Procedure invoeren motor uit het buitenland (Italië)

ThomasV

Rookie
10 okt 2016
2
0
Hoi iedereen.

Ik heb onlangs een Aprilia Shiver 750 gekocht in Italië. Ik blijf gedurende twee jaar in Italië wonen, maar om de motor hier in te schrijven moet er veel papierwerk gebeuren (oa italiaanse ziekteverzekering en ID aanvragen).

Gezien de verschrikkelijk slecht georganiseerde bureaucratie in Italië vroeg ik mij af of iemand de procedure kent om een motor uit het buitenland in te schrijven in België.

Grootste struikelblok zou zijn: moet deze moto fysiek aanwezig zijn in België voor de Belgische inschrijving? Ik blijf hier slechts twee jaar en ben niet van plan even op-en-af naar België te rijden, maar ik kom wel ongeveer 1 keer per maand met het vliegtuig terug dus met documenten naar verscheidene instanties gaan en dergelijke is geen probleem.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven?

Dank bij voorbaat!

Aanvullende informatie:
Heb pas een A2 rijbewijs en de motor moet nog naar 35kW worden omgezet.
 
In nederland moet het voertuig gekeurd worden en ook fysiek gecontroleerd op blok en frame nummer. Geen idee hoe dit in belgie gaat maar je zou zeggen ongeveer hetzelfde.
 
Aangezien er (nog) geen keuringen verplicht zijn op motoren, kun je e.e.a. volgens mij zo regelen. Wat je zeker moet hebben: het (in dit geval) Italiaanse inschrijvings/kentekenbewijs, een verkoop/koop contract en een gelijkvormigheidsattest (COC). Met name dat COC is belangrijk, wanneer dat bij de motor is ga je naar een douanekantoor en voer je de motor in (kosten ± 50 eurocent) daarmee ga je naar je verzekeringsagent of kantoor en deze zorgen ervoor dat je motor wordt ingeschreven bij DIV en je een nummerplaat krijgt. Heb je geen COC kun je geluk hebben en een administratieve keuring via een regularisatie doen, heb je pech moet er een aparte keuring plaatsvinden in Heers of Brasschaat en moet je motor dus wel aanwezig zijn.
 
Als ik het goed begrijp wil je dan een motor met Belgisch kenteken gaan rijden in Italië?

Ik heb in de verzekeringen gewerkt en in Nederland is het zo dat wanneer een motor meer dan 50% van de tijd in het buitenland is, deze niet in NL verzekerd wordt. Hoe het in België zit weet ik niet maar ik zou het eerst even uitzoeken.

Omdat het een Belgisch kenteken is zul je hem in Italië niet kunnen verzekeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan