Bas24
MF'er
- 6 aug 2018
- 33
- 4
Op het moment dat we op dag twee van onze 14 daagse tour door europa 's ochtends onze motoren wilden starten, had de cbr 600 rr van mijn vriendin geen stroom meer. Na hem te hebben aangeduwd en stukken (snelweg) te hebben gereden startte hij enkele keren probleemloos tot hij na een tussenstop ineens niks meer deed. Ook tijdens het rijden begon hij uit te vallen. Na verschillende keren aan te moeten duwen zijn we op onze bestemming in Frankrijk aangekomen. Hier heb ik de goede accu van mijn motor in die van haar gezet, de motor probleemloos gestart en met de multimeter 14V laadspanning gemeten (ook bij variërend toerental). De drie gele draden van de dynamo heb ik kruislings doorgemeten en gaven waardes rond 25V. Leek me redelijk laag, maar wel alle drie netjes op dezelfde waarde. Mijn conclusie was; accu kapot, spanningsregelaar heel.
Uiteindelijk bij de honda dealer in de buurt voor de hoofdprijs een nieuwe accu gevonden en het probleem was opgelost. Ik had de multimeter op de accu aangesloten en in de telefoonhouder geplaatst om tijdens het rijden de spanning in de gaten te kunnen houden. Na een dag probleemloos rondrijden (zo'n 250km) en continu een laadspanning van 14V hebben we de multimeter weer vervangen door de navi. Anderhalve week en 1000 a 1500 km verder hadden we op de terugweg ineens weer hetzelfde probleem. Ook nu kreeg ik de motor aangeduwd en konden we weer een stuk rijden, tot ook aanduwen op een gegeven moment niet meer lukte. Na de ANWB te hebben gebeld en de ADAC ons in Duitsland kwam helpen bleek dat de laadspanning niet meer boven 12V uit kwam. Conclusie van ADAC: spanningsregelaar/dynamo kapot.
Heeft iemand een idee of hier een oorzaak voor kan zijn (kan bijv. een usb aansluiting een dergelijke storing veroorzaken?), of is het gewoon pech dat eerst de accu en vervolgens de spanningsregelaar kapot is gegaan?
Thanks voor het meedenken!
Uiteindelijk bij de honda dealer in de buurt voor de hoofdprijs een nieuwe accu gevonden en het probleem was opgelost. Ik had de multimeter op de accu aangesloten en in de telefoonhouder geplaatst om tijdens het rijden de spanning in de gaten te kunnen houden. Na een dag probleemloos rondrijden (zo'n 250km) en continu een laadspanning van 14V hebben we de multimeter weer vervangen door de navi. Anderhalve week en 1000 a 1500 km verder hadden we op de terugweg ineens weer hetzelfde probleem. Ook nu kreeg ik de motor aangeduwd en konden we weer een stuk rijden, tot ook aanduwen op een gegeven moment niet meer lukte. Na de ANWB te hebben gebeld en de ADAC ons in Duitsland kwam helpen bleek dat de laadspanning niet meer boven 12V uit kwam. Conclusie van ADAC: spanningsregelaar/dynamo kapot.
Heeft iemand een idee of hier een oorzaak voor kan zijn (kan bijv. een usb aansluiting een dergelijke storing veroorzaken?), of is het gewoon pech dat eerst de accu en vervolgens de spanningsregelaar kapot is gegaan?
Thanks voor het meedenken!