proefrit valt onder eigen WA verzekering

Lientje1970

Rookie
23 mrt 2017
11
0
Hallo Allemaal,

Komende week ga ik een proefrit doen bij een klein eenmanszaakje in Brabant.
Nu vertelde de eigenaar dat ik voorafgaand aan de rit een formulier moet ondertekenen dat mocht er iets gebeuren dit dan onder mijn WA verzekering zou vallen.
Deze winkel heeft blijkbaar geen groene kentekenplaten!

Wie heeft hier eerder ervaring mee gehad?
Ik heb mijn eigen tussenpersoon er al over ingelicht en die voorziet geen problemen maar hoe komt zo´n zaak tot deze keuze.
Is de winkel te klein en word gezien het aantal weinige proefritjes een verzekering aanschaffen hiervoor te duur.

Of wat denken jullie?!
Dank
 
Laat de tussenpersoon het even zwart op wit zetten dat zij de schade dekken die jij veroorzaakt tijdens de proefrit op een motorfiets die niet van jou is.

Mij komt het vreemd over eigenlijk. Een verzekering is meestal gebonden aan de motor en niet aan de bestuurder. In Nederland dan, maar ik ga er even vanuit dat je Nederlandse bent en hier woont. Naar mijn idee komt het risico in geval van een proefrit dus bij de verzekering van de verkopende partij. Als je een proefrit maakt, moet die motor dus verzekerd zijn. Is dat niet het geval, dan rijdt je dus gewoon onverzekerd rond met alle gevolgen van dien.
 
Laatst bewerkt:
Apart.Volgens mij kan dat niet want het is altijd het voertuig dat verzekerd is ongeacht de berijder. Als die motor niet verzekerd is, loop je als berijder niet alleen kans op een vette boete maar moet je er helemaal niet aan denken wat de gevolgen zijn als je iemand het ziekenhuis inrijdt...

Hij bedoelt toch niet je AVPverzekering mag ik hopen? Want die sluit schade veroorzaakt met een voertuig doorgaans uit. Die kan je alleen aanspreken als je bijv. op een parkeerterrein staat als voetganger en je valt en je gooit in je val ook de motor om.
Zou je er met een val tijdens proefrit aanspraak op maken, dan blijkt uit de schade voor een expert al heel gauw de toedracht. Dan word je mogelijk strafrechtelijk vervolgd en kan je de rest van je leven alleen nog maar bij Rialto terecht.
conclusie , niet aan beginnen, zaakje stinkt.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat zijn motoren niet onder een bedrijfsvoorraad vallen.
Van zijn hobby een bedrijfje heeft gemaakt zonder al te veel gedoe en zonder investeringen en dure verzekeringen, alleen in- en verkoop van zelf opgeknapte motoren. Hebben zijn motoren ook nog een beetje een "hobby prijsje"
 
Laatst bewerkt:
ja ik ben en woon in Nederland.

Dan moet de motor gewoon verzekerd zijn en dat is normaalgesproken niet via jouw polis.
Tenzij je dat kort weet te sluiten met je verzekeraar, maar ik weet niet of ze dat kunnen en willen doen. Normaal gesproken heeft een handelaar daar een verzekering (en groene plaat) voor.
 
Laatst bewerkt:
Als de motor niet onder een bedrijfsvoorraad valt, dient hij gewoon verzekerd te zijn. En dan is de berijder niet relevant.
 
Carpe Diem. Hoe bedoel je die opmerking over de prijzen. De motor waar ik interesse in heb is idd niet erg duur maar betreft ook een fiets van 1988.
De meeste grotere motorzaken verkopen dit soort fietsen niet eens maar meer het duurdere segment vanaf 5000 euro.
Ik, als vrouw zijnde en niet technisch, ben al blij dat ik zo ń fiets bij een zaak kan kopen i.p.v. een particulier. In mijn geval iets meer zekerheid
 
Hallo Allemaal,

Komende week ga ik een proefrit doen bij een klein eenmanszaakje in Brabant.
Nu vertelde de eigenaar dat ik voorafgaand aan de rit een formulier moet ondertekenen dat mocht er iets gebeuren dit dan onder mijn WA verzekering zou vallen.
Deze winkel heeft blijkbaar geen groene kentekenplaten!

Wie heeft hier eerder ervaring mee gehad?
Ik heb mijn eigen tussenpersoon er al over ingelicht en die voorziet geen problemen maar hoe komt zo´n zaak tot deze keuze.
Is de winkel te klein en word gezien het aantal weinige proefritjes een verzekering aanschaffen hiervoor te duur.

Of wat denken jullie?!
Dank


Niet doen bij schade mag jij het eigen risico dokken.
Zij willen verkopen en jij mag het risico lopen ?
Zij willen enkel de lusten en niet de lasten dragen.
Deze zaak wil idd niet zelf een verzekering ervoor afsluiten.
Bij dergelijke bedrijven met deze handelswijze draai ik om.
 
Laatst bewerkt:
Heb je het wel goed begrepen? Het voertuig dient verzekerd te zijn, de bestuurder niet.
Heb je het niet verward met een eigen risico van x bedrag?

Een motor van die leeftijd bij een zaak kopen biedt helemaal niets meer aan zekerheid.
Je moet iemand meenemen met wat verstand van zaken, als het kan.
Je kan ook een aankoop keuring laten doen.

Laat je dit keer na een aantal antwoorden nog wel wat horen in het topic?
 
Carpe Diem. Hoe bedoel je die opmerking over de prijzen. De motor waar ik interesse in heb is idd niet erg duur maar betreft ook een fiets van 1988.
De meeste grotere motorzaken verkopen dit soort fietsen niet eens maar meer het duurdere segment vanaf 5000 euro.
Ik, als vrouw zijnde en niet technisch, ben al blij dat ik zo ń fiets bij een zaak kan kopen i.p.v. een particulier. In mijn geval iets meer zekerheid


Dit klinkt niet als meer zekerheid.
 
Deze deal lijkt op een veel voorkomende particuliere (ver)koop, waarbij je ook altijd op moet passen voor verrassingen. Je weet wellicht zelf ook wel dat, als het te mooi is om waar te zijn, is dit het meestal ook.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger konden bijna alle handelaren hun rijbewijs verzekeren en was elk voertuig waar zij mee reden verzekerd , tegenwoordig hebben zij een Groene kentekenplaat. :Y
Ik vind dit ook vreemd en zou het niet doen , stel hij heeft een motor ingekocht waar hij later een duur "gebrek" aan heeft gevonden en tijdens jouw "proefrit" loopt het blok vast of zoiets dan wimpelt hij die kosten af op jou. })
Ik zou er niet intrappen :( :N
Danny :W :]
 
Over de motor kan ik niet veel zeggen. Maar ik zou wel een andere tussenpersoon zoeken voor je verzekeringen. Hij voorziet geen problemen maar hij laat je wel op een onverzekerd voertuig rond rijden. Met alle risico's!
 
Beetje vreemd verhaal. Ik zou toch echt even nagaan bij de handelaar of en hoe de motor (WA) verzekerd is.

M.b.t. jouw eigen verzekering: volgens mij beslist jouw verzekeraar over acceptatie i.r.t. jouw polis. Een briefje van een handelaar ondertekenen waar in staat dat jouw verzekeraar het voertuig waarop je wilt proefrijden in WA-dekking neemt doet daar niets aan af. Je bent immers niet de tenaamgestelde, en je hebt de motor niet aangemeld bij jouw verzekeraar.

Jouw tussenpersoon is geen wss verzekeraar, kan dus zeggen wat-ie wil, maar gaat niet over acceptatie van risico. Wat-ie wel kan doen: motor in voorlopige dekking laten nemen (zoals wanneer je een verzekering overschrijft bij inruil), maar daarover moet-ie afspraken hebben met de verzekeraars waarmee zaken gedaan wordt, en sowieso zal dat schriftelijk bevestigt moeten worden.

De dealer/handelaar is als kentekenhouder verplicht om voor een WA verzekering (al of niet door gebruik van groene platen) te zorgen. Als proefrijden toegestaan is, dan behoort dat bij het normale bedrijfsrisico, zeker als er vooraf geen duidelijke schriftelijke afspraken gemaakt zijn over eventuele schuldschade, eigen risico etc.

Voor de dealer/handelaar geldt dat-ie zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan uitbreiden met een zogenaamde "garagepolis". Kentekens uit de handelsvoorraad worden dan bij de verzekeraar aan- en afgemeld al naar de gelang de handel verloopt. De exacte invulling verschilt per verzekeringsmaatschappij en gekozen dekking. Er zijn maatschappijen die groene platen vereisen, er zijn er ook die dat niet doen.

Natuurlijk mag-ie jou laten opdraaien voor de schade aan de motor: dat staat doorgaans in het proefritformulier dat je moet ondertekenen voordat je de motor meekrijgt, maar daar kun je als het goed is ook in lezen hoe en waar de motor verzekerd is.

Een risico dat je loopt is dat de handelaar helemaal geen handelaar is: gewoon een particulier dus met een beetje veel motoren, die jou met een onverzekerde motor de straat op stuurt. Dan loop je wél het risico om zelf op te draaien voor de gevolgen van onverzekerd rijden. Je zou met je eigen verzekeraar kunnen bellen met de vraag of die mss een oplossing heeft, als ja: schriftelijk vast laten leggen, anders verder kijken.

Pas op: ik heb ook weleens verhalen gehoord dat de motor voorafgaand aan de proefrit al overgeschreven werd (o.b.v. kopie van jouw rijbewijs), in welk geval je bij schade zonder verzekering sowieso de pineut bent, want tenaamgestelde immers.

Eigen ervaring: genoeg proefritten gemaakt zonder groene platen, maar dat betrof demo's waarvoor gewoon belasting betaald werd, en die (weliswaar met fors eigen risico) gewoon verzekerd waren. Sommige persmotoren die ik in het verleden weleens meekreeg waren wel volledig onverzekerd, meestal dan ook op buitenlands kenteken, en daar moest ik zelf iets voor regelen v.w.b. verzekeren van WA en casco.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de zaak zojuist een mail gestuurd met wat vragen. Dus word gevolgd.

EN Pmponer wat moet ik met deze opmerking?
Laat je dit keer na een aantal antwoorden nog wel wat horen in het topic?
Ik heb in mijn andere vraagstelling ook netjes iedereen bedankt voor zijn/ haar reactie.
Ik ben nog steeds op zoek naar een motor, dus topic is nog steeds niet closed!
 
Wat ik daarmee bedoel is dat in het topic kostenrijklaar maken je geen reactie hebt gegeven hoe dat verder gegaan is of dat het een goede proefrit was of niet.
Kijk begrijp me niet verkeerd, en als je er niets over kwijt wil even goede vrienden. Maar meestal willen de mensen die denken (goed) advies te geven wel graag horen hoe het af is gelopen

Ik hoop dat je een goede motor voor jou vind, en ik zou niet te vele risico nemen door bijvoorbeeld op een onverzekerde motor te gaan rijden.
 
Als de motor niet onder een bedrijfsvoorraad valt, dient hij gewoon verzekerd te zijn. En dan is de berijder niet relevant.
Correct, m.u.v. dat laatste: in alle polissen die ik de laatste decennia zag staat de bestuurder (tenaamgestelde) vermeld. Tenslotte wordt er bij het bepalen van de premie gekeken naar het verleden van de bestuurder. Jouw motor met een andere bestuurder is dus niet automatisch verzekerd. Die mede-bestuurder zul je - strikt formeel - eerst moeten melden bij de verzekeraar, en mogelijk gaat die nog even kijken naar het verleden van die mede-bestuurder. Dat kan al dan niet aanleiding even om de premie aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: huls
Wat zal je hierover je nek gaan breken............

Heel makkelijk: Proefrit afzeggen en NO-DEAL!! :W

Je vindt spoedig een andere fiets zonder deze flauwekul.
 
Wat zal je hierover je nek gaan breken............

Heel makkelijk: Proefrit afzeggen en NO-DEAL!! :W

Je vindt spoedig een andere fiets zonder deze flauwekul.


:t


Motoren koop ik altijd particulier :Y Bij autobedrijven zie je deze methode ook dat de potentiële klant zelf aansprakelijk is voor gereden schades tijdens een testrit.

Bij zulke bedrijven loop ik weg!
 
Berijfsvoorraad met groene platen is erg duur.

En verzekeren doet de eigenaar.

Maar als een potentiele koper brokken maakt, moet die gewoon dokken. Dat is overal zo.

Alleen kan het niet via een persoonlijke wa, maar dat is een ander verhaal. Brokkenmaker moet zelf ff bedenken hoe ev kosten voldaan worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: huls
Berijfsvoorraad met groene platen is erg duur.

En verzekeren doet de eigenaar.

Maar als een potentiele koper brokken maakt, moet die gewoon dokken. Dat is overal zo.

Alleen kan het niet via een persoonlijke wa, maar dat is een ander verhaal. Brokkenmaker moet zelf ff bedenken hoe ev kosten voldaan worden.
Ik neem aan dat je daar het casco (de motor) mee bedoelt, of doel je tevens op WA?
 
Terug
Bovenaan Onderaan