proefrit; 2 uiterste en een dikke teleurstelling

de meeste die bij een motorzaak proef rijden gaan echt niet gelijk van kiet dus ik sluit me aan bij dit verhaal.

Maar hoe zit dat met drastische waardevermindering zoals razadull zegt??
Of valt dat wel mee. Zal je net zien dat ik een handtekening onder een koopovereenkomst zet en krijg ik een lelijk gespoten motor. Daar zit ik ook niet op te wachtten.
Al zou je daar natuurlijk iets over kunnen vermelden in de koopovereenkomst
 
Laatst bewerkt:
Maar hoe zit dat met drastische waardevermindering zoals razadull zegt??
Of valt dat wel mee. Zal je net zien dat ik een handtekening onder een koopovereenkomst zet en krijg ik een lelijk gespoten motor. Daar zit ik ook niet op te wachtten.
Al zou je daar natuurlijk iets over kunnen vermelden in de koopovereenkomst

De meest drastische waardevermindering zal je het snelst terug moeten kunnen zien in de drastisch lagere aankoopprijs die je er voor zou moet betalen. ;)
 
O-) Je kunt je proefrit ervaring natuurlijk ook als een noodlot zien. Je moet meer proefritten gaan maken om tot je " ultieme" fiets te komen. ;)
 
Ik zoek nog even de link naar overspuiten =drastische waardevermindering.

Dan is 80 % van het nederlandse wagen/motor/truck bestand geen fuck meer waard.

En wat betreft de deal,beetje knullig om jou niet te laten weten dat er meerdere gegadigden zijn,de reactie is ook niet top,maar het aanbod om die fiets over te laten spuiten vindt ik niet verkeerd.

Praten is alles,en als jij 't op scherp speelt om een mooie prijs af te maken ,en duidelijk aangeeft 't spuitwerk alleen als nieuw te accepteren moet dat best goed komen.
 
Vandaag was het dan zover!
Na afgelopen woensdag mijn officiele rose pasje te hebben opgehaald ging ik vandaag dus eindelijk een proefrit maken op mijn droommotor.

Laat ik maar met de dikke teleurstelling beginnen.
Het gaat om een kawasaki Z750 uit 2008. Ik was al 2 x bij de motorzaak geweest, een maandje of 2 geleden en vorige week.
Vorige week heb ik duidelijk laten merken dat ik serieuze interesse heb en dat ik vandaag zou komen voor een proefrit. Zelfs een offerte laten maken met allerlei leuke spulletjes voor op de fiets. Ik was redelijk tevreden, moest nog wel een beetje in onderhandeling over de prijs maar dat zou wel goed komen. Ik wilde alleen nog proefrijden en dat kon dus pas na het ophalen van mn rijbewijs. Goed, gister gebeld om aan te geven dat ik vandaag wilde rijden. Geen probleem werdt mij verteld, hoe laat kom je. Afgesproken met de zaak dat het 12 uur zou worden.

Ik vandaag helemaal in mn nopjes samen met mn vriendin naar de motorzaak, een vriend kwam ook mee op de motor om lekker met me mee te rijden. Eenmaal binnen vroeg de verkoper of die mij kon helpen. Jawel ik had een afspraak om op de kawa een proefrit te maken. Op dit moment werd het hoofd van de verkoper nogal rood en hij zei; "euhh ja ik ga even kijken, want er is iemand mee bezig". Er werd druk gebeld en overlegd en mijn 'helemaal in mn nopjes gevoel' begon plaats te maken voor een 'hier is iets niet pluis gevoel'.
2 minuten later komt de verkoper terug en verteld mij dat er net iemand een proefrit heeft gemaakt en dat de motor net verkocht is!
WTF! :( Wat is hier aan de hand? ik had een afspraak voor een proefrit.
Ja, nee, euhh die ander ook.
Opnieuw wtf, je pland toch geen 2 proefritten na elkaar voor dezelfde fiets zonder daarover de ander te informeren. Kom ik hier helemaal voor niets naar toe in mijn motorpakkie.
Er kon echt geen excuus vanaf, een simpele "tja, kan gebeuren" moest mij blijkbaar tevreden stellen.

Nu wist ik dat er nog een zelfde z750 te koop stond, zelfde jaar+kmstand alleen andere kleur.
Nou dan wil ik daar wel een ritje op.
Tuurlijk, ook gister verkocht. Gelukkig was het een grote zaak en hadden ze een demomodel uit 2010 waar ik wel op mocht rijden. Dus gelukkig toch nog de weg op.

Samen met die vriend lekker een stukkie rijden. Eerst even wat onwennig zo zonder oortje en instructeur die je op je kop geeft als je een foutje maakt en zegt waar je heen moet.
Maar na 5 minuten is dat gevoel helemaal weg en dacht ik alleen maar jeetje wat is dit gaaaaaaaf *O*
Wat een heerlijke fiets zeg, een power vergeleken met mijn lesmotor, schakelen zo makkelijk. Heel even wennen aan het zwaardere gewicht met name in de bochten maar wat reed dat heerlijk.
Kleine minpuntjes ondervonden aan de Z750.
Vol in de wind dus met 10 graden echt een koude nek en bevroren handen met mijn zomer handschoenen.
De spiegels van de kawa zijn echt een minpunt want ik zag bijzonder weinig achter me (zijn natuurlijk makkelijk te vervangen voor andere)
Verdere minpunten, helemaal niets. Wat een genot om mee te rijden. Heel even op een droge, lege en overzichtelijke weg 165 in zn 2 wat een geluid en power :9~ , maar ook als je rustig in zn 3 met 50 door de bbk rijd geen enkel probleem.

Na een half uurtje sturen even geruild met mn vriend van motor een bmw R 1200 st.
Het meest fijne aan deze fiets was zijn handvatverwarming. Binnen een minuut waren mijn bevroren vingers heerlijk warm. Wat een verschil met de kawa zeg. Flink zwaar sturen met een 1200 wel heerlijk uit de wind met een ruit en zeker soepel rijden. Zeker zit je hier lekkerder op, alleen schakelen voor de 7000 toeren anders zit je al in het rood. Zeker een motor voor dagelijks gebruik en langere ritten. Na 15 minuten weer omgewisseld en mijn vriend was ook zeker te spreken over de power en rijeigenschappen van de Z750.

Samen er over eens dat de bmw echt een goede toermotor is waar je heerlijk soepel mee rijd.
En ook zeker er over eens dat de kawasaki echt een soepele fiets is met een heel hoog fun gehalte. Precies wat ik in een motor zoek, ik ga er niet dagelijks mee naar mijn werk, is ook maar 10 km. Ook zeker niet met slecht en koud weer gaan rijden. Nee voor de fum km's is dit echt de fiets voor mij.

Teruggekomen vroeg de verkoper, inmiddels de andere die ik vorige week gesproken had, wat ik er van vond. Naja prima fiets echt heerlijk alleen de foute kleur. Knalorange, niet dat dit lelijk is maar ik wil een zwarte (schijnen sneller te zijn :X ). Nog even mn onvrede uitgesproken over mijn inmiddels verkochte favoriet en het gebrek aan communicatie in hun toko. Maar daar ging hij ook zo laks mee om en ik kreeg ook precies hetzelfde antwoord als de andere verkoper. Jammer want ik had zo'n goed gevoel bij deze zaak.
Niet dat dit nu helemaal weg is maar goed toch een klein imagodeukje voor hun van mijn kant.
Hij bood nog wel aan of ik deze fiets wilde kopen voor een redelijke prijs. Gelijk nee geantwoord want ik wil een zwarte. Hij bood aan om hem zonder kosten zwart te laten spuiten bij een goede auto en motorspuiterij die al hun spuitwerk doet.
Hmmm geeft me toch wat om over na te denken want dan heb je toch een 2010 model met 4500KM voor een redelijke prijs. Hmmm what to do :? Ga ik nog maar eens over nadenken.

Zit er nu nog iets nuttigs of educatiefs aan dit verhaal?
Waarschijnlijk niet echt, maar ik wilde even mijn verhaal kwijt en dat mag vast wel op het MF.
Fijn weekeind aan allemaal en ik kan niet wachten op het voorjaar en het aanschaffen van een motor.

:W
B| tijdverspilling
 
Jammer dat je er langs hebt gegrepen met proefrijden zeg.
Geloof best dat dat best wel frustrerend is.

Maar laten we 1 ding even duidelijk stellen:
Rode zijn sneller!
 
tijdverspilling

die reactie plaatsen wel ja..

Vond het zeker een leuk verhaal om te lezen. Het lijkt me trouwens sterk dat een goed overgespoten motor minder waard zou zijn.

Als je goede afspraken maakt over het spuitwerk ( de kwaliteit ervan ) lijkt het een goede deal.
 
tl;dr

maaruh, ik zou nooit een demo motor kopen, meeste zijn met een koude motor vol in de begrenzer gegooid, motorisch niet in opperbeste staat vaak.
hou toch op man, die dingen zijn niet van suiker hoor.
en idd een overgespoten motor is hier vaak wat moeilijker te verkopen, kijk de verkooptopics maar na, bij alles wat overgespoten of te veel verbouwd is vragen mensen of ie schade heeft gehad.

En voor de rest, tsja, als ik een motorzaak heb, er zijn 4 mensen die een proefrit willen maken op een motor, en de eerste zegt ik neem hem, dan ie ie verkocht, draai het anders ff om, jij hebt een proefrit gemaakt, je wilt de motor kopen, maar de verkoper zegt dat je hem nog een dag moet laten staan omdat hij nog imand een proefritje heeft beloofd.
dan ben je toch ook klaar met die zaak of niet?
 
Vriendin vriend wat is het nou? Of eerst met je vriendin en later met een vriend? Vragen vragen....
 
Zo stond er op de afgelopen TT een R1 uit 2000 met seatpipes de motor eens flink in de begrenzer te gooien terwijl die stil stond, denk wel 5-6 minuten lang en het verbrande dempingswol knalde eruit. Paar weken later stond deze motor als occassion te koop bij 1 van de grotere yamaha dealers van nederland. Nee met een 2de hands weet je ook nooit wat er mee is gedaan... Vaak worden demo fietsen door de dealer zelf ingereden en pas na 1000km als demo ingezet, heb ik toch een iets vertrouwder gevoel bij.
 
tis lullig voor je dat ze niet lieten weten dat er nog een testrit was, maar verkocht is verkocht.
 
@Anon: Lezen he moeluk ja: "Ik vandaag helemaal in mn nopjes samen met mn vriendin naar de motorzaak, een vriend kwam ook mee op de motor om lekker met me mee te rijden."
Moet ik er ook nog bijzetten welke alinea, of kan je het nu wel volgen?
 
@TS, "leuk" verhaal, voor mij in ieder geval, omdat ik me daar binnenkort ook mee bezig zal gaan houden, als ik het roze kaartje gehaald heb.

Ik had na het lezen van het eerste stukje wel het gevoel dat je beter de winkel uit had kunnen lopen.

Natuurlijk zijn ze er voor de handel, maar op deze manier krijg ik al gelijk niet zo'n goed gevoel over de winkel. Lullig voor je. Wel gaaf dat je nog op de BMW hebt kunnen rijden, dat is toch wel een aardig dikke motor!
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek nog even de link naar overspuiten =drastische waardevermindering.

Dan is 80 % van het nederlandse wagen/motor/truck bestand geen fuck meer waard.

Kijk maar eens in verkoop-topics. Alles wat niet meer de originele lak heeft worden vraagtekens bij gezet. Dat betekent dat er vragen van komen, en die vragen zul je moeten beantwoorden met: Ja, het was een demo-motor en hij had voor mij de verkeerde kleur... Daar gaat je verkoopwaarde, of die lak er nou strak op zit of niet, het is niet de fabriekslak en mensen willen (terecht) het liefst fabriekslak.

Waar ik wel mee akkoord zou gaan is 100% nieuw kapwerk in de originele kleur, maar dat zullen ze niet zomaar doen. Denk dat spuiten een stuk goedkoper is.

Maar goed, ik weet ook niet hoeveel korting je erop krijgt. Je moet gewoon kijken of die korting die je krijgt opweegt tegen dat je geen 100% nieuwe motor hebt, maar een 95% nieuwe. Als jij de prijs goed vind en er in de korting voldoende rekening is gehouden met de extra afschrijving moet je het zeker niet laten.
 
Ja want er zijn geen andere Z750'jes uit 2008 te vinden in het zwart????

Idioot aanbod van die dealer. Een motor overspuiten kost je toch gauw zo'n 800 euro (wil je het een beetje professioneel doen). Ik ken weinig dealers die gewoon eventjes uit het niets 800 euro weggeven. Waarschijnlijk zit er dus een addertje onder het gras.

Dat je het een minpunt vindt van de Z750 dat je het koud krijgt met 10 graden zegt genoeg over je motorkennis, dus dan zou ik gewoon gaan voor wat jij in eerste instantie wilde (nog goedkoper ook). Die dealer denkt alleen: 'Yes, eindelijk een sukkel gevonden die dat demo-model van ons wil overnemen'. Volgend jaar moet er immers wel een 2011 model staan of niet dan?

Dus ik zeg: Gewoon die 4000 (?) euro in eigen zak steken en voor een 2008 model gaan. Die dingen gaan ook als de donder en kans is aanwezig dat je een keer op je plaat gaat (je begint net, het wordt koud/glad op de weg etc). Dus zou zonde zijn om dan écht je 2010 model neer te leggen (2008 ook trouwens, maar financieel weer wat aantrekkelijker)
 
Demo motor koud? meeste bedrijven laten deze gewoon eerst warm lopen voor 5 minuten..

Niet super lang, maar na 4500 km is echt je blok nog niet kapot door een beetje toeren draaien kom op zeg.. Zijn niet van plastic gemaakt.
 
Als de prijs goed is en er garantie bij komt (neem ik aan), dan moet het toch geen probleem zijn???
 
Kijk maar eens in verkoop-topics. Alles wat niet meer de originele lak heeft worden vraagtekens bij gezet. Dat betekent dat er vragen van komen, en die vragen zul je moeten beantwoorden met: Ja, het was een demo-motor en hij had voor mij de verkeerde kleur... Daar gaat je verkoopwaarde, of die lak er nou strak op zit of niet, het is niet de fabriekslak en mensen willen (terecht) het liefst fabriekslak.

Waar ik wel mee akkoord zou gaan is 100% nieuw kapwerk in de originele kleur, maar dat zullen ze niet zomaar doen. Denk dat spuiten een stuk goedkoper is.

Maar goed, ik weet ook niet hoeveel korting je erop krijgt. Je moet gewoon kijken of die korting die je krijgt opweegt tegen dat je geen 100% nieuwe motor hebt, maar een 95% nieuwe. Als jij de prijs goed vind en er in de korting voldoende rekening is gehouden met de extra afschrijving moet je het zeker niet laten.

Ik ga uit van een professionele spuitklus met stickers en al,geen hobbybob spuitbus uitvoering.
Dus bij een fatsoenlijke overspuiter vindt je nergens bewijs van de oude kleur.
 
idd, NIET laten overspuiten.
Gelijk waardevermindering en als je hem inlevert krijg je ook vaak te horen dat het misschien wel een schade fiets is geweest.

Ik zou iedergeval niet bij die zaak een motor kopen, wie weet zijn ze in meerdere dingen zo laks?
 
Zo rijdt jij dus kennelijk met een demo.
Ik heb diverse proefritten gemaakt en eerst gewoon warm gereden.

Hoe denk jij dat monteurs met jouw motor omgegaan zijn?


Ik heb zelf nog nooit op een demo gereden maar ik heb wel gezien dat mensen die een proefrit gingen maken gewoon volgas wegreden.
 
hou toch op man, die dingen zijn niet van suiker hoor.
en idd een overgespoten motor is hier vaak wat moeilijker te verkopen, kijk de verkooptopics maar na, bij alles wat overgespoten of te veel verbouwd is vragen mensen of ie schade heeft gehad.

En voor de rest, tsja, als ik een motorzaak heb, er zijn 4 mensen die een proefrit willen maken op een motor, en de eerste zegt ik neem hem, dan ie ie verkocht, draai het anders ff om, jij hebt een proefrit gemaakt, je wilt de motor kopen, maar de verkoper zegt dat je hem nog een dag moet laten staan omdat hij nog imand een proefritje heeft beloofd.
dan ben je toch ook klaar met die zaak of niet?

De meeste motoren kunnen wel enige mishandeling aan, desondanks, als je met een koude motor volgas wegrijdt denk ik niet dat dat op den duur de levensduur van je motor bevorderd. Waarom denk je anders dat BMW, een fabrikant van hoogwaardige en sportieve auto's, een systeem heeft geimplementeerd om te zorgen dat je niet teveel toeren draait als de motor nog niet warm is?
 
Laatst bewerkt:
Ook niet met maar 4500 km op de teller en 4 maanden oud?

Voor een nette prijs kun je het best doen hoor.

Mijn motor is ook een ex demo, gekocht met 10000 op de teller,
en staat nu op zo'n 72000 zonder enig probleem. (F800ST)

Edit:
Dit is trouwens ook wel een fiets waar je naar zou moeten kijken.
Stuk lichter dan die R1200ST, met toch veel dezelfde eigenschappen.
En ook hiermee kun je best het beest uithangen.
 
Laatst bewerkt:
De meeste motoren kunnen wel enige mishandeling aan, desondanks, als je met een koude motor volgas wegrijdt denk ik niet dat dat op den duur de levensduur van je motor bevorderd. Waarom denk je anders dat BWM, een fabrikant van hoogwaardige en sportieve auto's, een systeem heeft geimplementeerd om te zorgen dat je niet teveel toeren draait als de motor nog niet warm is?


Het is BMW :')

Maar goed, op de motoren hebben ze dat systeem niet hoor.
Die kun je rustig ijskoud tot in het rood jagen.
(waar de toerenbegrenzer inklapt, maar dat doet ie ook als ie wel warm is.)
 
Het is BMW :')

Maar goed, op de motoren hebben ze dat systeem niet hoor.
Die kun je rustig ijskoud tot in het rood jagen.
(waar de toerenbegrenzer inklapt, maar dat doet ie ook als ie wel warm is.)

Ja, maar dat motoren het niet hebben betekent niet dat het goed is om veel toeren te draaien als de motor nog niet warm is :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan