proefritten maken ?

california dreaming

MF veteraan
15 mei 2007
4.639
0
Nu een klein jaartje ben ik aan het rijden met mijn Bandit 600, maar ik merk dat ik steeds vaker aan het kijken ben naar een andere motor. Ik zoek een wat zwaardere, ik denk een Honda 800 - 1000 cc. Een motor waar je goed mee kunt toeren, moet het worden, maar ook wel een beetje met pit. Maar ik blijf dit jaar toch nog wel met de Bandit rijden, denk ik.

Nu vind ik verschillende modellen mooi, die ook écht verschillend zijn.( Varadero, VFR, Vstrom, BMW F800, CBF 1000) De enige manierom te ontdekken wat bij mij past is te gaan proefrijden.

Kan ik dat zomaar maken: ergens een proefrit op een Varadero bijvoorbeeld of een VFR, en dan al weten dat ik hem in ieder geval nu niet koop, omdat ik eerst nog andere modellen wil proberen?


Ik ben ben benieuwd naar jullie gedachten.
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat dealers het erg op prijs stellen als je een aantal fietsen wil proberen. Maar je kunt prima huren voor een dagje lijkt me?
Dan heb je ook een hele dag om te proberen ipv een uurtje.
 
Er zijn honderden dealers in nederland.
Neem je toch bij iedere dealer 1 motor waar je mee wilt proefrijden.

We moeten met z'n allen eens afstappen van het kijken (in dit geval dus proefrijden) = kopen gezeik. Je bent op zoek en dan komt het dus voor dat je meerdere types wilt proberen....

Suc6 iig!!
 
Tja er zijn genoeg mensen die wél een proefrit aan vragen, terwijl ze zeker weten dat ze hem niet gaan kopen. Kwestie van doen alsof.

Ik zelf hou er niet van, zou ook alleen maar een proefrit aanvragen als de motor qua prijs en uiterlijk al goed genoeg is voor mijn aankoop. Slechts 1 motor na een proefrit niet gekocht, omdat ik hem (vx800) niet geweldig vond rijden.

Wat je kunt doen is wachten op de jaarlijks terugkerende motor testdagen. Dan kun je naar hartelust ieder model testen, zolang je er maar netjes mee om gaat. Daarnaast hebben sommige motorzaken ook demo-modellen in de zaak staan, ook eens naar vragen?

Je hebt ook niet de meest risico-volle motoren in je want-to-have lijstje staan. Je probeert bv niet een Hayabusa of zx12r 'even' te testen. Dus ik denk dat je wel kans maakt dat de motorzaak je wat mee geeft.

Wat ik zelf trouwens haat: Motorzaken die het helemaal omdraaien. Ben eens wezen kijken voor een Honda NTV, rustige tourmotor van 1500euro. Ik was zeer geïnteresseerd, maar ik mocht hem gewoonweg NIET mee... De motordealer had te vaak ruige proefritjes gehad, en durfde het niet. Pas als we het contract getekend hadden, zou ik er op mogen rijden. Koop ging dus ook niet door.
 
Gewoon opstappen en zeggen het is hem niet helemaal.
Ze willen dat jij een motor koopt maar je bent niet verplicht hem te nemen dus gewoon alle winkels af en overal proefritten maken
 
Tja er zijn genoeg mensen die wél een proefrit aan vragen, terwijl ze zeker weten dat ze hem niet gaan kopen. Kwestie van doen alsof.

Ik zelf hou er niet van, zou ook alleen maar een proefrit aanvragen als de motor qua prijs en uiterlijk al goed genoeg is voor mijn aankoop. Slechts 1 motor na een proefrit niet gekocht, omdat ik hem (vx800) niet geweldig vond rijden.

Wat je kunt doen is wachten op de jaarlijks terugkerende motor testdagen. Dan kun je naar hartelust ieder model testen, zolang je er maar netjes mee om gaat. Daarnaast hebben sommige motorzaken ook demo-modellen in de zaak staan, ook eens naar vragen?

Je hebt ook niet de meest risico-volle motoren in je want-to-have lijstje staan. Je probeert bv niet een Hayabusa of zx12r 'even' te testen. Dus ik denk dat je wel kans maakt dat de motorzaak je wat mee geeft.

Wat ik zelf trouwens haat: Motorzaken die het helemaal omdraaien. Ben eens wezen kijken voor een Honda NTV, rustige tourmotor van 1500euro. Ik was zeer geïnteresseerd, maar ik mocht hem gewoonweg NIET mee... De motordealer had te vaak ruige proefritjes gehad, en durfde het niet. Pas als we het contract getekend hadden, zou ik er op mogen rijden. Koop ging dus ook niet door.
Dit zou natuurlijk niet helemaal realistisch zijn.
Stel je wil een R6 kopen uit 2001, dan kan je wel op een demomodel stappen uit 2009 maar dat lijkt waarschijnlijk helemaal niet op elkaar.
Dus gewoon lekker gaan proefrijden op een fiets en zeggen dat je hem niet zo vind rijden als wat je hoopte.
 
Rest de vraag, ben je bereid de benzinekosten en eventueel een beetje extra te betalen voor deze ritjes??
 
De Vstrom kan je alvast van je lijstje halen. Daar staan er nog een tiental laatsten van te koop. Suzuki houdt alleen de DL650 van de VStroms in het Europese assortiment. Als je dit jaar tóch van plan bent te blijven Banditten, kan de Vstrom er dus af.

Ik begrijp btw niet helemaal hoe je meer toermotor koopt met zwaarder. Toerkarakter zit tussen de oren, naar mijn bescheiden mening. Een dikke motor rijdt over het algemeen wel luier. Je kan veel langer in wijzigende omstandigheden in dezelfde hoge versnelling blijven rijden. Maar verder? Laadvermogen van een dikke motor is precies hetzelfde of zelfs minder, maximum snelheid die je mag rijden, of het percentage waarmee je het wilt overschrijden, blijft ook hetzelfde. Verbruik van een Bandit is aanzienlijk lager, en de wendbaarheid en de handelbaarheid van een Suus wint het ook van een dikke "toer"machine. Pijn aan je zitvlak bij een eind rijden? Dat blijft ook gelijk; als je daar eenmaal gevoelig voor bent, koop je dat niet af met een zware motor.
Maar natuurlijk eigen keuze. Een vette motor is natuurlijk wel leuk :-)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zelf trouwens haat: Motorzaken die het helemaal omdraaien. Ben eens wezen kijken voor een Honda NTV, rustige tourmotor van 1500euro. Ik was zeer geïnteresseerd, maar ik mocht hem gewoonweg NIET mee... De motordealer had te vaak ruige proefritjes gehad, en durfde het niet. Pas als we het contract getekend hadden, zou ik er op mogen rijden. Koop ging dus ook niet door.


Ik kan dat wel begrijpen.
Zo heb ik hier eens foto's gezien van iemand die trots liet zien dat hij met de stepjes aan de grond was gekomen met een nieuwe leenmotor.
Dat snap ik nou echt niet, doe dat dan met je eigen motor.
 
.

Ik begrijp btw niet helemaal hoe je meer toermotor koopt met zwaarder. Toerkarakter zit tussen de oren, naar mijn bescheiden mening. Een dikke motor rijdt over het algemeen wel luier. Je kan veel langer in wijzigende omstandigheden in dezelfde hoge versnelling blijven rijden. Maar verder? Laadvermogen van een dikke motor is precies hetzelfde of zelfs minder, maximum snelheid die je mag rijden, of het percentage waarmee je het wilt overschrijden, blijft ook hetzelfde. Verbruik van een Bandit is aanzienlijk lager, en de wendbaarheid en de handelbaarheid van een Suus wint het ook van een dikke "toer"machine. Pijn aan je zitvlak bij een eind rijden? Dat blijft ook gelijk; als je daar eenmaal gevoelig voor bent, koop je dat niet af met een zware motor.
Maar natuurlijk eigen keuze. Een vette motor is natuurlijk wel leuk :-)


Dat is inderdaad wel grappig , zou het echt alleen tussen de oren zitten?
Je hebt op alle punten gelijk dus het is waarschijnlijk toch de reclame die ons op het verkeerde been zet.
 
Ik kan dat wel begrijpen.
Zo heb ik hier eens foto's gezien van iemand die trots liet zien dat hij met de stepjes aan de grond was gekomen met een nieuwe leenmotor.
Dat snap ik nou echt niet, doe dat dan met je eigen motor.

Ik begrijp het ook wel, maar het klopt niet. Ik denk dat een goede verkoper ook al snel genoeg door heeft wat voor vlees hij in de kuip heeft.
Als er 3 sjonnies/vrienden om een motor heen hangen, en 1 wilt proefrijden zou ik sneller weigeren dan als er een normale aardige man/vrouw serieuze vragen stelt en interesse heeft, en dan vraagt om proef te rijden.
 
Ik begrijp het ook wel, maar het klopt niet. Ik denk dat een goede verkoper ook al snel genoeg door heeft wat voor vlees hij in de kuip heeft.
Als er 3 sjonnies/vrienden om een motor heen hangen, en 1 wilt proefrijden zou ik sneller weigeren dan als er een normale aardige man/vrouw serieuze vragen stelt en interesse heeft, en dan vraagt om proef te rijden.


Daar heb je gelijk in en dat proefrijden is dan ook het laatste stapje om een potentiele koper over de streep te trekken.
Maar ik snap best dat een dealer er soms even genoeg van heeft als er misbruik gemaakt is van zo'n proefrit.
 
Heb je geen goede band met je huidige dealer? Misschien kan je daar iets mee regelen...

Zomaar ergens doen alsof vind ik niet netjes. Speel dan liever open kaart tegen een kleine vergoeding. Als die dealer dat dan prima vindt (of beter, de vergoeding wegwuift) heb je iig al een vriendelijk bedrijf te pakken :Y
 
Je kunt het ook anders bekijken, vertel de dealer gewoon dat je een aantal alternatieven hebt en welke dat zijn. Lijkt me niet meer dan normaal dat je dan meerdere motoren kunt testen bij dezelfde dealer als hij deze heeft. Wanneer de dealer weet dat je ook nog naar andere merken kijkt zal hij er goed aan doen om je met een heel interessant aanbod de deur uit te sturen... stel je voor dat de volgende dat doet... En een beetje (her)onderhandelen om een betere aanbieding te krijgen hoort er ook gewoon bij.

Dealers die je geen proefrit laten maken vallen heel snel af lijkt me. Weet niet of het gebruikelijk is maar wat hierboven al genoemd werd, eventueel wat kosten vergoeden (motor weer volgetankt terug) lijkt me niet onredelijk.

Pas een nieuwe motor gekocht (geen inruil), dealer 1 bood ca. eur 1.000,- korting, dealer 2 slechts eur 350,-, terug naar dealer 1, beetje extra onderhandeld naar eur 1.150,- en meteen besteld. Overigens kon ik bij dealer 2 geen proefrit maken ivm pekel (?!), dealer 1 had me zonder probleem proefrit laten maken, dat telde ook mee...
 
Pas een nieuwe motor gekocht (geen inruil), dealer 1 bood ca. eur 1.000,- korting, dealer 2 slechts eur 350,-, terug naar dealer 1, beetje extra onderhandeld naar eur 1.150,- en meteen besteld. Overigens kon ik bij dealer 2 geen proefrit maken ivm pekel (?!), dealer 1 had me zonder probleem proefrit laten maken, dat telde ook mee...

Wat een verschil he?
Waar moet je nu eigenlijk zo'n beetje op rekenen als je een nieuwe motor koopt en niets komt inruilen?
 
Allen dank voor de reacties!

@ moo moo: Die tussenoplossing heeft ook wel eens door mijn gedachten gespeeld:
gewoon op je dealer afstappen en zeggen: 'zo zit het; wat kosten me drie flinke proefritten?'

Het probleem is wel: dan moet je eigen dealer wel iets hebben staan wat past.
Dat bezwaar hangt ook aan de optie motor huren: waar vind je een ouder model van je droommotor te huur?

@ mc eagle: dat is nu juist wat ik wil uitvinden: is het verschil in rijplezier ook echt zegmaar 5.000 euro waard? Misschien is het inderdaad wel gewoon dom om te denken dat zwaarder ook beter is. Toch verwacht ik dat je het met een varadero bijv. wel langer uithoudt dan op een bandit, bij lange ritten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat er nog even over te denken en toen dacht ik aan een keer dat ik een motor op het oog had.
Ik kon dan gewoon een motor huren voor een dag en als ik besloot om die motor (een nieuwe dan) te kopen dan kreeg ik de huurprijs terug.
Dat is misschien wel een idee omdat je dan een hele dag kan rijden en dan kun je zeggen wat je ervan denkt.
 
Wat een verschil he?
Waar moet je nu eigenlijk zo'n beetje op rekenen als je een nieuwe motor koopt en niets komt inruilen?

Ter info, die eur 1.150,- is meer dan 9% van het totale bruto bedrag (motor, aflevering, etc), máár, ik had er wel de nodige accessoires (o.a. uitlaat) bij besteld waar de marge waarschijnlijk hoger op is (staat wel tegenover dat ze die weer moeten monteren...).

Weet uit ervaring (vooral met auto's) dat onderhandelen en dealers beetje tegen elkaar uitspelen echt wel werkt. Waar je vaak ook nog extra mee kunt scoren is een auto/motor kopen welke ze op voorraad hebben (was bij mij niet het geval). Wel moet duidelijk zijn dat je bereid bent zaken te doen en niet alleen hun tijd zit te verspillen, aangeven dat je snel (vandaag, binnen een week) een beslissing neemt doet wonderen.

Staar je echter niet alleen blind op de prijs, de kwaliteit van de dealer zowel tijdens de verkoop als bij nazorg/onderhoud is ook belangrijk... Iets meer betalen is lang niet altijd duurkoop... met de nadruk op iets ;)
 
Wat een verschil he?
Waar moet je nu eigenlijk zo'n beetje op rekenen als je een nieuwe motor koopt en niets komt inruilen?

een fikse korting!!! :Y :Y :Y dealers zitten vaak niet te wachten op inruiler,dus als je niks inruild valt er wel wat te regelen,of kleding of zo ;)

ik ben er altijd heel gemakkelijk in.als ik interesse heb in een bepaalde motor en de dealert begint moeilijk te doen over proefrit,dan :W :W :W
en dan bedoel ik ook fatsoenlijke proefrit.en niet 10 minuutjes. :(

gelukkig nog nooit gehad! ;)
 
Dealers willen graag verkopen en om tot een weloverwogen aankoop te komen moet je een redelijke proefrit kunnen maken.
Niet alleen even het industrieterrein op en neer.
Ik heb van Yamaha eens een aanbod gekregen voor een proefrit.
Ik zou gebeld worden door een dealer in de buurt.
En ik werd gebeld door iemand van Arie Molenaar uit IJsselstein.
Een rit gemaakt op de Bulldog, dat vond ik een mooie opvolger van mijn 1100 Dragstar.
Uiteindelijk niet tot zaken gekomen omdat ik het niet een was over de inruilprijs.
Dat was allemaal geen probleem bij Arie Molenaar.
2 jaar later wél een BT1100 Bulldog gekocht bij : Arie Molenaar.
Gewoon uitleggen wat je wil en dan zijn motorzaken zeker bereid mee te werken om een besluit te nemen.
Zijn ze dat niet, nou er zijn motorzaken zat die dat wel willen.

Groeten, Broos
 
Ter info, die eur 1.150,- is meer dan 9% van het totale bruto bedrag (motor, aflevering, etc), máár, ik had er wel de nodige accessoires (o.a. uitlaat) bij besteld waar de marge waarschijnlijk hoger op is (staat wel tegenover dat ze die weer moeten monteren...).

Weet uit ervaring (vooral met auto's) dat onderhandelen en dealers beetje tegen elkaar uitspelen echt wel werkt. Waar je vaak ook nog extra mee kunt scoren is een auto/motor kopen welke ze op voorraad hebben (was bij mij niet het geval). Wel moet duidelijk zijn dat je bereid bent zaken te doen en niet alleen hun tijd zit te verspillen, aangeven dat je snel (vandaag, binnen een week) een beslissing neemt doet wonderen.

Staar je echter niet alleen blind op de prijs, de kwaliteit van de dealer zowel tijdens de verkoop als bij nazorg/onderhoud is ook belangrijk... Iets meer betalen is lang niet altijd duurkoop... met de nadruk op iets ;)

Bedankt voor de uitleg.
En met dat laatste ben ik het zeer eens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan