proefrit; 2 uiterste en een dikke teleurstelling

een lamborghini word volledig getest voor die word afgeleverd aan de klant:
- motor word getest op een bank
- testrit volledige auto

dan word er ook vol geknald voor ze nog maar 5km gereden hebben. dus zouden die paar km nou echt zo slecht zijn? Koud/warm knallen verhaal is natuurlijk wel anders.
 
een lamborghini word volledig getest voor die word afgeleverd aan de klant:
- motor word getest op een bank
- testrit volledige auto

dan word er ook vol geknald voor ze nog maar 5km gereden hebben. dus zouden die paar km nou echt zo slecht zijn? Koud/warm knallen verhaal is natuurlijk wel anders.

Op youtube staat making of bij de kawasaki dealer, daar komen de motoren zo van de band en gaan gelijk op een dynobank waar ze gelijk vol gas door alle versnellingen gaan en even pieken, daarna groen licht en doorrijden maar ;)
 
bij american chopper is te zien dat ze zo n harley (of is t n S&S blok?) even op de dyno zetten voor hij goed ingereden is. loopt ook niet helemaal goed af...


*is natuurlijk geen vergelijk met japans, maar toch
 
Ja, een motor waar ik nog nooit een meter op gereden en dus niet vertrouwd op ben trek ik ook altijd na 150 meter al gelijk door tot de toerenbegrenzer er in hakt. })

:]

Kan ook goed in z'n vrij.
maar ik zie het probleem van een demo motor ook niet zo.
 
Laatst bewerkt:
Goh, jij bent makkelijk te overtuigen.. :?

haha ja dat dacht ik ook. Maar uiteidelijk na een zondagje overwegen ga ik zoiezo dat demomodel niet aanschaffen. Ze vragen er een nog vrij stevige prijs voor en ik heb geen zin in gezeur met evt waardeloos spuitwerk.
De keuze is duidelijk voor mij. Ik ga niet meer terug naar de desbetreffende motorshop.
Lekker nog even doorsparen in de winter en dan op of na de motorbeurs verder zoeken naar een 08-09-10 model.
iig leuk om alle verschillende reacties te lezen.
 
Ik weet natuurlijk niet waar je geweest bent, maar bij je om de hoek staan 3 Z750 te koop.....
Allemaal wat ouder dan 2010, maar als het je eerste motor is, zou ik ook niet zo'n nieuwe nemen.

En wat betreft je proefrit, misschien hadden ze anders kunnen reageren, maar draai het inderdaad eens om. De motor bevalt je en je krijgt te horen, dat je hem niet mag kopen omdat er meer proefritten zijn...en hoe vaak denk je dat mensen niet komen opdagen bij een proefrit omdat ze inmiddels iets anders gevonden hebben en niet de moeite nemen een proefrit bij de dealer af te melden?

Succes met aankopen!
 
Dat motoren verkocht zijn voor je komt kijken gebeurd vaker. Altijd nog even bellen voor je langs gaat. Ik heb al zo vaak meegemaakt dat ik wat leuks zie bij een dealer, ik bel en te horen krijg dat de motor al een tijdje verkocht is. Waarom staat ie dan nog online op de site of op Marktplaats? Altijd eerst dus even bellen om teleurstelling te voorkomen.

En demo motoren.. mwah heb er ook eens eentje gekocht, niets mis mee, 175km op de klok en vast wel helemaal open gedraaid. Zelf netjes ingereden en nooit motorisch problemen mee gehad.
Alleen een andere kleur spuiten? Ik weet het niet... geeft bij verkoop over een paar jaar wel vragen.
 
Hij kan toch foto's maken van de motor zoals hij hem gekocht heeft? Dan klopt het verhaal weer meer in de toekomst. Hij kan ook de kappen laten omwisselen van een ander model. Of hij koopt hem zoals hij nu is en koopt later zelf een ander kleurtje. Kan ie twee kappensets doorverkopen later of heeft ie een reserve set voor als ie onderuit gaat.

Met een demomodel zou ik zelf niet direct problemen hebben. Als er gewoon garantie op zit en het scheelt leuk in de prijs, dan ben je mooi klaar toch.
Ik vind het overspuiten alleen een beetje verdacht, alsof ze er af willen ofzo. Bovendien willen ze geloof ik helemaal niet zo graag van hun demo modellen af, waar moeten ze anders op demo laten rijden? Er zal dan toch weer een andere neergezet moeten worden. Kost ook weer geld.
 
Vandaag was het dan zover!
Na afgelopen woensdag mijn officiele rose pasje te hebben opgehaald ging ik vandaag dus eindelijk een proefrit maken op mijn droommotor.

Laat ik maar met de dikke teleurstelling beginnen.
Het gaat om een kawasaki Z750 uit 2008. Ik was al 2 x bij de motorzaak geweest, een maandje of 2 geleden en vorige week.
Vorige week heb ik duidelijk laten merken dat ik serieuze interesse heb en dat ik vandaag zou komen voor een proefrit. Zelfs een offerte laten maken met allerlei leuke spulletjes voor op de fiets. Ik was redelijk tevreden, moest nog wel een beetje in onderhandeling over de prijs maar dat zou wel goed komen. Ik wilde alleen nog proefrijden en dat kon dus pas na het ophalen van mn rijbewijs. Goed, gister gebeld om aan te geven dat ik vandaag wilde rijden. Geen probleem werdt mij verteld, hoe laat kom je. Afgesproken met de zaak dat het 12 uur zou worden.

Ik vandaag helemaal in mn nopjes samen met mn vriendin naar de motorzaak, een vriend kwam ook mee op de motor om lekker met me mee te rijden. Eenmaal binnen vroeg de verkoper of die mij kon helpen. Jawel ik had een afspraak om op de kawa een proefrit te maken. Op dit moment werd het hoofd van de verkoper nogal rood en hij zei; "euhh ja ik ga even kijken, want er is iemand mee bezig". Er werd druk gebeld en overlegd en mijn 'helemaal in mn nopjes gevoel' begon plaats te maken voor een 'hier is iets niet pluis gevoel'.
2 minuten later komt de verkoper terug en verteld mij dat er net iemand een proefrit heeft gemaakt en dat de motor net verkocht is!
WTF! :( Wat is hier aan de hand? ik had een afspraak voor een proefrit.
Ja, nee, euhh die ander ook.
Opnieuw wtf, je pland toch geen 2 proefritten na elkaar voor dezelfde fiets zonder daarover de ander te informeren. Kom ik hier helemaal voor niets naar toe in mijn motorpakkie.
Er kon echt geen excuus vanaf, een simpele "tja, kan gebeuren" moest mij blijkbaar tevreden stellen.

Nu wist ik dat er nog een zelfde z750 te koop stond, zelfde jaar+kmstand alleen andere kleur.
Nou dan wil ik daar wel een ritje op.
Tuurlijk, ook gister verkocht. Gelukkig was het een grote zaak en hadden ze een demomodel uit 2010 waar ik wel op mocht rijden. Dus gelukkig toch nog de weg op.

Samen met die vriend lekker een stukkie rijden. Eerst even wat onwennig zo zonder oortje en instructeur die je op je kop geeft als je een foutje maakt en zegt waar je heen moet.
Maar na 5 minuten is dat gevoel helemaal weg en dacht ik alleen maar jeetje wat is dit gaaaaaaaf *O*
Wat een heerlijke fiets zeg, een power vergeleken met mijn lesmotor, schakelen zo makkelijk. Heel even wennen aan het zwaardere gewicht met name in de bochten maar wat reed dat heerlijk.
Kleine minpuntjes ondervonden aan de Z750.
Vol in de wind dus met 10 graden echt een koude nek en bevroren handen met mijn zomer handschoenen.
De spiegels van de kawa zijn echt een minpunt want ik zag bijzonder weinig achter me (zijn natuurlijk makkelijk te vervangen voor andere)
Verdere minpunten, helemaal niets. Wat een genot om mee te rijden. Heel even op een droge, lege en overzichtelijke weg 165 in zn 2 wat een geluid en power :9~ , maar ook als je rustig in zn 3 met 50 door de bbk rijd geen enkel probleem.

Na een half uurtje sturen even geruild met mn vriend van motor een bmw R 1200 st.
Het meest fijne aan deze fiets was zijn handvatverwarming. Binnen een minuut waren mijn bevroren vingers heerlijk warm. Wat een verschil met de kawa zeg. Flink zwaar sturen met een 1200 wel heerlijk uit de wind met een ruit en zeker soepel rijden. Zeker zit je hier lekkerder op, alleen schakelen voor de 7000 toeren anders zit je al in het rood. Zeker een motor voor dagelijks gebruik en langere ritten. Na 15 minuten weer omgewisseld en mijn vriend was ook zeker te spreken over de power en rijeigenschappen van de Z750.

Samen er over eens dat de bmw echt een goede toermotor is waar je heerlijk soepel mee rijd.
En ook zeker er over eens dat de kawasaki echt een soepele fiets is met een heel hoog fun gehalte. Precies wat ik in een motor zoek, ik ga er niet dagelijks mee naar mijn werk, is ook maar 10 km. Ook zeker niet met slecht en koud weer gaan rijden. Nee voor de fum km's is dit echt de fiets voor mij.

Teruggekomen vroeg de verkoper, inmiddels de andere die ik vorige week gesproken had, wat ik er van vond. Naja prima fiets echt heerlijk alleen de foute kleur. Knalorange, niet dat dit lelijk is maar ik wil een zwarte (schijnen sneller te zijn :X ). Nog even mn onvrede uitgesproken over mijn inmiddels verkochte favoriet en het gebrek aan communicatie in hun toko. Maar daar ging hij ook zo laks mee om en ik kreeg ook precies hetzelfde antwoord als de andere verkoper. Jammer want ik had zo'n goed gevoel bij deze zaak.
Niet dat dit nu helemaal weg is maar goed toch een klein imagodeukje voor hun van mijn kant.
Hij bood nog wel aan of ik deze fiets wilde kopen voor een redelijke prijs. Gelijk nee geantwoord want ik wil een zwarte. Hij bood aan om hem zonder kosten zwart te laten spuiten bij een goede auto en motorspuiterij die al hun spuitwerk doet.
Hmmm geeft me toch wat om over na te denken want dan heb je toch een 2010 model met 4500KM voor een redelijke prijs. Hmmm what to do :? Ga ik nog maar eens over nadenken.

Zit er nu nog iets nuttigs of educatiefs aan dit verhaal?
Waarschijnlijk niet echt, maar ik wilde even mijn verhaal kwijt en dat mag vast wel op het MF.
Fijn weekeind aan allemaal en ik kan niet wachten op het voorjaar en het aanschaffen van een motor.
:W


Toch knap dat je met je nog warme rijbewijs op zak jezelf uit durft te laten over een motorfiets als de Z750...... Op Motor-Forum ook nog. Maar goed, laat dat je plezier in je motortoekomst niet wegnemen natuurlijk.

Begin eerst eens met een TDM of een Diversion een tijdje te sturen en eens te kijken of je wel kan rijden alvorens je uit te laten over motoren als deze? Zou je jezelf wel willen later katapulteren op zo'n motor? Zonder ervaring ook nog... Link hoor.
Vind uit of je een naked, chopper, tour of buikschuiver bent? Of een off roader misschien?
Wat ik wil zeggen, denk eens na over een 'rechtopzit motor' alvorens te kiezen waar je op verder wil?

Succes!
8-)
 
Toch knap dat je met je nog warme rijbewijs op zak jezelf uit durft te laten over een motorfiets als de Z750...... Op Motor-Forum ook nog. Maar goed, laat dat je plezier in je motortoekomst niet wegnemen natuurlijk.

Begin eerst eens met een TDM of een Diversion een tijdje te sturen en eens te kijken of je wel kan rijden alvorens je uit te laten over motoren als deze? Zou je jezelf wel willen later katapulteren op zo'n motor? Zonder ervaring ook nog... Link hoor.
Vind uit of je een naked, chopper, tour of buikschuiver bent? Of een off roader misschien?
Wat ik wil zeggen, denk eens na over een 'rechtopzit motor' alvorens te kiezen waar je op verder wil?

Succes!
8-)


Eh je zit nou een grapje te maken toch? Alsof op Motor-forum de echte motorrijders zitten. De helden. Zij die in elke bocht het asfalt opstropen. Nee lijkt me inderdaad niet nee. Hij heeft voor ogen dat hij dat een mooie motor vindt. Dan heeft hij echt jou niet nodig om te horen dat hij dat niet aankan. Volgens mij heeft hij prima gereden en ik wens hem veel plezier met de Z. Mooie motors zijn het. Zeker het laatste model.
 
Vandaag was het dan zover!
Na afgelopen woensdag mijn officiele rose pasje te hebben opgehaald ging ik vandaag dus eindelijk een proefrit maken op mijn droommotor.

Laat ik maar met de dikke teleurstelling beginnen.
Het gaat om een kawasaki Z750 uit 2008. Ik was al 2 x bij de motorzaak geweest, een maandje of 2 geleden en vorige week.
Vorige week heb ik duidelijk laten merken dat ik serieuze interesse heb en dat ik vandaag zou komen voor een proefrit. Zelfs een offerte laten maken met allerlei leuke spulletjes voor op de fiets. Ik was redelijk tevreden, moest nog wel een beetje in onderhandeling over de prijs maar dat zou wel goed komen. Ik wilde alleen nog proefrijden en dat kon dus pas na het ophalen van mn rijbewijs. Goed, gister gebeld om aan te geven dat ik vandaag wilde rijden. Geen probleem werdt mij verteld, hoe laat kom je. Afgesproken met de zaak dat het 12 uur zou worden.

Ik vandaag helemaal in mn nopjes samen met mn vriendin naar de motorzaak, een vriend kwam ook mee op de motor om lekker met me mee te rijden. Eenmaal binnen vroeg de verkoper of die mij kon helpen. Jawel ik had een afspraak om op de kawa een proefrit te maken. Op dit moment werd het hoofd van de verkoper nogal rood en hij zei; "euhh ja ik ga even kijken, want er is iemand mee bezig". Er werd druk gebeld en overlegd en mijn 'helemaal in mn nopjes gevoel' begon plaats te maken voor een 'hier is iets niet pluis gevoel'.
2 minuten later komt de verkoper terug en verteld mij dat er net iemand een proefrit heeft gemaakt en dat de motor net verkocht is!
WTF! :( Wat is hier aan de hand? ik had een afspraak voor een proefrit.
Ja, nee, euhh die ander ook.
Opnieuw wtf, je pland toch geen 2 proefritten na elkaar voor dezelfde fiets zonder daarover de ander te informeren. Kom ik hier helemaal voor niets naar toe in mijn motorpakkie.
Er kon echt geen excuus vanaf, een simpele "tja, kan gebeuren" moest mij blijkbaar tevreden stellen.

Nu wist ik dat er nog een zelfde z750 te koop stond, zelfde jaar+kmstand alleen andere kleur.
Nou dan wil ik daar wel een ritje op.
Tuurlijk, ook gister verkocht. Gelukkig was het een grote zaak en hadden ze een demomodel uit 2010 waar ik wel op mocht rijden. Dus gelukkig toch nog de weg op.

Samen met die vriend lekker een stukkie rijden. Eerst even wat onwennig zo zonder oortje en instructeur die je op je kop geeft als je een foutje maakt en zegt waar je heen moet.
Maar na 5 minuten is dat gevoel helemaal weg en dacht ik alleen maar jeetje wat is dit gaaaaaaaf *O*
Wat een heerlijke fiets zeg, een power vergeleken met mijn lesmotor, schakelen zo makkelijk. Heel even wennen aan het zwaardere gewicht met name in de bochten maar wat reed dat heerlijk.
Kleine minpuntjes ondervonden aan de Z750.
Vol in de wind dus met 10 graden echt een koude nek en bevroren handen met mijn zomer handschoenen.
De spiegels van de kawa zijn echt een minpunt want ik zag bijzonder weinig achter me (zijn natuurlijk makkelijk te vervangen voor andere)
Verdere minpunten, helemaal niets. Wat een genot om mee te rijden. Heel even op een droge, lege en overzichtelijke weg 165 in zn 2 wat een geluid en power :9~ , maar ook als je rustig in zn 3 met 50 door de bbk rijd geen enkel probleem.

Na een half uurtje sturen even geruild met mn vriend van motor een bmw R 1200 st.
Het meest fijne aan deze fiets was zijn handvatverwarming. Binnen een minuut waren mijn bevroren vingers heerlijk warm. Wat een verschil met de kawa zeg. Flink zwaar sturen met een 1200 wel heerlijk uit de wind met een ruit en zeker soepel rijden. Zeker zit je hier lekkerder op, alleen schakelen voor de 7000 toeren anders zit je al in het rood. Zeker een motor voor dagelijks gebruik en langere ritten. Na 15 minuten weer omgewisseld en mijn vriend was ook zeker te spreken over de power en rijeigenschappen van de Z750.

Samen er over eens dat de bmw echt een goede toermotor is waar je heerlijk soepel mee rijd.
En ook zeker er over eens dat de kawasaki echt een soepele fiets is met een heel hoog fun gehalte. Precies wat ik in een motor zoek, ik ga er niet dagelijks mee naar mijn werk, is ook maar 10 km. Ook zeker niet met slecht en koud weer gaan rijden. Nee voor de fum km's is dit echt de fiets voor mij.

Teruggekomen vroeg de verkoper, inmiddels de andere die ik vorige week gesproken had, wat ik er van vond. Naja prima fiets echt heerlijk alleen de foute kleur. Knalorange, niet dat dit lelijk is maar ik wil een zwarte (schijnen sneller te zijn :X ). Nog even mn onvrede uitgesproken over mijn inmiddels verkochte favoriet en het gebrek aan communicatie in hun toko. Maar daar ging hij ook zo laks mee om en ik kreeg ook precies hetzelfde antwoord als de andere verkoper. Jammer want ik had zo'n goed gevoel bij deze zaak.
Niet dat dit nu helemaal weg is maar goed toch een klein imagodeukje voor hun van mijn kant.
Hij bood nog wel aan of ik deze fiets wilde kopen voor een redelijke prijs. Gelijk nee geantwoord want ik wil een zwarte. Hij bood aan om hem zonder kosten zwart te laten spuiten bij een goede auto en motorspuiterij die al hun spuitwerk doet.
Hmmm geeft me toch wat om over na te denken want dan heb je toch een 2010 model met 4500KM voor een redelijke prijs. Hmmm what to do :? Ga ik nog maar eens over nadenken.

Zit er nu nog iets nuttigs of educatiefs aan dit verhaal?
Waarschijnlijk niet echt, maar ik wilde even mijn verhaal kwijt en dat mag vast wel op het MF.
Fijn weekeind aan allemaal en ik kan niet wachten op het voorjaar en het aanschaffen van een motor.
:W

Ai... Als dit verhaal zich afspeelt bij een kawa dealer in brabant(ga geen namen noemen..) lekker laten staan. Dit geintje hebben ze bij mij namelijk ook wel eens geflikt.... :(

We hadden bijna de deal rond op een motor. Ik wou nog één keer rijden en dan definitief de knoop doorhakken. De motor zou gereserveerd staan tot ik na het weekend terug kwam. Wat denk je..... Motor verkocht aan iemand anders! '(
 
Eh je zit nou een grapje te maken toch? Alsof op Motor-forum de echte motorrijders zitten. De helden. Zij die in elke bocht het asfalt opstropen. Nee lijkt me inderdaad niet nee. Hij heeft voor ogen dat hij dat een mooie motor vindt. Dan heeft hij echt jou niet nodig om te horen dat hij dat niet aankan. Volgens mij heeft hij prima gereden en ik wens hem veel plezier met de Z. Mooie motors zijn het. Zeker het laatste model.


O jee, hier is iemand op z'n tenen getrapt geloof ik?

Het gaat mij er alleen om of het verstandig is een bijna of nieuwe motor aan te schaffen als je net je rijbewijs hebt. Je zou moeten kunnen rijden ja, dat wel. Maar ervaring heb je nul komma niks natuurlijk. Mijn vrouw heeft ook net haar rijbewijs gehaald. Man, ik was blij dat ze vooruit kwam op d'r eigen motor! Ze was zo bang als weet ik wat!
Ik zeg niet dat ik het asfalt opstroop iedere bocht. Hoef ik ook niet, gaat het niet om ook. Heb diverse ervaringen met buikschuivers gehad en ze kijken allemaal raar op als je met een zogenaamde dikke en logge CB1300 tegen hun achterband aan blijft wrijven. Ik rij al motor sinds m'n 16de, dus ik hoef me niet te verdedigen hier. Maar niet iedereen heeft die 'luxe' qua ervaring gehad alvorens het motorrijbewijs te halen. Jaartje of 10 off road gereden ook nog. Ik blijf er bij dat je dan pas motor leert rijden!

Ik wens supersportroel veel :] plezier ! Maar dat ie toch goed nadenkt alvorens een brommert te kopen.....
 
Ieder in zen waarde lijkt me .... al is advies geven geen verkeerd iets! Laten we het allemaal gezellig houden en hoe dan ook de koper een fijne motortoekomst wensen ;)
 
overigens..dat "inrijden" van jullie is steeds minder nodig. als je netjes heel even warm draait ken je ook met een motor waar 0 km op staat hard gaan knallen. voordeel is hij gaat er harder van lopen en ook zuiniger en nee echt niet eerder kapot hoor. men vader heeft ze fjr 1300 vanaf nieuw en die is er gewoon mee gaan rijden zoals hij altijd rijdt en dus ook in de "inrij-periode" de toerenbegrenzer opgezocht en dat ding verbruikt helemaal niks aan olie rijdt sneller als een normale en is nog zuinig ook. die motoren worden 1 voor 1 al in de fabriek op de rollenbank gezet ...hoe denk je dat ze daarmee omgaan tot 5000 toeren max? dacht het niet hoor zelf gezien in de aprilia fabriek. het is zelfs zo als je een ferrari koopt (ok beetje extreem voorbeeld maar toch) dan wordt hij vanuit de fabriek op hun prive circuit gezet en als ze klaar zijn andere olie en nieuwe bandjes en hij is ingereden en nee ze rijden echt geen 30km/h op dat circuit:P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan