Proefrit SuperDuke en Adventure (geen succes)

Gung-Ho!

Die hard MF'er
17 dec 2003
503
153
Reswek
Recent moest mijn motor (RSV Mille) even terug voor wat afstelwerk en ik wilde het nuttige met het aangename verenigen: een proefritje op wat motoren van andere merken. Bij de dealer hadden ze een aantal KTM's staan en toevallig kreeg ik ook een uitnodiging thuis om daar op te rijden en het was stralend weer.

1e gereden op een Adventure: trapje nodig om er op te klimmen (1,82m), maar het stuurt enorm lekker. Vooral het korte werk. :} Toen even via de snelweg terug naar de dealer. Tjeezus: wat een waardeloos blok (sorry - no offence). -O- Bij 4,500 toeren enorm stampen (onaangenaam) en daarboven was de fut er ook echt snel uit. Ik weet het, het is geen wegracer oid maar dit viel echt tegen. Een TDM die ik eerder heb gehad, reed veel beter.

Beetje teleurgesteld begonnen aan de SuperDuke: zit lekker, breed stuur, licht, sturen als een scheermes. :} Begonnen met de snelweg en dat ging nog enigzins soepel. Daarna binnendoor: tjeezus weer een ellende maar nu een stik zenuwachtig karakter. Tikkie gas: wheely, gas los: helm op het stuur en zo maar door. -O-
Snel weer teruggebracht en weer lekker tuffen op de RSV.

Zonder nou KTM owners voor het hoofd te stoten of in wellus nietus te raken: ben ik wel benieuwd of ik de enige ben die het behoorlijk vond tegenvallen. KTM ziet er echt gaaf uit, stuurt goed maar die blokken komen niet uit de verf. Ik heb al wat twins gehad: Virago :o TDM850, 900 supersport :9~ en 2x een RSV Mille, dus ik ben wel iets gewend.

Oh, ja: eens in de zoveel tijd wil ik weer eens wat anders proberen, vandaar die testritjes.
 
superduke Ruuuuuuuuuuuuuuuulezzzzzzzzzzzzzzzzzz!!

:} :} :} :} :} :} :} :} :}

dat kunnen er meerdere bevestigen.... leuke stuntfiets ! :9~

en smaken verschillen.... ik ben totaal nie onder de indruk van de RSV.... te jan alleman... no offense natuurlijk..

editje: Ex TL1000R owner..
 
Laatst bewerkt:
superduke Ruuuuuuuuuuuuuuuulezzzzzzzzzzzzzzzzzz!!

:} :} :} :} :} :} :} :} :}

dat kunnen er meerdere bevestigen.... leuke stuntfiets ! :9~

en smaken verschillen.... ik ben totaal nie onder de indruk van de RSV.... te jan alleman... no offense natuurlijk..

editje: Ex TL1000R owner..

Eens dat je met die superduke lekker kan stunten. Ik was eigenlijk meer benieuwd of ik de enige ben die in beide gevallen die (overigens totaal verschillende) blokervaringen had.
 
tja..... ik heb nie op zon adventure gereden maar als ik de superduke met mn TL vergelijk moet ik zeggen dat t wel een verschil is idd.... maarja logisch natuurlijk.... de TL en de RSV ( :r ;) ) zijn natuurlijk heeeeeeeeeeeel anders gegeard
 
he hallo ik heb van de week ook op een superduke gereden in krommenie
rijd zelf een R6 en ik kan je zeggen dat ws wel effe wennen hoor
ik vond de bike erg mooi en dat geluid :9~ :9~ :9~ ongelooflijk man
maar er zaten dan wel 2 hele mooie akra's onder.
maar ik had ook de ervaring met die motor dat ie heel zenuwachtig op het gas was erge aan uit reactie plus veel trillingen boven de 80
dus conclusie van mij mooie bike maar niks voor mij

ps was trouwens wel weer effe wennen op me eigen fiets na een uur op een duke
leek wel of ik op een te kleine motor stapte en moest gewoon weer effe wennen aan me eigen bike groet bjorn
 
In mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn oude Buell (100.000 km inmiddels gepasseerd dus het zal wel een keertje ophouden) heb ik ook de KTM Super Duke test gereden, maar de injectie lijkt idd erg abrupt te werken (itt b.v. de Buell XBs die juist nogal traag op het gas reageren). Ook hoor ik nogal dramatische verhalen van een paar ex-Africa Twin eigenaren die Adventurers hebben gekocht (duur in onderhoud en storingsgevoelig, vooral wanneer ze off-road worden gebruikt).
Tot nu toe beviellen de Tuono en Monster S4R het best, maar nog niet genoeg om het stof van mijn spaarbank-boekje te blazen. Op de Yamaha MT01 na waren alle twins die ik tot dusver heb geprobeerd qua rijden, veren, sturen en remmen (veel) beter dan de Buell maar missen net dat "speciale gevoel" en eenvoud wat ik zoek.
 
In mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn oude Buell (100.000 km inmiddels gepasseerd dus het zal wel een keertje ophouden) heb ik ook de KTM Super Duke test gereden, maar de injectie lijkt idd erg abrupt te werken (itt b.v. de Buell XBs die juist nogal traag op het gas reageren). Ook hoor ik nogal dramatische verhalen van een paar ex-Africa Twin eigenaren die Adventurers hebben gekocht (duur in onderhoud en storingsgevoelig, vooral wanneer ze off-road worden gebruikt).
Tot nu toe beviellen de Tuono en Monster S4R het best, maar nog niet genoeg om het stof van mijn spaarbank-boekje te blazen. Op de Yamaha MT01 na waren alle twins die ik tot dusver heb geprobeerd qua rijden, veren, sturen en remmen (veel) beter dan de Buell maar missen net dat "speciale gevoel" en eenvoud wat ik zoek.

dan heb ik een goeie tip voor jou BobbelBuell : doe eens een proefrit op een GS.
in alle eenvoud des harten is dat het echte pure motorrijden als je niet constant 200km/h wil jakkeren maar toch lekker bochten en bospaadjes met snelweg en klinkerstraatjes wil afwisselen.
ook een stukje blubber of opgebroken weg is geen probleem.
2 koffers voor wat langer weg te blijven van huis en vrouw en verwarmde handvaten om ook des s,winters een blokje om te doen.
ik kan je nog meer verklappen , maar dat moet je zelf maar ontdekken.
 
Heb afgelopen donderdag ook proefgereden op een superduke,maar dit was ECHT GEEN SUCCES.......Ben er mee neergegaan. Kwam op een T-splitsing af en wilde gaan remmen (reed nog geen 50) en op een af andere vage manier rem ik hem zo onder me vandaan. Het eerste wat door me heen ging was het papier wat ik getekend had dat ik bij eventuele schade 1500€ eigen risico had :X

Ben savonds nog een keer terug gegaan naar de plek waar het gebeurt was om te kijken of het iets duidelijker zou worden,maar het is me nog steeds een raadsel.

Verder zelf mn helm en jas flink beschadigd,en omdat ik zo slim was om een spijkerbroek aan te doen, ook mn knie en heup flink geschaafd,maar dit is een goeie les geweest!

Voor mij geen superduke,blijf wel gewoon op mn ZX10R rondrijden :9
 
dan heb ik een goeie tip voor jou BobbelBuell : doe eens een proefrit op een GS.
in alle eenvoud des harten is dat het echte pure motorrijden als je niet constant 200km/h wil jakkeren maar toch lekker bochten en bospaadjes met snelweg en klinkerstraatjes wil afwisselen.
ook een stukje blubber of opgebroken weg is geen probleem.
2 koffers voor wat langer weg te blijven van huis en vrouw en verwarmde handvaten om ook des s,winters een blokje om te doen.
ik kan je nog meer verklappen , maar dat moet je zelf maar ontdekken.

of een bmw-rockster :Y ..maar maak ze dat nou maar eens wijs!!!





verstand komt met de jaren :X







:+
 
of een bmw-rockster :Y ..maar maak ze dat nou maar eens wijs!!!





verstand komt met de jaren :X
Het verstand heeft me dan inmiddels al weer verlaten (wat nogal wat zou verklaren :P ) want ik ben op mijn 18e begonnen op BMW en ben er na 17 jaar weer mee opgehouden omdat ik enigzins was afgeknapt op de mechanische betrouwbaarheid en roestgevoeligheid van de laatste 1100 boxer modellen. De interesse bestaat zeker nog en van het rijplezier hoef ik ook niet meer overtuigd te worden. Ik hoor nog steeds te veel verhalen over problemen van de huidige modellen die me pijnlijk bekend voorkomen: transmissie ellende, lekkende olie-keerringen, veroliede koppelingen en tegenvallende afwerking. Negatieve verhalen hebben me ook niet weerhouden ooit een Buell te kopen maar daar had ik toen zelf nog geen ervaring mee: Het voelt een beetje tegennatuurlijk om weer een BMW te kopen met de ervaringen van een 1100RS en RT nog in het geheugen.

Afijns, ik heb geen haast want ik heb nog een XT en Africa Twin om de mobiliteit te garanderen. Ik wacht ook nog af wat de nieuwe F800's gaan brengen, een F800GS met Telelever of Hosack zou niet gek zijn. Maar ik ben bang dat die innovatieve vorken aan de "grotere" modellen voorbehouden zal blijven. -O-
 
Ik ben niet op me teentjes getrapt als je zegt dat het een futloos blok is.. :)
Maar de mijne gaat als een kogel zo snel boven de 4500rpm, misschien iets met het blok?
Mij bevalt de ADventure 100% donderdag 2 weken ermee naar schotland, maar als jij het niks vind probeer eens een GS, dat loopt ook wel heel gaaf en rustig ( te rustig voor mij, ronduit saai :z )
Veel succes ermee, je zal vast wel wat leuks vinden na wat testritjes :) *O*

Edit: Zijn die Africa twins niet tergend sloom hoorde ik?
 
Laatst bewerkt:
en smaken verschillen.... ik ben totaal nie onder de indruk van de RSV.... te jan alleman... no offense natuurlijk..

Een RSV te jan alleman :?
idiot.gif

Dat je de duke te gek vindt betekent niet gelijk dat je de RSV maar moet afkraken :+

Niet dat ik een RSV heb, vond het gewoon een rare opmerking ;)
 
aja rij er maar s op.... ik hoop dat je wakker blijft.... totaal geen fiets die je afstraft ofzo... gewoon een dooie pier op rubber... _O- ;)
 
Ow, op die manier ;) Ik dacht meer van de RSV Mille op zich, als verschijning :+

Maar jij komt van een TL1000 dus alles wat je daarna aanraakt kan je niet beroeren (van horen zeggen :P ). Heeft een GSXR1000 die beleving wel dan? :)
 
van horen zeggen???

nee heb ook zwaar spijt dat ik een gix1000 heb gekocht ik mis mn TL enorm...

maarja die gix1000 is wel een enorm geile wheeliefiets kan dr een hoop mee...

maar heb toen op een superduke gereden en dan komt die oer-twin-gevoel tog weer naar boven.... dat ding is egt stoer... :Y })
 
Ik ben niet op me teentjes getrapt als je zegt dat het een futloos blok is.. :)
Maar de mijne gaat als een kogel zo snel boven de 4500rpm, misschien iets met het blok?
Mij bevalt de ADventure 100% donderdag 2 weken ermee naar schotland, maar als jij het niks vind probeer eens een GS, dat loopt ook wel heel gaaf en rustig ( te rustig voor mij, ronduit saai :z )
Veel succes ermee, je zal vast wel wat leuks vinden na wat testritjes :) *O*

Ik vond de KTM juist wel snel en ook lekker wat karakter hebben wat op de meeste moderne motoren (inclusief twins) klinisch verwijderd lijkt te zijn. Alleen ik vond de oude carb-uivoering van de Adventure veel fijner rijden, het lijkt alsof ze met de injectie de weg een beetje zijn kwijt geraakt (zoals wel meerdere injectie-motoren).
De RSV (of Tuono om precieser te zijn) vond ik iets civieler dan de KTM maar minstens zo snel en alijd nog veel "onderhoudender" dan b.v. een Honda VTR blok, een 2 kleps Duc of de steeds softer wordende varianten van de Suzuki 1000 V-twin die steeds minder lijken op het oude "spannende" TL1000 blok.
Ik zal ongetwijfeld een ouderwetse smaak hebben maar na 23 jaar op motoren te hebben gereden weet ik voor mezelf dat de meest perfecte motoren op termijn maar zelden de meeste voldoening geven.

Edit: Zijn die Africa twins niet tergend sloom hoorde ik?
Ja, een Africa Twin moet je met overtuiging rijden om er vlot mee vooruit te komen. Maar het feit dat alles tamelijk goed gebalanceerd op elkaar is afgestemd en de banden lekker smal kun je ondanks de enorme afmetingen van het ding dat toch allemaal zonder veel concentratie doen, en dat heeft ook wel wat. Bovendien kun je alles zelf onderhouden en liggen de rijkosten op het niveau van een 500cc lesmotor, dus nooit weg om als plezierig werkpaard er bij te hebben. En zodra je aan de relaxte snelheid van een Africa Twin gewend bent moet je ook es de 40 pk "sterke" Yamaha XT600 Tenere proberen die ik ook nog in de garage heb staan _O-
"Horses for courses" zoals de Fransen zeggen :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan