projeckt Honda XL600R zonder haast

Mnr_Storm

MF'er
20 aug 2011
126
0
Spijkenisse
Hoera!
Mijn eerste motor!!
Ook nieuw hier al lees ik al een tijdje mee.

Heb dus een vers brik gekocht om me lekker op uit te leven.



Hier is tie dan zoals ik hem gekocht heb.
Foto-4XOQB3RA-D.jpg


Foto-SUZDGV7P-D.jpg


Foto-T4QZ488R-D.jpg


Foto-G46CHM6Q-D.jpg


Foto-TKGUNIXN-D.jpg


Tot nu toe is alleen het voorwiel mooi :-)

Foto-H4K4LTA6-D.jpg


Voorvork van een nx650 volgends de vorige eigenaar, al ben ik daar niet zo zeker van.

Heb wel alvast een mooi setje wielen erbij al moet de achterste er nog in worden gezet.

Foto-IV3GZQAW-D.jpg


let niet op het stof. Tis een mooie 17inch velg.

Heb dus wel een andere achterbrug nodig (XR) of ik moet zelf iets versieren om er een remklauw op te krijgen.

Hij heeft 2 jaar stil gestaan dus ik ga eerst maar eens de olie verversen (ja ook pompje ontluchten :) ) carb's schoon maken en alles na lopen voor ik hem aan trap.

Dan eens kijken of er geen getik uit de kop komt, heb begrepen dat dat nogal een kwaal is.

Tis er een uit 89 met stalen tank en achterbrug en dubbele carb.

Ik ben van plan hem compleet uit elkaar te halen en helemaal naar mijn smaak op te bouwen. denk dus SM trim :-)
Uiteraard zal ik het hele projeckt hier posten met veel foto's.

Maar eerst maar eens zien of het blokje genoeg pit heeft aangezien het een XL is lol.
Kan er altijd nog een XR blok in hangen *D
 
Bovenstaande is eigenlijk al oud want ik heb de motor al een week en ook al gestart.
Ook al op mn muil gegaan in de achtertuin :+ maar dit net beschreven in > Het grote wat ik vandaag onderweg nou weer mee maakte... topic.
kortom plantebak kapot, zeer in been , eerste wheely en eerste donut.
En een dik zwart rondje in de tuin hahaha.

Maar ik doe alsof er niets aan de hand is dus hierbij even de plaatjes van het olie verversen enzo.


Kapjes eraf en oude olie in bakje

Foto-LBQDT64D-D.jpg


Zeefje des doods chekken

Foto-H4HYM8GI-D.jpg


Oude Oliefilter
Foto-XAP4O8SS-D.jpg


Achter dat grote tandwiel zit de oliepomp.
Deze met veel gedoe ontlucht

Foto-AD76TURV-D.jpg


Carbs gereinigd en klepjes gesteld trap trap vroem jeeeeeeeeeeee
Hij doet het. Even het olieleidingkie naar de kop gelost op te zien of er ook echt olie komt.
gelukkig wel.

Geen rare tikken of zo dus das mooi. loopt als een zonnetje. *O*

Maar na mijn eerste rit en de tuin crash dus wel getik uit het blok. :(
Tenminste dat denk ik... maar laat nog even iemand anders luisteren want op een gegeven moment ga je gewoon dingen horen die er misschien niet zijn haha.
Toch maar even niet meer starten voor de zekerheid :)

Maar ik denk dat ik toch het deksel even van de kop haal om zeker te zijn dat de tuimelaars, nokkenas en glijlager nog heel zijn. of dat de ketting niet is versprongen

Eerst maar een pakkingset bestellen. Kop zweet zoiezo flink en ik ga waarschijnlijk toch alle lagers en keerringen vervangen. Ook het handmatige distributieketting span boutje monteren zoals aangeraden. Lekt ook olie waar de koppeling het blok in gaat.
Niet veel maar toch. terratorium afbakenen kan ook anders :+

Nu even een weekje op zee dus gebeurt er even niets Als ik terug kom alles uit elkaar halen.
 
moet je bij elke oliewissel de koppelingsdeksel eraf halen en dan de oliepomp ontluchten??? :?
 
Ik heb ook het olie reservoir in het frame helemaal leeg gemaakt.
Dus dan moet het wel ja. Altijd kans dat er een luchtbel door de leiding naar het pompje schiet.
Als er eenmaal lucht in de oliepomp zit krijg je het er niet zomaar uit helaas. :(

Dus moet de pomp er even af.
Olie aan een kant erin (ik dompel het hele ding gewoon onder in een bak olie) en dan aan het asje blijven draaien totdat het er geen luchtbelletjes meer uit komen. en dan snel terugbouwen.

En ik vind het risico te groot om het niet te doen.
Ik wil zeker weten dat er olie naar de kop gaat en vooral bij deze blokjes.
Dus dan maar wat meer werk :)
 
Ah oke, dan snap ik het. zou een beetje omslachtig zijn als je dat bij elke oliewissel zou moeten doen..
 
Zo
Maar weer eens verder gegaan.
Carbs schoongemaakt en een nieuw o-ring setje erin

Hier net uit het azijn badje

Foto-NG6ZXS66-D.jpg


beugeltjes mooi in de hittebestendige lak en even de oven in

Foto-UUWI4MHV-D.jpg


En Dit is het eindresultaat:
Foto-7EVJ3CPJ-D.jpg


Foto-ACUOILPK-D.jpg


Foto-WUBHK4IS-D.jpg



Stuk mooier zo :-)


Alles ontmanteld ondertussen en frame even schoon gemaakt.

Foto-OTCOQCBP-D.jpg


En ben ondertussen ook bezig het achterwiel pas te maken.
Heb een achterbrug gekocht van een xr met schijf, mooi van alu en gewoon wat dikker en sterker. Wel lichter dus das mooi :-)
Remmerij zat er ook bij.

Foto-PLZGDBSY-D.jpg


Foto-KZYYYQTO-D.jpg


Foto-RWUOHWEW-D.jpg


Het zal nu wat makkelijker gaan om de boel pas te maken aangezien deze brug al voor schijfrem is.

Foto-PEYAGS6U-D.jpg


Foto-AGJMVTIH-D.jpg


Morgen verder met het maken van wat busjes en ik ga de achterbrug sleuven uitfrezen zodat ik de dikkere as van het dr650 wiel kan gebruiken.

Groetjes
 
Voor ik het vergeet.
Hier nog wat piccies van de tuimelaars en nokkenas.

Foto-34ZCXDKL-D.jpg


Foto-4PGFVURQ-D.jpg


Foto-EIHKSM3R-D.jpg


Foto-BSUSEH6D-D.jpg


Zier er eigenlijk best goed uit doe nokkenas :-) daar wordt ik blij van.
ook bij dat glijlager is niets te zien :-)

Nu de tuimelaars.

Foto-NIC8BXWH-D.jpg


Foto-IRLAWHEM-D.jpg


Foto-VZVGPCNP-D.jpg


Toch wel wat slijtage denk ik.

Hier nog de sub tuimelaars

Foto-VJJ4VPYU-D.jpg


Foto-END7F6DQ-D.jpg


Goed ik denk dat de klepjes een keer niet goed gesteld hebben gestaan.
Weet niet of dit veel kwaad kan want volgends mij los je dit gewoon weer op met stellen.
Maar ik twijfel om ze toch te vervangen.
 
Nou
Wat sneller als gedacht :-)
Maar het wiel zit erin! jeee *O*
Ik heb busjes gedraaid en de remklauw adapter aan moeten passen en ook de kettingspanners opgeboord naar de 20mm as. Nu heb ik alleen even een probleem met het achtertandwiel want voor een dr650 (waar de naaf dus vanaf komt) leveren ze die alleen maar tot 43 tands :-( wil er een 46 of 48 op.
Denk dus ik een blind tandwiel moet regelen en die pas maken. Of weet er iemand waar ik dus een 46 of 48 kan vinden voor een dr650 se.

Hier de fotooooos.

Foto-LFNUNJ4J-D.jpg


Foto-ZGVPROSF-D.jpg


Foto-QYRFIPF6-D.jpg


Foto-EJREZXPH-D.jpg


Natuurlijk wordt de hele boel mooi gecoat als het klaar is. Maar dat gebeurt pas aan het eind.
volgende klus wordt een mooie beugel lassen voor de rempomp. Ook het subframe slijp ik eraf want daar komt een nieuwe voor. Waarom vertel ik lekker nog niet :-)
 
Ziet er goed uit allemaal! Alleen die afgrijselijke rode blokdeksels :+

De oliepomp kan je ook makkelijker ontluchten. Hoe? Met lucht!

Ik weet niet of het exact t zelfde is als bij xr allemaal. Maar bij mn xr deed ik t zo:

De slang die naar je kop gaat van je frame als ontluchting haal je bij de kop er af, daar zet je de compressor op. Dan haal je de retourleiding van je frame af, dit gat hou je dicht met je vinger. Nu blaas je lucht in die ene leiding, en laat je iemand je motor even rustig rond kicken. De olie zal vanzelf komen nu.
 
Ik heb dat inderdaad al eens gelezen hier, alleen heb ik helaas (nog) geen compressor. Maar die komt er nog wel en dan ga ik het zeker zo proberen. Hoe dat nu gaat is ongeloofelijk onhandig haha.

Blok wordt helemaal gestraald en gecoat. of er gaat een xr blok in. Hoe ze dat verzonnen vroeger, een rood blok _O-

Het erge is dat de cilinder door iemand is gespoten (slecht) want daar komt her en der ook rood onder vandaan.
 
Zo
Na 2 jaar maar weer verder gegaan haha.
Heb ondertussen nog een ander brik staan. Soes gsx550. maar die komt later wel.
De honda is op het moment nog zoals ik hem achterliet 2 jaar geleden dus ben weer een beetje onderdelen aan het verzamelen uit de schuur. zodra ik dus weer wat concreets heb gedaan vervolg ik dit verhaal :-)
 
zijn nog wel zichtbaar op mijn blog sleuteltje13 maar zal ze proberen weer aan de gang te krijgen. Zit nu op zee voor mijn werk maar als ik terug ben komt er weer wat serieuze actie :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik help je wel even knaap.
Echt heel knap staaltje vakmanschap. Zeker met weinig ervaring en cheap MIG apparaat in een schuurtje van 1 bij 1.

IMG_2506.JPG


IMG_2688.JPG


IMG_2690.JPG


IMG_2447.JPG


IMG_2396.JPG


20130714_210622.jpg


IMG_2521.JPG


Keep on the good work! :} :9~
 
Laatst bewerkt:
Nou.
Jaaaren niks gepost hier maar hij is af *O* *O* *O* *O* *O*
het volgende project zal wat sneller gaan :o
Dus bij deze een ploatie van het grote resultaat.



full
 
Mooi apparatus geworden voor een eerste fiets :} , en nu hup meters maken voordat het gaat regenen :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan