Proefrit schade gemaakt

23 mei 2020
44
29
Dag allemaal,
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs gehaald en een soort van proefrit gemaakt.
Je kan het al raden van de titel. Ik heb een schuiver gemaakt tijdens de proefrit.
Nou heb ik een proefrit gedaan bij een bedrijf nou krijg ik te horen dat ik of 1) de reparatiekosten betaal (€1000) of 2) de motor overneem.
Maar zij zijn RDW erkend en ze zeggen op hun website dat ze voor proefritten zijn verzekerd. Maar ze zeggen dat de motor alleen maar WA (standaard) is verzekerd.

Nou heeft iemand me een linkje doorgestuurd waarin staat dat meeste bedrijven voor dit soort schade wel zijn verzekerd. Schade veroorzaakt tijdens proefrit bedoel ik dan.

Is er iemand die net als mij met zoveel pech is begonnen en die misschien me wat kan helpen? Smh

Edit: ik ben wel zo dom geweest om niet te vragen naar voorwaarden en heb ook niks ondertekend vooraf mijn proefrit noch heeft het bedrijf me iets van papierwerk gegeven. Dit is ook wel de eerste keer dat ik in mijn leven zo'n aankoop ging doen moet ik wel melden
 
Laatst bewerkt:
Niet zelf meegemaakt, wel erbij geweest dat het iemand anders overkwam: slopen is kopen, of schade / eigen risico betalen. Een motor moet WA verzekert zijn, en veel meer dan dat zal het in de meeste gevallen niet zijn, want onbetaalbaar. En zelfs als er een verzekering is voor dergelijke schades, dan nog zal er een flink eigen risico zijn, waar je als proefrijder dus voor opdraait. Per saldo gelden de voorwaarden die de aanbieder hanteert wanneer deze een motor mee geeft voor een proefrit, dus het kan nooit kwaad om het proefritformulier even te lezen, of (als dat formulier er niet is) even naar de voorwaarden te informeren voordat je aan de proefrit begint.

Vervelende situatie, hopelijk heb je er zelf geen verwondingen aan over gehouden.
 
Laatst bewerkt:
Niet zelf meegemaakt, wel erbij geweest dat het iemand anders overkwam: slopen is kopen, meestal. Een motor moet WA verzekert zijn, en veel meer dan dat zal het in de meeste gevallen niet zijn, want onbetaalbaar. En zelfs als er een verzekering is voor dergelijke schades, dan nog zal er een flink eigen risico zijn, waar je als prof rijder dus voor op draait. Per saldo gelden de voorwaarden die de aanbieder hanteert wanneer deze een motor mee geeft voor een proefrit, dus het kan nooit kwaad om daar naar te informeren voordat je aan de proefrit begint.
Voor mij was dit mijn eerste keer dat ik zo'n grote aankoop ging doen ofja eigenlijk het proefrijden van een motorvoertuig. Dus ik bedacht me niet eens dat ik papierwerk vooraf had moeten ondertekenen.
Meteen een dure les.
 
Voor mij was dit mijn eerste keer dat ik zo'n grote aankoop ging doen ofja eigenlijk het proefrijden van een motorvoertuig. Dus ik bedacht me niet eens dat ik papierwerk vooraf had moeten ondertekenen.
Meteen een dure les.
Daar zal het wel op neer komen, vrees ik, helaas.

Wat je nog zou kunnen doen, vooropgesteld dat de motor beviel, is overleggen wat schadeherstel i.g.v. aankoop kost, of zelf even rondkijken wat er qua onderdelen (al dan niet tweedehands) te koop is: je zult vast wel een idee hebben van wat er stuk is. Als het een beetje een fatsoenlijke tent is, dan kunnen ze daar vaak wel een beetje bij helpen, of je knapt het ding zelf op, als je handig bent. Een schadebedrag van €1000 klinkt o.b.v. gangbare onderdelenprijzen en uurloon niet alsof er reusachtig veel schade is, of was dat het eigen risico?

Om wat voor motor gaat het eigenlijk?
 
Een vergelijkbaar geval heb ik ‘n paar jaar geleden ook aan de hand gehad.
Slippertje gemaakt op een nieuwe DL650 V-Strom.
Alleen cosmetische schade aan de motor.
Uitlaat, stepje, stuur, hendeltje, crashpads waren goed voor €995,- eigen risico.
Mij werd toen ook voorgesteld om ‘m te kopen en zelf te beoordelen óf en hoe ik de schade zou herstellen.
Het is wat je zelf al concludeerde: duur leergeld.
 
Schade bij proefrit - ANWB. Weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt, anders zou je daar nog kunnen controleren wat de mogelijkheden zijn, maar zoals het er naar uitziet weinig kans. Persoonlijk vind ik dat een bedrijf deze voorwaarden duidelijk moet maken voor de proefrit, maar bedenk me net dat ik bij de proefritten die ik bij bedrijven heb gedaan ook nooit papierwerk of voorwaarden onder ogen heb gehad.
Succes met de afhandeling.
 
Edit: Nou ja, dat dus 👆

Heb je iets getekend voor de proefrit?

Bij de zaken waar ik een proefrit gemaakt heb, moest ik altijd een overeenkomst tekenen waar onder meer een eigen risico genoemd werd (meestal 1000 euro). Ook het tijdstip en de duur werd vermeld, zodat eventuele bekeuringen ook konden worden doorgestuurd.
 
Hebben ze ook niet een kopie van je rijbewijs gemaakt? Kan me niet voorstellen dat een bedrijf zo maar iemand laat rijden zonder iets van diegene te weten.

Verder vind ik dat je ook eigen verantwoordelijkheid hebt, heb nu het gevoel dat je niks wilt terwijl jij schade veroorzaakt aan bezit van een ander.
 
Daar zal het wel op neer komen, vrees ik, helaas.

Wat je nog zou kunnen doen, vooropgesteld dat de motor beviel, is overleggen wat schadeherstel i.g.v. aankoop kost, of zelf even rondkijken wat er qua onderdelen (al dan niet tweedehands) te koop is: je zult vast wel een idee hebben van wat er stuk is. Als het een beetje een fatsoenlijke tent is, dan kunnen ze daar vaak wel een beetje bij helpen, of je knapt het ding zelf op, als je handig bent. Een schadebedrag van €1000 klinkt o.b.v. gangbare onderdelenprijzen en uurloon niet alsof er reusachtig veel schade is, of was dat het eigen risico?
Het was een slipper (verloor grip met achterwiel) op lage snelheid het was ook niet super hard maar hard genoeg om hem te voelen fysiek en financieel.

Om wat voor motor gaat het eigenlijk?
Yamaha fzs600
 
Laatst bewerkt:
Niks getekend, niks vooraf geïnformeerd, wie zegt dat jij hebt gereden en waar staat dat? Kijk dat is natuurlijk wel het andere uiterste en asociaal als je het zo zou spelen.
Normaliter heb je gewoon een eigen risico met proefritten wat op de getekende voorwaarden staat.
Dit dus, handelaar kan je sowieso iets laten tekenen of voorwaarden overhandigen of iig vragen of je op de hoogte bent van hun voorwaarden...

Ik zou je rechtsbijstand inschakelen, jij bent in gebreke gebleven maar de verkoper ook.
 
Niks getekend, niks vooraf geïnformeerd, wie zegt dat jij hebt gereden en waar staat dat? Kijk dat is natuurlijk wel het andere uiterste en asociaal als je het zo zou spelen.
Normaliter heb je gewoon een eigen risico met proefritten wat op de getekende voorwaarden staat.

Edit: Nou ja, dat dus 👆

Heb je iets getekend voor de proefrit?

Bij de zaken waar ik een proefrit gemaakt heb, moest ik altijd een overeenkomst tekenen waar onder meer een eigen risico genoemd werd (meestal 1000 euro). Ook het tijdstip en de duur werd vermeld, zodat eventuele bekeuringen ook konden worden doorgestuurd.
Ik heb niks vooraf ondertekend.
Maar zouden jullie zeggen dat het meestal een eigen risico van €1000 heel normaal is?
Hebben ze ook niet een kopie van je rijbewijs gemaakt? Kan me niet voorstellen dat een bedrijf zo maar iemand laat rijden zonder iets van diegene te weten.

Verder vind ik dat je ook eigen verantwoordelijkheid hebt, heb nu het gevoel dat je niks wilt terwijl jij schade veroorzaakt aan bezit van een ander.
Ze hebben geen kopie van mijn rijbewijs gemaakt
 
Gewoon schuiven met oe mars, betalen dus.
Wat al eerder gevraagd werd, wat voor motor gaat het om?
 
Hebben ze ook niet een kopie van je rijbewijs gemaakt? Kan me niet voorstellen dat een bedrijf zo maar iemand laat rijden zonder iets van diegene te weten.

Verder vind ik dat je ook eigen verantwoordelijkheid hebt, heb nu het gevoel dat je niks wilt terwijl jij schade veroorzaakt aan bezit van een ander.

Zo is dat wat wil je nu met dit topic precies bereiken? Dat je onderuit de schade kan komen? Linksom of rechtsom de betreffende handelaar heeft schade, jij hebt het gedaan en dan moet je even op de blaren zitten. Das zuur maar is niet anders. €1000.- eigen risico is vrij normaal ja.

Hoe zou je het vinden als je je motor weggebracht had voor een beurt. De monteur die gaat even stukje proefrijden en die gaat op zijn plaat en zegt tegen jou ja jammer we hebben niks getekend maar de grote beurt is klaar. Schade is voor jou.
 
Voor een FZS600 die voor 1500-2000? euro te koop staat zou ik zeker geen 1000 euro kosten gaan betalen, en het daarmee afkopen. Persoonlijk zou ik hem dan gewoon kopen, kijken of de schade je tegenstaat, en indien nodig oplappen. Waarschijnlijk kan dat wel voor minder geld als het alleen optische schade is. Wat is de schade eigenlijk exact? standaard spiegeltje, stepje, en wat plastic kosten de wereld niet meer voor oudere modellen, en vaak 2e hands goed te verkrijgen.
 
Hoe zou je het vinden als je je motor weggebracht had voor een beurt. De monteur die gaat even stukje proefrijden en die gaat op zijn plaat en zegt tegen jou ja jammer we hebben niks getekend maar de grote beurt is klaar. Schade is voor jou.
Dit heb ik dan weer wel meegemaakt (weliswaar met de auto), en idd, dat is niet leuk.
 
Laatst bewerkt:
Voor een FZS600 die voor 1500-2000? euro te koop staat zou ik zeker geen 1000 euro kosten gaan betalen, en het daarmee afkopen. Persoonlijk zou ik hem dan gewoon kopen, kijken of de schade je tegenstaat, en indien nodig oplappen. Waarschijnlijk kan dat wel voor minder geld als het alleen optische schade is. Wat is de schade eigenlijk exact? standaard spiegeltje, stepje, en wat plastic kosten de wereld niet meer voor oudere modellen, en vaak 2e hands goed te verkrijgen.
Ik heb het eigenlijk al betaald maar ik vind de geschatte kosten eigenlijk gewoon erg hoog (omdat ik onervaren ben nog) voor wat ze zelf gaan repareren. Ik heb eens lak schade gemaakt bij een auto dat koste ongeveer €500 met een stukje uitdeuken dat was ook niet leuk maar wel schappelijk.

Schade: kuipje, onderkuipje, stepje, koelvloeistof lek, koppelarmpje los, knipperlichtje scheef

Maar nee, ik ga hem niet kopen omdat ik hem niet fijn vind zitten vergeleken met mijn lesmotor een MT-07.
 
Ik heb het eigenlijk al betaald maar ik vind de geschatte kosten eigenlijk gewoon erg hoog (omdat ik onervaren ben nog) voor wat ze zelf gaan repareren. Ik heb eens lak schade gemaakt bij een auto dat koste ongeveer €500 met een stukje uitdeuken dat was ook niet leuk maar wel schappelijk.

Schade: kuipje, onderkuipje, stepje, koelvloeistof lek, koppelarmpje los, knipperlichtje scheef

Maar nee, ik ga hem niet kopen omdat ik hem niet fijn vind zitten vergeleken met mijn lesmotor een MT-07.
Ja, dat kan je maar zo €1000 euro kosten als je het niet zelf doet. Maar ik zie dat je het eigenlijk al hebt afgehandeld; je hebt inmiddels betaald en gaat hem niet kopen omdat 'ie niet bevalt. Zuur van je centen, maar je hebt er wel van geleerd, en dat is op de lange termijn ook heel veel waard.
 
Ervaringsdeskundige hier.

Ging een half jaartje geleden onderuit op een nagelnieuwe MT-10 tijdens een proefrit. 9000 euro schade. Heb het eigen risico van 2250 gelapt en ben het zo snel mogelijk vergeten.
Dat je niks hebt ondertekend is wel vreemd...

Tjonge 9k schade. Zat het ding zo in elkaar of zit je daar zo aan? Zelf ok?
 
Ja, dat kan je maar zo €1000 euro kosten als je het niet zelf doet. Maar ik zie dat je het eigenlijk al hebt afgehandeld; je hebt inmiddels betaald en gaat hem niet kopen omdat 'ie niet bevalt. Zuur van je centen, maar je hebt er wel van geleerd, en dat is op de lange termijn ook heel veel waard.
Zoals ik en anderen hebben gezegd een 'dure les ' :N
 
Ervaringsdeskundige hier.

Ging een half jaartje geleden onderuit op een nagelnieuwe MT-10 tijdens een proefrit. 9000 euro schade. Heb het eigen risico van 2250 gelapt en ben het zo snel mogelijk vergeten.
Dat je niks hebt ondertekend is wel vreemd...
Zo ja, was je op hoge snelheid tegen een muur geknald?
 
Terug
Bovenaan Onderaan