productiedatum olie

s100spit

MF veteraan
13 okt 2006
9.678
364
Ik heb 4 liter Castrol superbike R4 gekocht, maar productiedatum is 17-02-2004. Nu vraag ik mij af deze olie is alweer 4 jaar oud lang in de schappen gestaan dus, maar zou het kwaad kunnen? Het is nog nieuw en ongeopend.

alvast bedankt voor jullie advies.

Jeffrey
 
Ik heb 4 liter Castrol superbike R4 gekocht, maar productiedatum is 17-02-2004. Nu vraag ik mij af deze olie is alweer 4 jaar oud lang in de schappen gestaan dus, maar zou het kwaad kunnen? Het is nog nieuw en ongeopend.

alvast bedankt voor jullie advies.

Jeffrey
Hiervoor heeft de olie een paar duizend jaar in de grond gezeten dus die paar jaar kunnen er ook nog wel bij ;)

Als je het maar niet in een Jap gooit, die zijn er erg gevoelig voor.
 
Zolang de olie in de fles zit gebeurt er nagenoeg niets mee.
Het spul is immers niet blootgesteld aan temperatuurswisselingen, verbrandingsproducten en mogelijk nog meer zaken die om de hoek komen kijken als de olie in een motorblok zit.
 
Is wel voor een Jap :Y is voor mijn suzuki gsx-r1000 k5. Andere gasten uit het jappenkamp hebben er geen problemen mee. :?

Dat was sarcastisch :W

Oude ongeopende olie kan geen kwaad, natuurlijk geen olie van 25 jaar terug, maar 4 jaartjes is echt geen ramp.. De dopes kunnen toch nergens heen in zo'n plastic fles, gewoon erin mieteren en gaan :)
 
Een jaar of 15 geleden, toen had ik meerdere keren dat ik een witte oliefles leeggemaakt had, dat er zwarte aanslag onder op de bodem zat.
Bij navraag bij de dealer waar ik de olie gekocht had, werd me gezegd dat deze olie dan lang op het schap had gestaan. En dat ik eigenlijk eerst flink moest schudden voor gebruik!???
De zwarte aanslag, zo zei men mij, zouden dopes zijn die bij lang stilstaan uitzakken.
Ik weet niet of ik dit verhaal serieus moet nemen.
Tegenwoordig zie je geen witte flessen meer maar donkere kleuren.
Daardoor is het niet meer te zien.
Maar of de dopes nog steeds na lang staan uitzakken naar de bodem???
Misschien kan de "oliesjeik" RSV31 uitkomst geven.
Die weet er veel van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan