Problemen tijdens vakantie, wat is de oorzaak?

Bas24

MF'er
6 aug 2018
33
4
Op het moment dat we op dag twee van onze 14 daagse tour door europa 's ochtends onze motoren wilden starten, had de cbr 600 rr van mijn vriendin geen stroom meer. Na hem te hebben aangeduwd en stukken (snelweg) te hebben gereden startte hij enkele keren probleemloos tot hij na een tussenstop ineens niks meer deed. Ook tijdens het rijden begon hij uit te vallen. Na verschillende keren aan te moeten duwen zijn we op onze bestemming in Frankrijk aangekomen. Hier heb ik de goede accu van mijn motor in die van haar gezet, de motor probleemloos gestart en met de multimeter 14V laadspanning gemeten (ook bij variërend toerental). De drie gele draden van de dynamo heb ik kruislings doorgemeten en gaven waardes rond 25V. Leek me redelijk laag, maar wel alle drie netjes op dezelfde waarde. Mijn conclusie was; accu kapot, spanningsregelaar heel.
Uiteindelijk bij de honda dealer in de buurt voor de hoofdprijs een nieuwe accu gevonden en het probleem was opgelost. Ik had de multimeter op de accu aangesloten en in de telefoonhouder geplaatst om tijdens het rijden de spanning in de gaten te kunnen houden. Na een dag probleemloos rondrijden (zo'n 250km) en continu een laadspanning van 14V hebben we de multimeter weer vervangen door de navi. Anderhalve week en 1000 a 1500 km verder hadden we op de terugweg ineens weer hetzelfde probleem. Ook nu kreeg ik de motor aangeduwd en konden we weer een stuk rijden, tot ook aanduwen op een gegeven moment niet meer lukte. Na de ANWB te hebben gebeld en de ADAC ons in Duitsland kwam helpen bleek dat de laadspanning niet meer boven 12V uit kwam. Conclusie van ADAC: spanningsregelaar/dynamo kapot.

Heeft iemand een idee of hier een oorzaak voor kan zijn (kan bijv. een usb aansluiting een dergelijke storing veroorzaken?), of is het gewoon pech dat eerst de accu en vervolgens de spanningsregelaar kapot is gegaan?

Thanks voor het meedenken!
 
Volgens mij draagt een slechte accu wel bij aan het versneld overlijden van dynamo en of spanningsregelaar.

@ Zot, mijn spanningsregelaar wordt bloedheet als de motor een tijdje draait, ook zakt de laadspanning dan in naar net onder de 13Volt.
Moet ik dan ook de spanningsregelaar gaan verdenken? Het gaat in mijn geval om een Tuono 06 met nog de 500Watt dynamo, waar je dus een hoop ellende over leest.
 
Africatwin 750 (1996) ervaring: identieke verschijnselen zoals jij omschrijft. Na een hele dag rijden niet starten. Aangeduwd en in 1 ruk van Luxemburg maar huis gereden. Getankt met reserve sleutel en dan motor laten lopen bij tankstation. Thuis: accu en spanningsregelaar (SR) vervangen in 1 keer.
Bleek dat de stekker verbindingen van de SR groen uitgeslagen waren, weerstand te hoog?!. Daardoor de SR overleden.

Sindsdien check ik alle stekkers elk jaar en stekker RS doorgesoldeerd.
 
Maar TD heeft de draden vanuit de dynamo doorgemeten op 25V. Dat is toch veel te weinig... Kan je dan niet beter de conclusie trekken dat er voor de SR iets niet goed gaat?

Verder maak ik niet geheel op of het probleem zich verschoven heeft toen je de accu omgeruild hebt naar jouw eigen motor. Wanneer de problemen op de motor van je vriendin bleven, bekrachtigd dat mijn verhaal hierboven.
 
Africatwin 750 (1996) ervaring: identieke verschijnselen zoals jij omschrijft. Na een hele dag rijden niet starten. Aangeduwd en in 1 ruk van Luxemburg maar huis gereden. Getankt met reserve sleutel en dan motor laten lopen bij tankstation. Thuis: accu en spanningsregelaar (SR) vervangen in 1 keer.
Bleek dat de stekker verbindingen van de SR groen uitgeslagen waren, weerstand te hoog?!. Daardoor de SR overleden.

Sindsdien check ik alle stekkers elk jaar en stekker RS doorgesoldeerd.
Gecorrodeerde stekker vd dynamo en daardoor uitgebrande dynamo:

0E69B241-67AB-4AAD-94A4-8611BE9D0311.jpeg
 
spanningsregelaar alleen slecht als ie heet wordt.
De SR is ook koud slecht, want toen de ADAC hem doormat en de laadspanning niet boven 12V uitkwam had de motor 3 uur stilgestaan. SR moet nu dus in ieder geval vervangen worden.

Ik was meer benieuwd of er een verband kon zijn tussen eerst het kapotgaan van de accu en na anderhalve week prima functioneren pas de SR. (meestal is het andersom?)

De gemeten dynamospanning van 25V was tot een toerental van zo'n 4000rpm. Kan dus zijn dat de dynamo niet genoeg stroom levert.

Maar daarnaast is het checken van de stekkers en evt alles solderen is sws een goed idee
 
Bij een Honda met laadproblemen is vrijwel zeker te verwachten dat de SR niet goed is.
Al veel te vaak gehoord dat Honda-rijders met ellende stonden vanwege de SR.

Mijn Honda-SR is nu nog goed. Maar ik zit er bijna op te wachten dat ie gaat komen. (nu 35k gereden)
Als ik nog eens een ver(de)re trip ga maken met mijn BB dan neem ik al een SR mee voor spare. (imitatie, dus zeker niet weer een Honda-SR)
Mijn buurman met een CBR1000F heeft ook enkele dagen vakantie verspeeld door SR-problemen.
 
Uiteindelijk bij de honda dealer in de buurt voor de hoofdprijs een nieuwe accu gevonden en het probleem was opgelost.

Ben je daar alleen naar binnen gelopen om een accu te kopen, of heb je het probleem voorgelegd?
Van een Honda dealer verwacht ik dat hij de SR problemen kent en die even controleert en de dynamo doormeet.

En kies een fatsoenlijke titel, het kan nu net zo goed over een soa gaan.
_O- Red mijn vakantie.
 
Ben je daar alleen naar binnen gelopen om een accu te kopen, of heb je het probleem voorgelegd?
Van een Honda dealer verwacht ik dat hij de SR problemen kent en die even controleert en de dynamo doormeet.


Dat was inderdaad ideaal geweest, alleen met die motor konden we niet naar die zaak toe rijden omdat hij geen stroom had:9
 
Terug
Bovenaan Onderaan