S te fan
MF'er
Goedendag mede fanaten,
Ik ben nog een redelijk onbekende op dit forum, mede omdat ik vrij weinig motor heb gereden.
Maargoed waar het echt om gaat is het project:
Na een Virago 535 te hebben gereden kwam ik erachter dat ik meer gas wilde geven, dus is er een CBR600 (PC31) voor in de plaats gekomen maar doordat m'n rechterhand en heup gevoelloos werd tijdens het rijden is die er 2 jaar geleden ook uit gegaan.
Dan skippen we 2 jaar en ben ik ben sinds een maand of 2 eigenaar geworden van een Suzuki Bandit 1200 uit 1996, een heus project.
In de vito van m'n broer samen met een oprijplaat naar (rechts) Veilig in de loods waar die voornamelijk zal staan
tilburg om hem te bekijken en uiteraard gelijk mee te nemen. want de schuur thuis is gewoon te klein met een formaat
van 3x2.5.
Hij rijdt, remt, niest bij koude start, heeft versleten remmen, oude remvloeistof en het blok klinkt als een gehaktmolen(in de goede zin).
Voor zo'n oud beestje rijdt die toch best door maar dat mag ook wel met bijna 100pk en bijna 90nm koppel al zullen er wel een paar paarden weggelopen zijn in de tussentijd.
Er valt ook veel leuks van te maken maar ik weet nog niet of ik daar aan ga beginnen.
Een van de eerste uitgaven was een paddock stand maar eerlijk gezegd zou ik hier niet nogmaals voor kiezen.
Ik wil niet zeggen dat die op omvallen staat maar ik ben er nog niet zeker van.
Ik ben begonnen met een onderhoudsbeurt, verse olie en een nieuw filtertje doet echt wonderen, het blok is een stuk stiller/rustiger geworden.
Daarna de bougies vervangen, dit was een beetje tricky maar uiteindelijk appeltje eitje en uiteraard het luchtfiltertje vervangen.
Ook heb ik de ( in mijn ogen) lelijke knipperlichten vervangen voor wat sportievere kleinere carbon look knippers.
En nou zijn we aangekomen op banden, dan vraag je je toch af waarom mensen niet preventief onderhoud uitvoeren, ik twijfel nog of de banden echt 19/20 jaar oud kunnen zijn.
En de remmen, de voorremschijven golven over de breedte van de schijf wat betekend dat ze ver versleten zijn dus opjacht naar nieuwe schijven of een voorwiel met goede schijven, dit is uiteindelijk een voorwiel met goede schijven geworden, echter was dat niet zonder verrassingen.
Ookal werd de velg geadverteerd onder het mom " Suzuki bandit 1200 1996-2000" zat er toch verschil in, hier kwam ik alleen pas achter nadat ik er een nieuwe voorband om had laten leggen en de velg wilde monteren...
Naast dat de naaf kleiner is dan de originele velg zijn de schijven ook 20mm kleiner, dus valt er niks van te gebruiken en kunnen er alsnog 2 nieuwe remschijven @ 240eu per stuk besteld worden(hobby mag geld kosten zeggen ze).
Dus het is wachten tot de schijven binnen zijn, deze laat ik in dit geval ook monteren door een motorzaak( van Meel motoren Made), dan ben ik er in ieder geval zeker van dat ik de juiste schijven heb en juist gemonteerd zijn.
Toch best handig om met een motortakel en assteunen de motor met het voorwiel van de grond af te krijgen.
En hier goed het verschil te zien tussen de 2 velgen, de achterste is de originele en de voorste de verkeerd bestelde.
Overigens ben ik het volgende nog van plan, sommige dingen mogelijk pas in het naseizoen:
Brandstofkraan revisie (hangt soms een druppel benzine aan en is vest vettig)
Kleppen stellen (hij tikt zachtjes maar beter preventief stellen dan een nieuw blok)
Carbs reinigen & synchroon stellen
Voorvork keringen vervangen
Ketting en tandwielen(mogelijke grotere vertanding, meer acceleratie)
Brandstofmeter maken
Remvloeistof verversen
Remleidingen vervangen
Schoonmaken
Ik ben nog een redelijk onbekende op dit forum, mede omdat ik vrij weinig motor heb gereden.
Maargoed waar het echt om gaat is het project:
Na een Virago 535 te hebben gereden kwam ik erachter dat ik meer gas wilde geven, dus is er een CBR600 (PC31) voor in de plaats gekomen maar doordat m'n rechterhand en heup gevoelloos werd tijdens het rijden is die er 2 jaar geleden ook uit gegaan.
Dan skippen we 2 jaar en ben ik ben sinds een maand of 2 eigenaar geworden van een Suzuki Bandit 1200 uit 1996, een heus project.
In de vito van m'n broer samen met een oprijplaat naar (rechts) Veilig in de loods waar die voornamelijk zal staan
tilburg om hem te bekijken en uiteraard gelijk mee te nemen. want de schuur thuis is gewoon te klein met een formaat
van 3x2.5.
Hij rijdt, remt, niest bij koude start, heeft versleten remmen, oude remvloeistof en het blok klinkt als een gehaktmolen(in de goede zin).
Voor zo'n oud beestje rijdt die toch best door maar dat mag ook wel met bijna 100pk en bijna 90nm koppel al zullen er wel een paar paarden weggelopen zijn in de tussentijd.
Er valt ook veel leuks van te maken maar ik weet nog niet of ik daar aan ga beginnen.
Een van de eerste uitgaven was een paddock stand maar eerlijk gezegd zou ik hier niet nogmaals voor kiezen.
Ik wil niet zeggen dat die op omvallen staat maar ik ben er nog niet zeker van.
Ik ben begonnen met een onderhoudsbeurt, verse olie en een nieuw filtertje doet echt wonderen, het blok is een stuk stiller/rustiger geworden.
Daarna de bougies vervangen, dit was een beetje tricky maar uiteindelijk appeltje eitje en uiteraard het luchtfiltertje vervangen.
Ook heb ik de ( in mijn ogen) lelijke knipperlichten vervangen voor wat sportievere kleinere carbon look knippers.
En nou zijn we aangekomen op banden, dan vraag je je toch af waarom mensen niet preventief onderhoud uitvoeren, ik twijfel nog of de banden echt 19/20 jaar oud kunnen zijn.
En de remmen, de voorremschijven golven over de breedte van de schijf wat betekend dat ze ver versleten zijn dus opjacht naar nieuwe schijven of een voorwiel met goede schijven, dit is uiteindelijk een voorwiel met goede schijven geworden, echter was dat niet zonder verrassingen.
Ookal werd de velg geadverteerd onder het mom " Suzuki bandit 1200 1996-2000" zat er toch verschil in, hier kwam ik alleen pas achter nadat ik er een nieuwe voorband om had laten leggen en de velg wilde monteren...
Naast dat de naaf kleiner is dan de originele velg zijn de schijven ook 20mm kleiner, dus valt er niks van te gebruiken en kunnen er alsnog 2 nieuwe remschijven @ 240eu per stuk besteld worden(hobby mag geld kosten zeggen ze).
Dus het is wachten tot de schijven binnen zijn, deze laat ik in dit geval ook monteren door een motorzaak( van Meel motoren Made), dan ben ik er in ieder geval zeker van dat ik de juiste schijven heb en juist gemonteerd zijn.
Toch best handig om met een motortakel en assteunen de motor met het voorwiel van de grond af te krijgen.
En hier goed het verschil te zien tussen de 2 velgen, de achterste is de originele en de voorste de verkeerd bestelde.
Overigens ben ik het volgende nog van plan, sommige dingen mogelijk pas in het naseizoen:
Brandstofkraan revisie (hangt soms een druppel benzine aan en is vest vettig)
Kleppen stellen (hij tikt zachtjes maar beter preventief stellen dan een nieuw blok)
Carbs reinigen & synchroon stellen
Voorvork keringen vervangen
Ketting en tandwielen(mogelijke grotere vertanding, meer acceleratie)
Brandstofmeter maken
Remvloeistof verversen
Remleidingen vervangen
Schoonmaken
Laatst bewerkt: