Progressieve Veren

Maverick

Die hard MF'er
17 sep 2001
330
0
Leiden
Als je reviews leest over motoren hebben ze bijna altijd te zachte (voor)veren waardoor je motor te diep induikt bij hard remmen. Meestal wordt dan geadviseerd om een setje progressieve veren (WP / Hyperpro) erin te zetten. Waarom worden deze gewoon niet af fabriek gemonteerd? Zo duur zijn ze ook weer niet? En hoe zit dat met de achterveer, moet je die dan ook vervangen?
 

goldfinger

MF'er
9 mrt 2002
162
0
Enschede
Denk dat het ook een beetje te maken heeft met het comfort die de standaard veren bieden, wordt minder als je sportievere veren en demping gaat gebruiken.
 

Maverick

Die hard MF'er
17 sep 2001
330
0
Leiden
Merkte dat met mijn vorige fiets, ZZR 600, erg duidelijk dat induiken. Met mijn VFR nauwelijks maar waarschijnlijk heeft dat ook met het gecombineerd remsysteem te maken.
 

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
41
Veghel
www.earracing.nl
Denk dat het ook een beetje te maken heeft met het comfort die de standaard veren bieden, wordt minder als je sportievere veren en demping gaat gebruiken.
Comfort wordt in principe beter met progressieve veren. Aan het begin van de veerweg spreek je het zachte gedeelte van de veer aan. En als het erop aankomt is de veer zo hard mogelijk.
 

DutchChili

MF veteraan
8 aug 2001
1.281
0
Of je koopt gewoon een GSX-R en gaat een middagje stellen. Ik weet zeker dat je het goed krijgt!
 

Danny

Die hard MF'er
10 jan 2002
371
0
Delft
Als je reviews leest over motoren hebben ze bijna altijd te zachte (voor)veren waardoor je motor te diep induikt bij hard remmen. Meestal wordt dan geadviseerd om een setje progressieve veren (WP / Hyperpro) erin te zetten. Waarom worden deze gewoon niet af fabriek gemonteerd? Zo duur zijn ze ook weer niet? En hoe zit dat met de achterveer, moet je die dan ook vervangen?
Een te zachte voorvork komt meestal voor bij 'budget'fietsen. Deze hebben meestal een lineaire veer, geen (veervoorspanning) verstelmogelijkheid en een demperstang. Duurdere fietsen hebben lineaire of progressieve veren, een cartridge dempingsgedeelte met verstelmogelijkheden.

Een 'demperstang'voorvork heeft een constante demping, dat houdt in dat de ingaande demping een compromis is tussen comfort en duiken bij het remmen. Een cartridge-voorvork heeft verschillende dempingswaarden voor comfort (snelle ingaande demping) en remmen/lastwisselingen (langzame ingaande demping).

De achterveer is bijna altijd een compromis voor solo of met passagier rijden. Een progressieve achterveer kan dan verbetering brengen.