Proefrit schade gemaakt

Ik heb het eigenlijk al betaald maar ik vind de geschatte kosten eigenlijk gewoon erg hoog (omdat ik onervaren ben nog) voor wat ze zelf gaan repareren. Ik heb eens lak schade gemaakt bij een auto dat koste ongeveer €500 met een stukje uitdeuken dat was ook niet leuk maar wel schappelijk.

Schade: kuipje, onderkuipje, stepje, koelvloeistof lek, koppelarmpje los, knipperlichtje scheef

Maar nee, ik ga hem niet kopen omdat ik hem niet fijn vind zitten vergeleken met mijn lesmotor een MT-07.
Edit: het leergeld is al betaald zie ik, onderstaande niet meer van toepassing :). Balen, en nu niets meer aan te doen.

Ondanks dat je hem zelf niets vind, zou ik er toch goed over nadenken of je zomaar 1000 euro "weg gooit" ipv 1500-2000 (wat was de vraagprijs van de fiets?) op tafel legt, de fiets opknapt en zelf verkoopt. Zou je zomaar een paar honderd euro kunnen schelen, maar vergt wel energie en tijd natuurlijk. Schade lijkt me niet onoverkomelijk als ik het zo lees, maar dat is moeilijk oordelen vanaf een laptop :).
 
Maar zouden jullie zeggen dat het meestal een eigen risico van €1000 heel normaal is?
Dat is vrij normaal ja, hoger komt ook wel voor. Maar een FZS600 is een oude motor, die wss voor een dergelijk bedrag is ingekocht, en niemand gaat me wijsmaken dat de handelaar een geringe valschade daadwerkelijk gaat claimen bij de verzekeraar (want als die handelaar maar vaak genoeg claimed, dan is de premie al snel onbetaalbaar en/of keert de verzekeraar domweg niet meer uit). Die schade wordt wss gewoon opgelapt met tweedehands onderdelen, maar dat kost natuurlijk even goed geld, en tijd.

De keuze is aan jou: kopen en opknappen, kopen zonder op te knappen, of schade vergoeden. Helaas veroorzaakte jij de schade en bent dus overgeleverd aan de goodwill van de handelaar; je zit niet echt in de positie om te gaan bediscussiëren of de schade ook echt €1000 is, of dat het ook voor minder opgelapt zou kunnen worden.
Ontkennen dat jij het was kun je natuurlijk proberen, vind ik persoonlijk nogal asociaal, en je kunt niet overzien wat je dan te wachten staat. Je maakt er in elk geval geen vrienden mee, verwacht ik zo, dus dat zou ik niet doen.

edit: zie dat je een al afgehandeld hebt, netjes. Dure les, dat wel, jammer.
 
Ik heb het eigenlijk al betaald maar ik vind de geschatte kosten eigenlijk gewoon erg hoog (omdat ik onervaren ben nog) voor wat ze zelf gaan repareren. Ik heb eens lak schade gemaakt bij een auto dat koste ongeveer €500 met een stukje uitdeuken dat was ook niet leuk maar wel schappelijk.

Schade: kuipje, onderkuipje, stepje, koelvloeistof lek, koppelarmpje los, knipperlichtje scheef

Maar nee, ik ga hem niet kopen omdat ik hem niet fijn vind zitten vergeleken met mijn lesmotor een MT-07.
Goed dat je al betaald hebt :t . Het is wat het is, jij maakt schade, zijn de kosten ook voor jou. Dat hoort nou eenmaal in een normale maatschappij. Heb overigens ook niet het idee dat je er onderuit wilde komen via dit topic.

Als je verhaal helemaal klopt, vind ik dat de dealer ook een fout gemaakt heeft. Een eigen risico heb je altijd (ook als je gaat huren), maar daar moeten ze je wel op wijzen. Vind het daarom heel apart dat ze niets gezegd hebben en je niets hebben laten tekenen. En zelf geen kopie van je rijbewijs, bizar. Als je kwaad in de zin had, had je dit motor ook bij de grens kunnen afleveren ...

Maar goed, je hebt betaald, keurig, zaak afgedaan :). Nu opnieuw sparen en zoeken naar de juiste motor :Y.
 
Tjonge 9k schade. Zat het ding zo in elkaar of zit je daar zo aan? Zelf ok?
Nieuwe bandjes, achterwiel schoof weg, motor klaptte tegen de straat schoof een stuk door, klaptte tegen een stoeprand over naar de andere kant.

Olie lek, frame beschadigd, rearsets beschadigd, kappen beschadigd, stuur krom, velg krom, zadel kapot, uitlaat beschadigd enz. Loopt snel in de papieren.

Heb er zelf niks aan over gehouden.
 
Ik heb het eigenlijk al betaald maar ik vind de geschatte kosten eigenlijk gewoon erg hoog (omdat ik onervaren ben nog) voor wat ze zelf gaan repareren. Ik heb eens lak schade gemaakt bij een auto dat koste ongeveer €500 met een stukje uitdeuken dat was ook niet leuk maar wel schappelijk.

Schade: kuipje, onderkuipje, stepje, koelvloeistof lek, koppelarmpje los, knipperlichtje scheef

Maar nee, ik ga hem niet kopen omdat ik hem niet fijn vind zitten vergeleken met mijn lesmotor een MT-07.

Je hebt niks getekend, geen kopie id/rijbewijs, de voorwaarden onbekend en toch meteen de volle mep betaald? M.i. te makkelijk gedaan, hebben ze überhaupt wel dergelijke voorwaarden opgesteld? Want je vraagt je hier af of 1k normaal is. Heb je dit ergens terug gelezen ofwel heb je achteraf de voorwaarden wel ontvangen?

Mocht je rechtsbijstand hebben zou ik deze zeker inschakelen. Het komt bij mij namelijk zo over dat het bedrijf misbruik heeft gemaakt van je onwetendheid..

Hoeveel kostte de fiets eigenlijk?
 
Ervaringsdeskundige hier;

Met mijn huidige 748 (eerste motor) voor aanvang proefrit vanalles getekend. Eigen risico was 1500,-. 200 meter van de motorzaak ligt een rotonde, en door mij nog steeds onbekende rede lag ik plat op mijn buik en de motor 5 meter verderop.

Nu had ik gelukkig een bevriende specialist bij, die meteen al zag dat het voor minder dan 1000,- gefixed kon worden. Motor met schade voor de originele prijs gekocht en in eigen beheer laten maken. Alleen deze winter nog mijn zijkuip retoucheren. En blij als een pauw met 7 lullen met mn Duc 🥰
 
Ervaringsdeskundige hier.

Ging een half jaartje geleden onderuit op een nagelnieuwe MT-10 tijdens een proefrit. 9000 euro schade. Heb het eigen risico van 2250 gelapt en ben het zo snel mogelijk vergeten.
Dat je niks hebt ondertekend is wel vreemd...

Oef! pics? :p
 
Bijna ervaringsdeskundige.
Ooit een proefrit gemaakt op een vfr750f. Was mijn eerste echte motor en ik had totaal geen ervaring. Alles ondertekend en noem maar op, bij de eerste bocht schoof mijn achterwiel al weg wegens veel te lage bandenspanning. Fiets stond dus gewoon niet veilig bedrijfsklaar ondanks dat de proefrit van te voren was aangevraagd (fiets moest klaargemaakt worden vd proefrit..) . Ik had geen ervaring en had zeker kunnen vallen en dan was mijn eigen risico ook 1000 euro. De veel te lage bandenspanning werd opgemerkt door de dealer, ikzelf merkte dat niet op door te weinig ervaring en kennis van motorfietsen...
Proefrijden doe ik niet graag, en zeker niet op de duurdere motorfietsen van vrienden.

Dit was mijn (mbt dit topic) inhoudsloze bijdrage.
 
Velen vragen er naar:

Motor: Yamaha fzs600

€:2290


Zou ik nog proberen om wat van mijn geld terug te krijgen?
 
Bijna ervaringsdeskundige.
Ooit een proefrit gemaakt op een vfr750f. Was mijn eerste echte motor en ik had totaal geen ervaring. Alles ondertekend en noem maar op, bij de eerste bocht schoof mijn achterwiel al weg wegens veel te lage bandenspanning. Fiets stond dus gewoon niet veilig bedrijfsklaar ondanks dat de proefrit van te voren was aangevraagd (fiets moest klaargemaakt worden vd proefrit..) . Ik had geen ervaring en had zeker kunnen vallen en dan was mijn eigen risico ook 1000 euro. De veel te lage bandenspanning werd opgemerkt door de dealer, ikzelf merkte dat niet op door te weinig ervaring en kennis van motorfietsen...
Proefrijden doe ik niet graag, en zeker niet op de duurdere motorfietsen van vrienden.

Dit was mijn (mbt dit topic) inhoudsloze bijdrage.
Alle ervaringsdeskundigen zijn welkom. Al concentreren we op het negatieven van motorrijden, dat een ongeluk al in een heel kleine hoekje zit, dat dit misschien leerzaam is voor andere beginners die nog moeten beginnen met lessen en proefrijden.

Dus mensen altijd iets van papieren ondertekenen en niet zoals mij dom door het leven gaan 🤣
 
Ervaringsdeskundige hier;

Met mijn huidige 748 (eerste motor) voor aanvang proefrit vanalles getekend. Eigen risico was 1500,-. 200 meter van de motorzaak ligt een rotonde, en door mij nog steeds onbekende rede lag ik plat op mijn buik en de motor 5 meter verderop.

Nu had ik gelukkig een bevriende specialist bij, die meteen al zag dat het voor minder dan 1000,- gefixed kon worden. Motor met schade voor de originele prijs gekocht en in eigen beheer laten maken. Alleen deze winter nog mijn zijkuip retoucheren. En blij als een pauw met 7 lullen met mn Duc 🥰
Ik ging ook plat op de rotonde... Rotondes haten ons! 🤪
 
Dat eigen risico is tamelijk variabel, en zou alleen al daarom altijd van te voren duidelijk gecommuniceerd moeten worden.
Ik zie dat ook bij huurmotoren, bedragen tot 2500,- die dan weer afgekocht kunnen worden met een of twee tientjes naar 1000 of 500 of zelfs nul.
 
Alle ervaringsdeskundigen zijn welkom. Al concentreren we op het negatieven van motorrijden, dat een ongeluk al in een heel kleine hoekje zit, dat dit misschien leerzaam is voor andere beginners die nog moeten beginnen met lessen en proefrijden.

Dus mensen altijd iets van papieren ondertekenen en niet zoals mij dom door het leven gaan 🤣
Gelukkig geen ervaringsdeskudige (niet tijdens proefritten :+), maar dom ben je niet. Het was allemaal wat duidelijker geweest als het vooraf op papier had gestaan, maar waarschijnlijk had het niet heel veel veranderd aan de uitkomst. Je hebt schade gemaakt en daar ben je verantwoordelijk voor. Die verantwoordelijkheid heb je ook genomen en dan weet je dus hoe hoog het leergeld is. Had dat goedkoper gekund? Vast wel, maar je moet maar zin hebben om onderdelen te gaan zoeken, de motor op te knappen en die motor weer te verkopen...
 
Doe er nog 1190 bij en neem de motor mee naar huis en knap hem op.

Heb je deze winter mooi tijd voor :)
Helaas ben ik niet zo technisch ingesteld. Anders had ik het misschien wel gedaan.
Maar ik vond hem niet fijn omdat ik zo ver naar voren moest leunen plus het zat als een sportmotor met de knieën omhoog. Kan je zo iets aanpassen de zithouding? Ik bedoel dan het stuur en de pedalen zodat je meer rechtop zit?

Maar het liefst ene dat als de MT-07 zit
 
Velen vragen er naar:

Motor: Yamaha fzs600

€:2290


Zou ik nog proberen om wat van mijn geld terug te krijgen?
Ja.. zou er (zoals aantal keren gemeld) wel naar laten kijken door rechtsbijstand áls je die hebt.
Dat je hebt betaald is heel netjes (onder het mom: brokken is dokken) maar die 1000€ hanteren ze ook vaak bij demoritjes op splinternieuwe motoren.
1000€ op een 2600€ motor is A idioot hoog en B had vooraf gemeld moeten worden (je had iets moeten tekenen).
Nu lappen ze ‘m op voor 300/400€ en hebben ze de 1e 600€ alweer verdiend en staat ie waarschijnlijk alsnog weer voor 2600€ te koop.. niet echt netjes van ze.

dus als je kan aantonen niets getekend te hebben, ook achteraf niet iets van een formulier gehad te hebben waar die 1000€ opstaat, zou ik zeker eens navragen 😉
 
Helaas ben ik niet zo technisch ingesteld. Anders had ik het misschien wel gedaan.
Maar ik vond hem niet fijn omdat ik zo ver naar voren moest leunen plus het zat als een sportmotor met de knieën omhoog. Kan je zo iets aanpassen de zithouding? Ik bedoel dan het stuur en de pedalen zodat je meer rechtop zit?

Maar het liefst ene dat als de MT-07 zit
Vreemd, een FZS is een (sport) toerfiets. Tenzij je op een goldwing plaats wil gaan nemen zal je niet veel rechter gaan zitten lijkt me. Stuur is gewoon aan te passen, pedalen ken ik alleen voorbeelden waarbij je andere rearsets er op zet. Dit word echter vaker gebruikt om sportiever te zitten (racer) dan rechter. Ben je toevallig >1.90 of zo dat je zelfs op een fzs opgevouwen zit? Een mt07 is een kleinere/krappere fiets naar mijn idee dan een fzs.
 
Vreemd, een FZS is een (sport) toerfiets. Tenzij je op een goldwing plaats wil gaan nemen zal je niet veel rechter gaan zitten lijkt me. Stuur is gewoon aan te passen, pedalen ken ik alleen voorbeelden waarbij je andere rearsets er op zet. Dit word echter vaker gebruikt om sportiever te zitten (racer) dan rechter. Ben je toevallig >1.90 of zo dat je zelfs op een fzs opgevouwen zit? Een mt07 is een kleinere/krappere fiets naar mijn idee dan een fzs.
neen, ik ben best klein/normaal 1,70.
Maar de MT-07 zat een stuk rechterop en comfortabeler naar mijn mening
 
Ja.. zou er (zoals aantal keren gemeld) wel naar laten kijken door rechtsbijstand áls je die hebt.
Dat je hebt betaald is heel netjes (onder het mom: brokken is dokken) maar die 1000€ hanteren ze ook vaak bij demoritjes op splinternieuwe motoren.
1000€ op een 2600€ motor is A idioot hoog en B had vooraf gemeld moeten worden (je had iets moeten tekenen).
Nu lappen ze ‘m op voor 300/400€ en hebben ze de 1e 600€ alweer verdiend en staat ie waarschijnlijk alsnog weer voor 2600€ te koop.. niet echt netjes van ze.

dus als je kan aantonen niets getekend te hebben, ook achteraf niet iets van een formulier gehad te hebben waar die 1000€ opstaat, zou ik zeker eens navragen 😉
Professioneel schadeherstel voor een nieuwe of ouwe motor scheelt weinig qua kosten, een oude motor is alleen eerder total loss. Als je het zelf doet ga je waarschijnlijk op zoek naar gestolen gebruikte onderdelen, wat de kosten natuurlijk kan drukken. Aan de andere kant zijn sommige onderdelen bij oudere motoren simpelweg onvindbaar, nieuw of gebruikt.
 
een fazer is al een hele comfortabele fiets, zelf één gekocht voor 1200,- voor woon/werk. Ik heb ook weleens op een mt-07 gezeten maar die zitten niet heel veel anders. Misschien kan je kijken naar de Tracer 700? wel een veel nieuwere fiets maar dat is de tour versie van de mt-07
 
Helaas ben ik niet zo technisch ingesteld. Anders had ik het misschien wel gedaan.
Maar ik vond hem niet fijn omdat ik zo ver naar voren moest leunen plus het zat als een sportmotor met de knieën omhoog. Kan je zo iets aanpassen de zithouding? Ik bedoel dan het stuur en de pedalen zodat je meer rechtop zit?

Maar het liefst ene dat als de MT-07 zit
Alles is aan te passen maar als ik het zo lees hoef je die Fazer inderdaad niet over te nemen ook al is het qua prijs "aantrekkelijk".
Je zit er niet lekker op en zo makkelijk is het niet om particulier een tweedehands motor te verkopen in het (sorry) lagere prijssegment. Zelf vind ik er in elk geval geen donder aan.

Om je zithouding te bepalen met je eigen lengte op een motor is dit een geniale website: Motorcycle Ergonomics

En wat ik verder nog zeggen wil: wat kl*t# om zo je motor carriere te beginnen. Het is toch iets wat vooral voor de leuk is. Ik vind dat je er op een heel volwassen manier mee omgaat.

Professioneel schadeherstel voor een nieuwe of ouwe motor scheelt weinig qua kosten, een oude motor is alleen eerder total loss. Als je het zelf doet ga je waarschijnlijk op zoek naar gestolen gebruikte onderdelen, wat de kosten natuurlijk kan drukken. Aan de andere kant zijn sommige onderdelen bij oudere motoren simpelweg onvindbaar, nieuw of gebruikt.
Precies. En de onderdelen die als eerste beschadigen bij een valpartij zijn natuurlijk ook als eerste 'op'. Kuipwerk is sowieso duur.
 
Bijna ervaringsdeskundige.
Ooit een proefrit gemaakt op een vfr750f. Was mijn eerste echte motor en ik had totaal geen ervaring. Alles ondertekend en noem maar op, bij de eerste bocht schoof mijn achterwiel al weg wegens veel te lage bandenspanning. Fiets stond dus gewoon niet veilig bedrijfsklaar ondanks dat de proefrit van te voren was aangevraagd (fiets moest klaargemaakt worden vd proefrit..) . Ik had geen ervaring en had zeker kunnen vallen en dan was mijn eigen risico ook 1000 euro. De veel te lage bandenspanning werd opgemerkt door de dealer, ikzelf merkte dat niet op door te weinig ervaring en kennis van motorfietsen...
Proefrijden doe ik niet graag, en zeker niet op de duurdere motorfietsen van vrienden.

Dit was mijn (mbt dit topic) inhoudsloze bijdrage.
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan