Proefrit aanvragen

Beste keuze eerste (25Kw) motor

  • Kawasaki Zx6r

    Stemmen: 5 21,7%
  • Honda CBR 600 F

    Stemmen: 18 78,3%

  • Totaal aantal stemmers
    23

Fear

MF'er
6 jun 2006
124
35
Zaltbommel
Hallo,

Heb sinds 3 maanden mijn motorrijbewijs (A beperkt, omdat ik het geduld niet had om nog een jaar te wachten met het behalen van het papiertje).
Nog even flink werken van de vakantie en dan is het toch wel de bedoeling om een mooie (25Kw) motor te gaan kopen. Nu is mijn oog gevallen op één van deze twee motoren:
- Kawasaki Zx6r
- Honda CBR 600 F

Maar ik heb alleen nog maar op een ER-5 gereden met lessen en eens op de Kawasaki Z900 (1976) van mijn vader maar de motoren waar mijn oog op is gevallen rijden wellicht geheel anders.
Nu zou je zeggen: "ga gewoon naar een motorzaak en vraag om een proefrit"
Maar waar ik mee zit is dat ik simpelweg niet serieus genomen word als ik een motorzaak binnenkom. En ik zie er niet uit als een 16-jarige puber die alleen maar even motoren komt kieken.

Dus nu is mijn vraag aan jullie:
- Hoe kan ik het het beste aanpakken om een proefrit te kunnen maken op de bovenstaande motoren?
- En ik vroeg me af omdat bovenstaande motoren redelijk zeldzaam zijn in 25Kw of je dan op een "normale" motor proef mag rijden of dat ik naar een 25Kw moet zoeken en dan daarop proberen proef te rijden.

Het grote probleem waar ik zelf tegen aanloop is dat ik namelijk niet van plan ben om mijn toekomstige motor bij een motorzaak te gaan kopen omdat particulier financieel veel voordeliger is, dus hoe moet ik dat in het verhaal inpakken tegen zo'n verkoper of moet ik dat feit gewoon helemaal niet noemen?

Alle hulp, hints enzo zijn welkom!!
 
Gewoon in het begin helemaal niks zeggen van dat hele 25kw-verhaal. Als je serieus geïnteresseerd bent, moeten ze je die proefrit laten maken. Ik denk ook wel dat het die verkoper wel duidelijk zal worden dat je echt in de motor geïnteresseerd bent.
 
Ik vraag me af waarom je op zo'n motor gaat proefrijden terwijl je ze niet op vol vermogen mag berijden. Je krijg niet het rij-plezier van een snelle motor als je hem beperkt. Wat dat betreft zou ik wachten met de proefles en aanschaf tot je oud genoeg ben.

Bovendien zou ik persoonlijk niet op een zware motor proeflessen want als je eenmaal op je bek gaat, het rampscenario, dan moet je alles zelf betalen. (en dan nog niet te beginnen over wanneer je lichamelijk letsel zou krijgen en nix van een verzekering krijgt omdat je illegaal zo'n ding rijdt)

En wat je imago betreft... pff, ik vind het wel vreemd dat ze zo doen tegen een potentiele klant. Er staat jouw niet op het voorhoofd geschreven dat je niet van plan bent een motor te kopen, dus ze moeten je gewoon goed behandelen. Anders is het wel een erg onklantvriendelijke zaak!

Hoop dat je er wat aan heb :)
 
Beetje weldenkende motorzaak laat jou niet op een vol vermogen motor rijden? Waarom niet? Ten eerste zijn zij dan onverzekerd en ten tweede ben JIJ ook onverzekerd :N

Als ze jou, met 25kw rijbewijs, laten proefrijden op een "zware" motor mogen ze iedereen zonder motorrijbewijs laten proefrijden: jij rijdt immers ook zonder rijbewijs op die zware motor.
 
:? Wat gebeurt er dan?
hij loopt te snel waardoor ze met de broek rond de enkels hem niet bij kunnen houden :?

ik zou iig goed zoeken naar 25kW motoren en daar op proefrijden. Ik denk ook dat als je proef gaat rijden op een vol vermogen en er gaat iets mis je behoorlijk zuur kunt zijn.

Dat ze je niet voor vol aanzien ligt meer aan de verkopers, je dient elke klant te helpen maar aan te voelen hoe serieus ze zijn. Ik heb er zelf nooit problemen mee, meestal wordt gevraagd of ik ff wil rijden...

Gewoon naar een andere zaak gaan of anders particulier ook kijken, daar zit ook wel eea tussen.
 
Hallo,

Het grote probleem waar ik zelf tegen aanloop is dat ik namelijk niet van plan ben om mijn toekomstige motor bij een motorzaak te gaan kopen omdat particulier financieel veel voordeliger is, dus hoe moet ik dat in het verhaal inpakken tegen zo'n verkoper of moet ik dat feit gewoon helemaal niet noemen?

Alle hulp, hints enzo zijn welkom!!

Tja, als je helemaal niet van plan bent om je motor daar te kopen dan is het dus ook niet fair om daar een proefrit te gaan maken. Je kost die mensen tijd en geld zonder dat daar iets tegenover staat /kan staan.

Hoe dan wel.

1. Besef goed dat je een kennis met verstand van zaken (iemand die zelf ook sleutelt aan zijn motor) moet meenemen bij het kopen van een particulier die de motor gaat testen volgens een checklist zoals ergens in de FAQ te vinden is. Begin er anders niet aan om partikulier te kopen en koop via de motorzaak. Probeer wel korting te bedingen omdat je niets inruilt.
2. Als je toch voor partikulier gaat heb je een paar andere opties. Bel de partikulier op die een interressante fiets heeft staan en vertel hem eerlijk dat je graag wilt proefrijden om de kijken of dit type uberhaupt wel iets voor je is. Iemand wil graag zijn fiets verkopen dus de meesten zullen er geen probleem mee hebben en graag een beginner willen helpen.
3. Ga naar een verhuurder en vraag hem of je tegen het eenmalige dagtarrief deze twee modellen uit mag proberen op een dag.

Suc6
 
Zuur ben je toch wel, als je op je muil gaat. Die motoren zijn vaak alleen WA verzekerd.
 
gewoon tijdje naar een motor kijken, dan naar een verkoper gaan en vragen of je een rondje op mag rijden omdat je opzoek bent naar een nieuwe moto.
 
Tja, als je helemaal niet van plan bent om je motor daar te kopen dan is het dus ook niet fair om daar een proefrit te gaan maken. Je kost die mensen tijd en geld zonder dat daar iets tegenover staat /kan staan.
Niet helemaal mee eens; het is nu aan de verkoper om hem er van te overtuigen dat hij toch echt die motor daar moet kopen.. voor een verkoper is hij toch een prospect...
 
je zou anders altijd iemand anders mee kunnen nemen die er wel op mag rijden, en dat je dan zelf achterop gaat zitten.
maargoed zo merk je zelf niks van de motor. dan moet je afgaan op wat de ander er van zegt.

En als je naar een dealer gaat, neem dan je vader of iemand anders mee dan word je vaak al eerder serieus genomen.
 
Ik vraag me af waarom je op zo'n motor gaat proefrijden terwijl je ze niet op vol vermogen mag berijden. Je krijg niet het rij-plezier van een snelle motor als je hem beperkt. Wat dat betreft zou ik wachten met de proefles en aanschaf tot je oud genoeg ben.
:?

Hij wil een 25kW motor kopen, dus is het toch niet meer dan logisch dat ie daar op gaat proefrijden? Volgens jouw criterium zou niemand met een 25kW RBW nog op een motor hoeven stappen... Vrijwel geenéén 25kW motor rijdt hetzelfde als de vol vermogen versie.
 
ik word ook niet serieus genomen wanneer ik alleen een motorzaak binnenstap... en was daar een keer zo pissed over dat toen de verkoper vroeg op wat voor motor ik dan les ik heel liefjes zei... een blauwe.... (jaja.. ik ben vrouw en rossig/blond)

maar goed.. neem idd iemand mee, trek je motorpak aan en kijk... maar vertel of vraag wel dat je op een 25 kw motor wil proefrijden... ik denk en verwacht wel dat ze er iig 1 hebben staan, maar dat je dan een afspraak moet maken ofzo...
 
Toen ik mijn rijbewijs net 2 weken had naar Motoport almere gegaan en gevraagd om een proefrit op een GSXR-750...
Geen probleem!
Ok, ik heb wel meteen mijn zware categorie gehaald.
Let wel op dat je vaak een hoog eigen risico hebt!
 
Niet helemaal mee eens; het is nu aan de verkoper om hem er van te overtuigen dat hij toch echt die motor daar moet kopen.. voor een verkoper is hij toch een prospect...
Ja, das ook waar. Maar dan is het ook geen probleem om te noemen dat je eigenlijk particulier wil kopen.

Hanzzzz
 
Niet helemaal mee eens; het is nu aan de verkoper om hem er van te overtuigen dat hij toch echt die motor daar moet kopen.. voor een verkoper is hij toch een prospect...

full
... maar je mag als verkoper natuurlijk ook vragen stellen en als je dan eenmaal de indruk krijgt dat er toch niet gekocht gaat worden een proefrit weigeren. Maar je hoeft het natuurlijk niet van te voren te melden.
 
Maar ik vraag me nog steeds af wat TS nou bedoelt met "ik word niet serieus genomen" :? Wat betekent dat nou? Als je een proefrit vraagt, wordt ie dan geweigerd ofzo?
 
Mijn ervaring is dat als ik een motorzaak binnen kom en al een beetje interesse toon in een motor direct een proefrit aangeboden krijg terwijl ik vantevoren uitdrukkelijk gezegd heb dat ik de motor niet wil kopen. Verkoper hoopt dat ik zo door de motor gecharmeerd ben dat ik heb dan toch koop. Zo al op verschillende motors gereden. Dus ga eens kijken bij andere zaken die je wel een motor willen verkopen. Daar moet een proefrit zo geregeld zijn
 
Maar ik vraag me nog steeds af wat TS nou bedoelt met "ik word niet serieus genomen" :? Wat betekent dat nou? Als je een proefrit vraagt, wordt ie dan geweigerd ofzo?

Het is meer dat als ik binnenkom (meestal bij MotoPort Den Bosch of Van der Heijden te Den Bosch). Er al meteen van uit word gegaan dat ik een puber ben die nog niet eens zijn rijbewijs heeft...zelfs al stap ik uit de Volvo S60 D5 8-) .
Als ik dan serieus bij de occasion-sectie van een motorzaak ga kijken (dus niet alleen snel langslopen) word er door menig verkoper niet eens naar mij toe gelopen of ik soms wat wil weten of iets in die trand. Ik ben degene die na een minuut of 30 toch maar eens naar een verkoper loopt om te vragen of hij misschien even tijd voor me heeft. En ik weet ook wel dat ik niet interesant ben als een verkoper bezig is met de verkoop van een R1 of een Duc 999, maar dit heb ik altijd al ben ik de enige in de winkel.
ALS ik dan eindelijk een verkoper te spreken krijg dan krijg ik opmerkingen als "mooie motor he, maar snel je rijbewijs gaan halen" of "is die niet veel te duur voor jou?". Als ik meteen vertel dat ik reeds in het bezit ben van een A-rijbewijs (beperkt) en vraag wat de verkoper heeft staan wat afgevoerd kan worden krijg ik de zeer beknopte opmerking: "wat daar staat (inclusief gebaar)" waarna de verkoper vervolgens de hele zaak aanwijst...

En als ik zelf al laat merken dat ik vooronderzoek gedaan heb en zelf met informatie kom hoe de motor bij wijze van spreke afgevoerd moet worden, wat de kosten daar ongeveer van zijn, enzovoort enzovoort. Word dit meestal alleen beaamt met "juist" of "correct". Er word niet eens gesproken over dat het afvoersetje wel tegen een gereduceerde prijs kan (wat best reeel is voor €200 op een motor van €7000).

En dit zijn maar enkele voorbeelden wat mij overkomen is, dus al met al vind ik dat ik dus bij lange na niet serieus genomen word :( :(
 
Proefrijden...gna....werd gister nog gebeld of ik een proefrit wou komen maken....was helaas de plaatselijk VW dealer en ging om een ritje in de nieuwe Fox.....vriendelijk bedankt maar toch maar ff niet gedaan.....jammer dat de plaatselijk Yamaha dealer daar nou nooit last van heeft...
 
Als ik dan serieus bij de occasion-sectie van een motorzaak ga kijken (dus niet alleen snel langslopen) word er door menig verkoper niet eens naar mij toe gelopen of ik soms wat wil weten of iets in die trand.
Dit vind ik persoonlijk alleen maar prettig, maar de rest vind ik ronduit onbeschoft en een goede reden om geen voet meer in die zaak te zetten.. er zijn motortoko's zat :W
 
Of je zit met een houding/uitstralingsprobleem.
Wel moeilijk om daar wat aan te doen....

Misschien eens samen met iemand naar zo'n shop gaan die er echt verstand van heeft?
 
Proefrijden...gna....werd gister nog gebeld of ik een proefrit wou komen maken....was helaas de plaatselijk VW dealer en ging om een ritje in de nieuwe Fox.....vriendelijk bedankt maar toch maar ff niet gedaan.....jammer dat de plaatselijk Yamaha dealer daar nou nooit last van heeft...

Zeker die mailing van Yamaha niet gehad een dikke maand terug? Ik wel, mocht op alle 600cc'ers een proefrit maken (en natuurlijk alles wat hoger en lager zit). Ben toen op een MT-03 wezen rijden en kreeg nog een baseball cap ook! :P

Wat betreft die verkopers.. heerlijk, een keer kunnen rondlopen zonder dat ze meteen gaan zeuren of ze je kunnen helpen. Ben juist blij dat ze me met rust laten als ze het doen. Ik loop zelf wel naar een verkoper toe als ik iets interessant vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan