proefrit valt onder eigen WA verzekering

Er wordt in de diverse reacties eigenlijk al naar verwezen, maar het is niet eens mogelijk om je daar in Nederland voor te verzekeren. Schade veroorzaakt met een motorrijtuig wordt gedekt door de WA en eventueel aangevuld met een cascoverzekering voor schade aan het voertuig zelf. En die verzekering kan alleen door de eigenaar worden afgesloten.
 
Ik neem aan dat je daar het casco (de motor) mee bedoelt, of doel je tevens op WA?
Meestal is er sprake van een eigen risico voor de proefritter.

Ik kan me goed voorstellen dat een motorzaak niet alle kosten van een ander op zich neemt. Lees eigen risico, rompslomp en verhoging premie bij claim.
 
Ik weet natuurlijk niets van de Super Magna die je gezien hebt, maar er staan er best veel te koop in den lande hoor...

Op Marktplaats staan er momenteel 13 te koop, waarvan een aantal bij handelaren. Maar ik moet je zeggen dat ik al mijn motoren van particulieren heb gekocht, waar ik tot nu toe nooit spijt van heb gehad. Dat scheelt vaak een hoop geld.

Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat je een kat in de zak koopt en dat je dan geen garantie hebt bij een particulier, maar op een 30 jaar oude motor geeft de gemiddelde handelaar ook weinig tot geen garantie meer. En voor het prijsverschil tussen een particuliere aankoop en handelaarsprijs durf ik het wel aan.

Misschien is er wel een mede forumlid te vinden die je kan/wil bijstaan om een technische blik op een potentiële aankoop te werpen.
 
Je kan natuurlijk wel degelijk een verzekering afsluiten voor die motor van de dealer voor 1 dag. Of desnoods een uur.

Maar ik vraag me af hoe de garagehouder dit doet als er geen koper voorbij komt. De wet vereist dat een motor die niet geschorst is verzekerd is.

Of gaat het hier alleen om het all risks deel?

Je ziet het met particuliere verkoop ook vaak zat dat men met de bepaling "slopen is kopen" werkt. Ga je op je muil met een proefrit, jammer dan. Wil je dat risico afkopen zul je idd een tijdelijke all risk verzekering moeten afsluiten. Dat doet in de praktijk geen hond.

Een dealer zal vast en zeker ook best een all risks verzekering kunnen afsluiten voor zijn wagenpark, maar gezien het risico op schade in de branche, zal zo'n verzekeraar ook een zodanig hoog eigen risico kennen dat het verstandiger kan zijn om dat risico gewoon zelf te nemen.

Terecht opgemerkt dat dit een ingecalculeerd risico moet zijn als je wilt verkopen. Ik heb met particuliere verkoop 1x meegemaakt dat een verkoper echt zo'n "slopen is kopen" beding zwart op wit wilde vastleggen. Prima.

Maar eigenlijk is dat toch vrij zeldzaam. Ook bij dealers, al geld dat voor mij in het merendeel met auto's. Ik heb echt tig proefritten gemaakt, maar in hooguit 1 op 10 proefritten een soort van tijdelijk huurcontract moeten tekenen.
In een dubbel aantal gevallen wilde men in elk geval een rijbewijs zien.

Overigens: mocht je niks van te voren op papier zetten, dan denk ik dat de dealer het nog verrekte lastig zal krijgen om de schade daadwerkelijk op jou te verhalen, mocht je vallen.
 
Elk voertuig dient minimaal WA verzekerd zijn óf geschorst door de te naam gestelde. Indien deze (de verkoper) niet verzekerd is voor de motor moet de motor dus geschorst zijn en mag je er helemaal niet mee rijden.

Een eigen WA-verzekering zal een eventuele schade aan of door dat voertuig aan derden, nooit vergoeden omdat elk voertuig zijn eigen verzekering dient te hebben!

Kosten die ontstaan tijdens een proefrit bij een reguliere dealer en waar men tekent voor een deel eigen risico is ook niet te verhalen op de eigen WA.
 
Een eigen WA-verzekering zal een eventuele schade aan of door dat voertuig aan derden, nooit vergoeden omdat elk voertuig zijn eigen verzekering dient te hebben!
Klopt, maar je kan best zelf een verzekering op dat kenteken afsluiten voor een dag. Zorg ervoor dat dit wel heel duidelijk is vastgelegd!

Maar zoals gezegd: de koper heeft dan geen verzekering de dag erna. Schorst hij hem dan weer? Of neemt ie een bewust risico op verzekeringsboetes?

If gaat het hier alleen maar om het Casco gedeelte.
 
Klopt, maar je kan best zelf een verzekering op dat kenteken afsluiten voor een dag. Zorg ervoor dat dit wel heel duidelijk is vastgelegd!

Maar zoals gezegd: de koper heeft dan geen verzekering de dag erna. Schorst hij hem dan weer? Of neemt ie een bewust risico op verzekeringsboetes?

If gaat het hier alleen maar om het Casco gedeelte.

Maar als je dat doet, dan is de rest van de dag -wanneer jij er niet meer mee aan het proefrijden bent- óók voor jouw risico... (te verhalen schade + no-claim korting)
 
Laatst bewerkt:
Correct, m.u.v. dat laatste: in alle polissen die ik de laatste decennia zag staat de bestuurder (tenaamgestelde) vermeld. Tenslotte wordt er bij het bepalen van de premie gekeken naar het verleden van de bestuurder. Jouw motor met een andere bestuurder is dus niet automatisch verzekerd. Die mede-bestuurder zul je - strikt formeel - eerst moeten melden bij de verzekeraar, en mogelijk gaat die nog even kijken naar het verleden van die mede-bestuurder. Dat kan al dan niet aanleiding even om de premie aan te passen.

Jouw motor met een andere bestuurder is uiteraard gewoon verzekerd tegen aansprakelijkheid.
ANders kun je nooit je wederhelft, kinderen, buren of vrienden eens je auto uitlenen. ( als je dat al zou willen )

Alleen als die andere bestuurder structureel gebruikt maakt van jouw auto/motor dan zul je die structurele bestuurder kenbaar moeten maken aan de verzekering, aangezien het wellicht een heeeeel slechte chauffeur is met een groot schadeverleden, dan ga je als verzekeringsnemer uiteraard meer premie betalen.



Ieder motorvoertuig dat een tenaamstelling heeft dienst verzekerd te zijn, behoudens gedurende de tijd dat het kenteken geschorst is.
Wie er ook op die motor rijdt, de benadeelde word ten alle tijden door de verzekering schadeloos gesteld.

Dat geld niet voor eigen schade aan de motor. Als ik op andermans motor rij en ik ga daarmee op m'n plaat.... dan ben ik hoofdelijk aansprakelijk voor die schade. En als je de kleine letters van je AVP ( vroeger WA = Wettelijke aansprakelijkheidsverzekering ) leest, dan zul je zien dat schade aan een motorvoertuig veroorzaakt door het gebruik ervan NIET onder die dekking valt.

Als ik dus op een dure BMW van een ander onderuit ga... dan mag ik die schade uit eigen zak betalen !!
Dingetje voor veel mensen om aan te denken, lijkt me zwaar k*t zo duizenden euro's te mogen betalen voor even een stukkie rijden.
 
Wat is het kenteken? Dan kan je even kijken of ie al verzekerd is.

En verder: Een verkoper die jou wat op de mouw speldt: wegblijven. Bij het eerste het beste garantie-akkefietje heeft ie vast ook wel een smoesje.
 
@Lientje1970 misschien een beetje domme vraag maar ik stel hem toch maar:
Stond er ècht dat schade onder je eigen WA-verzekering valt of stond er misschien dat schade onder jouw eigen aansprakelijkheid valt?
Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd veel waarschijnlijker. Dan is de motor door de eigenaar wel degelijk verzekerd, maar uitsluitend voor WA.
En dan is dit hele topic storm in een glas water.

Rijd je iemand aan, dan is die schade aan die persoon dus verzekerd via de WA van de houder maar krijg je schade aan de motor zelf, dan verklaar jij dat jij die schade vergoedt.

Dat is een risico dat de meeste mensen wel durven nemen en als dat geen onoverkomelijke ramp voor jou zou zijn, dan kan je rustig de gok van een proefritje nemen.
 
Laatst bewerkt:
Denk dat je inmiddels voldoende (goed onderbouwde) adviezen hebt gekregen om dit niet te doen :) Mocht je het alsnog wel willen doen is dat natuurlijk jouw keuze, maar bedenk wel: er zijn zoveel motoren te koop bij veel verschillende (betrouwbare) partijen.

Geen hand vol maar een land vol :t

@Lady-Di: goed punt!
 
Laatst bewerkt:
"mocht er iets gebeuren dit dan onder mijn WA verzekering zou vallen."

Dank

Vraag 1 is "welke WA verzekering"? Als het je persoonlijke WA is, dan heet dat AVP (Aansprakelijkheids Verzekering Particulieren) en die dekt enkel schade welke jij veroorzaakt aan personen en/of goederen van derden, maar nooit of te nimmer schade aan het voertuig dat jij onder je hebt als bestuurder. Maw: als hij geen verzekering heeft voor de Magna, dan rijdt je onverzekerd rond. Klaar.

Als hij aantoonbaar -vraag naar het bewijs, hoe lastig ook!- een verzekering heeft, dan hoef jij je geen zorgen te maken en doe je rustig je proefrit; zo niet, dan domweg NIET DOEN.

Overigens zou ik bij een zaak die zo met de klanten omgaat, altijd Erik van Lent een aankoopkeuring laten doen, kost altijd minder dan dat het oplevert!

Succes!
 
Klopt, maar je kan best zelf een verzekering op dat kenteken afsluiten voor een dag. Zorg ervoor dat dit wel heel duidelijk is vastgelegd!

Hoe dan? Een WA verzekering kan je alleen als eigenaar of houder van de motor afsluiten. En andere verzekeringen dekken niet de schade die je met een motorrijtuig maakt.
 
Volgens mij staat er in vrijwel elke persoonlijke WA verzekering dat schade voortvloeiend uit deelname in het verkeer uitgesloten is.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij staat er in vrijwel elke persoonlijke WA verzekering dat schade voortvloeiend uit deelname in het verkeer uitgesloten is.

Er bestaan geen persoonlijke WA verzekeringen, die zijn er alleen voor motorrijtuigen. De AVP wordt in de volksmond wel vaak een WA verzekering genoemd maar is het niet. Bij de WA verzekering bepaalt de wet in welke gevallen de verzekeraar moet uitbetalen aan de benadeelde. En dat is bij een AVP niet het geval.
 
Volgens mij slaat Lady_Di (18.53 uur) de spijker op z'n kop en is hier niets aan de hand :)
 
Volgens mij slaat Lady_Di (18.53 uur) de spijker op z'n kop en is hier niets aan de hand :)


Mijn spijker wordt telkens gemist ?

Wettelijke aansprakelijkheid
Indien u aansprakelijk wordt gesteld zult u de schade aan het voertuig van de andere bestuurder moeten ophoesten. Daarom is het belangrijk om voor de proefrit uit te zoeken of en hoe de auto precies verzekerd is. Schade aan de auto van een ander kan namelijk worden gedekt indien er een WA autoverzekering is afgesloten. Daarnaast is het sowieso wettelijk verplicht om een WA verzekering voor de auto af te sluiten. Gezien het feit dat u op het moment van de proefrit (nog) geen eigenaar van de auto bent, valt deze autoverzekering onder de verantwoordelijkheid van de verkoper.

https://www.verzekervoordelig.nl/nieuws/hoe-ben-ik-verzekerd-tijdens-het-maken-van-een-proefrit.aspx

Daarom dus nooit je laten opnaaien (een eigen risico ) om zelf ervoor te willen opdraaien door verkopers.Teken niks de verkoper moet gewoon zorgen dat alles verzekert is en zelf opdraaien voor het eigen risico.

Eigen risico
Op het moment dat de auto verzekerd is tijdens het maken van een proefrit wordt er waarschijnlijk een eigen risico gehanteerd door de verzekeraar.
 
Mijn spijker wordt telkens gemist ?

Wettelijke aansprakelijkheid
Indien u aansprakelijk wordt gesteld zult u de schade aan het voertuig van de andere bestuurder moeten ophoesten. Daarom is het belangrijk om voor de proefrit uit te zoeken of en hoe de auto precies verzekerd is. Schade aan de auto van een ander kan namelijk worden gedekt indien er een WA autoverzekering is afgesloten. Daarnaast is het sowieso wettelijk verplicht om een WA verzekering voor de auto af te sluiten. Gezien het feit dat u op het moment van de proefrit (nog) geen eigenaar van de auto bent, valt deze autoverzekering onder de verantwoordelijkheid van de verkoper.

https://www.verzekervoordelig.nl/nieuws/hoe-ben-ik-verzekerd-tijdens-het-maken-van-een-proefrit.aspx

Daarom dus nooit je laten opnaaien (een eigen risico ) om zelf ervoor te willen opdraaien door verkopers.Teken niks de verkoper moet gewoon zorgen dat alles verzekert is en zelf opdraaien voor het eigen risico.

Eigen risico
Op het moment dat de auto verzekerd is tijdens het maken van een proefrit wordt er waarschijnlijk een eigen risico gehanteerd door de verzekeraar.


Succes met het regelen van proefritten. Ik denk dat 95% van de verkopers je geen proefrit laat maken als je daarop wijst vooaraf.

De eigenaar van de motor is verantwoordelijk voor de verzekering. Wil niet zeggen dat ie tegen de proefritrijder kan zeggen 'brokken is dokken' of 'eigen risico is voor jouw rekening bij schade'.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan