Project Bandit 1200

S te fan

MF'er
3 jan 2017
55
17
Noord noord-broabant
Goedendag mede fanaten,

Ik ben nog een redelijk onbekende op dit forum, mede omdat ik vrij weinig motor heb gereden.
Maargoed waar het echt om gaat is het project:

Na een Virago 535 te hebben gereden kwam ik erachter dat ik meer gas wilde geven, dus is er een CBR600 (PC31) voor in de plaats gekomen maar doordat m'n rechterhand en heup gevoelloos werd tijdens het rijden is die er 2 jaar geleden ook uit gegaan.

Dan skippen we 2 jaar en ben ik ben sinds een maand of 2 eigenaar geworden van een Suzuki Bandit 1200 uit 1996, een heus project.

In de vito van m'n broer samen met een oprijplaat naar (rechts) Veilig in de loods waar die voornamelijk zal staan
tilburg om hem te bekijken en uiteraard gelijk mee te nemen. want de schuur thuis is gewoon te klein met een formaat
van 3x2.5.

20230301_200037.jpg

20230301_210140.jpg















Hij rijdt, remt, niest bij koude start, heeft versleten remmen, oude remvloeistof en het blok klinkt als een gehaktmolen(in de goede zin).

Voor zo'n oud beestje rijdt die toch best door maar dat mag ook wel met bijna 100pk en bijna 90nm koppel al zullen er wel een paar paarden weggelopen zijn in de tussentijd.
Er valt ook veel leuks van te maken maar ik weet nog niet of ik daar aan ga beginnen.

Een van de eerste uitgaven was een paddock stand maar eerlijk gezegd zou ik hier niet nogmaals voor kiezen.
Ik wil niet zeggen dat die op omvallen staat maar ik ben er nog niet zeker van.


20230315_195046.jpg
20230303_233719.jpg


















Ik ben begonnen met een onderhoudsbeurt, verse olie en een nieuw filtertje doet echt wonderen, het blok is een stuk stiller/rustiger geworden.
Daarna de bougies vervangen, dit was een beetje tricky maar uiteindelijk appeltje eitje en uiteraard het luchtfiltertje vervangen.
Ook heb ik de ( in mijn ogen) lelijke knipperlichten vervangen voor wat sportievere kleinere carbon look knippers.

En nou zijn we aangekomen op banden, dan vraag je je toch af waarom mensen niet preventief onderhoud uitvoeren, ik twijfel nog of de banden echt 19/20 jaar oud kunnen zijn.
20230429_163852.jpg20230429_163956.jpg

En de remmen, de voorremschijven golven over de breedte van de schijf wat betekend dat ze ver versleten zijn dus opjacht naar nieuwe schijven of een voorwiel met goede schijven, dit is uiteindelijk een voorwiel met goede schijven geworden, echter was dat niet zonder verrassingen.

Ookal werd de velg geadverteerd onder het mom " Suzuki bandit 1200 1996-2000" zat er toch verschil in, hier kwam ik alleen pas achter nadat ik er een nieuwe voorband om had laten leggen en de velg wilde monteren...

Naast dat de naaf kleiner is dan de originele velg zijn de schijven ook 20mm kleiner, dus valt er niks van te gebruiken en kunnen er alsnog 2 nieuwe remschijven @ 240eu per stuk besteld worden(hobby mag geld kosten zeggen ze).

Dus het is wachten tot de schijven binnen zijn, deze laat ik in dit geval ook monteren door een motorzaak( van Meel motoren Made), dan ben ik er in ieder geval zeker van dat ik de juiste schijven heb en juist gemonteerd zijn.

Toch best handig om met een motortakel en assteunen de motor met het voorwiel van de grond af te krijgen.

20230519_171144.jpg



















En hier goed het verschil te zien tussen de 2 velgen, de achterste is de originele en de voorste de verkeerd bestelde.

20230519_171158.jpg


Overigens ben ik het volgende nog van plan, sommige dingen mogelijk pas in het naseizoen:

Brandstofkraan revisie (hangt soms een druppel benzine aan en is vest vettig)
Kleppen stellen (hij tikt zachtjes maar beter preventief stellen dan een nieuw blok)
Carbs reinigen & synchroon stellen
Voorvork keringen vervangen
Ketting en tandwielen(mogelijke grotere vertanding, meer acceleratie)
Brandstofmeter maken
Remvloeistof verversen
Remleidingen vervangen
Schoonmaken
 
Laatst bewerkt:
Alvast succes met je project :t

Wel heb ik een vraag, zijn de remleidingen nog origineel of reeds vernieuwd ?
Gezien de staat van onderhoud zou ik de gehele remklauwen leeghalen en geheel schoonmaken. En afhankelijk van de staat van de seals of herbruiken (mits in goede staat) of revisiesetjes toepassen.

Remmen zijn best relevant ;)
En zo je plannen voor gelezen te hebben besteed je er veel aandacht aan (dat is een pluim waard :t ).
 
Succes met je project, :t ik volg, mooie fiets vind ik dat altijd en erg handige opsomming voor een leek als ik wat er zoal moet gebeuren aan onderhoud
 
Bandit project? Leuk. :9

Ik mis mijn zwarte S nog wel eens, die reedt echt leuk na wat aanpassingen, en had 118 PK op het achterwiel, genoeg om de teller volledig te benutten. En dat was met een open demper en linkpijp, en aangepaste carbsettings, origineel luchtfilterhuis behouden.

Ik hoorde van een rijleraar met praktijkervaring dat Bandit's rond de ton last kunnen krijgen van pitting van de nokkenassen, kijk er even naar als je toch de kleppen gaat stellen, zijn ze inderdaad niet helemaal fris dan kan je ze maar beter vervangen door snellere GSX-R nokkenassen. O-)
 
Zo te zien hebben ze je met een bandit 600 voorwiel afgescheept.

Oja en als het een wiebel paddock stand is.. weg ermee! Of verstevigen. Zoiets moet je van op aan kunnen imo.

Als je plannen hebt om de uitlaat van de kop los te maken, zou ik ruim op tijd (weken) van te voren beginnen met een kruipolie offensief. De bouten willen wel eens vast rotten. Net aan vochtig houden, desnoods met behulp van een wattenstaafje ofzo.
 
Alvast succes met je project :t

Wel heb ik een vraag, zijn de remleidingen nog origineel of reeds vernieuwd ?
Gezien de staat van onderhoud zou ik de gehele remklauwen leeghalen en geheel schoonmaken. En afhankelijk van de staat van de seals of herbruiken (mits in goede staat) of revisiesetjes toepassen.

Remmen zijn best relevant ;)
En zo je plannen voor gelezen te hebben besteed je er veel aandacht aan (dat is een pluim waard :t ).

Dankje:)

Zoals het eruit ziet zijn de remleiding nog origineel, volgensmij heb ik deze nog niet op de to-do list gezet.
De klauwen hebben iets wat oxidatie en verrassend genoeg waren alle remklauw bouten vettig(misschien dat de voorvork olie er langs is gedruipt)
Ik heb de zuigertjes best goed terug kunnen stellen maar gezien ik ook remleidingen wil vervangen kan ik er net zo goed wat moeite in steken om de klauwen te reviseren.

Juist omdat remmen zo belangerijk zijn heb ik het bestellen en monteren van de nieuwe schijven(samen met het opnieuw omleggen van de voorband) laten uitbesteden, mede om zo geen gok van ~480eu te hoeven nemen met eventueel verkeerd bestellen van nieuwe schijven.

Bandit project? Leuk. :9

Ik mis mijn zwarte S nog wel eens, die reedt echt leuk na wat aanpassingen, en had 118 PK op het achterwiel, genoeg om de teller volledig te benutten. En dat was met een open demper en linkpijp, en aangepaste carbsettings, origineel luchtfilterhuis behouden.

Ik hoorde van een rijleraar met praktijkervaring dat Bandit's rond de ton last kunnen krijgen van pitting van de nokkenassen, kijk er even naar als je toch de kleppen gaat stellen, zijn ze inderdaad niet helemaal fris dan kan je ze maar beter vervangen door snellere GSX-R nokkenassen. O-)

Kijk dat zal leuk rijden zijn, zou leuk zijn om er ook meer uit te halen maar eerst moet die maar degelijk rijden haha.

Bij het kleppenstellen zal ik eens goed kijken naar de nokkenassen want deze heeft de wereld al 2x rond gereden en eventueel (preventief per ongeluk) snellere nokkenassen plaatsen zal een leuke mod zijn.

Zo te zien hebben ze je met een bandit 600 voorwiel afgescheept.

Oja en als het een wiebel paddock stand is.. weg ermee! Of verstevigen. Zoiets moet je van op aan kunnen imo.

Als je plannen hebt om de uitlaat van de kop los te maken, zou ik ruim op tijd (weken) van te voren beginnen met een kruipolie offensief. De bouten willen wel eens vast rotten. Net aan vochtig houden, desnoods met behulp van een wattenstaafje ofzo.

Daar lijkt het inderdaad op, de verkoper heb ik al benaderd en hopelijk kunnen ze wat betekenen, was via motoparts.eu besteld dus in iedergeval niet particulier.

De paddock stand is een simpel ding met eigenlijk 2 rubbere blokken, zeg maar trappers.
Naast dat het sowieso wat lastiger is om zonder middenbok de motor op de paddock te krijgen lijken deze blokken wat door te hangen, dus ik denk dat het gewoon vervangen word voor een steviger model.

Ik ben zo snel niet van plan de uitlaat los te halen maar ik zal er rekening mee houden.

En om af te sluiten nog een paar foto's


Ik heb de enkele originele spiegel vervangen
voor bar-end spiegels

20230522_003028.jpg
20230522_003114.jpg

De in mijn ogen lelijke knipperlicht tegenover / Nieuwe Dunlop Sportmax
het sportievere type
20230522_003058.jpg
20230522_003205.jpg
 
Laatst bewerkt:
deze wil ik ook wel volgen, ik heb nog een goed adres voor je als je kwalitatief goed onderhoud aan je motor wilt voor eerlijke prijzen. "Bax Auto's En Motoren" in Nieuwendijk, voor jou ook een stukje dichterbij dan Made :t Ken hem al 15 jaar en al mijn auto's en motoren (plus de rest van de fam.) gaan naar hem.
 
Ik zit ook nog redelijk dichtbij.
Zelf net ook heel wat onderhoud gedaan bij mijn Bandit 1200.
Dus als er wat is, kan altijd even helpen
 
deze wil ik ook wel volgen, ik heb nog een goed adres voor je als je kwalitatief goed onderhoud aan je motor wilt voor eerlijke prijzen. "Bax Auto's En Motoren" in Nieuwendijk, voor jou ook een stukje dichterbij dan Made :t Ken hem al 15 jaar en al mijn auto's en motoren (plus de rest van de fam.) gaan naar hem.

Nou dat scheelt maar ik zit alleen met de loods in Made, ik kom uit Sleeuwijk vandaan dus dat scheelt al wat.
Voor advies e.d. of als ik er echt niet uit kom wil ik wel een garage opzoeken maar verder wil ik zoveel mogelijk zelf doen(vooral met auto's, die krijgen alleen een apk door een garage en de rest word door mijn handen gedaan:)).


Ik zit ook nog redelijk dichtbij.
Zelf net ook heel wat onderhoud gedaan bij mijn Bandit 1200.
Dus als er wat is, kan altijd even helpen

Bedankt voor het aanbod, ik zal het proberen te onthouden.
Maar voornamelijk iemand met kennis die goed te benaderen is kan heel goed uitkomen.
 
Zelf doen blijft ook het leukste en heel leerzaam!
Dat vind ik ook.

Leuke moto’s. Was 15j geleden de eerste +1000cc waar ik op heb gereden en dat was meteen indrukwekkend. Lekker veel koppel.
Voor mij is dit ook de eerste 1000+ en het is zeker indrukwekkend, rijdt ook gewoon fijn.

Uiteindelijk weer een update met een paar foto's

Remblokken voor en achter zijn vervangen
Beide velgen hebben nu nieuwe banden, haaks ventiel en het voorwiel heeft nieuwe schijven, wel een duur geintje @ ~600eu voor schijven en blokken maar we kunnen er weer een hele tijd tegenaan.

20230603_152506.jpg20230603_163519.jpg

Zwart op zwart staat helemaal niet verkeerd moet ik zeggen.

20230603_171710.jpg

Ik heb er uiteraard welgeteld 2 ritjes mee gereden en zo komen er toch een paar dingen naar voren:

De moer van de achteras zou volgens de online tekeningen op 100nm vast moeten en geborgd worden, alleen met 100nm draait het wiel niet meer uit z'n eigen(op de bok starten draait normaal het achterwiel mee, nu dus niet meer), ik ga hem er dus nogmaals uithalen om te zien of het tandwielhuis wel goed in het wiel zit en niet.

Ik merkte al een rare vibratie rijdens het rijden in z'n 3 op lage toeren(3000-4500), in 2de of 4de versnellling op het zelfde toerental is niks te merken, ik hoopte dat het de ketting was die gespannen moest worden maar nu deze opnieuw gespannen is de vibratie nog niet weg, ik ben er dus bang voor dat het vanuit het blok komt(zie de vibratie als eigenlijk een ketting die je langs een nok haalt en met klimmende toeren ook harder vibreert of een ingelopen lager).

Daarnaast word het wel echt tijd om de voorvork keering te gaan vervangen, de carbs uit elkaar en de brandstofkraan te reviseren(al hangt er bijna geen benzine meer aan, het is gewoon vettig nu).
 
Ik heb nog een KernStabi over. Heb ik mn Ducaties altijd mee opgebokt. :Y
Kun je zo hebben, maar ik stuur hem niet op!:N

f1c0cebd-6efd-4cc3-9b48-baf35ce02cc2.jpg

Indien interesse, pb-tje?
 

Bijlagen

  • 100_7463.JPG
    100_7463.JPG
    234,5 KB · Weergaven: 33
Sow dit topidc maar weer eens afstoffen, de hele winter de tijd gehad om te kunnen sleutelen enzo maar wanneer doen we dat... als het motorseizoen begonnen is, wat dat betreft maar goed dat het nog best veel regent.

Vorig jaar ben ik verhuist qua bedrijfsruimte en dat heeft zeer veel tijd opgeslokt, samen met de paar auto projecten waar ik nog aan werkte.

Maargoed, de voorvork lekte, via youtube een rete handig filmpje gevonden en na 3 uurtjes waren beide voorvorken gereviseerd, mocht ik met deze motor verder willen gaan dan zou ik in het vervolg ook gelijk de poten willen spuiten enzo.

Helaas nog geen balhoofdsteun dus via de motortakel de motor op bokken gezet en aan de slag.

20240313_232243.jpg


20240313_223411.jpg


20240313_223400.jpg



let niet op de bende op de werkbank, het inrichten is nogsteeds bezig....

Vorig jaar was me al opgevallen dat het verbruik best stevig was, zo rond de 1:10 maar gezien dat dat ruim een half jaar geleden was, was ik er niet meer zo zeker van.
Van de week getoured en bemerkte dat die echt lastig te verplaatsen was na het remmen(even omkeren of iets) en jahoor bij 150km sputteren en uit, op zn reserve gezet en hij reedt weer, gemiddeld 1:11.5.
Klauwen blijft plakken, niet fijn.
Samen met een maat de klauwen voor nu gangbaar gekregen, goed schoongeblazen, alle zuigers terug gezet en alleen 1 van de remzuigers doet moeilijk.
Dus als volgende week de remklauw resivieset binnen is ga ik alle 3 de remklauwen reviseren.

Zo blijven we bezig.
Owja en ook heb ik andere spiegels geplaatst, die bar-end spiegels vond ik niks.
20240316_221325.jpg
 
Als je de klauwen gaat doen kijk dan heel goed naar corrosie in de groeven van de seals, daardoor gaan meestal de zuigers zwaar.
 
Als je je druk maakt over waar de magnetron en biertap komt te staan, dan is je beunhok prima ingericht. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan