Proefrit schade gemaakt

Dat je de schade maar er betalen die je gemaakt hebt is nu wel duidelijk. Dat die schade aan een 20jaar oude fiets 1000 euro is, is hoogst onwaarschijnlijk. Met 300 euro was het ruim betaald. Dat je op een fiets van 20 jaar oud voor 2250 euro gaat proefrijden en verwacht dat ie net zoals een mt07 zit en rijdt vind ik ook erg naïef. Als ouwe sok mag ik ook zeggen dat ik het wel erg verwend vind klinken. Net als die stumperds laatst uit kopen zonder kopen die zelf niks konden met twee linker handen en ook geen goed hadden maar wel liepen te zeiken dat de zolder niet gedaan was.
Daarbuiten rijdt een fzs600 gewoon goed, zit niet heel opgevouwen en is een prima fiets om op te leren rijden. Daarbij ga je op een nieuwere fiets echt huilen met schade en voor een fazer zijn voldoende onderdelen te vinden om het goedkoop op te lappen. Koop die fiets alsnog ( met 1000 euro korting), lap hem op een rij er 50k op. Daarna koop je je droom fiets.
 
Eigenlijk wel
Of anders
Alstublieft....

Dank u, maar ik bedoelde een technische schade in het motorblok zelf. Heeft ook de nodige consequenties financieel namelijk..


Maar die uitspraak. Best lullig als je voor de lol een proefrit gaat maken je vervolgens 8k mag aftikken verspreid over heel wat jaren omdat je in de bijstand zit.

Vind overigens dat bij professionele verkopers het risico bij een proefrit afgekocht moet kunnen worden tot een aanvaardbaar niveau tegen betaling.

En ook best bizar dat dat in het geval van de rechtszaak niet mogelijk was en de dekking slechts WA betrof.
Stel je rijdt een motor in de prak tijdens de proefrit en je denkt dat er iets mis mee is, hoe pak je dat aan? Een verzoek doen om onderzoek te laten verrichten terwijl dat ding alweer terug in handen van de verkoper is dan niet echt handig. Die zou dan met het bewijsmateriaal kunnen rotzooien. In beslag laten nemen door de politie? Mag dat en doen die dat uberhaupt wel? Ik ben geen jurist (for good reason :+) maar als ik dit zo lees kan je iemand de weg op sturen met een verrotte motor, de koper op zijn bek laten gaan, een rekening nasturen en de motor in de shredder proppen zodat er geen bewijslast meer is, zonder consequenties.
Denk op zn minst zwart op wit vragen, zodat ze nooit kunnen ontkennen dat dat nooit gevraagd is. En als er dan geprocedeerd gaat worden en de motorzaak kan daan geen bewijs overleggen, kan dat wellicht in hun nadeel werken.
 
Dat je de schade maar er betalen die je gemaakt hebt is nu wel duidelijk. Dat die schade aan een 20jaar oude fiets 1000 euro is, is hoogst onwaarschijnlijk. Met 300 euro was het ruim betaald. Dat je op een fiets van 20 jaar oud voor 2250 euro gaat proefrijden en verwacht dat ie net zoals een mt07 zit en rijdt vind ik ook erg naïef. Als ouwe sok mag ik ook zeggen dat ik het wel erg verwend vind klinken. Net als die stumperds laatst uit kopen zonder kopen die zelf niks konden met twee linker handen en ook geen goed hadden maar wel liepen te zeiken dat de zolder niet gedaan was.
Daarbuiten rijdt een fzs600 gewoon goed, zit niet heel opgevouwen en is een prima fiets om op te leren rijden. Daarbij ga je op een nieuwere fiets echt huilen met schade en voor een fazer zijn voldoende onderdelen te vinden om het goedkoop op te lappen. Koop die fiets alsnog ( met 1000 euro korting), lap hem op een rij er 50k op. Daarna koop je je droom fiets.
Ik weet de schade niet, maar kan mij nog herinneren dat mijn thunderace uit 96 werd omgekegeld. Toen via zijn verzekering het vergoed gekregen, mijn topkuip was gebarsten en onderkuip.
2 de hands was er niks te vinden zonder krassen of in de juiste kleur, dus uiteindelijk nieuw gekocht.
Alleen dat kwam al uit op de 900 euro, en dan reken ik nog geen uurloon voor het uitzoeken van alle spullen.
Dus dat het op 1000 euro komt zou zomaar kunnen, dat iets 2de hands is betekend niet dat de garagist het ook met 2de hands spullen moet fixen.

Als iemand een ongeluk maakt wil je toch ook dat jouw spullen gewoon weer nieuw zijn als dat kan?
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Of anders


Dank u, maar ik bedoelde een technische schade in het motorblok zelf. Heeft ook de nodige consequenties financieel namelijk..


Maar die uitspraak. Best lullig als je voor de lol een proefrit gaat maken je vervolgens 8k mag aftikken verspreid over heel wat jaren omdat je in de bijstand zit.
(...)
Redenering van het hof staat er ook in: Als je een proefrit gaat maken, geef je te kennen dat je van plan / in staat bent het voertuig te kopen. Dus ben je ook in staat een schade aan het voertuig te vergoeden. Proefrijder wist dat hij een bijstandsuikering heeft, maar is wel proef gaan rijden. Dus als je zo mans bent om een motor te lenen van een bedrijf, en daar waarschijnlijk ook nog als een mongool mee gaat rijden, moet je ook zo mans zijn om te dokken.
 
Stel je rijdt een motor in de prak tijdens de proefrit en je denkt dat er iets mis mee is, hoe pak je dat aan? Een verzoek doen om onderzoek te laten verrichten terwijl dat ding alweer terug in handen van de verkoper is dan niet echt handig. Die zou dan met het bewijsmateriaal kunnen rotzooien. In beslag laten nemen door de politie? Mag dat en doen die dat uberhaupt wel? Ik ben geen jurist (for good reason :+) maar als ik dit zo lees kan je iemand de weg op sturen met een verrotte motor, de koper op zijn bek laten gaan, een rekening nasturen en de motor in de shredder proppen zodat er geen bewijslast meer is, zonder consequenties.
TS heeft het er liever niet over, maar deze kant van de zaak hangt al heel lang in de lucht. Hoe kan iemand nou in hemelsnaam ZOMAAR vallen onder de beschreven omstandigheden?
 
Ik weet de schade niet, maar kan mij nog herinneren dat mijn thunderace uit 96 werd omgekegeld. Toen via zijn verzekering het vergoed gekregen, mijn topkuip was gebarsten en onderkuip.
2 de hands was er niks te vinden zonder krassen of in de juiste kleur, dus uiteindelijk nieuw gekocht.
Alleen dat kwam al uit op de 900 euro, en dan reken ik nog geen uurloon voor het uitzoeken van alle spullen.
Dus dat het op 1000 euro komt zou zomaar kunnen, dat iets 2de hands is betekend niet dat de garagist het ook met 2de hands spullen moet fixen.

Als iemand een ongeluk maakt wil je toch ook dat jouw spullen gewoon weer nieuw zijn als dat kan?
Eens. Het hoeft niet perse allemaal nieuw te zijn, maar in tweede hands spul zoeken gaat ook tijd (en risico’s) inzitten. Schades (zeker bij motorfietsen) kunnen gewoon erg snel heel duur worden. De dagwaarde is niet relevant (alleen eerder kans op economisch total loss).

Maar gezien de reacties denk ik dat hier ook mening bijstandtrekkers tussen zitten die gewoon af en toe gratis rondje willen raggen en er vanuit gaan dat de ondernemer daar maar gewoon verzekerd moet zijn, stel je voor dat het hen geld kost.

:+

Zo. Zijn we het nu eindelijk eens dat de bestuurder verantwoordelijk is, en dat de 1000 best zou kunnen maar dat een onafhankelijke expert de enige is die daar exact iets over kan zeggen?
 
Welke motorzaak betreft dit?
Ik begrijp dat je het wilt weten en ik begrijp dat er mensen hier op het forum daar pisnijdig van worden om onbekende redenen ook al heeft het niks met hun te maken.
Maar ik heb me bewust geen naam genoemd omdat als het een juridisch iets zou kunnen worden dat dit misschien wel averechts tegen mij werkt, dat is mijn redenering wat wellicht te ver gezocht is.
 
Als iemand een ongeluk maakt wil je toch ook dat jouw spullen gewoon weer nieuw zijn als dat kan?
Nee absoluut niet. Dit is in verzekeringszaken zelfs verboden. Je mag niet beter worden van een verzekeringsuitkering. Je moet gecompenseerd worden voor de werkelijke schade. Een goed moet in gelijkwaardige staat worden teruggebracht als was voor de schade. Daarom krijg je bij total loss dagwaarde en geen nieuw exemplaar.
Daarbij, een fazer is niet zo zeldzaam en dus prima met 2e hands onderdelen te maken en daarmee dus in vergelijkbare staat terug te brengen. Als de motorzaak het met nieuwe onderdelen wil maken en de fiets daarmee weer te koop aan biedt voor een hogere prijs of suggestie dat ie beter is dan daarvoor is dus oplichting en in dat geval heeft TS recht op teruggave van de meerprijs tov de eerdere prijs. De motorzaak heeft dus de plicht om het met vergelijkbare onderdelen te repareren tenzij dit aantoonbaar niet kan. De zoektocht naar geschikte onderdelen moet wel weer door de veroorzaker betaald worden. Dat zijn immers ook facturabele uren. Dat maakt het in de praktijk niet heel eenvoudig.
 
TS heeft het er liever niet over, maar deze kant van de zaak hangt al heel lang in de lucht. Hoe kan iemand nou in hemelsnaam ZOMAAR vallen onder de beschreven omstandigheden?
Niet kunnen rijden? Of toch minder voorzichtif hebben gereden dan hier omschreven? Of gewoon pech gehad en uit balans geraakt.
zo moeilijk is het niet om een motor neer te leggen....
 
Tja, de schade voor zo'n bedrijf zit hem niet alleen in de onderdelen, maar ook in de tijd die in de fiets gestoken moet worden en die dus niet aan andere bedrijfsactiviteiten besteed kan worden. Wij kunnen prima uren online besteden aan het zoeken naar goedkope onderdelen, voor een motorzaak zijn dat dezelfde uren die ook voor 50/60 euro aan klanten geschreven kunnen worden. Ook is de fiets enige tijd niet verkoopbaar, terwijl en fysiek en financieel wellicht niet meteen ruimte is om dan maar een andere fiets aan het assortiment toe te voegen. Die 1000 euro is zuur, maar echt niet gek denk ik.
 
Dag allemaal,
Ik heb sinds kort mijn rijbewijs gehaald en een soort van proefrit gemaakt.
Je kan het al raden van de titel. Ik heb een schuiver gemaakt tijdens de proefrit.
Nou heb ik een proefrit gedaan bij een bedrijf nou krijg ik te horen dat ik of 1) de reparatiekosten betaal (€1000) of 2) de motor overneem.
Maar zij zijn RDW erkend en ze zeggen op hun website dat ze voor proefritten zijn verzekerd. Maar ze zeggen dat de motor alleen maar WA (standaard) is verzekerd.

Nou heeft iemand me een linkje doorgestuurd waarin staat dat meeste bedrijven voor dit soort schade wel zijn verzekerd. Schade veroorzaakt tijdens proefrit bedoel ik dan.

Is er iemand die net als mij met zoveel pech is begonnen en die misschien me wat kan helpen? Smh

Edit: ik ben wel zo dom geweest om niet te vragen naar voorwaarden en heb ook niks ondertekend vooraf mijn proefrit noch heeft het bedrijf me iets van papierwerk gegeven. Dit is ook wel de eerste keer dat ik in mijn leven zo'n aankoop ging doen moet ik wel melden

Dat jij de schade veroorzaakt hebt en daardoor aansprakelijk bent staat als een paal boven water.

Elke schadezaak kent zijn unieke situatie met bijbehorende voorwaarden.
Stel de dealer is all Risk: dan hoef je alleen het eigen risico te vergoeden aan de dealer, dat is immers het schadebedrag wat hij geleden heeft, ongeacht hoeveelheid schade aan de fiets. Is het WA volledige schadebetaling.

Een gestandaardiseerd formulier voor proefritten die alle dealers gaan gebruiken zou ik wel voorstander van zijn.
Iets met boxjes om aan te vinken of vooraf ingevuld en een handtekening en je bent er al bijna.
- deze motor is all Risk, eigen risico ...
- deze motor is WA, je kunt dag verzekering kopen €7,50
- deze motor is WA, berijder neemt alle risico
- etc.

Helder en snel voor beide partijen
 
Ik begrijp dat je het wilt weten en ik begrijp dat er mensen hier op het forum daar pisnijdig van worden om onbekende redenen ook al heeft het niks met hun te maken.
Maar ik heb me bewust geen naam genoemd omdat als het een juridisch iets zou kunnen worden dat dit misschien wel averechts tegen mij werkt, dat is mijn redenering wat wellicht te ver gezocht is.
Goed dat je die motorzaak hier niet noemt, het was iets tussen jou en die motorzaak.
Sluit het dan nu af, en ga verder, hoop dat je alsnog een leuke motor vindt, en bij je volgende proefrit, doe het rustig aan, vul het proefrit formulier in en vraag hoe de motor verzekerd is en vraag naar het eigenrisico, maar die gegevens staan ook op het formulier, maak ook een foto van het formulier. Succes verder.
 
Ik moest bij MotoPort Leek ook een proefrit formulier ondertekenen. Moest wat zaken invullen en ze maakten een kopie van mijn rijbewijs. Weet het precieze eigen risico bedrag niet meer. Vond het ook volkomen normaal eigenlijk. Zowel voor schade als boetes.

Ik had wel de intentie om de motor te kopen en mocht ook een lange proefrit maken. De verkoper wees me ook op een leuke bochtige route die uiteindelijk weer uitkwam op de snelweg.
Daarna heeft een vriend van me ook nog ff dezelfde proefrit gemaakt op de motor.
Nog ff onderhandeld en de motor daarna gekocht. Wel de kopie van mijn rijbewijs ff terug gevraagd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan