Hallo allemaal!
Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik eerst even wat over mijzelf vertellen.
Ik ben Jasper, 22 jaar oud en woonachtig in Rotterdam. Ik ben momenteel aan het afstuderen voor de opleiding Mechatronica (een soort mix van werktuigbouwkunde en electrotechniek). Naast mijn opleiding ben ik altijd graag bezig met sleutelen en prutsen aan van alles en nog wat.
Heb vroeger veel gesleuteld aan puchjes, scootertjes en daar altijd veel plezier aan beleeft.
Nu werd het tijd voor wat anders.. Ik heb altijd al graag een cafe racer willen hebben. En waarom zou je er een kopen als je hem ook kunt bouwen? Ik neem jullie graag mee in mijn avontuur:
29-10-2016
Kreeg van mijn vader te horen dat hij via via een BMW K100 kon kopen voor €500,-.
Ondanks dat het een prikkie is voor zo’n motor hoefde mijn vader hem niet.
Het leek mij al jaren een uitdaging om een oude motorfiets om te bouwen naar een café-racer en had al eens ergens gelezen dat zo’n BMW K100 daar zeer geschikt voor is. Kortom, dit leek mij de ultieme kans om mijn droom waar te maken!
30-10-2016
Contact opgezocht met de eigenaar en wat foto’s en informatie over de motor gekregen.
De motor was niet in topstaat, maar daar was de prijs ook naar. Al met al leek het mij een prima basis om mee te beginnen. En zeker voor dat geld!
Van mijn ouders de goedkeuring gekregen om de motor in de tuin te kunnen stallen (wel onder een afdakje gelukkig) onder de voorwaarde dat ik wel mijn scootertje weg deed. Diezelfde avond nog stond het scootertje op marktplaats. En de volgende ochtend werd hij al opgehaald!
Er was ruimte… Dus meteen maar een afspraakje gemaakt om de motor te komen bezichtigen en eventueel op te komen halen. Op vrijdag 4-11-2016 zou ik langs gaan om de motor te komen bekijken.
4-11-2016
In de auto richting Wijk en Aalburg om te motor te bezichtigen. Aangezien ik nog geen motorrijbewijs heb zou mijn vader de motor terug naar huis rijden indien ik hem zou kopen.
Zoals ik al wist was de motor niet perfect, maar die €500,- was hij dik waard! Kopen dus!
Mijn vader heeft de motor naar huis gereden. Uiteraard zelf ook even een stukje geprobeerd en man, man, man… Wat rijdt dat soepel!
Even over de motor zelf:
De motor komt uit 1984 en heeft nu 131.000km gereden. De vorige eigenaar heeft hem 5 jaar in bezit gehad, en er in die tijd niet veel bijzonders aan gedaan naast het gebruikelijke onderhoud zoals de olie verversen etc. Echter de eigenaar daarvoor schijnt de motor wel flink onder handen te hebben genomen. Zoals het mij verteld is, is de motor in bezit geweest van de eigenaar van een Nederlandse BMW club. De man schijnt de motor geheel te hebben gereviseerd. Zowel motorisch als het rijwielgedeelte schijnt volledig te zijn aangepakt. Ook de kappen en de tank zijn in ‘’special-paint’’ gespoten met een mooi strak BMW logo op de zijkant. Ik moet zeggen dat het erg netjes gespoten is, ziet er echt goed uit! Ondertussen zijn we natuurlijk een aantal jaar verder en heeft de motor ondertussen wel een aantal plekjes. De motor is een keer omgevallen, dus het knipperlichtglaasje is kapot, een ophangpunt van de voorkuip is kapot, de spiegels zitten niet meer vast zoals het hoort en de uitlaat rammelt bij 4000 toeren. Verder is de achterband ook aardig aan vervanging toe, want nu is het gewoon een slick! Op al deze kleine puntjes na ziet de rest er voor zo’n oude fiets echt wel prima uit. De velgen zijn nog helemaal strak, en ook de voorvork ziet er tiptop in orde uit. Kortom, een prima motorfiets als basis voor een ombouw naar cafe-racer!
De motor in de huidige staat:
5-11-2016
De volgende ochtend natuurlijk meteen in de tuin gaan sleutelen. Ondanks deze tijd van het jaar scheen het zonnetje lekker. Wat gereedschap bij elkaar geraapt, muziekje erbij en strippen die fiets! De koffers had ik er gisteravond nog even snel afgehaald. Nu kon ik mooi verder met de rest van de achterkant. De opgangbeugels voor de koffers, het zadel en het kontje waren er binnen een mum van tijd af. En toen... Ondanks dat de dag zo lekker begon ging het regenen . Snel maar een zeiltje over de motor getrokken en wachten tot het weer stopte met regenen. Ik weet dat buiten sleutelen niet ideaal is, en zeker niet in deze tijd van het jaar maar het kan even niet anders. Heb helaas momenteel niet de ruimte om binnen aan de motor te sleutelen. Gelukkig heb ik wel een afdakje waar de motor droog kan staan. Maar sleutelen onder het afdakje is net even te krap.
Twee uur later kon ik weer verder met strippen.
Nadat alle kappen eraf waren ziet de motor er al gelijk heel anders uit.
Alles wat ik eraf heb gehaald scheelt ook weer heel wat gewicht. Heb voor de grap eens alles gewogen en kwam op ruim 35kg! Daar stond ik wel eventjes van te kijken...
Zo staat de motor er nu bij:
Morgen kan ik helaas niet verder, dan moet ik werken. Maandag ben ik vrij, dan ga ik verder met het demonteren van de laatste kleine dingetjes. Hoop dat ik ook een beetje een overzicht kan krijgen van de warboel aan bedrading. Heb zoveel mogelijk foto’s gemaakt tijdens het loshalen van bedrading, en ook zoveel mogelijk gelabeld maar heb uiteindelijk niet meer nodig dan een claxon, knipperlichtjes, voorlamp en achterlamp. Het behouden van een toerenteller, kilometerteller en neutraal-lampje zou leuk zijn, maar is niet persé noodzakelijk. Heb gelezen dat het wel om te bouwen valt, maar dat het niet makkelijk is. Wellicht leuk voor de toekomst! Alle andere toeters en bellen ga ik toch niet meer gebruiken, dus ga de rest van de kabels proberen weg te werken of te verwijderen. Hoop alleen niet dat ik motorisch storing krijg indien ik bepaalde kabels ga verwijderen. Heb daar nog niet veel over kunnen vinden, dus alle tips zijn welkom. Voorlopig wacht ik nog wel even met knippen voordat ik zeker weet dat het geen kwaad kan. Als het lukt wil ik maandag ook al een beginnetje maken aan het caferacer-zitje. Het zitje wil ik zelf proberen te maken van polyester waarvoor ik eerst een mal zal moeten gaan maken vanuit schuim. Met een beetje geluk heb ik maandag tijd om een begin te maken aan de mal voor het zitje.
Nu genoeg geschreven voor vandaag Ik hou jullie op de hoogte!
Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik eerst even wat over mijzelf vertellen.
Ik ben Jasper, 22 jaar oud en woonachtig in Rotterdam. Ik ben momenteel aan het afstuderen voor de opleiding Mechatronica (een soort mix van werktuigbouwkunde en electrotechniek). Naast mijn opleiding ben ik altijd graag bezig met sleutelen en prutsen aan van alles en nog wat.
Heb vroeger veel gesleuteld aan puchjes, scootertjes en daar altijd veel plezier aan beleeft.
Nu werd het tijd voor wat anders.. Ik heb altijd al graag een cafe racer willen hebben. En waarom zou je er een kopen als je hem ook kunt bouwen? Ik neem jullie graag mee in mijn avontuur:
29-10-2016
Kreeg van mijn vader te horen dat hij via via een BMW K100 kon kopen voor €500,-.
Ondanks dat het een prikkie is voor zo’n motor hoefde mijn vader hem niet.
Het leek mij al jaren een uitdaging om een oude motorfiets om te bouwen naar een café-racer en had al eens ergens gelezen dat zo’n BMW K100 daar zeer geschikt voor is. Kortom, dit leek mij de ultieme kans om mijn droom waar te maken!
30-10-2016
Contact opgezocht met de eigenaar en wat foto’s en informatie over de motor gekregen.
De motor was niet in topstaat, maar daar was de prijs ook naar. Al met al leek het mij een prima basis om mee te beginnen. En zeker voor dat geld!
Van mijn ouders de goedkeuring gekregen om de motor in de tuin te kunnen stallen (wel onder een afdakje gelukkig) onder de voorwaarde dat ik wel mijn scootertje weg deed. Diezelfde avond nog stond het scootertje op marktplaats. En de volgende ochtend werd hij al opgehaald!
Er was ruimte… Dus meteen maar een afspraakje gemaakt om de motor te komen bezichtigen en eventueel op te komen halen. Op vrijdag 4-11-2016 zou ik langs gaan om de motor te komen bekijken.
4-11-2016
In de auto richting Wijk en Aalburg om te motor te bezichtigen. Aangezien ik nog geen motorrijbewijs heb zou mijn vader de motor terug naar huis rijden indien ik hem zou kopen.
Zoals ik al wist was de motor niet perfect, maar die €500,- was hij dik waard! Kopen dus!
Mijn vader heeft de motor naar huis gereden. Uiteraard zelf ook even een stukje geprobeerd en man, man, man… Wat rijdt dat soepel!
Even over de motor zelf:
De motor komt uit 1984 en heeft nu 131.000km gereden. De vorige eigenaar heeft hem 5 jaar in bezit gehad, en er in die tijd niet veel bijzonders aan gedaan naast het gebruikelijke onderhoud zoals de olie verversen etc. Echter de eigenaar daarvoor schijnt de motor wel flink onder handen te hebben genomen. Zoals het mij verteld is, is de motor in bezit geweest van de eigenaar van een Nederlandse BMW club. De man schijnt de motor geheel te hebben gereviseerd. Zowel motorisch als het rijwielgedeelte schijnt volledig te zijn aangepakt. Ook de kappen en de tank zijn in ‘’special-paint’’ gespoten met een mooi strak BMW logo op de zijkant. Ik moet zeggen dat het erg netjes gespoten is, ziet er echt goed uit! Ondertussen zijn we natuurlijk een aantal jaar verder en heeft de motor ondertussen wel een aantal plekjes. De motor is een keer omgevallen, dus het knipperlichtglaasje is kapot, een ophangpunt van de voorkuip is kapot, de spiegels zitten niet meer vast zoals het hoort en de uitlaat rammelt bij 4000 toeren. Verder is de achterband ook aardig aan vervanging toe, want nu is het gewoon een slick! Op al deze kleine puntjes na ziet de rest er voor zo’n oude fiets echt wel prima uit. De velgen zijn nog helemaal strak, en ook de voorvork ziet er tiptop in orde uit. Kortom, een prima motorfiets als basis voor een ombouw naar cafe-racer!
De motor in de huidige staat:
5-11-2016
De volgende ochtend natuurlijk meteen in de tuin gaan sleutelen. Ondanks deze tijd van het jaar scheen het zonnetje lekker. Wat gereedschap bij elkaar geraapt, muziekje erbij en strippen die fiets! De koffers had ik er gisteravond nog even snel afgehaald. Nu kon ik mooi verder met de rest van de achterkant. De opgangbeugels voor de koffers, het zadel en het kontje waren er binnen een mum van tijd af. En toen... Ondanks dat de dag zo lekker begon ging het regenen . Snel maar een zeiltje over de motor getrokken en wachten tot het weer stopte met regenen. Ik weet dat buiten sleutelen niet ideaal is, en zeker niet in deze tijd van het jaar maar het kan even niet anders. Heb helaas momenteel niet de ruimte om binnen aan de motor te sleutelen. Gelukkig heb ik wel een afdakje waar de motor droog kan staan. Maar sleutelen onder het afdakje is net even te krap.
Twee uur later kon ik weer verder met strippen.
Nadat alle kappen eraf waren ziet de motor er al gelijk heel anders uit.
Alles wat ik eraf heb gehaald scheelt ook weer heel wat gewicht. Heb voor de grap eens alles gewogen en kwam op ruim 35kg! Daar stond ik wel eventjes van te kijken...
Zo staat de motor er nu bij:
Morgen kan ik helaas niet verder, dan moet ik werken. Maandag ben ik vrij, dan ga ik verder met het demonteren van de laatste kleine dingetjes. Hoop dat ik ook een beetje een overzicht kan krijgen van de warboel aan bedrading. Heb zoveel mogelijk foto’s gemaakt tijdens het loshalen van bedrading, en ook zoveel mogelijk gelabeld maar heb uiteindelijk niet meer nodig dan een claxon, knipperlichtjes, voorlamp en achterlamp. Het behouden van een toerenteller, kilometerteller en neutraal-lampje zou leuk zijn, maar is niet persé noodzakelijk. Heb gelezen dat het wel om te bouwen valt, maar dat het niet makkelijk is. Wellicht leuk voor de toekomst! Alle andere toeters en bellen ga ik toch niet meer gebruiken, dus ga de rest van de kabels proberen weg te werken of te verwijderen. Hoop alleen niet dat ik motorisch storing krijg indien ik bepaalde kabels ga verwijderen. Heb daar nog niet veel over kunnen vinden, dus alle tips zijn welkom. Voorlopig wacht ik nog wel even met knippen voordat ik zeker weet dat het geen kwaad kan. Als het lukt wil ik maandag ook al een beginnetje maken aan het caferacer-zitje. Het zitje wil ik zelf proberen te maken van polyester waarvoor ik eerst een mal zal moeten gaan maken vanuit schuim. Met een beetje geluk heb ik maandag tijd om een begin te maken aan de mal voor het zitje.
Nu genoeg geschreven voor vandaag Ik hou jullie op de hoogte!
Laatst bewerkt: