Proefrit, waar moet ik op letten?

Spades

MF veteraan
8 mrt 2011
13.015
2
Rees
Goedemorgen allemaal,

wil vandaag een proefrit gaan maken en vraag me af wat de belangrijkste punten zijn waar ik op moet letten tijdens het rijden?

Alvast bedankt voor de hulp
 
Remt de motor goed, start hij koud goed, evt. later checken of hij dat warm ook nog doet, profiel van de banden, ketting, rare geluiden tijdens het rijden (hoeft niet eens perse uit het blok te komen), en zo kan ik nog wel even doorgaan haha :P
 
Onderkant vorkpoten, bij echt hard remmen gewoon een stabiele motor, zowel naar links als naar rechts makkelijk om te gooien (niet dat hier een groot verschil in zit), zonder handen rijden en kijken of de motor afwijkt (rekening houdend met het wegdek aangezien dit schuin afloopt), het verhaal van de verkoper, rekeningen van onderhoud aanwezig...

Kortom gezond verstand gebruiken ;)
 
Is het een goed teken als er op de website staat dat de laatste grote beurt +/- 700km geleden is gebeurd, incl nieuwe achterband en de kosten daarvan 920 euris was? Tevens staat er bij dat alle boekjes aanwezig zijn.....
 
Goedemorgen allemaal,

wil vandaag een proefrit gaan maken en vraag me af wat de belangrijkste punten zijn waar ik op moet letten tijdens het rijden?

Alvast bedankt voor de hulp

een proefrit op een nieuwe of een gebruikte? bij een dealer of particulier?
zit wel wat verschil tussen.

edit gaat oom een gebruikte zie ik aan je bericht nu. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dealer en gebruikt....Lemar motoren in Venray (zag hier op MF al wel goede recenties staan)...

CBR 600 RR 2005, 23.682km volgens website op de teller.....
 
deze kwam ik een tijdje terug ergens tegen :) succes!

Buitenkant
Handvatten, voetsteunen en valbeugels controleren op schade. Wijst op een valpartij. Kijk ook onder kuipdelen.
Wielen
Hurk een paar meter voor de motor en kijk of het voorwiel recht voor het achterwiel staat. Let ook op ongelijk afgesleten banden. Een motor die niet spoort heeft een slag in het wiel, ontwrichte vork of een krom frame. Trillingen in het voorwiel kunnen ook duiden op een slechte balans, wat heel simpel op te lossen is door uitbalanceren. Dan kun je ook meteen zien of het wiel krom is.

Motorblok
Waterdicht oordeel over het motorisch deel valt moeilijk te geven. Er zijn wel aanwijzingen voor een mogelijk slechte staat: kapot gedraaide bouten, cilinderkoppen met oliesporen, verse olie onder de motor en mechanische herrie die niet verdwijnt als het blok warm en op toeren is.

Uitlaat
Bij ernstige roestvorming kun je de nieuwe pijp alvast bestellen. Let ook op aansluitpunten van blok op bocht en van bocht op pijp. Roet in de uitlaat mag niet nat en vet zijn. Dit wijst op buitensporig olieverbruik.

Banden
Verweerde banden zonder profiel zijn niet alleen aan vervanging toe, ze wijzen vaak ook op een gierige eigenaar die het met de veiligheid en de staat van de motor niet zo nauw neemt. Beetje argwaan is op zijn plaats. Hetzelfde geldt voor onregelmatige slijtage van de band(en). Onregelmatige slijtage van de voorband kan ook veroorzaakt worden door stoppies, nu is het natuurlijk de vraag of je een motor wil kopen waar stoppies en andere stunts mee zijn uitgehaald!

Vork
Plaats de motor op de bok. Pak de vork bij de as met beide handen vast en controleer op speling. Geringe speling is vaak op te lossen met het afstellen van het balhoofdlager. Let ook op vetsporen bij de keringen. Vervangen kost geld.

Remschijven
Roest is zelden een probleem. Groeven en slijtage wel. Geef het wiel een draai en controleer of de remblokken niet te veel aanlopen. Als dat met horten en stoten gaat is de schijf mogelijk krom. vervangen is zeer prijzig.

Kettingen/tandwielen
Draai aan het achterwielen kijk of de kettingspanner ongeveer gelijk blijft. Als daar veel verschil in zit is de ketting aan het einde van zijn leven. Datzelfde geldt voor tandwielen met scherpe of beschadigde punten. Overigens: ketting en tandwielen moet altijd gelijktijdig worden vervangen.

Cardan
Zet de motor in de versnelling en kijk of het achterwiel geen centimeters vooruit te bewegen valt. Dat zou wijzen op slijtage en een peperdure rekening. Ook oliesporen wijzen op een matige conditie van de vaak probleemloze aandrijving.

Buddyseat
Haal deze eraf en kijk de zitting na, maar ook de bedrading en het frame. Veel doe-het-zelf knutselwerk is zorgwekkend.

Accu
Het vloeistofpeil moet in orde zijn, de plaatjes recht en de polen vrij van witte aanslag.

Koppeling
Deze moet soepel bewegen. Het toerental moet gelijkmatig opklimmen. Als dat omhoog schiet zodra je de koppeling loslaat dan zijn de koppelingsplaten versleten. Een hoge kostenpost.

Stuur
Moet recht zijn. Trillingen wijzen vaak op versleten banden, slag in wiel of kromme vork. Een onstabiele voorkant wordt soms veroorzaakt door een probleem aan de achterkant.

Motorolie
Controleer het peil en de kleur van de olie. Gezonde olie is geen garantie voor een gezond motor. Maar fletse, geleiachtige troep wijst op vermenging van olie met koelvloeistof. Laat zo'n motor maar staan.

Radiateur
Is de radiateur krom aan de zijkanten dan wijst dit op een valpartij, is deze gedeukt aan de onderkant dan wijst dit op ernstige schade aan de voorkant in het verleden (wiel heeft zich dan onderin de radiateur geboord).
 
Kijk eens aan....

dat is nog eens een hele waslijst voor iemand die vrijdag bij de gemeente zijn papiertje heeft opgehaald :)

Maar ik heb er in ieder geval wel iets aan. Zal zeker wel een en ander over het hoofd zien, maar goed....dat heb je altijd wel....heb in ieder geval wel een lijdraad voor de proefrit....

Thx
 
heb even de motor opgezocht :D mooi ding!

neem aan dat je er ook garantie bij krijgt altijd handig als je dingen later ontdekt die je op het eerste gezicht niet zag ;)

veel plezier met de proefrit het is er in ieder geval mooi weer voor!
 
Net terug :)

Ben geslaagd. Het is de mijne :)

Krijg nog een nieuwe voorband, remschijven (hij trilde bij het remmen een beetje, want er is iemand slim genoeg geweest om te gaan rollen met het schijfremslot er op) en knippers voor worden ook nog vervangen....en ik krijg meteen een ART4 slot erbij (incl. "idioten"kabel, want ik zal het ook vergeten dat het schijfremslot er op zit).....

3 maanden garantie :)

Ben nu een arm, maar zeer gelukkig mens.....

En de sticker heb ik ook al besteld voor op mijn nummerplaat :)
 
GEFELICITEERD weer een honda cbr600rr er bij heb er ook 1 gekocht maar ik mag nog niet rijden :(

veel plezier met je aankoop!
 
Thx Steven :)

Kan hem, als de remschijven op tijd aanwezig zijn, vrijdag ophalen.....


Heb wel gemerkt dat het anders rijden is dan die lesmotor......en wat mij nog beter bevalt...ik bepaal nu zelf waar ik heen ga, en niet iemand die in mijn oor toetert dat we de volgende weg rechts af gaan om meteen weer links af te slaan (vond het op zich niet erg, want had een prima instructeur, maar toch.....)
 
Zal zeker wel lukken met dat plezier.....tot dat de eerste bekeuring binnen komt of zo :)

Maar goed, heb in ieder geval veel aan deze topic gehad :) Want tijdens het rijden merkte ik al dat de remschijven voor niet meer helemaal in orde waren......Dus dat wordt nog opgelost voor vrijdag :)

Dus allen bedankt voor de hulp en de tips :)
 
Dat is mijn indruk ook.....

Als je ziet wat ze nog doen voor dat ik hem krijg.....nieuwe band, remmen voor vervangen, nieuwe knippers voor en een slot er bij....

Niets mis mee denk ik....
 
Ik heb hier diverse topics over Lemar gelezen....

en ik heb weinig negatiefs kunnen untdekken eerlijk gezegd.....
 
Maar goed, ik zit je wat te stangen.


In een topic over Lemar had ik recent aangegeven dat de looks van het bedrijf op de internetsite dermate uitnodigend zijn dat in ieder geval ik het idee had dat als je bij deze toko een hond zou kopen hij geeneens zou kunnen blaffen. :+


Dus des te benieuwder ben ik naar jouw verhaal.
Tenslotte heb jij nu ervaring uit de eerste hand :Y
 
Kan je nu al zeggen dat ik, voor wat betreft de service, uitermate tevreden ben....
Van de week gebeld of ik een proefrit kon maken....was geen probleem (had mij nog nooit gezien)....

Was nog steeds geen probleem toen hij wist dat ik afgelopen vrijdag (gisteren dus) mijn rijbewijs bij de gemeente heb op gehaald :)

En wat handelen betreft.....van de prijs ging niet veel af, maar daarvoor wordt nog wel het een en ander vervangen, zoals ik al had aangegeven....

Onderhoudsboekje zat er bij en ook de rekening van de laatste grote beurt (=/- 700 KM geleden)....daar zat onder andere bij...nieuwe achterband, nieuwe accu, nieuwe remblokken voor en achter....

Dus daar heb ik de komende tijd in ieder geval geen omkijken na....hij was ook eerlijk over de "val" schade aan de rechter kant...wat krasjes op de lak, dus gewoon tijdens het opbokken omgeknikkert lijkt me.... En over de remschijven was hij ook eerlijk....nu had ik dat al gemerkt tijdens het rijden, want een motor zonder ABS, die tijdens het remmen aanvoelt alsof er ABS op zit, is niet goed denk ik dan maar....

Dus ik de motor gekocht...thuis even interneppen voor remschijven....gevonden...even bellen met Lemar...de schijven worden daar afgeleverd en nog gemonteerd (geen extra kosten)....

Edit:

Voor wat betrefft de looks van de zaak...is eigenlijk gewoon een hal waar een aantal motoren gewoon opgesteld staan...heeft een kleine werkplaats, waar een klein beetje aan eenvoudig onderhoud gedaan wordt en een klein kantoortje....dus wat dat betreft is het niet veel, maar daarom zal hij ook in de prijs goedkoper zijn dan grote motorhuizen, die toch meer kosten moeten dekken.....
 
Laatst bewerkt:
Dus ik de motor gekocht...thuis even interneppen voor remschijven....gevonden...even bellen met Lemar...de schijven worden daar afgeleverd en nog gemonteerd (geen extra kosten)....


:?
Dat snap ik niet helemaal.
Jij moet op zoek naar de remschijven (en bestellen?) en hij doet enkel de montage? Of lees ik het nu helemaal verkeerd en mag jij het modelletje uitzoeken en betaalt hij alles? :/
 
Laatst bewerkt:
Ik kon zelf kiezen:

Of hij zou nieuwe schijven zoeken en monteren, dan zou de prijs gelijk blijven.....

Of ik kreeg korting en moest zelf even kijken of ik ergens een setje schijven kon vinden....

Ik heb voor de korting gekozen en ben zelf gaan kijken....onder de streep ben ik daardoor net iets goedkoper uit, maar dat was een gok van mijzelf....dus daar kan ik hem niet op afrekenen :)

Edit: Dat zou dan eigenlijk het enige minpunt zijn dat ik op dit moment kan bedenken....dat hij een motor te koop aanbiedt, waarvan een remschijf niet 100% is.....Het was geen erge trilling tijdens het remmen, maar toch...recht was een van de schijven in ieder geval niet meer....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan