productie datum van een helm???

--ARD--

Die hard MF'er
12 dec 2009
594
0
H-veld G-dam
Ik ben benieuw of er hier mensen zijn die kijken naar de productie datum bij de aankoop van een helm,waarom!!.

Afgelopen maand eens rond gekeken voor een jet helm,een gevonden op marktplaats en op laten sturen,bij aankomst thuis de helm eens goed bekeken en wat bleek de productiedatum was al een aantal jaar over de houdbaarheids datum heen,contact op genomen met de verkoper en die heeft het netjes afgehandeld.

Nu werd ik ook wel nieuwscheirig naar mijn nieuw aangeschafte hjc intergraalhelm van 2010,was op moment van aankoop ook al 9 maanden oud,toch maar eens een telefoontje gepleegd met ten kate motoren waar de helm vandaan komt,het verhaal uitgelegen,ik was de eerste die dat vroeg.

Nu begrijp ik ook wel dat de helmen vanaf het moment dat ze geproduceert worden tot de helmen in de schappen liggen een tijdje overheen gaan,maar 9 maanden vind ik toch wel behoorlijk lang,is toch weer 9 maanden minder genieten van je helm!!.Ee beetje vreemd vond ik wel dat ze wel precies weten wanneer de helm een jaar oud is,maar van de productie datum wisten ze niet!!

dit is hier ook keurig opgelost door een stukje korting.

Nu was het gisteren tijd om mijn nieuwe jet helm op te halen bij korteland motoren,dezelfde vraag,daar was ik ook de eerste die daar om vroeg,en hier een tip als je daar (of bij een andere motorzaak een helm gaat kopen),kijk of de productie datum in de helm staat want er zijn daar ook helmen die 2 jaar op de plank liggen en voor de volle prijs weggaan,want korting dat was niet mogelijk.

Behalve als je na 3 jaar een ongeluk krijgt en je denkt dat je een helm op je hoofd heb staan die nog een tijdje mee kan blijt de helm al 5 jaar te zijn,kan je lelijk opbreken,er zal niet zo gauw iets mee gebeuren word er dan gezegd,maar je zal dan diegene zijn waar het wel mee gebeurt,je hebt maar een hoofd.

Ik ben wel benieuwd of er ook mensen naar kijken,het stikertje staat aan de binnenkant op de schaal onder de bekleding,zie foto:



is van deze helm,gekocht in januari 2010

~[/URL

zal ook wel niet in elke helm staan,jet helm staat tie ook niet in,maar komt vanaf magazijn kan niet 2 jaar op de plank bij de dealer liggen,maar kijken kan geen kwaad.

In mijn optiek is het zo dat ik met een jethelm meer geniet van datgene wat er onder weg gebeurt,het gevoel van vrijheid word enorm vergroot,de manier van rijden pas ik dan ook altijd aan als ik een pot op heb,ik kan het niet anders zien dan dat ik er altijd veel plezier aan heb beleefd,meer als met een intergraal helm of systeemhelm,het is een keus die je maakt,zo kan ik altijd 2 kanten op,

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/827/kawasakimethond1.jpg/]


en zo heb ik heel wat jaartjes rond gereden,de hond is er niet meer bij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuw of er hier mensen zijn die kijken naar de productie datum bij de aankoop van een helm,waarom!!.

Afgelopen maand eens rond gekeken voor een jet helm,een gevonden op marktplaats en op laten sturen,bij aankomst thuis de helm eens goed bekeken en wat bleek de productiedatum was al een aantal jaar over de houdbaarheids datum heen,contact op genomen met de verkoper en die heeft het netjes afgehandeld.

Nu werd ik ook wel nieuwscheirig naar mijn nieuw aangeschafte hjc intergraalhelm van 2010,was op moment van aankoop ook al 9 maanden oud,toch maar eens een telefoontje gepleegd met ten kate motoren waar de helm vandaan komt,het verhaal uitgelegen,ik was de eerste die dat vroeg.

Nu begrijp ik ook wel dat de helmen vanaf het moment dat ze geproduceert worden tot de helmen in de schappen liggen een tijdje overheen gaan,maar 9 maanden vind ik toch wel behoorlijk lang,is toch weer 9 maanden minder genieten van je helm!!.Ee beetje vreemd vond ik wel dat ze wel precies weten wanneer de helm een jaar oud is,maar van de productie datum wisten ze niet!!

dit is hier ook keurig opgelost door een stukje korting.

Nu was het gisteren tijd om mijn nieuwe jet helm op te halen bij korteland motoren,dezelfde vraag,daar was ik ook de eerste die daar om vroeg,en hier een tip als je daar (of bij een andere motorzaak een helm gaat kopen),kijk of de productie datum in de helm staat want er zijn daar ook helmen die 2 jaar op de plank liggen en voor de volle prijs weggaan,want korting dat was niet mogelijk.

Behalve als je na 3 jaar een ongeluk krijgt en je denkt dat je een helm op je hoofd heb staan die nog een tijdje mee kan blijt de helm al 5 jaar te zijn,kan je lelijk opbreken,er zal niet zo gauw iets mee gebeuren word er dan gezegd,maar je zal dan diegene zijn waar het wel mee gebeurt,je hebt maar een hoofd.

Ik ben wel benieuwd of er ook mensen naar kijken,het stikertje staat aan de binnenkant op de schaal onder de bekleding,zie foto:

[~[url="http://img714.imageshack.us/img714/4366/productiedatumhjc.jpg"]afbeelding~][/URL]

is van deze helm,gekocht in januari 2010

\[[url="http://img847.imageshack.us/img847/6983/hjc.jpg"]afbeelding][/URL

zal ook wel niet in elke helm staan,jet helm staat tie ook niet in,maar komt vanaf magazijn kan niet 2 jaar op de plank bij de dealer liggen,maar kijken kan geen kwaad

Ik mis nog het meest relevant in je verhaal.Wanneer is welke helm niet meer geschikt om te gebruiken? Waar ligt de grens?

Heb je een tabel met ouderdom per week en dan een cijfer wat de veiligheid aangeeft?

Daarmee kunnen we dan zelf een afweging maken. Nu is het een beetje gokken wat het mogelijke risico is, en is jouw relaas niet onderbouwd (hoewel ik snap dat er ergens een punt in zit :Y ).
 
Kreeg toevallig van de week van een vriend te horen dat hij bijna een kledingshop uitgezet was toen hij opmerking maakte over de productiedatum van een helm op het schap. Hij wilde perse een nieuwe hebben en niet een helm die al 1 jaar op het schap had gelegen, mag je ook wel verwachten bij een helm van 500 euro.

Overigens let ik er zelf ook wel op, begin dit jaar nieuwe mountainbike helm gekocht. Bij een dealer (grote zaak die veel omzet) lagen helmen van 1-2 jaar op het schap, uiteindelijk bij een andere dealer een helm gekocht die 2 maanden oud was.
Volgend jaar is mijn motor helm ook aan vervanging toe en ook dan zal ik toch wel even kijken dat ik een helm koop dit "nieuw" is en niet 1 jaar of langer op het schap gelegen heeft.
 
Ik mis nog het meest relevant in je verhaal.Wanneer is welke helm niet meer geschikt om te gebruiken? Waar ligt de grens?

Heb je een tabel met ouderdom per week en dan een cijfer wat de veiligheid aangeeft?

Daarmee kunnen we dan zelf een afweging maken. Nu is het een beetje gokken wat het mogelijke risico is, en is jouw relaas niet onderbouwd (hoewel ik snap dat er ergens een punt in zit :Y ).

Of een helm niet meer bruikbaar is weet ik niet, maar als een helm al een hele tijd op het schap ligt, dan ga ik er van uit dat de helm ook regelmatig gepast is door mensen.
Als ik een helm van een paar honderd euro kopen dan vind ik het wel zo prettig dat ik een zo "fris" mogelijke helm heb.
Althans, dat is mijn overweging.
 
Of een helm niet meer bruikbaar is weet ik niet, maar als een helm al een hele tijd op het schap ligt, dan ga ik er van uit dat de helm ook regelmatig gepast is door mensen.
Als ik een helm van een paar honderd euro kopen dan vind ik het wel zo prettig dat ik een zo "fris" mogelijke helm heb.
Althans, dat is mijn overweging.

ALs het al zo is -want je doet een name- dan is dat weer een nieuw argument.
TS heeft daar niet over gesproken.

Ik wil weten wanneer een helm hoe ver 'op' is.


Tot nu toe heeft het het niveau van Carglass: iedereen denkt dat je bij een sterretje meteen actie moet ondernemen omdat anders de ruit scheurt, maar dat is slechts in een zeer klein percentage van de situaties zo, en het komt nauwelijks voor. Goed gedaan vab Carglass :Y
 
Het gaat hier over polycabonaat helmen,waar de levensduur niet heel erg hoog is.hooguit 4 max 5 jaar is,ik hou het op 4 jaar om zeker te zijn,is algemeen bekent,hier ook nog een stukje van een andere site,ik moest toen ik weer opnieuw ging motor rijden wennen aan het idee dat je om de 4 jaar een nieuwe helm aan te schaffen in het begin van mijn motor rijbewijs tijd was dat allemaal een beetje anders niet wetende wat je nu allemaal weet.

de link is google:de helm

http://www.bertushd.nl/technic/Helm.htm

Zoals gezegd bestaat de buitenschaal van een motorhelm uit polycarbonaat (of een andere kunststof) of glasvezel/glasfiber. Het nadeel van polycarbonaat zit in de beperkte houdbaarheid van de helm als gevolg van UV-straling. De buitenschaal wordt door de inwerking van zonnestralen langzaam poreus waardoor de werking van deze schaal grotendeels verloren gaat. Het valt niet precies te zeggen hoelang een polyarbonaat helm meegaat, maar meestal wordt een houdbaarheid van vier jaar aangehouden.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier over polycabonaat helmen,waar de levensduur niet heel erg hoog is.hooguit 4 max 5 jaar is,ik hou het op 4 jaar om zeker te zijn

Ik wil weten wat het echt is. Tabelletje met keiharde cijfers.
Niet wat ons idee is dat het zou kunnen zijn.

Wat veranderd er in de helm tussen 4 jaar, 11 maanden en 30 dagen en 5 jaar en één dag?

En is dat inclusief of exlcusief schrikkeljaren?
 
De KNMV keurt een helm voor maximaal 4 jaar goed voor racegebruik. (van af keurings datum KNMV)

grtz,

Cees


Tabelletje, cijfers, feiten.

Ik ga uit van een houdbaarheid van 14 jaar.

Waarom zou iemand anders meer gelijk hebben dan ik?
(tis maar een voorbeeld he, bedoeld om de essentie van ijn vraag bloot te leggen; niet iets gokken, vinden of schatten, maar meten en weten)
 
levensduur hangt van het materiaal af. (en de blootstelling aan oa UV licht)
goedkope helmen zijn vaak een jaar of 3-4 'goed', duurdere 4-5. Alles natuurlijk wel reeel bekijken, als je helm 5 jaar oud is kan je best nog wel ff doorrijden als je het mij vraagt :]
 
Laatst bewerkt:
Ik doe eigenlijk sowieso niet langer dan 4 jaar met een helm, tegen die tijd is de binnenvoering toch al wat minder aan het worden en worden ze een beetje.. oud.

De beste remedie is een nieuwe kopen bij een webshop, die hebben in de regel geen grote voorraad. Echt voor zijn kan je het niet, want het ene merk heeft nu eenmaal een veel snellere "turn around" tussen fabriek en retail dan het andere.
 
levensduur hangt van het materiaal af. (en de blootstelling aan oa UV licht)
goedkope helmen zijn vaak een jaar of 3-4 'goed', duurdere 4-5. Alles natuurlijk wel reeel bekijken, als je helm 5 jaar oud is kan je best nog wel ff doorrijden als je het mij vraagt :]

Tabelletje?

Is er niemand die een onderbouwing kan geven over het verlies aan 'kracht' en/of 'bescherming' van een helm door de tijd heen?

Ik begin zo langzamerhand te denken dat we elkaar wat aan het aanpraten zijn, en dat we gerust tien jaar met een helm kunnen doen.
 
Ik doe eigenlijk sowieso niet langer dan 4 jaar met een helm, tegen die tijd is de binnenvoering toch al wat minder aan het worden en worden ze een beetje.. oud.

De beste remedie is een nieuwe kopen bij een webshop, die hebben in de regel geen grote voorraad. Echt voor zijn kan je het niet, want het ene merk heeft nu eenmaal een veel snellere "turn around" tussen fabriek en retail dan het andere.

Nog een argument, maar ook niet door TS aangedragen.

Ik heb helmen met vervangbare binnendelen. Prettig bij slijtage of schade (kop koffie morsen in je helm bijvoorbeeld O-) ).

Ik ben nu echt wel benieuwd geworden naar de wetenschap hierachter.
 
Found on SMF.org site:

Replacing Your Helmet

by: Ed Hunter

How often should you replace your helmet?

You know that smelly old thing that you have been wearing for years. Just got comfortable, didn't it.

First some background: I work for the SNELL MEMORIAL FOUNDATION as a Lab Technician testing helmets. This means I have some knowledge about helmet testing and standards, plus access to helmet test equipment.

For years now when people find out where I work, one of the first questions asked is "how long do helmets last"? In an attempt to answer the question, I asked my riding friends to give me their old helmets for testing. The procedure used was to identify each helmet's original test standard because it would be unreasonable to expect a helmet certified in 1970 to withstand the impacts required by the 2000 standard. For SNELL certified helmets this was easy. Each certified helmet contains a sticker indicating the standard. For non certified helmets, I used the standard that was in effect at the time of manufacture. Although there are other helmet standards in the world, I tested all helmets to the applicable SNELL standard. The helmets were rigorously tested, but the exercise was informal because there was no control group of helmets and no attempt to ascertain the treatment each helmet had received over the years. Since 1996, I tested 26 different helmets representing 8 different manufacturers. The oldest helmet was certified to the SNELL 1962 standard and the newest had a 1990 SNELL sticker.

What!
You want to know the results of all this testing?

Over half of the helmets were able to pass the test prescribed by the original standard.

No, I will not identify those that passed or failed.

What does it all mean? I think it means that the recommendation of many manufacturers to replace your helmet every five years is as good as any. I believe helmets left in the box, on the shelf will last a long, long time. Of course, they won't provide you much protection while you're out riding and they're setting on the shelf. There are at least three things to keep in mind when considering whether to purchase a new helmet; one, how has the helmet been treated; two, how far have the standards advanced; and three, how does it smell. ~[/quote]

I also found info that said 3 years or (and this would relate to previous threads about dropping your lid) any helmet that has been dropped from more than "knee" height. They cited UV damage, along with liner, adhesive degradation over time.

Without being overly paranoid, sounds to me like 5 years (without any drops) should be a good number..

I personally would not shy away from a longer period on my buckets as they get alternated and no longer see the abuse of the southwest sun/heat..

Geen tabelletje, maar komt in de buurt!
 
Laatst bewerkt:
Ik maak een beneden gemiddeld aantal km's per jaar en mijn helm is, als ik niet rijd, opgeborgen midden in huis in een donkere kast. Geen UV straal die daar komt. Kan ik dan langer doorrijden? Bovendien heb ik een zilverkleurige helm, dus een deel van de UV wordt ook nog gereflecteerd :)
 
Laatst bewerkt:
Wat maakt het uit waarneer hij geproduceerd is? De plank leeftijd is niet relevant voor de 5 jaar duur, die ontstaat namelijk door het inwerken van de zon en andere elementen. Laatste keer dat ik een doos in een magazijn zag liggen had de zon en regen etc daar niet echt invloed op...

Bovendien een jet helm kopen en dan over veiligheid in zitten... Is dat niet het zelfde als neuken zonder condoom en vervolgens over een koortslip in gaan zitten?
 
Dat je een Jet draagt betekend dat je zonder bescherming van je kin rijdt, niet dat je akkoord gaat met een helm die zijn werkt niet doet :?
 
Ik let ook altijd op de produktiedatum van de helm en daar heeft nog geen enkele motorzaak een punt van gemaakt.

Ik heb ooit een Dutse test gelezen van helmen die allemaal 10 jaar of ouder waren. Die kwamen alllemaal nog door de kwaliteitsnormen die aan nieuwe helmen gesteld worden.
(ik heb geen bron of linkje; het is al lang geleden dat ik dat gelezen heb maar wel onthouden)

Mijn helm (Arai) kan wat langer mee dan een polycarbonaat helm maar wordt gemiddeld na 5 jaar vervangen. Maar ik gebruik hem ook erg iontenseif en dan slijt de binnenkant.
 
Dat je een Jet draagt betekend dat je zonder bescherming van je kin rijdt, niet dat je akkoord gaat met een helm die zijn werkt niet doet :?

Dat begrijp ik waar ik naar doel is een onderzoek van Sharp (kan de link even niet terugvinden hier zal thuis eens even kijken) waarin in ruim 60% van de ongevallen met intergraal helmen het kinstuk de meeste schade te verwerken kreeg. Kortom het kinstuk bleek daarbij van cruciaal belang. Natuurlijk kan je deze resultaten niet een op een door voeren naar een jethelm (rijstijl zal waarschijnlijk anders zijn, zelfde als het gebruik) maar feit blijft dat het ontbreken van een kinstuk eigenlijk op dat gedeelte is alsof je helm zijn werk niet doet in dat gebied.
 
Ik kreeg gewoon onwijs netjes een gloedje nieuwe helm die achter uit magazijn gehaald werd :]

Daarom ga ik altijd naar die winkel.....
Hebben soms ook hele goedkope spullen omdat dat dus de meuk is uit de showroom ;)
 
Tabelletje, cijfers, feiten.

Ik ga uit van een houdbaarheid van 14 jaar.

Waarom zou iemand anders meer gelijk hebben dan ik?
(tis maar een voorbeeld he, bedoeld om de essentie van ijn vraag bloot te leggen; niet iets gokken, vinden of schatten, maar meten en weten)

Anderen hebben natuurlijk altijd meer gelijk dan jij Martell :')

Want jij bent mod (dat zou je als voorrecht kunnen zien) en dat zijn anderen niet....dus hebben anderen gewoon meer gelijk dan jij (want dat zou je dan ook als voorrecht kunnen zien) :+

Nee ff serieus....

Ik denk dat je sowieso na een aantal jaar uitgekeken bent op je helm en een nieuwe wilt kopen, dus of je die 5 jaar vol maakt of 10 jaar of 2 maanden....denk dat het onder de streep niet al te veel uit zal maken (enkel een vermoeden, ik heb namelijk ook geen tabelletje) :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan