Problemen Zumo 340 - routeberekening

darksight

Die hard MF'er
16 nov 2010
619
1
Hallo allemaal,

Na een hoop prutsen met mijn Zumo 340 probeer ik het toch even via MF

Het probleem:
Ik heb vorig jaar een Zumo 340 aangeschaft als opvolger van mijn Zumo 210, die nu is over gegaan naar mijn broertje. Het probleem dat ik heb met mijn 340 is dat de route die ik maak in Basecamp VOLLEDIG anders wordt berekend op het apparaat zelf (het kaartmateriaal is gelijk). Ik had een mooie route binnendoor gemaakt en zodra ik deze laadde in de Zumo stuurde hij mij regelrecht over de snelweg. Toen ik "snelweg vermijden" inschakelde ging hij weliswaar binnendoor, maar ook compleet, terwijl ik het eerste stuk in de route over de snelweg liet gaan.

Kortom, ik snap helemaal niks meer van de berekening. Op de zumo 210 ging dit feilloos, route werd exact zo opgepakt zoals die was gemaakt, het maakte niet uit hoe vaak je deze herrekende. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is om het vermijden in zowel Basecamp als de Zumo volledig uit te zetten en hopen dat die de route dan wel goed oppakt.

Iemand tips, vergelijkbare situaties, oplossingen? :)

Groet,
Albert
 
Ik vermoed dat je de route toch hebt gemaakt in een andere kaartversie. Dat is an sich geen ramp, tenzij je een bepaald vinkje aan hebt staan:

Kijk in basecamp bij 'bewerken' - 'opties' - 'toesteloverdracht'
Vermoedelijk heb je een vinkje staan bij 'pas de route altijd aan de kaart aan'.

Haal dat vinkje weg en zet de route opnieuw over.

Is dat niet de oorzaak dan zul je de route handmatig in het toestel herberekend hebben; dat moet je altijd vermijden.

Maar kijk ook eens naar deze methode: Routes importeren op basis van de track - het ei van columbus! — MrGPS
 
Ik vermoed dat je de route toch hebt gemaakt in een andere kaartversie. Dat is an sich geen ramp, tenzij je een bepaald vinkje aan hebt staan:

Kijk in basecamp bij 'bewerken' - 'opties' - 'toesteloverdracht'
Vermoedelijk heb je een vinkje staan bij 'pas de route altijd aan de kaart aan'.

Haal dat vinkje weg en zet de route opnieuw over.

Is dat niet de oorzaak dan zul je de route handmatig in het toestel herberekend hebben; dat moet je altijd vermijden.

Maar kijk ook eens naar deze methode: Routes importeren op basis van de track - het ei van columbus! — MrGPS

Hans, dank voor je snelle reactie! Ik ga bovenstaande even checken, hoewel ik vrij zeker weet dat het kaartmateriaal gelijk is én ik dat vinkje al eens eerder heb uitgezet. Ik zet route herberekenen in het toestel inderdaad altijd uit, maar het lijkt wel dat als ik de route opstart in de Zumo dit ook al onder herberekenen valt..

Vreemd is ook dat ik met de 210 (met dezelfde route) geen enkel probleem had.

Ik ga het filmpje zeker even bekijken en zal de uitkomst plaatsen :)
 
@Hans, filmpje gezien! Als ik het goed begrijp maak ik dus een route in Basecamp, converteer deze naar een track, zet deze over naar de Zumo en maak er vervolgens weer een route van?
 
Geen geluk tot nu toe... Ik heb een track gemaakt in Basecamp van een route die binnendoor gaat. In de Zumo deze geconverteerd naar reis, snelwegen vermijden staat niet aan omdat ik ook sommige stukjes wél op de snelweg wil.

Wat doet de Zumo.... maakt de hele reis over de snelweg :( Hoe kan dit toch? Het heeft weinig zin om een mooie route te maken, als het apparaat vervolgens doodleuk over snelweg gaat!
 
Geen geluk tot nu toe... Ik heb een track gemaakt in Basecamp van een route die binnendoor gaat. In de Zumo deze geconverteerd naar reis, snelwegen vermijden staat niet aan omdat ik ook sommige stukjes wél op de snelweg wil.

Wat doet de Zumo.... maakt de hele reis over de snelweg :( Hoe kan dit toch? Het heeft weinig zin om een mooie route te maken, als het apparaat vervolgens doodleuk over snelweg gaat!

Edit: Ter info: dit is de route 1. Zeewolde - Winterberg.gpx
 
Nog een voorgang! Als ik de route importeer en wil rijden vraagt die of ik naar het "Begin" of "Eind" wil. Ik heb ontdekt dat als ik "begin" selecteer het apparaat de route perfect oppakt, maar bij "eind" het de snelste route maakt (dus over de snelweg)
 
Ik heb uw route gedownload en via basecamp in mijn zumo 660 geladen maar geen probleem hoor exact hetzelfde als in basecamp.
Ik weet niet of dit helpt maar het lijkt er op dat het probleem toch in uw toestel zit.
 
Ik heb uw route gedownload en via basecamp in mijn zumo 660 geladen maar geen probleem hoor exact hetzelfde als in basecamp.
Ik weet niet of dit helpt maar het lijkt er op dat het probleem toch in uw toestel zit.

Ik heb het toestel al keer laten terugsturen om een reset uit te voeren. Ik vind het vreemd, ik heb nog 2x gecheckt of kaatmateriaal hetzelfde is, deze zijn identiek. Wellicht heb ik een foutief apparaat?
 
Vreemd is ook dat ik met de 210 (met dezelfde route)

De 210 en 350 hebben SOWIESO verschillende kaarten: de 210 werkt met NT, de 250 met NTU.

Als je een route activeert vanaf een ander punt dan waar je bent is de route die berekend wordt de route nar het beginpunt. Die wordt berekend op basis van de toestelinstellingen.

De kans dat er sprake is van een defect in je toestel acht ik nihil. Opsturen om dit op te lossen zinloos. Het zit 'm ergens in je handelingen/conclusies.

Tip: maak een korte route die bij je voor de deur start, via dezelfde werkwijze. En ga eens kijken wat er dan in de PRAKTIJK gebeurt.
 
Ik heb het toestel al keer laten terugsturen om een reset uit te voeren. Ik vind het vreemd, ik heb nog 2x gecheckt of kaatmateriaal hetzelfde is, deze zijn identiek. Wellicht heb ik een foutief apparaat?

Ik bedoel niet dat er iets mis is met het apparaat , dat lijkt mij in dit geval zeer onwaarschijnlijk.
Het lijkt mij een instelling- en of kaart probleem.
Welke daar kan ik u niet mee helpen |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan