Proefrit probleem,( Das Motorrad ist abgemeldet )

Wie zou er een R6 kopen zonder uitgebreide proefrit (2000/no

  • Als die er verder perfect uit ziet, DOEN!!

    Stemmen: 5 16,7%
  • Doen

    Stemmen: 0 0,0%
  • Nope, no way, niet zonder uitgebreide proefrit

    Stemmen: 25 83,3%

  • Totaal aantal stemmers
    30

NewbieR6

Die hard MF'er
8 nov 2002
657
0
Steenwijk
Ik ben in onderhandeling met zon maffe Duitser (particulier) over motor, alleen nog via mail maar ja, je moet ergens beginnen.

Nou heeft die pipo het erover dat hij zijn motor al afgemeld heeft en dat ik daarom geen proefrit kan maken. Of ik moet een ‘rote Kennzeichen’ meenemen, of ik kan alleen in de ‘Gelände fahren’.

Woordenboek zegt :

Ge·län·de ( das; Geländes, Gelände ) = terrein
auf freiem Gelände = in het open / vrije veld

Weet even niet zo goed of ik hem wel wil kopen als ik er geen goede proefrit kan maken.

Iemand ervaring met proefritjes op een afgemelde motor bij onze buren?


Poll even aangepast : ik mag dus wel stukkie rijden alleen volgens mij alleen op eigen terein
 
Laatst bewerkt:
Hangt beetje van het type af. Met een ZX-6R het Gelände is............ dat lijkt me geen goed idee
 
Het is een R6, ik vermoed ook niet dat ie op het gras bedoeld, maar gewoon bij hem op het terein ofzoiets , of de buitenweggetjes
 
ben enorme A-Technische newbie, dus denk ik dat ik die handleiding die ik hier vandaan geplukt heb maar beetje moet volgen om geen kat in de zak te kopen.

Quote uit Motorinspectie_voor_Dummiesv20.doc
Paragraaf 7: De proefrit
Zonder ruime proefrit (toch zeker 30 min) koop je geen motor. Geen proefrit betekent einde bezoek
 
ben enorme A-Technische newbie, dus denk ik dat ik die handleiding die ik hier vandaan geplukt heb maar beetje moet volgen om geen kat in de zak te kopen.

Quote uit Motorinspectie_voor_Dummiesv20.doc
ben ik het helemaal mee eens :) Niet rijden = niet kopen.....voor mij althans
 
ben enorme A-Technische newbie, dus denk ik dat ik die handleiding die ik hier vandaan geplukt heb maar beetje moet volgen om geen kat in de zak te kopen.

Quote uit Motorinspectie_voor_Dummiesv20.doc
Tja, maar als ie goed draait, nog TUV heeft, in de straat netjes alle versnellingen doorloopt, netje uitvalt op het moment dat je, in z\'n 6 met de voorrem in, de koppeling langzaam op laat komen, een onderhoudsboekje (ingevuld) heeft en er netjes uitziet, zou ik me niet al te veel zorgen maken...
 
Laatst bewerkt:
no way , misschien is ie zo zwaar opgevouwen geweest dat het een en ander krom is , wat je met het blote oog niet kunt zien. Enneh als ie er echt vanaf wil kan die m toch voor een dag verzekeren , of niet dan.
 
no way , misschien is ie zo zwaar opgevouwen geweest dat het een en ander krom is , wat je met het blote oog niet kunt zien. Enneh als ie er echt vanaf wil kan die m toch voor een dag verzekeren , of niet dan.
Als ie echt opgevouwen is geweest, dan is dat echt wel te zien hoor:
- Naden kuipen sluiten niet goed meer aan of zijn links/rechts verschillend,
- Deuken in frame of een gepoleist/gespoten frame,
- Beschadigde stuurgewichten,
- Nieuwe rem/schakelset,
- Ontbreken van orginele stickers,
- Vervangingsschijven,
- Krassen in karter,
- enz.
 
Zonder proefrit........ niet doen. kan je alleen maar erg bedrogen uitkomen. |(
Als je op een achterafweggetje van een paar kilometer wat kan heen en weer crossen en wat bochies kan pikken, hem door alle versnellingen heen kan halen, wat hogere snelheid kan bereiken etc. etc. dan is het nog wel het overdenken waard.
Anders: geduld, er zijn genoeg R6\'en dit is echt niet de enige die je ooit zal tegenkomen.
 
als het blokkie netjes loopt, alle draaiende delen netjes draaien, voorpootjes recht staan...
enz...
de prijs is goed, dan zou ik het gewoon doen.

met die enkele proefrit op een \"vreemde\" brommer halen de meeste mensen toch geen mankementen naar boven.

(ook in NL doe ik niet aan proefritten.)


edit: typo (sorry)
 
Laatst bewerkt:
Heb jij je motor ook particulier gekocht dan ?? en in duitsland ?
Ja en in Duitsland zijn de meeste particuliere fietsen afgemeld. Mijn beide CBR-tjes waren afgemeld en Dinky Toys CBR was ook afgemeld (Z\'n VTR laatst was nog niet afgemeld).
Maar je moet dus wel heeel goed opletten of er niks vreemds aan de fiets is. Heb het met een ZX7R gezien, die had nooit schade gehad, maar wel 2kg extra polyester, gereviverfde krassen en wat extra groten aircokieren tussen de kuipdelen. Die heb ik dus maar laten staan, ook omdat de eigenaar niet aanwezig was op het adres waar we haden afgesproken, maar 10 minuten te laat aan kwam rijden, de motor in een garage 3 straten verderop stond en de papieren niet op naam van de verkoper stonden.
 
Ik zou het nooit zonder proefrit doen. Jij bent de enige die risico loopt. Je kan wellicht beter met een ander in onderhandeling gaan. Er staan genoeg R6en te koop in DLD. Ik weet als geen ander dat het moeilijk om je enthousiasme te bedwingen als je een fiets op het oog hebt. Maar laat je verstand winnen. Ik heb zelf twee fietsen van particulieren uit DLD gehaald. Wel een proefrit gemaakt. Geeft je wel ff iets meer zekerheid.
Suc6 :)
 
Hangt beetje van het type af. Met een ZX-6R het Gelände is............ dat lijkt me geen goed idee


Als het heel los zand is... niet onder de 50 komen, dan is ie niet te houden. :)
Ik heb dit met mijn CBR600 getest, hogere snelheden is wel te doen.
 
Hij bedoeld gewoon dat je hem niet op de \"grote\" weg mag proberen, maar gewoon in de bebouwde kom proberen mag wel.
Je kunt idd heel veel dingen met 50 km/h in de bebouwde kom proberen, maar de echte mankementen merk je pas als je een expert bent, of als je de motor een tijdje hebt en vertrouwd raakt met dat ding.
Zal gewoon extra kritisch naar de lak kijken (krassporen van schuurpapier, kleurverschillen, naden in kuipwerk, datum zegeltjes in plastic onderdelen. Als je ook maar één verdacht puntje vind, ga dan heeeel goed zoeken en vraag waarom dat zo is, je merkt als je een beetje mensenkennis hebt wel of ie eerlijk is.
 
Proefrit?

Bedenk maar eens het volgende; als JIJ je motor wilt verkopen en de proefritrijder gaat onderuit met je fiets, dan ben JIJ de lul!! Je kan hem namelijk NIET aansprakelijk stellen hiervoor!

Dus, proefrit, prima, maar wel eerst de motor volledig of voor het grootste deel betalen als borg! Bevalt ie niet en heeft ie geen schade gereden, dan kan ie zijn geld terugkrijgen. Weet je ook gelijk of die persoon echt geintereseerd is in je fiets of niet.
 
Als de motor er gewoon goed uitziet zou ik het doen...
Heb ik namenlijk ook gedaan, hij had hem ook afgemeld. Ding zag er perfect uit en alleen even kort in de straat getest of alle versnellingen werkte.
Heb hem hier thuis een grote beurt laten geven, volgens de monteurs was de motor 100% in orde.

Dus als er geen sporen zijn van schade, en je vindt hem mooi, kopen dat ding...
 
hoiii misschien kan ik het je uitleggen *D abgemeldet is dat er geen kenteken meer opzit en dus ook niet meer verzekerd is en geen belasting meer voor is betaald!!!! daarom mag je er dan niet mee rijden '( alleen dus op particulier terrein,dus dat is niet zo makkelijk,maar je kan rode nummerplaten halen bij zullassungstelle kost ongeveer 20pleuro .het makkelijkste is natuurlijk dat de verkoper dat eventjes voor je haalt(na afspraak),en dan mag je overal rijden :] .dus probeer dat toch met hem te verhandelen het is denk ik goedkoper dat uit te probeeren als dat je een motor koopt zonder proefrit. :? groetjes krijn ps ik woon in duitsland
 
hoiii misschien kan ik het je uitleggen *D abgemeldet is dat er geen kenteken meer opzit en dus ook niet meer verzekerd is en geen belasting meer voor is betaald!!!! daarom mag je er dan niet mee rijden '( alleen dus op particulier terrein,dus dat is niet zo makkelijk,maar je kan rode nummerplaten halen bij zullassungstelle kost ongeveer 20pleuro .het makkelijkste is natuurlijk dat de verkoper dat eventjes voor je haalt(na afspraak),en dan mag je overal rijden :] .dus probeer dat toch met hem te verhandelen het is denk ik goedkoper dat uit te probeeren als dat je een motor koopt zonder proefrit. :? groetjes krijn ps ik woon in duitsland

is misschien wel optie, ga in ieder geval (als t door gaat) zondag heen. eerst dus maar even oordeel proberen te vellen op t oog en met het ritje door de straat, als ik daar op afknapt dan is proefrit alsnog niet nodig,

Als ik serieus interesse heb dan laat ik misschien wel zo'n rooie plaat regelen door verkoper voor volgend weekend ofzo,

iemand nog suggesties waar specifiek op te letten bij 2000 R6 ???? ( heb al motor checklist voor dummy's,dus bedoel specifieke dingen )
 
Pfff doe niet zo moeilijk ;)

Heb m'n fiets gekocht zonder hem eerst te zien }) dom? misschien...maar over het algemeen kan je een duitser veeel eerder vertrouwen dan een nederlander!!

Ik koop veel onderdelen in duistland, maak eerst geld over en vervolgens komen de produkten evenlater per post aan!! bij geen enkele ned. durf ik dat te doen O-)

Enniewee, mijn fiets heb ik dus ook voor een zacht prijsje, dan moet je die marge gewoon nemen als risico!!

en inderdaad, gewoon kijken naar kleurverschillen, of de naden evenwijdig lopen, loopt de motor mooi rond, laat hem een paar minuten stationair draaien geef dan ff vol gas...bij een rookpluim, verbruikt deze olie..etc,. en visa versa..
Maar als je a-techn. bent, zal je daar ook geen oog voor hebben..dus waar praten we over!

Mijn advies is: neem iemand mee die er weldegelijk oog voor heeft....en over het algemeen zien de duitse auto's en motoren er velen malen mooier uit en veel goedkoper, dan hier in nederland............Hier zijn ze veeal af geragd, afgetrapt en vragen extreem hoge bedragen :}

Saluut'
Suc6 met -al dan niet- de koop van je R6!!
:] safe


Owww volgens mij is dit al een oud prikkie....
 
Proefrit?

Bedenk maar eens het volgende; als JIJ je motor wilt verkopen en de proefritrijder gaat onderuit met je fiets, dan ben JIJ de lul!! Je kan hem namelijk NIET aansprakelijk stellen hiervoor!

Nope, de proefritrijdes is aansprakelijk. Er is een stilzwijgende overeenkomst dat alles wat je leent, je in dezelfde staat terugbrengt. Als het niet mogelijk is om het in dezelfde staat terug te brengen, dan moet je een schadevergoeding betalen.
Het enige tricky part is bewijzen dat die proefrijder met de motor gevallen is...
En je moet er natuurlijk voor naar het gerecht, wat ook niet leuk is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan