Project: BMW K100 Cafe Racer

Waarom ligt dat kontje nu op een plankje?

Om te zien hoe het zitje ongeveer komt te liggen wanneer ik de lijn van de onderkant van de tank volg m.b.t. de aanpassing aan het frame die ik nog ga doen.

Lekker bezig!
Bizar hoe snel deze motoren opknappen als je de kappen weghaalt en zo'n kort kontje er op zet.

En lekker opvallende rearsets en bobine-cover trouwens :P

Thanks! De rearsets ga ik sowieso nog vervangen, weet alleen nog niet precies welke dat gaan worden. Wil eerst de aanpassing aan het frame doen en het zitje monteren en me dan daar op gaan richten. Heb al wel wat leuke ideeën opgedaan... :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk, wordt al mooi. Nooit aan een K gedacht als basis, maar er blijken toch mooie voorbeelden van te zijn.

Wat een schoorsteen trouwens!
 
Verveelde me vanavond en wilde toch even wat prutsen.. Heb maar de slijptol in de rearsets gezet :t
Wil ze alsnog ooit gaan vervangen, maar voorlopig kan dit nog wel door de beugel.

WhatsApp_Image_2016_12_05_at_19_45_12.jpg


WhatsApp_Image_2016_12_05_at_19_45_12_(1).jpg


WhatsApp_Image_2016_12_05_at_22_11_45.jpg


WhatsApp_Image_2016_12_05_at_21_42_19.jpg
 
Laatst bewerkt:
8-12-2016

Vandaag de BMW met een trailer versleept naar zijn tijdelijke slaapplekje..
Mag de BMW een tijdje stallen bij een maat van me. Daar staat hij nu op een motorheftafel naast de prachtige fiets (Suzuki TR250 2 takt racer) van mijn maat (aka robertbiesheuvel).

Moet nu nog even wat stalen buizen bestellen, en dan gaan we beginnen met de aanpassing aan het frame :)

Whats_App_Image_2016_12_10_at_20_51_35.jpg


DSC_0223.jpg



10-12-2016:

Vandaag de laatste laag plamuur aangebracht op het zitje, en vervolgens voorzien van een laag witte topcoat.. Kortom, het zitje is bijna klaar *D

Whats_App_Image_2016_12_10_at_20_46_15.jpg
 
Laatst bewerkt:
Allereerst: mijn excuses dat ik zo lang niks van mij heb laten horen!

Heb het de afgelopen tijd erg druk gehad waardoor ik ruim een jaar vrijwel niks aan de BMW heb gedaan.

Gelukkig had ik de afgelopen 2 weken vrij, dus heb de BMW maar weer eens tevoorschijn gehaald om een poging te doen weer vaart te maken in dit project.

Zoals ik al eerder eens benoemd heb wilde ik graag het achterste gedeelte van het frame aanpassen (enkel het gedeelte waar het zitje op gemonteerd zit) omdat ik het mooier vond als de onderste lijn van de tank doorloopt naar de achterkant van het frame i.p.v. dat er ineens een knik in zit (zoals het normaalgesproken is). Het kontje komt hierdoor een stukje hoger te liggen.
Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van stalen buis (wanddikte 2) met dezelfde diameter als origineel. Tussen de oude en nieuwe buizen in heb ik voor extra stevigheid massief stalen bussen geplaatst (deze vallen in de buizen), welke ik heb gemaakt op een draaibank. Daarna het geheel gelast (TIG-lasapparaat):

full



Vervolgens het nieuwe gedeelte frame voorzien van primer en in dezelfde kleur (hoogglans zwart) gespoten als de rest van het frame:

full


Hierna ben ik verder gegaan met de tank en het zitje. Na weer heel wat uurtjes aan het zitje geplamuurd en geschuurd te hebben (2-componenten plamuur, spuitplamuur en schuurpapier K180 K400 & K1000) was die dan eindelijk af. Op de tank zaten wat kleine krasjes, die heeft ook nog een laagje plamuur gekregen. Vervolgens alles voorzien van 2 lagen grondlak, 2 lagen metallic donkergrijs en 2 lagen blanke 2K-lak (steeds elke eerste laag dunnetjes, en vervolgens dekkend.). Voor het spuiten heb ik een simpele spuitcabine gemaakt met plastic zeil. De grondlagen en de metallic donkergrijs waren spuitbussen, de blanke 2K-lak (Airo Automotive HS-VOC) heb ik gespoten met een spuitpistool (er is ook blanke 2K-lak verkrijgbaar in spuitbussen, echter geef ik persoonlijk de voorkeur om dit te spuiten met een spuitpistool voor meer controle over het spuitwerk). Een tip voor de mensen die ook thuis willen spuiten maar bang zijn voor stofdeeltjes: maak ca. 10 minuten voordat je gaat spuiten de grond alsmede de muren/plastic zeil rondom je spuitwerk nat/vochtig. De stofdeeltjes die in de lucht ronddwarrelen zullen hier aan blijven plakken.
Het resultaat van het spuitwerk:

full

full

full

full


En vervolgens het zitje en de tank geplaatst op de motor.. Wauw! Ben achteraf erg blij dat ik ervoor heb gekozen het frame aan te passen en het zitje zelf te maken. De vorm van de motor is tot nu toe naar mijn wens.

full



Vandaag een nieuwe achterband besteld. Ik heb dezelfde band besteld als die er eerst op zat (Bridgestone BT45) alleen dan iets breder. Er zit nu een 130/90/17 op (standaard bandenmaat voor deze motor). Er zou echter ook een 140/80/17 op moeten passen. Ik ben erg benieuwd gezien er niet heel veel ruimte tussen de achterband en de cardanas zit..

De huidige to-do-list:
- zadel voor op het zitje maken (wordt een zwart leren zadel, de spullen zijn al in huis)
- passende koplamp vinden (ben er nog niet precies uit welke.. als hij maar groot is!)
- passende achterlamp vinden
- bedrading netter maken (sinds aankoop al een flinke puinhoop)
- uitlaat kopen/maken
- tellerunit kopen
Ik zal proberen voortaan wat meer up-te-daten dan ik de afgelopen tijd heb gedaan (excuses!)..
Overigens zag ik dat de oude foto’s niet meer zichtbaar zijn. Ik hoop dat ik deze nog kan vinden, en zal ze indien mogelijk vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan