Progressieve voorvering Yamaha XJ 900 S Diversion 2002

Marnix.W

Rookie
5 okt 2005
27
14
Kan je het zien wanneer er een Progressieve of nog de originele voorvering in de vork zit, ik zie dat er aan de vork doppen gesleuteld is (of gepoogd) om deze open te draaien (met verkeerde sleutel) heb de moto pas aangeschaft met 40.000 km op de teller en wil deze in de winter flink onderhanden nemen.
 
Ach zelfs met een WPH blijven er nog zat vragen over hoor!

Tip: als je voorpoten er nog in zitten, draai de doppen alvast een beetje los. Als je poten er eenmaal uit zijn is dat enorm lastig.
De poten zitten al terug in elkaar, zonder olie en opvul bus of Spacer zo als het in het WHB staat, de Wilbers waren korter als de veren die er in zaten :-(
 

Bijlagen

  • Wilbers veren.jpg
    Wilbers veren.jpg
    700,4 KB · Weergaven: 10
Oh oke ik dacht dat je met ze zitten weer in elkaar bedoelde dat ze alweer op de motor zaten.

Kon je zelf geen opvulbussen maken?
Had ik ook al aan gedacht maar ik kon de exacte lengte niet vinden, nieuwe veren zetten en dan beginnen te gokken zag ik ook niet echt zitten, weer 55 € armer voor 2 stukjes pijp 😩
 
Antwoord 1: ik heb geen werkplaatshandboek, die info kan ik hier wel vinden op het forum
Antwoord 2: of je de bout vast zet met Loctite, en of er een afstand houder (01 opvulbuis) op de veer zit.

Die bus is duidelijk, veren zijn net geleverd en zijn 13 cm korten als de veren die er in zaten :-(
Kent er misschien iemand de exacte maten van die bus dan kan ik opzoek gaan naar een rvs buisje.
Ik heb een Virago gehad waarbij de kwaal was dat de voorvork doorsloeg. De oplossing was een langere bus op de veer.
Ik heb daar gewoon gasbuis voor gebruikt, rvs heeft geen zin want roesten doet het niet in een poot met olie.
 
Had ik ook al aan gedacht maar ik kon de exacte lengte niet vinden, nieuwe veren zetten en dan beginnen te gokken zag ik ook niet echt zitten, weer 55 € armer voor 2 stukjes pijp 😩
Dat is een hoop geld!
Bij CMSNL heb je ze voor €40 bij de voordeur.
Daar staat overigens ook dat deze bussen ook in talloze andere Yamaha's zit. Oude XT tot nieuwe MT.
Ik heb prijzen gezien van 4 euro voor gebruikte.

En een tip:
Als je de nieuwe binnen hebt even opmeten en hier neerzetten. Dan heeft de toekomst er ook iets aan ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is een hoop geld!
Bij CMSNL heb je ze voor €40 bij de voordeur.
Daar staat overigens ook dat deze bussen ook in talloze andere Yamaha's zit. Oude XT tot nieuwe MT.
Ik heb prijzen gezien van 4 euro voor gebruikte.

En een tip:
Als je de nieuwe binnen hebt even opmeten en hier neerzetten. Dan heeft de toekomst er ook iets aan ;)
Heb van CMSNL met twee ringen en verzending was 55€ 🙄 zal de afmetingen hier plaatsen, zijn wel vlugge jongens met de originele onderdelen 👍
 
Ik heb ooit dop 22 en 23 als extra vulbussen gebruikt -O- B|

Een goedkope hobbybob oplossing om de voorvering stijver te maken, is het (deels) afzagen
Doe dit afzagen asjeblieft niet, de laatste winding van de veer is afgeplat en afgeslepen zodat die vlak op zijn steunpunten leunt, als je daar een stuk afslijpt ben je dat kwijt en wil de veer een bocht gaan maken daaordat die op één punt leunt, dat wil je niet
 
Wat kan er gebeuren? De veer zit redelijk strak in de binnenpoot. Hij zal ook met de originele afgeplatte laatste winding willen buigen. Haal de veer maar eens uit de voorvork, en probeer hem met de hand recht in te drukken zonder dat de veer wil buigen. Zelfs als je dit onder een boorkolom precies haaks doet, wil de veer buigen. De veer indrukken zonder deze te laten buigen lukt alleen met axiale geleiding, dus een binnenpoot van een voorvork.

Wat er wel gebeurd, is dat het steunvlak origineel het hele oppervlak van een afgevlakte winding is. Met het afslijpen, wordt dat steunvlak ineens meer geconcentreerd in een punt. Dat geeft veel meer druk op de plek waar de veer op steunt. Als daar origineel een heel dunne ring zit of zo'n dunwandige vulbus, dan zou ik dat afraden. In mijn situatie heb ik daar een passende dikke carrosseriering geplaatst. Op deze manier heeft de voorvork probleemloos vele tienduizenden kilometers gemaakt.

Je zorgen zijn begrijpelijk, maar wees gerust, ook bij goedkope hobbybob oplossingen blijf ik nadenken 8)7
 
Terug
Bovenaan Onderaan