Project: CBR F2 to F3 Konica Minolta replica swap

Mikey P

Die hard MF'er
4 dec 2006
495
1
Na het afsluiten van mijn vorige projectje, de

CBR F2 RR,

kreeg ik weer zin om een F2'je nieuw leven in te blazen.

Of dit dan weer een "project" is... Mwa... Oordeel zelf!

De volgende moest dan wel full fairing worden, vooral voor het grotere gemak op de snelweg.
De vormgeving van de F2 vond ik echter zo veel minder dan die van zijn 3 jaar jongere broer, dat ik besloten heb om hem een facelift te geven.
Een F3 kappenset van 1997-1998 moest hiervoor zorgen. Mijn oog viel op de Konica Minolta uitvoering, welke ik erg mooi vind en wat origineler is dan de alom bekende Repsol uitvoering.


Referentieafbeelding

060917motogp_blog_1.jpg






Men beginne met:

Een opknapper

2qswe44.jpg



Eerst maar even een tijdje genieten van de motor zelf in SF trim. Hier inmiddels al
de chromen Vampire demper vervangen door een mooie Bos Oval carbon demper, en de F2 achtervelg geswapt met een (bredere) F3 achtervelg (en bijbehorende 180 band).
De originele passagiersstepjes mochten ook plaats maken voor stepjes die wél fatsoenlijk zijn (alu F3), en de velgen zijn al aangekleed met 2 MPP's.

2mpwfn9.jpg



Na lang wikken, wegen, zweten, over en weer mailen na betaling en (binnensmonds) schelden op de Chinees aan de andere kant van de wereld, dan toch eindelijk me kappenset binnen. Het 2e type ('97-'98) F3 kappenset in Konica Repsol uitvoering!
Wees gerust, de gratis tankstickers komen er écht niet op.

2gyceno.jpg



Underseat met kentekenplaathouder en afdekplaatjes t.p.v. passagiersbeugel binnen!

3534e8j.jpg



Me LED-achterlichtje en het nét anders vormgegeven zadel van de F3 waren binnen, dus ik kon eindelijk beginnen met bouwen. Gaaf, maar nog niet echt fraai met dit spatbord.

NB: om het goed passend te maken, zijn ook nog een F3 achterlichtbracket en achterspatbord nodig. Daar had ik even niet op gerekend.

10z5ilw.jpg



De gele plaat verhult wel wat, en samen met de arrow knipperlichtjes aangesloten ziet het er al beter uit.

10ib6sk.jpg



Maar de underseat lag niet voor niets wortel te schieten op me kamer. Monteren, richten, meten waar de kentekenplaathouder door de underseat moet steken en vervolgens zorgvuldig een gat eruit dremelen, zodat de kentekenplaathouder nauw sluit...

2lmb7g4.jpg



Tight!

hx6luu.jpg



Toen mocht de voorkant eraan geloven. Leuk, die zijkuipen, maar dat ontstekingsdeksel, de uitlaat en de voorpoten mogen wel even onder handen genomen worden!

v5ftbk.jpg



Voor het eerst zien we hier de F3 koplamp, het donkere double bubble kuipruitje en de F3 kuipsteun (achter de schermen) hun intrede maken.

Kanttekening: Vergis je niet in het passend maken van het spul... Bloed, zweet en tranen.

33wqczc.jpg



Nu wordt het toch wel tijd dat de spuiter mijn tank een mooi wit kleurtje geeft.
En die rode (F2) schokdemper is ook een kleine doorn in het oog...

23uy7pz.jpg



Alhoewel je er met zwarte velgen bijna nooit naast zit, volstaat het niet op deze motor. De "echte" GP racer is met het Konica blauw, dus deze ook! En ik was zeer blij toen ik deze voor het eerst onder ogen zag.

e87tw9.jpg



Er mist alleen nog iets... Juist, de witte rimstriping.

s60fhu.jpg



De ontstekingscover heeft een lekkere opfrisbeurt gekregen.

f36vcj.jpg



Zoals al eerder opgemerkt, zagen de uitlaatbochten er niet netjes meer uit. Zie hier het resultaat. Ook goed te zien is de hittewerende folie die ik aan de binnenzijde van de kuipen heb geplakt.

1zvrdp0.jpg


De flush-mount knippers uit de US doen hun werk uitstekend. Ze zijn gemonteerd op een
witte plaat, welke ik aan de binnenzijde van de kuipen heb vastgemaakt. Het te grote gat dat in de topkuip zit, valt zo niet op en de flush-mounts zitten zo mooi, bijna vlak, in de kuipen.

246u97s.jpg



Hier nog een keer de voorzijde van de uitlaatbochten.

mrb85y.jpg



De MPP's, het opvallende kleurtje van de velgen en de witte rimstriping vanuit een leuk perspectief.

2u4lh6a.jpg



Eindelijk dan een keer een totaalplaatje. De witte tank zit er tijdelijk op, en was even vluchtig door mij wit gespoten om wat tijd te overbruggen. Even lekker toeren, en dan naar de échte spuiter. Wordt aan gewerkt! Ook is nu een keer de Bos demper in beeld.

rlvwcn.jpg



Met het uitzicht op een verse witte tank, mag een mooie tankpad niet ontbreken. De originele HRC carbon tank pad, bied wat mij betreft uitkomst!

ip4fgk.jpg



Zie hier de tank die terug is van de spuiter, de HRC tankpad die er al op zit en de F3 schokdemper (met externe expansievat) in een lekker matchend kleurtje!

2nbhzwx.jpg



Beetje naked. Eindelijk weer me achtervelg erop! Parallel aan alle optische veranderingen zijn er motorisch en qua rijwielgedeelte inmiddels al veel dingen ververst. Alles zelf gedaan, enkel het synchroniseren van de carburateurs heb ik uitbesteed.

2s77vvl.jpg



Hier begint de fiets toch al in een eindstadium te geraken. Er missen enkel nog wat stickers op de tank en het voorspatbord (die hier nog geheel mist).
De passagiershendel is terug in beeld, wat de F3 afdekplaatjes overbodig maakt. De beugel is gewoon té handig.

2jg5k5d.jpg



Goed kontje als je het mij vraagt (ben niet bevooroordeelt hoor!) De matzwarte underseat wordt wellicht nog glanzend zwart. De donkerblauwe metallic lak lijkt me helemaal perfect, maar tricky om (voor een redelijke prijs) aan te komen. Misschien in de toekomst!

1t8yfn.jpg



Dan nog maar eentje vanuit een ander perspectief.

1zcib2h.jpg



Van onderen...

ao3j47.jpg



Van voren...

2rptydj.jpg



Totaal, alleen nog zonder enkele stickers! Hier nu ook het voorspatbord, welke van een F2 afkomt. Het F3 spatbord was lastig passend te maken, door de ophangpunten die op een andere plaats zaten. Een extra bracket vond ik niet mooi, en de zwarte kleur heeft plaatsgemaakt voor wit, wat ik beter in lijn vond met de rest van de motor.

t5m36a.jpg



6qfwpw.jpg



24zewxz.jpg



144664o.jpg



28wm885.jpg



k0hu08.jpg



Een paar bewerkte plaatjes mogen niet ontbreken

972kvo.jpg



rit9ow.jpg



30skpb7.jpg



Voor nu nog even wat foto's van de stickers die op de tank zitten. Helaas waren sommige stickers van slechte kwaliteit, en heb ik een gedeelte (o.a. van het voorspatbord) terug moeten sturen naar Red Racing Parts, Italië. Ik hoop dat ik binnen een paar weken goede stickers mag ontvangen, en stuurgewichtjes.
De HRC stickers voor de zijkappen plak ik er bij nader inzien denk ik niet op, want ik vind ze teveel contrasteren met de witte kap.

Dit maakt het wel af vind ik!

skvl7q.jpg


2wgrnro.jpg


Nieuwe foto's met kersverse wave-schijfjes! (14-06-2011):

1z63z7q.jpg


2gyagzq.jpg


1phy4o.jpg


2w53klu.jpg


2gwi3ra.jpg
 
Laatst bewerkt:
Konica Minolta is al jaren falliet. :+

Maar mooie bike geworden. :}
 
Netjes gedaan, maar rijdt ie er ook lekkerder door?

Vast wel, F3 achtershock he :P

Die Chinese kappen, hoe is de kwaliteit daar van in vergelijking met de originele? Zie ze vaak voorbij komen, en zijn wel heeel goedkoop (Volledige set voor de prijs van 1 origineel kuipdeel)

Verder nice gedaan, misschien nog een USD er in? (hoewel een F3 dat natuurlijk ook niet heeft)
 
Laatst bewerkt:
Zeer goed gelukt! Ik hou wel van die replica bikes! En hoeveel kost nou zo'n "projectje"? Ik heb nog geen rijbewijs maar als ik deze eenmaal heb, en ik koop een goedkoop 2e hands-je, dan maakt een dergelijke kappen set de motor zoveel moderner! Waar heb je de kappen set vandaan want op eBay krijg ik geen/weinig zoekresultaten?

Edit: op www.kappenset.nl betaal je ongeveer 650,- (excl. montage en verzending).
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan hoor, het is een frisse kleurencombi. Die velgen zijn ook mooi eronder, zeker een vette verbetering :Y
Vanwaar eigenlijk geen led achterlicht met geïntegreerde knippers? Dat maakt die kont nog strakker :9
 
Laatst bewerkt:
wow

echt een schoonheid geworden

hoe heb je trouwens je ontstekingkap zo mooi weer gekregen

Goed schuren, maar de letters en overgangen tussen de oppervlakken vermijden/lichtjes opschuren. Dit zou de strakke overgangen doen vervagen.
Spuiten met hittebestendige zilveren lak (en evt. hittebestendige blanke lak).
 
Netjes gedaan, maar rijdt ie er ook lekkerder door?

Waar doel je op? Om wat op te noemen:

- F3 schokdemper: moet nog, nu zonder natte vinger, afgesteld worden
- 180 band + brede F3 velg: meer moeite mee om de schaamranden weg te krijgen en hem vlak te leggen. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.
NB: Het is wel een redelijk oude band waarvan ik het idee heb dat hij me soms te vroeg in de steek laat. Vervangen voor volgend seizoen in ieder geval, wellicht voor een 160'er.
- double bubble kuipruit: volgens mij werkt het wel beter, maar verwacht geen wonderen
- full fairing t.o.v. streetfighter: natuurlijk
- de blauwe wielen t.o.v. de zwarte: te betwijfelen :)
 
Die Chinese kappen, hoe is de kwaliteit daar van in vergelijking met de originele? Zie ze vaak voorbij komen, en zijn wel heeel goedkoop (Volledige set voor de prijs van 1 origineel kuipdeel)

Verder nice gedaan, misschien nog een USD er in? (hoewel een F3 dat natuurlijk ook niet heeft)

Zeer, zeer, zeer vervelend monteren. Er zijn wel een aantal kleine lipjes etc. afgebroken/beschadigd, en het is erg moeilijk om alles spanningsvrij te monteren. Je moet soms zelf inventief zijn met ophangpunten, omdat de voorgetapte schroefdraden soms slecht zijn.

Je moet er echt goed de tijd voor nemen, per onderdeel. Vaak moeten er gaten uitgeboord worden. Bij mijn motor zie je het uiteindelijk enkel bij de aansluiting van de zijkuip met de achterkappen. Hier is de spleet toch wel groter dan ik had gewild, en een schroefje kan ik ook niet plaatsen.

Overall: Gelukkig zit het er op, alles naar tevredenheid en het resultaat is het waard.

Ik had ze bij Timmy66666 vandaan. Een ontzettend irritante kerel, die de tankcover die er eigenlijk bij hoorde te zitten, opeens zonder medeweten uit zijn advertentie had gehaald. Nadat ik bewijs had dat ik voor een andere advertentie had betaald (eentje mét tankcover), heb ik uiteindelijk 30 dollar teruggekregen (via de manager, blabla).
Hier ben ik dan maar mee akkoord gegaan, want ik wilde de kuipset gewoon hebben. Wel een maand vertraging hierdoor gehad, na betaling.
Ook zou hij ter compensatie heat shield meegeven, maar dit heb ik uiteraard niet ontvangen.

Erg frappant ook: Hij stuurde het hele pakket pas op, als ik de deal bevestigd had door hem 5 sterren te geven. Nu weet je hoe ze allemaal aan al die goede waarderingen komen! Ik heb hem echter verteld dat het zo niet werkte, en uiteindelijk gaf hij toe.


USD zou mooi zijn, maar heb ik het geld niet meer voor (student ;))
 
Laatst bewerkt:
Mooi gedaan hoor, het is een frisse kleurencombi. Die velgen zijn ook mooi eronder, zeker een vette verbetering :Y
Vanwaar eigenlijk geen led achterlicht met geïntegreerde knippers? Dat maakt die kont nog strakker :9

Dat had het inderdaad wel strakker gemaakt, maar ik vind de oplossing zelf minder mooi uitgevoerd. Vooral de edities waarbij het echt zo vierkant geel oplicht vind ik niet mooi.
 
Edit: op www.kappenset.nl betaal je ongeveer 650,- (excl. montage en verzending).
Ja die besteld ze ook weer op Ebay of Auctmarts. :')
Het raceteam of de fabrikant? Het was natuurlijk de bedoeling om een collector's item te maken ;)
Sony heeft de camera activiteiten overgenomen. Maar ze maken nog wel copieerapparaten. Mierengeneuk van mij. :+ (Sony MotoGP racer nog niet gezien ;) )
 
Momenteel ben ik bezig om een Koso RX1N teller in de originele behuizing van een F3 dashboard te bouwen. Daar heb ik een aantal vragen over gesteld in het volgende topic, dus als iemand me daarmee kan helpen... Graag!

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/292787/Modificeren-kunststof-dashboard-1.htmlModificeren kunststof dashboard

Als ik de link open kom ik weer in dit topic terecht :?


Edit: Dan deze maar Modificeren kunststof dashboard

Mooi projectje, succes... :)
 
Laatst bewerkt:
Kijk das mooi, weer een minolta erbij! ;) Ik heb er ook een sinds begin vorig jaar.

Was zo...

P2013_05-02-10.jpg



...en is nu zo

IMG_0148.jpg


Veel plezier ermee iig. :)
 
Kijk das mooi, weer een minolta erbij! ;) Ik heb er ook een sinds begin vorig jaar.

Was zo...

[afbeelding]


...en is nu zo

[afbeelding]
Veel plezier ermee iig. :)

Thanks man! Ik zal je vertellen... Ik heb er nog heel erg over getwijfeld om exact dezelfde op me F2 te zetten. Zoals je misschien al hebt gezien bij mijn oude SF, had ik al ervaring met de complete achterkant van een 600rr op een F2. De voorkant zou dan weer even puzzelen zijn, maar het is eerder gedaan.
Anyways... Gave fiets!!!

En jij ook bedankt gasgitaar!
 
Laatst bewerkt:
Thanks man! Ik zal je vertellen... Ik heb er nog heel erg over getwijfeld om exact dezelfde op me F2 te zetten. Zoals je misschien al hebt gezien bij mijn oude SF, had ik al ervaring met de complete achterkant van een 600rr op een F2. De voorkant zou dan weer even puzzelen zijn, maar het is eerder gedaan.
Anyways... Gave fiets!!!

En jij ook bedankt gasgitaar!

Dank je MikeyP en gasgitaar! Ik ben ook echt blij met het resultaat.
Ik had hem met schade gekocht en de kappen (zoals iedereen ;) ) in Hongkong besteld. Echt nagenoeg een perfecte pasvorm op de bevestigings gaten na, die moesten wat ruimer gemaakt worden.

Veel plezier ermee!
 
Hoi Mike,

Wat een ontzettend gaaf project. En ik denk dat ik je over dit project en hoe je dingen hebt gedaan ook nog dingen ga vragen.

Ik zit er namelijk over te denken om de F4 repsol kappenset te bestellen. En mijn F3 naar F4 (qua uiterlijk) om te bouwen. Ik zag dat jij een underseatcover en kentekenplaathouder hebt.......quest what....ik heb precies dezelfde twee onderdelen.... *O*

Wat ik me op voorhand al afvroeg. Het achterlicht is dat zo plug & play te monteren? Zelfde geld voor de passagiersbeugel..

Ik hoor het graag. *O*


PS. kan ik al post verwachten? :9 Ik slaap onder mijn brievenbus :+
 
Laatst bewerkt:
He Cobra,

Bedankt, vragen staat vrij. Houd wel in gedachte dat ik natuurlijk niet van F3 naar F4 ben gegaan, maar van F2 naar F3. Ik denk dat, hoewel het al vaker gedaan is, de conversie naar F4 misschien meer voeten in de aarde kan hebben. En daar heb ik dan weer geen ervaring mee....

Voor het achterlicht is het belangrijk dat je wel echt de F3 (2e model) achterlichtbracket met F3 achterspatbord hebt, anders kan je het achterlicht niet monteren. De passagiersbeugel past gewoon.

Je post ligt al lang bij de buren zag ik op Track&Trace ;) Veel plezier ermee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan