Proefrit zonder rijbewijs

Proefrit zonder rijbewijs

  • Ik heb zelf wel eens een proefrit gemaakt zonder rijbewijs

    Stemmen: 19 9,4%
  • Ik heb wel eens een potentiële koper een proefrit laten make

    Stemmen: 1 0,5%
  • Ik zou nooit iemand zonder rijbewijs een proefrit laten make

    Stemmen: 179 88,6%
  • Van mijn part mag iemand een proefrit maken op mijn motor al

    Stemmen: 1 0,5%
  • Anders namelijk:

    Stemmen: 2 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    202

Vays

MF veteraan
29 jul 2007
4.632
0
Velen van jullie zullen ondertussen al een aantal proefritten achter de rug hebben, of het nu om het verkopen van een fiets gaat of om het proefrijden van een potentiële nieuwe fiets.

Maar ik vraag mij af of sommige van jullie ook wel eens proefrit gemaakt hebben zonder rijbewijs? Of is het wel eens het geval geweest dat een koper een proefrit wilde maken maar bijvoorbeeld nog niet zijn A had?

Ik heb het hier namelijk wel eens over gehad met mede lessers waarvan veel al een motor hadden, sommige hadden er al op gereden voordat zij deze aan hebben geschaft. Anderen hebben haar puur op gevoel gekocht.

Dus hoe zit dat bij de mensen op het Motor-Forum?

Edit: zo te zien is de poll niet volledig er op gezet, maar de strekking is wel duidelijk denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf mijn eerste fiets pas een ruim half jaar na behalen van mijn A-tje gekocht. Maar zou bij de verkoop niet iemand laten rijden die zijn A nog niet gehaald heeft. :N Dan de fiets maar niet verkopen... Volgens mij ben jij als eigenaar verantwoordelijk als jij weet dat de bestuurder geen rijbewijs heeft.
 
Laatst bewerkt:
Had mn fiets al gekocht voordat ik mn A had, mn vader heeft proefgereden.
Thuis op eigen terrein er natuurlijk wel op gereden, en gelukkig beviel dat :)
 
Die jongen die de vorige week mijn CBR 125 R heeft gekocht was al wel geslaagd, maar had nog niet zijn rijbewijs opgehaald. Hij heeft de straat hier op en neer gereden en dat was voor hem voldoende en ik kon ermee leven.
Zijn vader was erbij en ik geloofde hen, soms vertrouw ik mensen en soms niet.
Hij heeft de motor trouwens wel gekocht.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?
 
Geen rbw is geen verzekering is :W (overigens strafbaar)
Lijkt me toch logisch :W
In mijn oren ook ja, maar ik heb genoeg andere verhalen gehoord.
Vandaar dat ik er een topic over open ;)

Had mn fiets al gekocht voordat ik mn A had, mn vader heeft proefgereden.
Thuis op eigen terrein er natuurlijk wel op gereden, en gelukkig beviel dat :)

Zulke verhalen hoor ik dus ook, maar alsnog vind ik het vrij vreemd :P
Wat nou als voor jou de zithouding echt rot is? Zou je de motor dan weer gelijk verkopen of zoiets?
 
Motor "uit de folder" gekocht. Dus zonder te kijken of proefrijden. Had mijn A ook nog niet.
 
zelf ooit een volvermogen fiets gekocht, toen ik nog 25kw moest rijden... verkoper vond het geen probleem, dus proef gereden en gekocht... is dus niet "echt" zonder rijbewijs, maar ook niet zoals het hoort natuurlijk.

zelfde fiets verkocht aan iemand zonder rijbewijs, hij heeft achterop proef gereden :]
 
Ik heb twee keer proefgereden zonder rijbewijs, allebei op een GS500 (eentje vol vermogen, eentje begrenst). De eerste was vol vermogen en heb daar alleen blokje om gedaan eigenlijk en daarna nog even bij de eigenaar achterop. Motor niet gekocht omdat hij uit Duitsland kwam en er gezeik was met typegoedkeuring en 25kw enzo. De tweede was begrenst dus en daar even op een weggetje net buiten de woonwijk op en neer gereden. Eigenaar was nogal een handelaar dus die vond 't best als hij 'm maar kon verkopen. Die had ik dus uiteindelijk gekocht.

Verder niets eigenlijk. Ook niet stiekem op een volvermogen motor met 25kw rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een jaar gereden zonder rijbewijs :$
Erg dom... wist ook niet dat ik niet verzekerd was.

Ik zou het achteraf zeker niet meer doen, ook geen proefritje. Zeker dan kan er van alles gebeuren en het hoeft niet eens je eigen fout te zijn :N ....
 
Ik zou iemand zonder rijbewijs niet op mijn motor laten rijden voor een proefrit :N

Als het een vriend is die ik ervoor vertrouw dan alleen op een afgelegen terrein dus zonder ander verkeer onder voorwaarde brokken is dokken.

Heb mijn eerste motor gekocht voor ik een rijbewijs had en wilde deze ook niet blind kopen. Ik ben toen achterop gestapt bij de verkoper en gevraagd of hij even door alle versnellingen wilde lopen, beetje goed gas geven op een recht stuk en kort het stuur los laten om aan te tonen dat hij netjes recht is.
Dit vond ik een prima oplossing aangezien ik zelf niet graag onverzekerd zonder ervaring een rondje wilde rijden :)
 
Ik heb men fiets voor het behalen van men rijbewijs gekocht, zonder proefrit, ik zag em en ik kocht em.
 
Voordat ik mijn rijbewijs had gehaald ben ik gaan kijken bij een gs500, de verkoper bood me wel een testritje aan. Vond de gs500 in het echie niet wat ik er van had verwacht dus de proefrit wel afgeslagen..

Maandje daarop zelfde verhaal bij een dealer, bood me ook een proefrit aan (nog steeds geen rijbewijs) maar ook niet gedaan. Nu omdat ik het risico niet wou lopen om een boete te krijgen..
 
Ik zag een mooie Daytona...maar aangezien ik niet weet of zo'n ding lekker rijd...tis toch effe 13.000 pleuries.
Helaas is die nu weg, nu ik mijn A heb... Maar zoektocht kan nu beginnen..Weet niet of dealers hem zo mee zullen geven...
Maar aan de andere kant..als ik van mijn motor af moest en iemand zonder A komt kijken.. dan eerst schriftelijk een soort contractje op laten stellen-> crashen=kopen... als ie dan crasht, dan heb je ze snel verdiend en zoniet dan heb je hem hopelijk verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Velen van jullie zullen ondertussen al een aantal proefritten achter de rug hebben, of het nu om het verkopen van een fiets gaat of om het proefrijden van een potentiële nieuwe fiets.

Maar ik vraag mij af of sommige van jullie ook wel eens proefrit gemaakt hebben zonder rijbewijs? Of is het wel eens het geval geweest dat een koper een proefrit wilde maken maar bijvoorbeeld nog niet zijn A had?

Ik heb het hier namelijk wel eens over gehad met mede lessers waarvan veel al een motor hadden, sommige hadden er al op gereden voordat zij deze aan hebben geschaft. Anderen hebben haar puur op gevoel gekocht.
Dus hoe zit dat bij de mensen op het Motor-Forum?

Edit: zo te zien is de poll niet volledig er op gezet, maar de strekking is wel duidelijk denk ik.

Het lijkt net of je al jaren lest ???
 
Rijbewijs ???
Daar doe ik pas aan mee als ze ook in andere kleuren te leveren zijn....







:+ blauw bijvoorbeeld..
 
Anders
Motor gekocht zonder rijbewijs toen op deze motor gaan rijden en rijbewijs gehaald.
Zou nu zelf niemand proefrit laten maken zonder rijbewijs op mijn motor.

Pieter
 
Geen rijbewijs = niet rijden, heel simpel ben ik daarin.
Bij verkoop vraag ik het ook altijd ter inzage.
 
Ooit eens een motor verkocht zonder dat de koper wilde proefrijden. Die had geen rijbewijs, maar is er na het overschrijven wel ermee naar huis gereden. Ik had verwacht dat ie de fiets op een aanhanger ofzo ging meenemen.
 
Het lijkt net of je al jaren lest ???

En hoezo lijkt dat zo?
Ik les denk ik net iets meer dan een maand ofzo, maar niet meerdere keren per week zoals sommige. Maar terwijl je aan het lessen bent kom je toch wel een hoop verschillende mensen tegen, in ieder geval bij mijn rijschool wel :)
 
Ik heb zelf wel een keer een rondje op het parkeerterrein gemaakt toen ik nog geen rbw had. Meer zou ik ook niet hadden willen rijden, al mocht het van de verkoper. Ik had al wel les op dat moment ofc.

Maar ik zou daarentegen echt niet iemand zonder rbw op mn motor laten rijden :+
 
Ik heb mijn eerste fiets gekocht nog voordat ik mijn rijbewijs had. Een maat heeft toen een proefrit gemaakt.

Ik zou tevens een eventuele koper niet laten rijden zonder rijbewijs. Geen illegale zooi op mijn motor tenzij ik het zelf doen. O-)

Wat nu als die brokken maakt. Nemen ze ook nog je fiets in beslag bovenop dat die in de prak ligt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan