Project: BMW K100 Cafe Racer

JasperW

Rookie
13 okt 2016
21
0
Rotterdam
Hallo allemaal!

Aangezien ik nieuw ben op dit forum zal ik eerst even wat over mijzelf vertellen.

Ik ben Jasper, 22 jaar oud en woonachtig in Rotterdam. Ik ben momenteel aan het afstuderen voor de opleiding Mechatronica (een soort mix van werktuigbouwkunde en electrotechniek). Naast mijn opleiding ben ik altijd graag bezig met sleutelen en prutsen aan van alles en nog wat.

Heb vroeger veel gesleuteld aan puchjes, scootertjes en daar altijd veel plezier aan beleeft.
Nu werd het tijd voor wat anders.. Ik heb altijd al graag een cafe racer willen hebben. En waarom zou je er een kopen als je hem ook kunt bouwen? Ik neem jullie graag mee in mijn avontuur:

Whats_App_Image_2016_10_31_at_08_26_31.jpg

full



29-10-2016
Kreeg van mijn vader te horen dat hij via via een BMW K100 kon kopen voor €500,-.
Ondanks dat het een prikkie is voor zo’n motor hoefde mijn vader hem niet.
Het leek mij al jaren een uitdaging om een oude motorfiets om te bouwen naar een café-racer en had al eens ergens gelezen dat zo’n BMW K100 daar zeer geschikt voor is. Kortom, dit leek mij de ultieme kans om mijn droom waar te maken!

30-10-2016
Contact opgezocht met de eigenaar en wat foto’s en informatie over de motor gekregen.
De motor was niet in topstaat, maar daar was de prijs ook naar. Al met al leek het mij een prima basis om mee te beginnen. En zeker voor dat geld!
Van mijn ouders de goedkeuring gekregen om de motor in de tuin te kunnen stallen (wel onder een afdakje gelukkig) onder de voorwaarde dat ik wel mijn scootertje weg deed. Diezelfde avond nog stond het scootertje op marktplaats. En de volgende ochtend werd hij al opgehaald! :t
Er was ruimte… Dus meteen maar een afspraakje gemaakt om de motor te komen bezichtigen en eventueel op te komen halen. Op vrijdag 4-11-2016 zou ik langs gaan om de motor te komen bekijken.

4-11-2016
In de auto richting Wijk en Aalburg om te motor te bezichtigen. Aangezien ik nog geen motorrijbewijs heb zou mijn vader de motor terug naar huis rijden indien ik hem zou kopen.
Zoals ik al wist was de motor niet perfect, maar die €500,- was hij dik waard! Kopen dus!
Mijn vader heeft de motor naar huis gereden. Uiteraard zelf ook even een stukje geprobeerd en man, man, man… Wat rijdt dat soepel!

Even over de motor zelf:
De motor komt uit 1984 en heeft nu 131.000km gereden. De vorige eigenaar heeft hem 5 jaar in bezit gehad, en er in die tijd niet veel bijzonders aan gedaan naast het gebruikelijke onderhoud zoals de olie verversen etc. Echter de eigenaar daarvoor schijnt de motor wel flink onder handen te hebben genomen. Zoals het mij verteld is, is de motor in bezit geweest van de eigenaar van een Nederlandse BMW club. De man schijnt de motor geheel te hebben gereviseerd. Zowel motorisch als het rijwielgedeelte schijnt volledig te zijn aangepakt. Ook de kappen en de tank zijn in ‘’special-paint’’ gespoten met een mooi strak BMW logo op de zijkant. Ik moet zeggen dat het erg netjes gespoten is, ziet er echt goed uit! Ondertussen zijn we natuurlijk een aantal jaar verder en heeft de motor ondertussen wel een aantal plekjes. De motor is een keer omgevallen, dus het knipperlichtglaasje is kapot, een ophangpunt van de voorkuip is kapot, de spiegels zitten niet meer vast zoals het hoort en de uitlaat rammelt bij 4000 toeren. Verder is de achterband ook aardig aan vervanging toe, want nu is het gewoon een slick! Op al deze kleine puntjes na ziet de rest er voor zo’n oude fiets echt wel prima uit. De velgen zijn nog helemaal strak, en ook de voorvork ziet er tiptop in orde uit. Kortom, een prima motorfiets als basis voor een ombouw naar cafe-racer!

De motor in de huidige staat:

Whats_App_Image_2016_10_31_at_08_26_31_1.jpg


5-11-2016
De volgende ochtend natuurlijk meteen in de tuin gaan sleutelen. Ondanks deze tijd van het jaar scheen het zonnetje lekker. Wat gereedschap bij elkaar geraapt, muziekje erbij en strippen die fiets! De koffers had ik er gisteravond nog even snel afgehaald. Nu kon ik mooi verder met de rest van de achterkant. De opgangbeugels voor de koffers, het zadel en het kontje waren er binnen een mum van tijd af. En toen... Ondanks dat de dag zo lekker begon ging het regenen B| . Snel maar een zeiltje over de motor getrokken en wachten tot het weer stopte met regenen. Ik weet dat buiten sleutelen niet ideaal is, en zeker niet in deze tijd van het jaar maar het kan even niet anders. Heb helaas momenteel niet de ruimte om binnen aan de motor te sleutelen. Gelukkig heb ik wel een afdakje waar de motor droog kan staan. Maar sleutelen onder het afdakje is net even te krap.
Twee uur later kon ik weer verder met strippen.

Whats_App_Image_2016_11_05_at_19_15.jpg


Nadat alle kappen eraf waren ziet de motor er al gelijk heel anders uit.
Alles wat ik eraf heb gehaald scheelt ook weer heel wat gewicht. Heb voor de grap eens alles gewogen en kwam op ruim 35kg! Daar stond ik wel eventjes van te kijken...
Zo staat de motor er nu bij:

Whats_App_Image_2016_11_05_at_19_15_34_4.jpg


Morgen kan ik helaas niet verder, dan moet ik werken. Maandag ben ik vrij, dan ga ik verder met het demonteren van de laatste kleine dingetjes. Hoop dat ik ook een beetje een overzicht kan krijgen van de warboel aan bedrading. Heb zoveel mogelijk foto’s gemaakt tijdens het loshalen van bedrading, en ook zoveel mogelijk gelabeld maar heb uiteindelijk niet meer nodig dan een claxon, knipperlichtjes, voorlamp en achterlamp. Het behouden van een toerenteller, kilometerteller en neutraal-lampje zou leuk zijn, maar is niet persé noodzakelijk. Heb gelezen dat het wel om te bouwen valt, maar dat het niet makkelijk is. Wellicht leuk voor de toekomst! Alle andere toeters en bellen ga ik toch niet meer gebruiken, dus ga de rest van de kabels proberen weg te werken of te verwijderen. Hoop alleen niet dat ik motorisch storing krijg indien ik bepaalde kabels ga verwijderen. Heb daar nog niet veel over kunnen vinden, dus alle tips zijn welkom. Voorlopig wacht ik nog wel even met knippen voordat ik zeker weet dat het geen kwaad kan. Als het lukt wil ik maandag ook al een beginnetje maken aan het caferacer-zitje. Het zitje wil ik zelf proberen te maken van polyester waarvoor ik eerst een mal zal moeten gaan maken vanuit schuim. Met een beetje geluk heb ik maandag tijd om een begin te maken aan de mal voor het zitje.

Nu genoeg geschreven voor vandaag :) Ik hou jullie op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Lees je even in, in het topic van Joosio. En kijk eens op het forum van bmwk.nl.
Je kunt niet straffeloos de tellerdoos verwijderen, de daarin aanwezige print doet meer dan alleen wat wijzers laten draaien.

Lekker begonnen hoor!
 
Hey Jasper, tof dat je ook een K100 gaat verbouwen.
Hier is mijn topic. Daar kan je echt een berg info vinden over van alles en nog wat.
Joossio in "BMW k100RS Cafe Racer"
Een teller is wel te doen hoor. Je moet er alleen even voor gaan zitten.

Je bent van harte welkom om een keertje met Robert mee te komen. Altijd leuk om andere K verbouwers te helpen.
 
Jasper leuk om te lezen dat je dezelfde ambitie hebt als ik. Ik ben namelijk net een jaartje jonger en heb sinds twee weken mijn eerste caféracer project gestart, nu bezig met een topic te schrijven. Ik ga je in ieder geval volgen!
 
Estetisch gezien is een bmw K een goede motor om om te bouwen.
Maakt niet uit wat je er aan verandert, het zal altijd een verbetering zijn! *O*

Ik ben benieuwd naar je creativiteit. :Y
 
Bedankt voor de leuke reacties!
Had het topic van Joossio al aandachtig doorgelezen. Erg leuk om te lezen, en ziet er ook allemaal heel netjes uit! Kom graag binnenkort een keer langs om het geheel in het echt te zien.


Maakt niet uit wat je er aan verandert, het zal altijd een verbetering zijn! *O*

Daar ben ik het helemaal mee eens :P
Geeft toch wel een goed gevoel dat dit project om die reden nooit kan mislukken _O-


Hier een kleine update:

Vandaag het gewei/voorkuipsteun proberen weg te halen. Moest daarvoor een flinke berg kabels en een paar stekkers door het geheel proberen te wurgen, maar daar was het te krap voor. Dus er zat niks anders op dan grof geweld toepassen. De BMW kreeg haar eerste ontmoeting met een slijptol:

WhatsApp_Image_2016_11_05_at_19_15_34.jpg

WhatsApp_Image_2016_11_07_at_21_48_41.jpg

WhatsApp_Image_2016_11_07_at_21_48_14(2).jpg


Vervolgens de teller-unit (ook wel brooddoos) verwijderd. Ziet er gelijk alweer een stuk beter uit. En ik verbaasde me weer over de gewichtsbesparing. Dacht in eerste instantie dat de brooddoos van kunststof was, maar hij was van metaal. Het geheel woog 2.3 kg!
De BMW is dus al totaal 37.3kg kilootjes lichter. Dikke prima!

WhatsApp_Image_2016_11_07_at_21_48_15(1).jpg


Daarna even een busje purschuim gehaald om de mal van het kontje te maken.
Weet alleen niet zeker of de mal van purschuim een succes wordt. Heb het idee dat purschuim zich niet heel makkelijk laat schuren. Toch gaan we het gewoon proberen.. We zien vanzelf wel waar het schip strand, en desnoods stappen we over op een alternatief. Als dit niet naar wens gaat stap ik over op hardschuim (PIR) isolatie platen. Die zijn een stuk fijner van structuur en laten zich wat makkelijk schuren omdat het minder 'meebuigt'. Wel een stuk duurder.. Vandaar dat we het eerst even proberen met PUR-schuim á €2.50 per bus.

WhatsApp_Image_2016_11_07_at_21_48_41(1).jpg

WhatsApp_Image_2016_11_07_at_21_48_14.jpg


De bovenkant van het schuim was na twee uur al goed hard, maar merkte dat de onderkant na 6 uur drogen nog steeds zacht was. Nog even een nachtje laten drogen dus.. Met een beetje geluk heb ik morgenavond tijd om de vorm erin te gaan brengen.


In de middag ook nog even langs Schröder (winkel voor modestoffen) geweest in Rotterdam om daar kunstleer (skai) te kopen. Wil het zadel namelijk ook zelf gaan proberen te maken. Heb daar nog geen ervaring in, dus dat wordt ook weer een nieuw avontuurtje...
Heb wel een filmpje gevonden waar vrij duidelijk wordt laten zien hoe je zelf een zadel kunt maken:
Het kunstleer en het vulmiddel (wat je nodig hebt om de 'pleats' te maken in het zadel) kostte bij elkaar slechts €7,50! Voor die prijs had ik 50cm x 150cm van beiden. Viel me hartstikke mee *D

WhatsApp_Image_2016_11_07_at_21_48_14(1).jpg


Als laatste ook nog even de ECU een kleine make-over gegeven.
Wellicht niet heel nuttig, omdat je het waarschijnlijk straks toch niet ziet zitten... Maar ach... Je moet wat met je tijd hé ;)

Voor:
WhatsApp_Image_2016_11_07_at_21_48_14(4).jpg

Na:
WhatsApp_Image_2016_11_07_at_21_48_14(3).jpg


Dat was het dan weer voor vandaag.
 
Gave motor. Heb ook een zwak voor dit type bmw's omdat ik er zelf ook 1 heb. Ik heb dan wel een k75, cilindertje minder. Rijden wel echt super soepel.
Het zou echter niet mijn eerste keus zijn om deze motor te pakken om om te bouwen. Je blijft altijd met de luchtmassa meter zitten en een hele bult aan electronica die weg gewerkt moet worden. Aan de andere kant heb je wel een hele betrouwbare motor uitgekozen en het wordt in elk geval geen standaard caferacer. En met je creativiteit zit het volgens mij ook wel goed. Mechatronica als opleiding helpt ook wel weer mee want je zal wel tegen wat electra issues aanlopen.
Mijn volgmodus gaat ook aan.
 
Leuk om te weten hoeveel gewicht er per onderdeel vanaf gaat. Heb ik uiteindelijk niet gemeten bij die van mij..

Ook heel benieuwd naar het eindresultaat en vooral (voor mijzelf ook) wat je gaat doen met de teller :P
 
Het zou echter niet mijn eerste keus zijn om deze motor te pakken om om te bouwen. Je blijft altijd met de luchtmassa meter zitten en een hele bult aan electronica die weg gewerkt moet worden. Aan de andere kant heb je wel een hele betrouwbare motor uitgekozen en het wordt in elk geval geen standaard caferacer. En met je creativiteit zit het volgens mij ook wel goed. Mechatronica als opleiding helpt ook wel weer mee want je zal wel tegen wat electra issues aanlopen.
Mijn volgmodus gaat ook aan.

Met betrekking tot de luchtmassameter bedoel je denk ik dat het lastig wordt om aanpassingen te doen aan bijv. de luchtfilter? Of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Wat betreft de electronica.. Ben er inderdaad achtergekomen dat er een berg aan draden is waar ik vanaf moet zien te komen. Opzich is er onder de tank wel een redelijke ruimte om de kabels weg te werken. Hoop alleen dat ik geen last van storingen e.d. krijg wanneer ik alles wat ik niet gebruik niet aansluit. Het loskoppelen van de teller zou problemen geven m.b.t. tot starten had ik begrepen. Heb na het loskoppelen van de teller geprobeerd de motor te starten waarbij de brandstofpomp en startmotor wel gewoon aansloegen. Weliswaar moest ik wel de koppeling inknijpen tijdens het starten, maar daar valt prima mee te leven als dat het enige is!

Leuk om te weten hoeveel gewicht er per onderdeel vanaf gaat. Heb ik uiteindelijk niet gemeten bij die van mij..

Ook heel benieuwd naar het eindresultaat en vooral (voor mijzelf ook) wat je gaat doen met de teller :P

Qua gewicht zal het vast bij jou niet veel anders zijn ;)
Er komt natuurlijk ook wel weer wat gewicht bij straks, als ik er een kontje op ga zetten en dergelijke. Hoe dan ook zal ik alles wel proberen bij te houden met wat erbij komt en eraf gaat. Denk dat de uiteindelijke gewichtsbesparing ca. 32kg zal zijn. We'll see!


Vandaag ook nog even geprutst..

Ben begonnen met het zagen/schuren van het zitje, maar ben niet echt tevreden.
Het zagen gaat prima, maar het opschuren gaat gewoon klote. Het 'buigt' teveel mee tijdens het opschuren. Heb ook geprobeerd te raspen, maar dan brokkelt het kapot. Hierdoor lukt het me niet om hem echt strak te krijgen. Verder is het vrij zacht waardoor je binnen no-time deukjes krijgt. Heb het geheel toch even op de motor gezet en een foto'tje geschoten:

WhatsApp_Image_2016_11_08_at_19_56_23.jpg


Heb hem ook even snel gephotoshopt waarbij ik in het rood de lijn heb aangegeven van de tank die ik enigszins wil proberen te volgen bij de bouw en plaatsing van het zitje. Heb het zitje ook iets lager gemaakt dan bij de vorige foto. Vond hem persoonlijk bij de vorige foto wat te groot:

WhatsApp_Image_2016_11_08_at_19_56.jpg


Nu nog even verder zoeken naar PIR hardschuim ipv PUR schuim om aan een betere mal te beginnen :)
 
Een slijptol met lappenschijf werkt over het algemeen redelijk goed om dat soort schuim te vormen. Ben je trouwens nog van plan om het subframe aan te passen zodat de bovenste buis netjes de lijn van de onderkant van de tank volgt?
 
Laatst bewerkt:
Goede tip! Ga dat nog wel eerst even proberen voordat ik deze mal weg gooi!
Ben inderdaad van plan twee extra buizen aan het frame toe te voegen die de lijn van de tank volgen om het zitje te ondersteunen.
 
Goede tip! Ga dat nog wel eerst even proberen voordat ik deze mal weg gooi!
Ben inderdaad van plan twee extra buizen aan het frame toe te voegen die de lijn van de tank volgen om het zitje te ondersteunen.
Het valt me op dat eigenlijk niemand het doet, dacht dat iemand anders zich er ook wel aan zou storen, maar ik doelde dus op het feit om de buizen er uit te slijpen en volledig te vervangen. Danwel achteraan los maken, vooraan inslijpen, omhoog buigen en verlengen.

Dan krijg je deze lijn:
25fa78393b593c6d5714699834a0e6a0.jpg


En dat is toch een stuk beter smoelend dan die "verdwaalde buis" net onder het zadel :9
 
Zo heb ik dat een tijdje terug voor iemand gedaan. Hele spul ertussenuit geslepen en en wat rechtere lijn aan gehouden.




Als ik een K nu opnieuw zou doen, zie ik ook veel meer mogelijkheden. Komt omdat ik nu ook meer kan maken en aandurf.
Maar nu alsnog blij met m'n Brick.
 
Mag ik vragen waarom je het "oude" stuk er niet tussenuit haalt en het zo in 1 keer goed strak trekt, heb je denk ik een hele hoop plezier van!

Qua laswerk hoef jij je volgens mij geen zorgen te maken als ik die "hoop" zo zie!
 
Mag ik vragen waarom je het "oude" stuk er niet tussenuit haalt en het zo in 1 keer goed strak trekt, heb je denk ik een hele hoop plezier van!

Qua laswerk hoef jij je volgens mij geen zorgen te maken als ik die "hoop" zo zie!

Ja weet ik niet, ik wou iets doen wat nog niet gedaan was. Als het me niet bevalt slijp ik het nog tussenuit en maak ik wat nieuws.
 
Het valt me op dat eigenlijk niemand het doet, dacht dat iemand anders zich er ook wel aan zou storen, maar ik doelde dus op het feit om de buizen er uit te slijpen en volledig te vervangen. Danwel achteraan los maken, vooraan inslijpen, omhoog buigen en verlengen.

Dan krijg je deze lijn:
[afbeelding]

En dat is toch een stuk beter smoelend dan die "verdwaalde buis" net onder het zadel :9
Shit hé, dat is een retedikke versie zeg :9~
 
Heb van een vriend blauwe hardschuim platen kunnen krijgen, en heb daar nu een nieuwe mal van gemaakt. Deze is een stuk strakker, en het werkte ook veel fijner dan de PUR schuim mal.

Omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden, hierbij de vorderingen::

WhatsApp_Image_2016_11_14_at_22_00_15_(3).jpg


WhatsApp_Image_2016_11_14_at_22_00_15_(1).jpg


WhatsApp_Image_2016_11_14_at_22_00_16_(1).jpg


WhatsApp_Image_2016_11_14_at_22_00_16.jpg


WhatsApp_Image_2016_11_14_at_22_00_15.jpg


WhatsApp_Image_2016_11_14_at_22_00_15_(2).jpg


Heb het geheel ook even op de BMW gezet..
Het zitje is qua vorm toch anders dan ik eerst in gedachten had, maar ben er best tevreden mee!

WhatsApp_Image_2016_11_14_at_22_00_16_(2).jpg


Wil het zitje uiteindelijk wel iets lager plaatsen dan op de bovenstaande foto.

Hoop dat ik nog genoeg polyester en glasvezel matjes heb liggen. Dan kan ik binnenkort weer aan de slag :) Anders nog even langs poly-service om spullen in te slaan!
 
Laatst bewerkt:
Tijdje niks meer van me laten horen, maar er is niet stil gezeten...

17/11/2016

Langs Poly-Service geweest om nog wat spulletjes in huis te halen.
Had opzich nog wel een redelijke hoeveelheid glasvezel matjes liggen, en ook nog een litertje polyesterhars maar die stond al ruim een jaar te verstoffen... Wist niet of de kwaliteit van polyesterhars gedurende tijd hard achteruit gaat, maar heb toch maar voor de zekerheid een vers potje erbij gehaald :)

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_49_36_(4).jpg


18/11/2016

Vandaag het malletje gereed gemaakt. Las op internet dat polyester het schuim dat ik heb gebruikt voor de mal kan wegvreten, dus dacht slim te zijn om de mal te bedekken met een laagje gips om te voorkomen dat de mal zou wegsmelten... Tevens de glasvezelmat in vorm geknipt, zodat er geen plooien ontstaan na het aanbrengen. (voor de gene die het interessant vinden...: heb voor de eerste laag 160 grams keperweefsel gebruikt. keperweefsel werkt ideaal bij ronde vormen omdat het makkelijk in vorm gebracht kan worden zonder dat er plooien ontstaan. had achteraf wel liever een iets dikkere mat gebruikt... bijvoorbeeld 280 grams in plaats van 160 grams... ik vond de eerste laag namelijk na het opdrogen nog een beetje te slap.)

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_49_36_(1).jpg

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_49_36_(5).jpg


19/11/2016

Na de mal goed te hebben ingevet met vaseline (om na het opdrogen van het polyester de mal te kunnen lossen) heb ik het geheel voorzien van een laagje polyester + de glasvezelmat. Jammer maar helaas... De mal begon na een tijdje toch weg te smelten!? Het polyester is dus toch de gipslaag doorgedrongen, waardoor het schuim is gaan wegvreten. Gelukkig waren de grote vormen van de mal nog wel intact gebleven tijdens het opdrogen. Toch was de mal aardig weggevreten op sommige plekken. Dat werd dus flink plamuren B| :P

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_49_36.jpg

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_49_36_(3).jpg

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_49_36_(2).jpg


21/11/2016

Na al een aantal lagen plamuur... En nog lang niet klaar zag hij er dan zo uit:

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_49_37.jpg


26/11/2016

Pakketje binnen gekregen... De clip ons! *D
Kon niet wachten ze op de BMW te schroeven.. Lekker in de kou het stuurtje verwisseld. Uiteraard nog eventjes het kontje erop gezet. *D Wauwie... Begint al ergens op te lijken *O*

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_45_00_(1).jpg

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_45_00_(4).jpg

WhatsApp_Image_2016_11_30_at_23_45_00_(2).jpg


Tot zover... Heb ondertussen ook al een setje spiegels en een LED achterlicht (dun stripje) gescoord. Het kontje krijgt nog een paar lagen plamuur, en zodra die strak is hoop ik aan de aanpassing aan het frame te kunnen beginnen. Dat wordt nog spannend... Hoop dat ik in de kerstvakantie daar tijd voor heb :)
 
Lekker bezig!
Bizar hoe snel deze motoren opknappen als je de kappen weghaalt en zo'n kort kontje er op zet.

En lekker opvallende rearsets en bobine-cover trouwens :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan