling door steeds maar blijven proberen.
 
Nee, doffe ellende; gewoon tussendoor eens een rit maken van minstens 100km.
Die dingen zijn niet gemaakt om te poetsen/sleutelen, maar om te RIJDEN.

Rustig starten, indien koud: met choke en ZONDER gas; dan niet stationair blijven warmdraaien maar meteen RUSTIG wegrijden en minstens 10, liever 20km niet tot volgas gaan. Daarna is de motor redelijk doorgewarmd en voer je hem "spelend" naar top om fijn door te janken.

Lukt dat starten op deze manier niet goed, stel dan om te beginnen direct NA de rit aan warmGEREDEN motor, het stationair-toerental nauwkeurig af; heb je geen toerenteller, dan puur op gevoel, niet verkeerd-zuinig maar juist een pietsie vrolijk tikkend. Dit stellen van stationair mag niet te veel tijd in beslag nemen want anders legt terwijl de motor weer een ladinkje olie in de uitlaat en gaat de boel plopperig lopen met kans op afslaan en/of fout-afstelling door steeds maar blijven proberen.

thanks voor de raad, maar stationair toerental staat op 1200 - 1300 ..perfect dus...
Zal zaterdag es een lange rit proberen maken dan..... hopelijk kan ik hem starten want vrees er een beetje voor, de laatste 2 maal was 't noppes...
 
nee... geloof me, ik heb er zelf 1 gehad... die dingen hebben een gebruiksaanwijzing. Flinke dot gas geven bij het starten met choke anders gaat hij niet aan. Soms kreeg ik hem in de winter geeneens zo aan maar dat lag aan een slechte accu, ff aandrukken en hij liep.

jep, geloof je wel...mijne maat denkt ook dat hij te weinig benzine krijgt... vanavond es proberen...dus choke aanlaten en ondertussen gas bij geven he?
En wat betreft de startmotor? gewoon op de knop blijven drukken dan?
 
jep, geloof je wel...mijne maat denkt ook dat hij te weinig benzine krijgt... vanavond es proberen...dus choke aanlaten en ondertussen gas bij geven he?
En wat betreft de startmotor? gewoon op de knop blijven drukken dan?

Ohw nee was meer tegen willem die zei: geen gas geven.

De choke is er juist voor dat je motor meer benzine krijgt... Gewoon het gas helemaal los (choke erop), en startknop inhouden. Als je voelt dat hij aanpakt gas terug en ermee spelen. Let op, startknop niet langer dan een seconde of 5-6 achter elkaar inhouden, dat is slecht voor de startmotor!
 
Ohw nee was meer tegen willem die zei: geen gas geven.

De choke is er juist voor dat je motor meer benzine krijgt... Gewoon het gas helemaal los (choke erop), en startknop inhouden. Als je voelt dat hij aanpakt gas terug en ermee spelen. Let op, startknop niet langer dan een seconde of 5-6 achter elkaar inhouden, dat is slecht voor de startmotor!

Ok, ik probeer het deze avond en laat t je weten :-)
Alvast bedankt he allemaal!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan