Programmaatje om muziek te bewerken voor motor

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik rij, zoals wel meer mensen, met muziek gedurende lange snelwegritten. Dat maakt ze toch net iets minder saai. Hiervoor gebruik ik een PDA, een eigen stukje elektronica voor het uitversterken van het geluid en een setje IMC speakertjes in mijn helm.

Omdat ik vrijwel altijd met oordoppen rij en achter een bulderende ruit zit is het spelen van de standaard MP3's niet optimaal. De oordoppen dempen de bassen minder dan de hoge tonen, waardoor je automatisch al een 'bass-boost' krijgt. En die bassen overbelasten de eindversterker en speakertjes.

Verder zijn te grote dynamiekverschillen niet prettig. Als het te zacht gaat denk je dat de boel uitgevallen is, en als de muziek er ineens inknalt kun je schrikken.

Omdat ik er toch een aparte kopie op 64kbit van de MP3 verzameling op nahoud voor motor- en telefoongebruik, bedacht ik me dat ik wel eens een stukje software kon schrijven dat de muziek aanpast zoals ik dat graag wil hebben.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb dus een klein programmaatje geschreven dat het volgende doet:
- Verschillende nummers even hard laat klinken. Dit gebeurt met een equal-loudness filter.
- Alle bassen onder de 150Hz worden gefilterd met een 18dB/octaaf (Bessel) filter. Dit haalt de zware dreun uit de muziek, maar houd het basniveau acceptabel met oordoppen in.
- Een compressor grijpt in op harde stukken en zachte stukken.

Voor mij werkt het prima. En misschien voor iemand anders ook.

Een test-MP3 (jah, sorry, Anastacia begint met een A, en staat vooraan). Luisteren moet je eigenlijk op de motor doen bij 100+ om het tot z'n recht te laten komen.

Anastacia, Left Outside Alone, ~192kbit VBR MP3 (6.23MB)
Anastacia, Left Outside Alone, 64kbit ABR MP3, bewerkt (1.94MB)

Zelf proberen?

download audio_compressor_v02.exe

Gebruik: audio_compressor_v02.exe <input.wav> <output.wav>, waarbij de .wav's 44.1kHz, 16-bit stereo, PCM moeten zijn.

Voorbeeldje van gebruik met LAME voor het hercoderen van bladiebla.mp3 naar bladiebla_64k.mp3:

Code:
lame --mp3input --decode bladiebla.mp3 c:\temp.wav
audio_compressor_v02 c:\temp.wav c:\temp_out.wav
lame -m j -h --abr 64 c:\temp_out.wav bladiebla_64k.mp3

Bij mij zit dit grapje in een PERL-script dat automagisch heel de MP3 verzameling naloopt en recente toevoegingen transcodeert.

Het programmaatje is gemaakt voor eigen gebruik en niet bepaald gebruikersvriendelijk. Ook zal er nog wel een bugje inzitten. Maargoed, ben je ermee geholpen: veel plezier ermee. Is het niks voor je: pech gehad.
 
Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik de onderstaande.
Nergens last van, zelfs niet van de rijwind als de muziek uit is..
(zijn van sony)
sony-mdr-ex71slb-fontopia-headphones.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan