Proefrit levert de volgende vragen...

Bike80

Die hard MF'er
22 nov 2003
397
0
Hallo allemaal. Het is nu bijna een maand geleden dat mijn motor gestolen werd. Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe. Gisteren avond heb ik proef gereden op een Fireblade uit 2002, en dit leverde voor mij de volgende vragen.

1. Het motorblok lijkt te tikken, vooral goed hoorbaar bij het loslaten van de gashendel. Een beetje wat Yamaha rijders bekend in de oren zal klinken. Ik kreeg als argument te horen dat dit zou worden veroorzaakt door de ketting. Ik denk zelf niet dat dat het is. Bij stilstaan en geven van gas, was het ook hoorbaar.

2. bij niet al te hard remmen met voorrem, lijkt er een soort gezoem te ontstaan. Ik kan het eigenlijk ook niet beter verwoorden. Volgens de eigenaar een volkomen normaal bijgeluid.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen en mij informatie kunnnen geven over beide verschijselen.

Mike

Hallo allemaal. Het is nu bijna een maand geleden dat mijn motor gestolen werd. Ik ben al enige tijd op zoek naar een nieuwe. Gisteren avond heb ik proef gereden op een Fireblade uit 2002, en dit leverde voor mij de volgende vragen.

1. Het motorblok lijkt te tikken, vooral goed hoorbaar bij het loslaten van de gashendel. Een beetje wat Yamaha rijders bekend in de oren zal klinken. Ik kreeg als argument te horen dat dit zou worden veroorzaakt door de ketting. Ik denk zelf niet dat dat het is. Bij stilstaan en geven van gas, was het ook hoorbaar.

2. bij niet al te hard remmen met voorrem, lijkt er een soort gezoem te ontstaan. Ik kan het eigenlijk ook niet beter verwoorden. Volgens de eigenaar een volkomen normaal bijgeluid.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen en mij informatie kunnnen geven over beide verschijselen.

Mike

is het 2de niet gewoon de blokken die over de schijf gaan. Me gpx heeft dit geluid ook veel harder als me soes terwijl alles ok is. Misschien net nieuwe remblokken? Anders nog een keer proefrijden en langs een dealer scheuren.

vraag 1: yamaha hoor je veel duidelijker dan honda's Honda's zijn over het algemeen veel stiller... dus er klopt iets niet zou ik zeggen.
Als de eigenaar zegt dat het van de ketting komt en jij denkt / weet het zeker dat dat het niet is, niet kopen... hou zou kunnen liegen om van zijn probleem motor af te komen. maar weet je dit 100% zeker

vraag 2: gezoem geluid... heb ik ook bij mijn motor (dit hoor je wat beter als je rustig rijdt)

suc6 met de aankoop.

ps. er zijn meer fireblades gemaakt he

Dus dat gezoen is niet zo erg.

Tja 100% zeker doe ik het niet dat er zeker iets mis is aangaande punt 1. Het is wel duidelijk hoorbaar bij het loslaten van de gashendel bij pakweg 7000 toeren. Ik koop de motor echter wel van een motorliefhebber voor een goed prijsje.

1) kan vanalles zijn: kleppen, distributie, etc. hoeft daarom niet abnormaal of erg te zijn, heeft misschien gewoon beurtje nodig...

2) ga maar eens naar een circuit en sta eens langs de kant waar men moet aanremmen voor de bocht, de ene na de andere: ZZZZZZZZ, wanneer ze in de remmen gaan, doodnormaal!

2002 is geen slecht jaar, kan eigenlijk nog niet veel mis mee zijn tenzij afgeragd op circuit...kijk naar banden, aantal km en lakschade (bv: 30.000km en geen steenslag = of opnieuw gespoten of racekuip gebruikt, borgingen van alle belangrijke moeren (wielen, olie, etc.), opgeschuurde pootjes etc.

Veel succes!!

Grtz

De motor is vrijwel perfect te noemen. Banden zijn wel op maar hebben normale slijtage. Is maar één keer op circuit geweest. Verder normaal mee gereden. KM-stand is 8640, niet veel dus. Kenteken deel 1, maart 2002.

Geen slijtage merkbaar, zitten absoluut orginele kuipen op, ik kon in de symmetrie van de motor geen verschillen vinden. Ik denk eerder aan beurtje, aangezien die op 10.000 moet gebeuren.

Het tikken zal wel van de distributie komen.
Aangezien de motor nog geen 10.000 km heeft gedraaid,zullen de kleppen wel moeten worden gesteld (deze hebben zich nu wel gezet).
Dat gezoem tijdens niet te hard remmen is resonantie/trillen, dat hoor jij als zoemen.
Niks ernstigs dus.
Als de fiets normaal onderhoud heeft genoten,en er zitten geen rare zaakjes aan (krasjes,valschade etc),koop je er echt geen slechte motor aan.
Succes met je keuze en aankoop!

Normaal als je het niet vertrouwd laat je zo`n motor staan er zijn zat andere motoren van dat type aangeboden,dealers die zeggen dat hoort zo zijn voor mij niet ok zeker niet met zo`n km stand, ik heb het gevoel dat je wel gaat voor die motor laat hem desnoods keuren spreek af dat de motor een totale onderhouds beurt krijgt dan zouden de rammeltjes echt wel weg moeten zijn (Honda`s zijn namelijk erg stil qua mechanisch geluid) meer kan ik je niet meegeven.

succes met je aankoop

ALs je de motor van een particulier koopt stel dan voor om de motor eerst door een dealer te laten nakijken. Zet een clausule in de overeenkomst dat je de motor koopt tenzij er 500 euro of meer kosten aan zouden zijn om de moto rijklaar te maken, bijvoorbeeld (en néén, een akrapovic uitlaat is niet noodzakelijk om m rijklaar te maken :+ ). Als de verkoper achter zijn moto staat dan zal hij daar geen probleem van maken...

kies trouwens een andere dealer dan de dealer waar de moto op onderhoud is geweest. objectiviteit, you know. de dealer waar de moto op onderhoud is geweest kán niet anders dan zeggen dat de moto goed onderhouden is. :)

he ik heb een 2001 fireblade, is nagenoeg hetzelfde, dat suizen van die voorremmen heb ik ook, vooral bij flink remmen geeft dat een vreemd geluid, zijn gewoon de blokken, wat betreft dat ratelen? ik heb zelf ervaren met mijn motor dat als ik er op rijd er weinig bijgeluiden zijn, maar als ik stilsta bij een stoplicht ofzo dan vind ik hem wel rauw klinken, dit geluid word nog es versterkt met een helm op, bij mij komt het uit het inlaathuis, helm af en geluid is zowat weg, en een klepspeling controle hoeft pas bij 24000 km. maar zoek een zelfde type en ga daar es mee rijden, wie weet is deze wel slecht. o ja en als er een originele uitlaat op zit dan is het helemaal geen gehoor.

Ik denk ook inderdaad dat een ritje naar de dealer geen kwaad kan. Ik vraag me echter wel af wat er in het ergste geval aan de hand zou kunnen zijn wat betreft getik..

Er gaat als het allemaal meezit ook een akrapovic onder, ik hoop dan dat het minder zal zijn. De officiele knoop wordt aankomende vrijdag doorgehakt. Wat betreft de koop.

Terug
Bovenaan Onderaan