Profiel voorband 4 mm - hoe lang nog mee te rijden?

SaskiavW

MF'er
23 okt 2018
87
17
Hallo,

Korte vraag: ik heb een tweedehands V-Strom DL650 uit 2009 op het oog (particulier). Ik heb zelf weinig technisch verstand van motoren, dus wil graag zo voorbereid mogelijk de bezichtiging van de motor ingaan. De verkoper heeft aangegeven dat de voorband nog 4 mm profiel heeft en de achterband 8 mm.

Uitgaande van normaal gebruik (verharde wegen, normaal remmen, etc.), is dan in te schatten na hoeveel km de voorband vervangen moet worden? En geldt hiervoor hetzelfde als bij auto’s: als je de ene band vervangt moet de andere band ook direct?

Alvast bedankt!
 
Hoe oud zijn de banden (dotcode) ? verder niet veel van te zeggen ,wat voor type band is het een sport of toer band ?
 
Daar kun je helemaal niets van zeggen.
Sommige voorbanden hebben niet eens 4mm als ze nieuw zijn.
Verder zijn banden een slijtage-onderdeel, als je veel rijdt gebruik je meerdere sets per jaar.
 
Bandenwissel van de motor gaat zelden tegelijk omdat het meestal verschillende types en maten betreft en de voor- en achter band een eigen slijt-gedrag vertonen.
Zoals al gemeld: profiel zegt niet alles: ga na of de band onbeschadigd- en niet uitgedroogd is.
4 mm is ruimschoots voldoende en niet al te snel aan vervanging toe.
 
De banden van m'n Pan European heb ik vorige week vervangen, voor en achter nog ca. 1,5 mm. (misschien wat te lang doorgereden)
Voor slijt meer door het remmen (profielblokken slijten schuin af) achter slijt door het accelereren en hard rijden op de snelweg.
Voor en achter hoef je niet gelijktijdig te vervangen, je hebt over het algemeen ook meer achter- dan voorbanden nodig.
 
Als je weinig verstand hebt van motoren kan je ook kijken of je ergens langs kan gaan om het te laten beoordelen. Ik zou je zeker niet alleen blindstaren op de voorband, dat kost je een keer 200 of 300 euro om die te vervangen. Overige aspecten zijn belangrijker en vraag naar het onderhoud. Ik heb hier een V-strom uit 2006 staan die net een grote beurt heeft gehad en die draait als een zonnetje :)

 
Maak je niet druk.
De meeste voorbanden hebben niet veel meer dan 4-6 mm profiel als ze nieuw zijn.
Met andere woorden: jouw banden zijn nog vrijwel nieuw.

Check wel even de DOT-code voor de leeftijd van de banden.
 
Bedankt voor de reacties! Duidelijk :)
Ik heb al een afspraak met een garage bij de verkoper in de buurt om tijdens de proefrit even langs te rijden, zodat zij de motor na kunnen kijken. Toch spannend, een motor overkopen van een particulier!
 
Bedankt voor de reacties! Duidelijk :)
Ik heb al een afspraak met een garage bij de verkoper in de buurt om tijdens de proefrit even langs te rijden, zodat zij de motor na kunnen kijken. Toch spannend, een motor overkopen van een particulier!
Zeker spannend, ik durf het niet.O-)
 
Bedankt voor de reacties! Duidelijk :)
Ik heb al een afspraak met een garage bij de verkoper in de buurt om tijdens de proefrit even langs te rijden, zodat zij de motor na kunnen kijken. Toch spannend, een motor overkopen van een particulier!
Wel ff kijken of het geen familie is :+
 
Bedankt voor de reacties! Duidelijk :)
Ik heb al een afspraak met een garage bij de verkoper in de buurt om tijdens de proefrit even langs te rijden, zodat zij de motor na kunnen kijken. Toch spannend, een motor overkopen van een particulier!

Heb ik ook gedaan, en achteraf was de prijs met wat kosten voor achterstallig onderhoud en een paar nieuwe banden (eerst nog wel een paar duizend km's met de oude banden gereden) nog steeds een stuk lager dan een vergelijkbare motor bij een motorzaak.
Alleen heb ik de motor bij aankoop niet bij een motorzaak laten keuren.
 
Zeker spannend, ik durf het niet.O-)

Zeg dat nou niet :P

Wel ff kijken of het geen familie is :+

Ik weet nog niet hoe de verkoper heet, dus zou wel heel toevallig zijn :YY

Heb ik ook gedaan, en achteraf was de prijs met wat kosten voor achterstallig onderhoud en een paar nieuwe banden (eerst nog wel een paar duizend km's met de oude banden gereden) nog steeds een stuk lager dan een vergelijkbare motor bij een motorzaak.
Alleen heb ik de motor bij aankoop niet bij een motorzaak laten keuren.

Ja, daar hoop ik nu ook op. Het klinkt allemaal goed, in ieder geval.
 
Ik heb slechts 1 motorfiet bij een winkel gekocht en een stuk of 10-12 particulier. Nooit iets ernstigs meegemaakt. De meeste mensen zorgen erg goed voor hun motor. Banden, remmen, kettingset maak ik me niet zo druk om, dat zijn slijtagedelen (maar wel onderhandelpunten).
Wees op je hoede als de verkoper mooie verhalen heeft over kleppen stellen en carburateurs/injectors reinigen. Dat heeft hij zelf al gedaan en verprutst of het probleem niet opgelost.
Maar de meeste mensen zijn gewoon zuinig op hun motor.
 
Ik heb slechts 1 motorfiet bij een winkel gekocht en een stuk of 10-12 particulier. Nooit iets ernstigs meegemaakt. De meeste mensen zorgen erg goed voor hun motor. Banden, remmen, kettingset maak ik me niet zo druk om, dat zijn slijtagedelen (maar wel onderhandelpunten).
Wees op je hoede als de verkoper mooie verhalen heeft over kleppen stellen en carburateurs/injectors reinigen. Dat heeft hij zelf al gedaan en verprutst of het probleem niet opgelost.
Maar de meeste mensen zijn gewoon zuinig op hun motor.
Zo heeft iedereen zijn eigen ervaringen. Ik ben een aantal malen met mijn broer mee geweest om motoren te keuren. Ik heb ze helaas allemaal afgekeurd, en met reden: de een had geknutselde bedrading, een ander een defect in de versnellingsbak, weer een ander leek wel uit zee opgevist. Tenslotte heeft hij een mooie motor bij een motorzaak gekocht voor een nette prijs.
 
Voor en achter hoef je niet gelijktijdig te vervangen
Ik doe het wel altijd. Niets fijner dan een nieuwe set banden (na de eerste +/- 100km inrijden). Iedereen lijkt te rekenen met de besparing van de prijs van een nieuwe band maar het is nog maar een fractie die hij langer meegaat en dat komt uiteindelijk uit op een paar tientjes maximaal.
je hebt over het algemeen ook meer achter- dan voorbanden nodig
Dat ligt weer geheel aan je rijstijl en/of soort motor want ik ken er genoeg die korter met de voorband doen.
 
Ik doe het wel altijd. Niets fijner dan een nieuwe set banden (na de eerste +/- 100km inrijden). Iedereen lijkt te rekenen met de besparing van de prijs van een nieuwe band maar het is nog maar een fractie die hij langer meegaat en dat komt uiteindelijk uit op een paar tientjes maximaal.

Dat ligt weer geheel aan je rijstijl en/of soort motor want ik ken er genoeg die korter met de voorband doen.

Precies, dat vind ik dus ook. Dan geef je geld uit, en dan blijf je met 1 oudere band rijden met slijtage, cuppen of vierkant, omdat er nog 3 mm opzit. Die paar tientjes die je weggooit zijn pinda’s vergeleken de rest van de kosten. En inderdaad kom je dan na 2000 km alsnog.
 
Precies, dat vind ik dus ook. Dan geef je geld uit, en dan blijf je met 1 oudere band rijden met slijtage, cuppen of vierkant, omdat er nog 3 mm opzit. Die paar tientjes die je weggooit zijn pinda’s vergeleken de rest van de kosten. En inderdaad kom je dan na 2000 km alsnog.
Ik doe het ook, beide banden gelijk vervangen.
Bij mij is de voorband meestal wel versleten voor de achterband.
Door mijn remgedrag aan te passen verklein ik wel dat verschil.
Wanneer de voorband versleten is houd ik achter meestal nog ongeveer 1,6 tot 2 mm over, maar zitten beide banden al over de 20.000km. Ik vind het dan een beetje zot om die achterbamd niet ineens mee te vervangen.
Beide vervangen, en hop, weer goed voor ruim 20.000km.

Ik lees trouwens dat de verkoper adverteerd met achteraan nog 8mm?
Het is een V-strom, staan daar trial banden onder (of hoe dat ook moge noemen)?
En hebben die banden dieper profiel dan gewone banden?
Ik heb natuurlijk enkel ervaring met "gewone banden", en die hebben vooraan doorgaans 4,5mm nieuw, en achteraan 6,5mm.
 
Ik doe het ook, beide banden gelijk vervangen.
Bij mij is de voorband meestal wel versleten voor de achterband.
Door mijn remgedrag aan te passen verklein ik wel dat verschil.
Wanneer de voorband versleten is houd ik achter meestal nog ongeveer 1,6 tot 2 mm over, maar zitten beide banden al over de 20.000km. Ik vind het dan een beetje zot om die achterbamd niet ineens mee te vervangen.
Beide vervangen, en hop, weer goed voor ruim 20.000km.

Ik lees trouwens dat de verkoper adverteerd met achteraan nog 8mm?
Het is een V-strom, staan daar trial banden onder (of hoe dat ook moge noemen)?
En hebben die banden dieper profiel dan gewone banden?
Ik heb natuurlijk enkel ervaring met "gewone banden", en die hebben vooraan doorgaans 4,5mm nieuw, en achteraan 6,5mm.

Of de banden een dieper profiel hebben dan normaal weet ik niet. Het zijn Battlax Adventure banden, vrij nieuw begrijp ik van de verkoper. 6.500 km geleden eronder gezet :)
 
Bmw K100 2 achterbanden op 1 voorband. Geen last van cuppen of andere ongein.
En bij verschillende merken banden
 
Ik doe ook ongeveer 2 op 1. Op verschillende motoren. Ik heb een K75 op BT45 gehad, ernstig cuppen. Net Als mijn R1100GS op Heidenau K60, ook cuppen.
 
Dat is niet altijd zo: met Michelin Pilot Power 3 (sportband) deed ik 10.000 km met een voorband en 6000 km met een achterband op een Ducati Hyperstrada.
Met dezelfde motor deed ik met Michelin Road 5 (toerband) slechts 8500 km met een voorband. De achterband was nog niet versleten maar werd tegelijk vervangen.
En ik kom zelden boven de 100 km/u.
 
Met dezelfde motor deed ik met Michelin Road 5 (toerband) slechts 8500 km met een voorband. De achterband was nog niet versleten maar werd tegelijk vervangen.
En ik kom zelden boven de 100 km/u.
Ik heb redelijk wat setjes MPR 3 en 4 gereden, de voorgangers van de Road 5. Ook bij deze waren mijn voorbanden steeds eerst versleten.
Maar het ging wel telkens om 20.000 tot 27.000km. Dus ook telkens beide banden vervangen.
Hoe kom het dat je slechts 8500km deed met een Road 5 voorband? Zeker gezien je zelden boven de 100km/u komt, want dat is bij mij ook het geval.

Edit: ook bij mijn huidige MPR2 banden is uit de eerste tussentijdse meting op 5.000km gebleken dat de voorband sneller slijt. En dat de kans groot is dat deze set de 20.000km niet zal halen. Tenzij mijn aangepaste remwijze ervoor gaat zorgen dat de voorband nu wat gespaard wordt, en de achterband meer voor zich neemt, maar ik betwijfel het, want als je een beetje hard moet remmen, gebruik je sowieso ook je voorremmen. Nog 2.500km en dan is het de tussentijdse meting op 10.000km. Ik ben benieuwd, maar de resultaten daarvan post ik wel in het bandentopic :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb redelijk wat setjes MPR 3 en 4 gereden, de voorgangers van de Road 5. Ook bij deze waren mijn voorbanden steeds eerst versleten.
Maar het ging wel telkens om 20.000 tot 27.000km. Dus ook telkens beide banden vervangen.
Hoe kom het dat je slechts 8500km deed met een Road 5 voorband? Zeker gezien je zelden boven de 100km/u komt, want dat is bij mij ook het geval.

Edit: ook bij mijn huidige MPR2 banden is uit de eerste tussentijdse meting op 5.000km gebleken dat de voorband sneller slijt. En dat de kans groot is dat deze set de 20.000km niet zal halen. Tenzij mijn aangepaste remwijze ervoor gaat zorgen dat de voorband nu wat gespaard wordt, en de achterband meer voor zich neemt, maar ik betwijfel het, want als je een beetje hard moet remmen, gebruik je sowieso ook je voorremmen. Nog 2.500km en dan is het de tussentijdse meting op 10.000km. Ik ben benieuwd, maar de resultaten daarvan post ik wel in het bandentopic :t
Motorrijden is een hobby van mij. Ik doe geen woon-werk. Ik neem aan dat ik wat "uitbundiger" rijd dan jij, ook bij lage snelheden.
Met de meeste banden slijt bij mij de achterband het hardst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan